The Butterfly Button
הפרעה דו-קוטבית-איך חיים איתה בעולם שלנו?

שאלה מקטגוריה:

כבר הרבה שנים אני סובל (וגם נהנה לפעמים… אני מניח) מהפרעה דו-קוטבית 2. בעבר זה היה יותר קשה כי האפיזודות החיוביות הרגישו כמו מיליון סל”ד מכל בחינה – “השגות עליונות” ברוחניות, רגשות מפעמים, פזיזות, כו’, והאפיזודות השליליות היו התרסקות מוחלטת, מחשבות אובדניות 24/7, קטטוניה ומה לא.

ב”ה בשנים האחרונות זה פחות או יותר התייצב כלומר הדיכאון לא אובדני והמאניה גם לא מוציאה משיווי משקל בצורה קיצונית אבל אני מרגיש שכל החיים הולכים לפי המערכת המציקה הזאת. חודשיים אני יכול ללמוד עשרים דף ביום ולכתוב חידושי אגדות ולשמוע מאה שיעורים ביום (במהירות 2x כמובן כדי לא לאבד זמן…) ולחקור עוד כיוון או תנועה חדשים בעבודת השם או בפילוסופיה (ומי יודע אולי גם להתחיל ללמוד 3 שפות במקביל), ואחר-כך חודשיים פשוט לא לעשות כלום. לגמרי כלום, כי אני לא יכול אפילו לפתוח ספר, תוך פחות משתי דקות אני מקבל כאב ראש וכל היום מסתכם בלשכב במיטה ולעשות אמבטיות ארוכות ולנסות לשכנע את עצמי שאני עדיין יהודי טוב כי אני מניח תפילין בבוקר. ושוב כמו שאמרתי זה עובד פחות או יותר (ברמת ההישרדות הבסיסית), גיבשתי מערכות חשיבה ששומרות עליי בזמנים הדיכאוניים, כך שהם כבר לא ספירלה של האשמה עצמית ואובדנות וכיו”ב אלא רק עייפות קיצונית ואנהדוניה.

אז מצד אחד כשאני במיטבי אני יודע שאני ממש the best מכל בחינה, הכי מוכשר, הכי מוערך, ממש כמו סופרמן שיכול לעשות הכל ובאמת בתקופות כאלה הצלחתי לעשות דברים בלתי רגילים לטובה. ואז אני הופך לשק תפוחי אדמה שצריך להסביר שהכל בסדר כדי לא להלחיץ אנשים.

(מהבחינה התרופתית נראה לי שמיציתי פחות או יותר, יש דברים שעוזרים אבל זה בעיקר לדיכאון הקיצוני (שכאמור כבר איננו) וגם עד שהתרופה מתחילה להשפיעה / מגיעים למינון האפקטיבי זה יכול לקחת חודשים… רק כדי לגלות שאחרי שנתיים זה כבר לא עושה כלום, + תופעות לוואי + זה שאני ממש לא אוהב לקחת תרופות.

ומהבחינה של פסיכולוגים וכיוצאים בהם, נראה לי שעברתי כבר יותר מדי ואין לי סבלנות לזה (ואחרי שנכנסתי לעובי הקורה בספרות המקצועית, תודות לסקרנות מאנית, באמת אין לי סבלנות לזה), חוץ מהליכה במעגלים ופלפולים מטא-פסיכולוגיים לא מרגיש שזה הועיל במשהו (גם כידוע מערך ברה”ן בארץ לא וואו מבחינת זמינות), שעה קריאה של פילוסופיה סטואית היה יותר מועיל ומעניין מעשרה מפגשים באשפוז. יש לי גם אופי קצת סנובי וחשדן ואני לא ממש אוהב לדבר עם אנשים)

השאלה שלי אפוא היא איך בדיוק אפשר לחיות חיים כאלה בעולם שלנו? אם הייתי דוב ביער אז כולם היו מבינים שיש לי כמה חודשים שאני בשנת חורף וכמה חודשים שאני פעיל ומועיל. אבל איך אמורים להתמיד בעבודה יציבה? או בזוגיות? או עם ילדים? וזאת גם מבלי להפוך לפרויקט טיפולי של הסביבה הקרובה? באורח פלא הצלחתי לרכוש מקצוע וגם לעבוד איזו תקופה אבל בכנות זה פשוט לא משהו שיכול להחזיק לטווח ארוך. שנה אני יכול לעבוד בסדר ואז מה קורה כשמתחילים “ימי שנאה”? איך אמורים לקום בשש לשחרית ולהאיר פנים ללקוחות ולבוסים ולהתעסק בבישולים ובכביסות ובניקיונות? בפעם האחרונה שזה קרה פשוט קיפלתי את הכל וחזרתי לגור אצל ההורים כי חששתי שזה מתחיל להתפתח לכיוון מסוכן.

הנושא של זוגיות בכלל נראה לי בעייתי. מהילדות אני מוקף במערכות יחסים מאוד כושלות, ריבים האשמות צעקות וגירושים (כולל הדרמות שאחרי זה) אז הפנמתי כבר שכל העסק הזה לא לבעלי לב חלש כמוני. לא שיש לי בעיה עם עצם הרעיון שזוגיות כרוכה בבלגן (ייסורים מקבלים באהבה או שלא מקבלים בכלל… וגם לתנא האהוב עליי ר’ יוסי הגלילי הדברים לא כל-כך הסתדרו) פשוט הבעיה היא שאם אני מתרסק ומרגיש שלוחצים עליי ואני בלי מוצא זה ממש מסוכן ואני לא רוצה להתאבד בטעות בגלל זה. בקיצור בהתחשב גם באמור גם באופי החשדני-סולד שלי ובחוויות מהעבר (וקצת איסטניסיות) זה מרגיש כמו “תיק” רציני מדי בשבילי וגם אני לא מעוניין להיות נטל על אף אחת (וברמה הפרקטית… כל שדכן שניסיתי לפנות אליו עם הגרסה הכי מעודנת וחביבה של מי אני ישר ביצע “אחורה פנה קדימה סע”. עכשיו לך תגיד להם שזה גם תורשתי…).

איך חיים ככה? איך אפשר להיות דו(ב)-קוטבי בעולם שלנו?

תשובה:

שלום וברכה איש יקר

אני דורש בשלומך בימים אילו, ותוהה איך אתה מרגיש כעת ? באיזה אופן זה משפיע עליך ועל עולמך הפנימי האיחור המשמעותי במענה?

עברתי ימים עמוסים בעשיה ולא התפניתי לכתוב לך אך הזעקה שלך ליוותה אותי הרבה, קבל נא את התנצלותי.

אני שומע את זעקתך במילים שלך, בדימויים שהשתמשת ובין השורות ואי אפשר שלא להתפעל מכישוריך ומתבונת הלב שלך. מנסה לתאר לעצמי את החוויה והתחושה שלך, כמה תעצומות נפש וכוחות נדרשים כדי להחזיק מעמד תחת כל גל שמציף ושוטף ולא להישבר?!

אתה מציג את עצמך ולאורך קריאת השאלה שלך ניכר כי אתה תופס את עצמך ב”צל” ההפרעה עמה אתה מתמודד, אך אני מסרב לצמצם את ההסתכלות עלייך ואת ההתעניינות בך אך ורק לאבחנות הפסיכולוגיות או הפסיכיאטריות שהצגת.

מבלי לזלזל בדעתם של אנשי המקצוע, בתחום בריאות הנפש הדיאגנוזה והאבחנה מורכבת יותר מכל תחום אחר ברפואה, קשה לדייק ולסווג את הדברים ואנשי מקצוע שונים יכולים לקבוע אבחנה שונה לאותו אדם,

לכן ראשית אל תמהר לקטלג ולקבע את עצמך בשום תווית מקצועית כזו או אחרת, האני השלם שלך מורכב מרבדים שונים ומגוונים, עומק רוחני ותורני רחב לצד חתירה למשמעות, עולם דמיוני רחב אופקים, מודעות עצמית גבוהה ועוד שניתן לזהות רק את חלקם מתוך ההצגה עצמית שלך והשאלות שהעלית. כתבת גם כי בארח פלא הצלחת למצוא עבודה, בעיני הפלא היה גדול יותר עם חלילה לא היית מנסה להביא את כישוריך לעולם, כולי תקווה שאתה נותן להם יותר מקום בחייך וחוגג את קיומם לצד המסע שלך.

מניסיוני כמטפל באנשים שמגיעים אלי עם האבחנות מהסוג שציינת, אני יודע גם אילו אוצרות פז יש בתוכן, כמה כוח, יופי, עוצמות ויכולות לצד הצער והקושי, אז הדבר הראשון שאני מציע עבורך זה הזהירות מההגדרה ותפיסת העצמי שלך את עצמך, כאשר אתה בוחר להגדיר את מי שאתה בתור סובל מ… חולה ב… אתה מכניס את עצמך לקופסא קטנה שאינה מתאימה לרוח הנושבת מקרבך ולא מאפשר לאור שלך להתגלות כפי שראוי לו.

ישנם אנשים דגולים ומכובדים בהיסטוריה ביניהם מנהיגים, אמנים, משפיענים, הוגי דעות ועוד רבים ששיתפו את העולם עם התמודדותם עם הפרעה דו קוטבית, מלבד התקווה וההשראה שבדבר על היכולת לשנות ולהשפיע על העולם לצד התמודדות שכזאת ועל אף ההפרעה הם צלחו את החיים ולא אפשרו לה להשפיע על התפקוד והעשייה העצומה שלהם.

מתוך הכרות עם מספר אנשים יקרים שהם ומשפחותיהם למדו לנהל ולנתב את הקושי, הם פיתחו יכולת לזהות מצבים שמקדימים לחוסר האיזון הן בגל המרומם של המאניה וגם בשפל של הדפרסיה, אותם אנשים פיתחו מודעות מלאה לאותם מצבים וניהלו יומני מסע וציפיות מעצמם ומסביבתם כאשר יגיעו לצד מסוים של מצב בנפש.

ניתן בהחלט לצמצם את התדירות של הגלים הגועשים ולהגיע לחיים מלאים.

“על הפסוק בתהילים “שויתי ה’ לנגדי תמיד” כתוב בשולחן ערוך “שהוא כלל גדול בתורה ובמעלת הצדיקים ההולכים לפני ה’. שאין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול”,

הבעש”ט פירש כך:

״שויתי ה’ לנגדי תמיד, שויתי לשון השתוות, בכל דבר שיארע לו יהא הכל שוה אצלו, בין בענין שמשבחין אותו בני אדם או מבזין אותו, וכן בכל שארי דברים, וכן בכל האכילות, בין שאוכל מעדנים בין שאוכל שאר דברים, הכל שוה בעיניו.

וכל דבר המאורע יאמר הלא זה נשלח מאתו ית’, ואם בעיניו הגון כו’, וכל כוונתו יהא לש”ש, אבל מצד עצמו אין חילוק. וזהו מדריגה גדולה מאד, וכן האדם צריך לעבוד השי”ת בכל כוחו, שהכל הוא צורך גבוה, שהשי”ת רוצה שיעבדו אותו בכל האופנים, הכוונה, כי לפעמים אדם הולך ומדבר עם בני אדם, ואז אינו יכול ללמוד, וצריך להיות דבוק בהשי”ת במחשבתו ולייחד ייחודים וכן כשאדם הולך בדרך ואינו יכול להתפלל וללמוד כדרכו, וצריך לעובדו באופנים אחרים, אל יצער את עצמו בזה, כי השי”ת צריך שיעבדוהו בכל האופנים, פעמים באופן זה ופעמים באופן זה, לכך הזדמן לפניו לילך לדרך או לדבר עם בני אדם בכדי לעבוד אותו באופן הב’.״ (כתר שם טוב, חלק ראשון, רכ – א)

הבעש”ט מלמד אותנו כיצד להביט אל הקצוות שכל אחד פוגש במסע חייו, זו עבודת חיים של ממש אך כאשר קיימת ההכנה וקבלה למצבים הקיצוניים תיתכן שהות יותר קצרה ופחות מיוסרת וכואבת.

שים לב ליחס שלך למצב רוח שלך, הסבל הוא בעצם הגורם העיקרי למצוקה שלנו ולא הכאב. ברגע שננתק את הכאב מהסבל, כבר הסבל יעשה מובחן יותר ובר הכלה.

הדרך לעשות זאת היא בעיקר להשריש בתוכך שיש לך יעוד ותפקיד בעולם ולא באת לעולם לחינם, שיש בידך תפקיד אותו נתן לך בורא עולם ועליך לגלות אותו בחיים, לפעמים דרך הסבל ולפעמים גם דרך האושר, ובדרך כלל במטוטלת הזו ששמה חיים שיש בה גם אושר וגם סבל, אך יש בה גם תחושה עמוקה מהסבל ומהאושר, החיים ברוח תודעה ברורה של המשמעות היא זו שחסרה ומכאיבה גם לאנשים שיש להם כביכול את כל האושר בחיים, והנאות, וחופש, אבל כשאין משמעות זה כואב וחסר, וזה עמוק יותר מרגש כזה או אחר, זה בעצם העומק של תחושת הקיום.

כל מאמץ וסטרס מצדך לחפש אחר שלווה מוחלטת מרחיק אותך מהמקום אליו אתה משתוקק.

“במקום לבקש ולנסות בכל מאודך להרגיש טוב, תנסה פשוט להיות בטוב ! עם מה שאתה מרגיש

זו היא תפיסה משנת חיים ואולי פרוש לדברי הבעש”ט על מידת ההשתוות.

אתה משתף כי בילדותך המוקדמת המקום שמכין ובונה את עולמנו הפנימי לא הרגשת תמיד בטוח ומוגן, חווית גם מאבקים לצד מי שהיה אחראי לפתח בך חוסן לחיים.

כשהנפש עמוסה מדי עם חוויות עבר ויש בהם הרבה רגשות שליליות ותחושות שלא פתורות ואין להם מקום במודעות הערה שלנו, או שאנחנו מדחיקים את הרגשות/תחושות, הם לא נמחקים מאתנו ולא הולכים לשום מקום אחר.

אנחנו פשוט דוחפים עמוק אל תת ההכרה שלנו את הרגשות והתחושות וזה מנהל אותנו, מבעבע עמוק בתוכינו, ונהפך לתפיסות והגדרות שלנו את עצמנו והסביבה שלנו.

כדאי לזהות עם אילו תפיסות אתה מתהלך ומה אתה מאמין על עצמך כאשר אתה מוצף בזיכרונות העבר?

כלומר, מה סיגלת לעצמך על עצמך שלילי כאשר היית נוכח באירוע של ההורים, בכל פעם שאתה חווה את העבר ואתה מוצף היכן אתה ממקם את עצמך? אולי אתה מרגיש אשם וחוזר שוב לחוויית החוסר אונים?

השלב הראשון בדרך להגיע לשלווה ורוגע פנימיים, היא לתת את הדעת על מה שמתרחש שם, בתת ההכרה שלך. והניקוי הפנימי שם צריך להיעשות בצורה מודעת ומדורגת. זהו תהליך לא קל, אני מציע לבחון את הדברים בליווי איש מקצוע המיומן בעבודה מסוג זה.

יתכן שבעתיד הקרוב תתפנה שוב לתהליך טיפולי שינסה לנקות את שאריות העבר בהם צברת את החוויות העבר ואת תפיסות עולמך על עצמך ועל העולם. על אף ניסיונות העבר שלך אצל מטפלים הייתי מציע לפנות לטיפול בגישת .EMDR

בגישה הטיפולית ע”פ עקרונות ה EMDR המטפל מפעיל גירוי של המוח באמצעות תנועות עיניים, צלילים או רטטים, כתוצאה מכך מערכת העצבים מצליחה לשחרר את האירוע שנתקע במקום הרגשי במוח ובכך מאפשרת לאדם לעבד מחדש את החוויה, תוך כדי טיפול מעבדים מחדש את אירועי העבר השליליים שנצרבו בתודעה ומחזקים את המשאבים והכוחות הפנימיים ומעצבים את האמונות החיוביות על עצמנו.

שיטת EMDR יוצרת סינכרון בין שתי האונות במוח ובכך עוזרת לחוויה התקועה לעבור לשלב הבא ולעבור עיבוד מחדש. הטיפול בשיטה הוכח כמהיר ויעיל ושווה לבדוק אם גם אתה תוכל להיעזר על ידה.

כתבת כי נושא הזוגיות אינה נראית לך אופציה כרגע, אתה גם חושש ולא מספיק סומך על עצמך כמי שראוי לנהל מערכת יחסים זוגית, כאמור לגדול בצל מערכת זוגית שלא תמיד שדרה לך את תחושת הביטחון הנדרשת בילדות יש כנראה השפעה לצד המעברים החדים שאתה חווה בינך לבין עצמך, גם המפגש שלך עם הדרך אל השידוך אינה קלה.

כידוע לך הקב”ה נתן בידינו בחירה בהרבה מאוד נושאים אך את עניין הזיווגים הוא השאיר בידיו, בורא עולם הוא זה שהכין עבורך את הזיווג! הבחירה שהשאיר לך היא כיצד הם יתנהלו.

אני מציע שתיעזר באיש חכם שיסייע לך לנסח את הדברים בצורה שתתקבל על דעת השדכנים ובהדרגתיות ובאופן מאוזן תשתף את מי שרלוונטי בדבר ההתמודדות האישית שלך, יתכן ואשתך לעתיד גם חוותה קושי וצמחה ממנו, דבר שיאפשר לה להבין ולתמוך בך ואתה ברגישות ובתבונה שלך תדע להעניק לה מתוך הצמיחה שלך.

העיקר תמשיך לדבוק בצד של החיים בכל רגע שאתה ממשיך לבחור את המסע של החיים אתה מקיים את המצווה הכי חשובה של “ובחרת בחיים” בהידור רב וממלא את שליחותך בשותפות לחזון של בורא עולם להיות לו דירה בתחתונים.

בהערכה רבה

בשורות טובות במהרה

אברימי פ.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

חששות מהמוות והדינים הקשים שבאים
לאחרונה אני ממש מרגישה אבודה עם כל מיני מחשבות שמסתובבות לי בראש ולא נותנות לי מנוח – מה העניין של החיים בכלל אם הכל נגמר במוות? פעם הייתי ממש שמחה, נהניתי מהחיים, לימודים, עבודה, בילויים, אבל מאז השביעי באוקטובר ומאז שהתחלתי להרגיש את הגיל, הכל נראה לי סתם. ההנאות, הדברים...
עליות וירידות קיצוניות שאני מרגישה
אני בחורה בוגרת אחד הסמינרים של בית יעקב הכי נחשבים בארץ והייתי נחשבת מהשורה הראשונה. בתחום הרוחני הלימודי והחברתי משנות ההתבגרות המוקדמות התמודדתי עם נסיונות קשים שאולי אף אחד לא ידע עליהם מרגישה סוג של כאילו פיצול אישיות. וזה מאד מפחיד אותי יש לי זמנים שאני בעליה רוחנית גדולה. של...
קשה לי להיות אישה אוהבת ומכבדת כשבעלי מתיייחס אלי רע
אני נשואה קרוב ל10 שנים בעלי איש זהב, כשהוא רגוע הוא מלא נתינה אפילו בצורה קצת מוגזמת, הוא שוכח מעצמו ושם את כולם לפניו. יתכן וזה מה שגורם לו לקרוס כל פעם. יש תקופות שפשוט קשה לי להיות אשתו. הוא בקצה. כל מילה או משפט שאני אומרת יכולים לגרום לו...
קושי גדול מאד מאז הלידה
תודה רבה על האתר המדהים הזה!! יש לי שאלה להתייעצות דחופות אנחנו זוג נשוי 4 שנים לפני חודשיים ילדתי בן ראשון בלידה טראומתית מאוד ולא נעימה… כמובן שאחרי כך התארחנו אצל ההורים וכו’ ואחרי חודש וקצת חזרנו הביתה מהיום שחזרנו הביתה החיים נהיינו מורכבים מאוד אני מרגישה איבדתי את כל...
איך לאזן בין הישתוקקות לאהבה לבין הערכים שלי בגיל 17?
אני בן 17 במגזר החרדי, ומרגיש רצון עז להיות אהוב ולתת אהבה לבחורה. אני יודע שהמסורת והערכים שמלווים אותי לא מאפשרים לי לקיים מערכת יחסים רומנטית בשלב זה של חיי. אני תוהה כיצד אני יכול להתמודד עם התחושות הללו, והאם זה בכלל לגיטימי לבקש על כך דברים בראש השנה? אני...
אני אמורה לתת את החדר שלי גם אם אני לא רוצה?
יש עניין שמעסיק אותי. אני בת 27 רווקה ובמיגזר שלנו מקובל שגרים עם ההורים. העניין הוא שיש פעמים שיש מתחים ביני לבין ההורים. ויש לי דוגמא שחוזרת על עצמה : יש לי את החדר שלי ויש את החדר של אחותי וחדר של אח שלי בישיבה. החדר שלי יחסית הכי גדול...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן