The Butterfly Button
כיבוד הורים על חשבון המשפחה שלי

שאלה מקטגוריה:

יש לי שאלה בקשר לגבול בכיבוד הורים והאם אכן יש גבול לזה.

אני אשה בשנות הארבעים לחיי אימי אשה אלמנה מבוגרת ואוהבת מאד להתארח אצלי.

אני לא בת יחידה ועדיין אמי מעדיפה לבוא דווקא אלי, אני משתדלת שיהיה לה נעים אצלינו, הבעיה היא שהילדים שלי לא תמיד שמחים שסבתא באה. אמי אשה ביקורתית ויש לה מה להגיד על הרבה דברים, אנחנו לא יכולים לדבר בחופשיות כשהיא נמצאת.ועוד…

קשה לי ככה, חשוב לי להוסיף שבעלי דווקא ממש בסדר עם הנוכחות הרבה שלה ומצליח להחריש גם כשהיא אומרת ביקורת לא נעימה. אני לא מצליחה וגם קשה לי עם הקושי של הילדים.

מה תפקידי פה? מה עלי לעשות? לעבוד על עצמי? כן לתת לה גבולות?

תשובה:

שואלת יקרה

שלום רב

אני חייב לציין את התפעלותי מהתנהלותך וכנותך עד כה.

אני מתרשם מכתיבתך שאת מנהלת מערכת יחסים מכבדת ומאתגרת עם אמך, שמצטיירת בעיני כאשה בעלת התנהגות מאתגרת.

אני מנסה לחשוב כיצד אני הייתי מנסה להתנהל מול הורה שמפלה, מעביר ביקורת ,מטיח האשמות, מנהל מניפולציות בתוך המשפחה

…האמיני לי..קשה לי מאוד להכנס לתוך הנעלים הרחבות שלך.

ומשום כך, אני מעריך יותר ויותר את המקום בו את נמצאת ואשתדל בלי נדר לעשות כל שביכולתי לאפשר לך לקבל מספר מקורות כח ועצה נכונה בס"ד.

אני רוצה לשתף אותך בתובנה שעולה מדברי הגמרא במסכת קידושין:"יש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם ויש שמטחינו בריחיים ומביאו לחיי עולם הבא".

שכר כיבוד הורים בא לידי ביטוי בצורה שבה מכבדים ולא ו דווקא במה מכבדים. נדייק יותר: כיבוד הורים הוא ב"איך" ולא ב"כמה – במה".

הגמרא מספרת על אדם שמכבד את אביו גם בכך שמטחינו בריחיים, כי "זה מה יש"!! אבל הוא עושה זו בתבונה, בחכמה וברגישות .שכרו של העושה זאת הוא לחיי העולם הבא למרות שלחברו שיש לו כל, מאכיל ארוחות גורמה את הוריו ללא כל לב וחיוך וכמי שכפאו שד.

אני רוצה להקדיש לך סיפור שמוסר השכל בצידו:

ילדה קטנה חיה בבית אחד עם אמה ואביה.בחוץ, בבקתה קטנה ומטה ליפול שהתה הסבתא הקשישה.היא היתה כבר זקנה מידי מלהתלונן, לבכות על מר גורלה. היא ישבה באותה תנוחה, חיכתה בסבלנות למנות האוכל הקצובות שנזרקו לעברה ורעדה מידי פעם כשהיה לה קר.

היא גם היתה זקנה מידי מלראות בזויות עיניה, את הנכדה שעמדה לא פעם בצד והביטה לעברה במבטים עצובים.

באחד מהימים, ראו ההורים את הילדה הקטנה כשהיא גוזרת לגזרים חולצה ישנה

לשאלתם בדבר מעשיה, ענתה להם הילדה בתמימות:" אני שומרת את שני חצאי החולצה לכם, לכשתתבגרו ויהיה לכם קר כמו שלסבתא קר…

אינני יודע האם ההורים למדו את הלקח האמיתי מהאמירה התמימה של הילדה , מה שברור הוא שאותה ילדה, לכשתתבגר, תקבל מושג חדש על כיבוד הורים. לטוב, או חלילה, למוטב..

שואלת יקרה,

אינני יודע אלו חיים היו לאמך בעברה. האם היא גדלה באווירה תומכת ומאפשרת, או שחלילה, גדלה בתוך אוירה קשה ומכבידה. מה שברור הוא שלא טובלה עם עצמה. משכך, היא נראה משליכה זאת על אחרים. אותם "אחרים", הם בדרך כלל המעגל הקרוב אליה. את ואחותיך!

התחושות בוודאי לא קלות..

מדוע דוקא את  צריכה לסבול מהתנהלות כה לא שוויונית שכזו? היכן הם האחים שלך? מדוע אין הם נושאים יחד אתך בנטל? ומה אשם אישי ומשפחתי בכך שאני "חייבת" לסבול את התנהלותה של אימי?

שאלות אלו ואחרות בודאי מתרוצצות אי שם במעמקי ליבך ומוחך ומטרידות לא פעם את מנוחתך.

מחשבות אלו הן מאוד הגיוניות ומתאימות למצב בו את נמצאת.

לא הייתי ממליץ לך להמנע מלחשוב עליהן. לדעתי פעולה זו אינה אפשרית.

אולם, הייתי מציע לך להביט נכוחה מול המציאות ולחשוב עד כמה תוכלי להרוויח מכל ההתנהלות של אמך..

קראת נכון. "להרוויח"!!

להרוויח את הילדים שלך, שיראו כיצד אמא מתנהגת מול סבתא.

שבעלך יחוש כיצד את מתנהלת מול הטחות לא הגיוניות של דמות שכה קרובה אליך אך כה מנוכרת לפעמים בהתנהגותה.

המשפחה הגרעינית שלך, אחייך, יחושו מקרוב-רחוק את העוצמות הגלומות בשתיקה שלך.

אך מעל ומעבר לכל. את זו שתחושי את הכח שבשתיקה מולה.

את בסדר גמור! מעל ומעבר לבסדר גמור! קשה למצוא אישיות שכזו. אישיות שורדת ומקבלת. מובטחני שרק תרויחי מהתנהלותך המעצימה מול אמך.

חשוב לי להוסיף מספר מילים על צורת ההתנהלות, דוקא של אמך.

בדרך כלל, כל ההקשר של סיבה ותוצאה במצבים כמו של אמך הנו רעוע. דהיינו, אני סבור שאמך לא מצליחה להבין כיום את התוצאה של דבריה אליך , היא אינה מבינה את הנזק שהתנהלותה גורמת לך משכך, יש לדון אותה לכף זכות. לא קל לדונה לכף זכות, ואם לי ,כאדם חיצוני קשה לדון לכף זכות, קשה לי יותר לבקש ממך לעשות זאת, ומכאן הערכתי להתנהלותך עד כה ומכאן ואילך.

אמרי לעצך: "זו רק ארוחה" , היא מסתיימת עוד מעט. אני אשתוק. אביט בבעלי ואשאב ממנו כוח. אחייך במבוכה לבנותיי ואשאב את תגובתן המעצימה בחזרה.

ומי ייתן, שכשתגיעי את לגבורות, יחד עם בעלך שיח', תזכי לטעום מפירות התנהלותך עם אמך עד כה.

כולנו מתפללים לאריכות ימים בטוב ובבריאות. מי לא ייתן את כל הונו עבור ימי חיים..

מי יודע כמה ימי חיים קיבלה אמך שתחי' מבורא עולם. אלו הם הימים המכוננים שירוממו אותך לרמת "ויש שמביאו לחיי עולם הבא"..

אני מאחל לך הצלחה וברכה בבריאות, אריכות ימים, שלום בית וחינוך מיטבי.

אשמח לעמוד בקשר ולייעץ/ לחזק בכל שאוכל וככל שאוכל

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה זה חמור חוסר כיבוד הורים עקב התעללות בילדות?
  אני בת 19 ויש לי שאלה שמטרידה אותי מאוד מבחינה רוחנית והלכתית. עברתי ילדות קשה ביותר. הורי שניהם עם התמודדויות קשות, ולכן במשך שנים ניסיתי להבין אותם,  ולדון אותה לכף זכות. בילדותי חווינו קשיים רבים בבית. גרנו לעיתים בתנאים שלא היו תקינים, היו בעיות של היגיינה ותחזוקת הבית חמורות,...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
התמודדות קשה עם אמא רעילה
אני בן יחיד לאמא חולה בדיכאון כרוני והפרעות נפשיות.אבא שלי כיום חלש אופי. מאז הילדות שלי  אמא שלי עברה אפיזודות נפשיות שבה הייתה מקללת אותי והאשימה אותי בכל המחלות שלה ,הייתה מאחלת לי דברים איומים ואז כשהייתה מאוזנת הכל היה טוב כאילו לא קרה כלום ,היא אף פעם לא הייתה...
ההורים שלי מתערבים מדי בקשר שלי עם ארוסי
  ראשית תודה רבה על הדבר המדהים הזה! התארסתי ב"ה לפני כשבועיים וחצי. אני בת בכורה, ויש לי קשר מאוד קרוב עם ההורים שלי . הם רגילים להיות מאוד מעורבים בחיים שלי ולדעת עליי כמעט הכל. מאז האירוסין אני מרגישה שהמעורבות שלהם בקשר ביני לבין החתן שלי נהייתה מאוד חזקה,...
איך אוכל לתפוס את הקב"ה כטוב אם התפיסה שלי את ההורים שלי לא טובה?
שמעתי לא פעם בשם פסיכולוגים. שהקשר שלנו עם הקב"ה במיוחד בגיל צעיר. מושפע מאד מסוג היחסים עם דמות האב הביולוגי שלנו או האב שגידל אותנולדוג. אם היה אב. מאד אוהב ורך ורחמן. אנחנו תופסים שכך גם אבינו שבשמים. ואם היה לדוג' קשה וