The Butterfly Button
לא מגיש התלהבות בלימוד

שאלה מקטגוריה:

אני  בן 20 תלמיד שיעור ב’ בישיבה
רציתי לשתף אתכם שמשהו שעובר עליי
אני מרגיש שאני מסוגל ללמוד תורה מהבוקר עד הערב ולהבין מה שאני לומד ולהעמיק בקלות אבל אני לא מרגיש התלהבות בלימוד שלי. אני מרגיש כאילו אני לומד המון אבל זה כאילו אני לומד מקצוע חול ולא כמו שאומרים שאמורים להרגיש.. מה אני עושה עם זה?

תשובה:

שלום לך

ראשית תרשה לי להביע בפניך את הערכתי הרבה, אנחנו מקבלים הרבה שאלות על התמודדויות שונות,  מעט מאוד שאלות עוסקות בספירה גבוהה שכזו, מעט מאוד אנשים מוטרדים משאלות גבוהות שכאלו. ללא ספק הנך אדם בעל אישיות מיוחדת ושאיפות גדולות.

לגופם של דברים – מצוות לימוד תורה שקולה כנגד כל המצוות, ומכיוון שאתה בן ישיבה ומאידך קצרה היריעה מהכיל, לא נאריך בחשיבות לימוד התורה, בנוסף וכפי העולה משאלתך הנך מודע לחשיבות הגדולה של לימוד התורה מתוך הנאה,  גם בעניין זה אני מניח שאתה התוודעת ומכיר את הספרות התורנית הענפה שעוסקת בחשיבות המיוחדת של ההנאה מלימוד התורה, (נזכיר על קצה המזלג את ההקדמה המפורסמת של רבי אברהם בורנשטיין לספרו “אגלי טל”, הט”ז ביו”ד רכא , י, ס”ק מ”ג, בעניין מצוות לאו ליהנות נתנו ועוד ספרות רבה שאתה בוודאי מכיר). נציין ונוסיף שיש חשיבות מיוחדת בהנאה מלימוד תורה, בשונה ממצוות אחריות שבדר”כ הינן מתוחמות בזמן, ההתמדה בלימוד תורה לאורך כל ימי חיינו תלויה במידה רבה בהנאה ובחיבור שאנחנו מפיקים ממצווה זו, שכן המציאות מוכיחה שללא הנאה וחיבור עמוק ללימוד תורה, ההתמדה והעיסוק בה פוחתים והולכים ואינם מלווים את שגרת החיים, במיוחד בשנים שלאחר תום הלימודים בישיבה.

אתה שואל מדוע אינך חש טעם בלימוד התורה ומה אפשר לעשות בנידון.

הרהרתי רבות בשאלתך ואף התייעצתי במיוחד עם שני תלמידי חכמים “משגיחים” בישיבות גבוהות המלמדים תורה ומלווים שנים רבות בחורים בישיבות.

למעשה קשה מאוד לתת תשובה לשאלה זו ללא הכירות אישית אתך שכן יכולות להיות מספר רב של סיבות המובילות למצב זה, ונפרט אחדות מהן:

א – צורת הלימוד: לכל אדם ישנה את צורת הלימוד שמתאימה ליכולותיו כישרונותיו וסגנונו האישי, לשם בירור והבנת הסגנון האישי דרושה בדרך כלל הכוונה מתלמידי חכמים בעלי ניסיון בחינוך, וחיפוש אמיתי ורציני מצד הלומד.

ב – עומק והבנה: פעמים רבות הבנה עמוקה ויסודית של הסוגיה, הניתוח והיסודיות והיכולת להעניק פרספקטיבה ואמירה אישית מעניקות טעם בלימוד. אתה מרגיש שאתה מסוגל להבין ומעמיק בקלות, אני מניח שזו התרשמות אישית שמבוססת על השוואה חברתית מסוימת, לא כתבת באיזה ישיבה אתה לומד, אך יכול להיות שהסביבה הלימודית שלך איננה מותאמת לרמתך יכולותיך וכישורך.

ג- קדושה: פעמים רבות התמודדות עם ניסיונות בתחום הקדושה משפיעים באופן ישיר על  היכולת ליהנות מלימוד תורה. שוב, זה עניין אינדיבידואלי לחלוטין, כל אחד רגישות נפשו וטוהר נשמתו מגיבים לדברים אלו בצורה שונה.

ד – ערך הלימוד: הבנת ערך לימוד התורה יכול להשפיע במידה רבה על ההנאה מהעיסוק בה.

ה – מניעים: כמו כל דבר בחיים, למניע יש משקל רב על החוויה וההרגשה, מניעים של תחרות, לחץ פחד או צורך להרשים ולהוכיח עשויים בקלות להשפיע על חווית הלימוד.

ו – תכניות לעתיד: כאשר אדם מתחם את הלימוד לשנות הישיבה ולא רואה בזה עיסוק לכל החיים קשה מאוד להתחבר לחוויה של הלימוד וההעמקה. משאלתך ניתן להתרשם בנקל שלא כך הם פני הדברים, אבל כאמור –דרושה הכירות עמוקה לתשובה בנושא.

ז – סביבה חברה חברים …

המלצתי – אני משוכנע שבישיבה שאתה לומד ישנם אנשים גדולים שישמחו לעזור לך לקבל תשובה ולמצוא את הדרך האישית שלך בלימוד תורה, מתוך שמחה וחוויה. במידה ואתה מעדיף כמובן שאשמח להיות לעזר בתקשורת ישירה יותר.  במייל

בברכה

נתנאל

net.tfz@gmail.com

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה לנשים אין את הזכות להכיר וללמוד את התורה?
יש לי שאלה שמציקה לי בתקופה האחרונה. התחנכתי תמיד לכך שהתורה היא כל החיים שלנו, ובלי לימוד תורה אין קיום לעולם. אבל אם ככה קשה לי מאוד להבין למה לנשים אין את הזכות להכיר וללמוד את התורה? אני מבינה שתפקיד הנשים שונה משל הגברים אבל עדיין, הרי כל כך מדגישים...
אני יודעת שהתורה חשובה אבל נראה לי מוגזם הלימוד כל החיים
יש לי שאלה שבוערת לי כבר מזמן ועכשיו בגלל המלחמה והחוק על הגיוס היא ממש מציקה לי. אני מבינה את הטענה שהתורה מחזיקה את העולם, אמנם קשה לי עדיין עם הטענה הזו כי אני לא לגמרי מבינה איך זה קשור ולמה לימוד של כתבים שנכתבו אי אז ועוסקים בכל מיני...
חוסר עניין רוחני של הבעל
ראיתי באתר תשובה לשואלת בעניין פער רוחני בין בעל לאישה. השואלת סיפרה על מצב רוחני ירוד של בעלה.המשיבה הסבירה שצריך להניח לבעל ולאפשר לו את ההתבגרות הרוחנית שלו, לא להתערב ולתת לו בית חם תוך לתהליך הזה. אני מאוד מזדהה עם הקושי והכאב הזה, אני נשואה שנה וחצי עם ילד...
יצאתי מהישיבה-מה עושים עכשיו?
ראשית אפתח בזה שאני אוהב לקרוא את הפניות הרבות וכן את השאלות האמיתיות המגיעים מלב נכון ועכשיו אגש לעניין אני בחור ישיבה שהועף מהישיבה ולא יודע מה לעשות הלאה אני בחור עם ראש טוב ולמדתי והייתי בחור מצוין אך חוויתי קצת ירידות עד שעכשיו בתקופה שמסובכת לכולם בגלל המלחמה אני...
אני שוכח כל מה שאני לומד!
רציתי לשאול לגבי לימוד תורה אני מרגיש שכל מה שאני לומד אני שוכח דבר זה גורם לי לתסכול איך זה יכול להיות שאני שוכח את מה שאני לומד אני קובע כל יום לימוד תורה בגמרא והלכה אבל פשוט שוכח את מה שאני לומד זה קצת גורם לי לתסכול איך זה...
לקחת כסף מהמדינה שלא כדין זה מותר?
לאחרונה עזבתי את מקום העבודה ואני זכאי לדמי אבטלה. יש לי אפשרות להרשם כאברך כולל בתקופה הזו והקצבה החודשית תועבר ישירות לכולל כתרומה. אציין כמובן שאיני מתכוון ללמוד בכולל הנ״ל. האם ראוי לעשות זאת?

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן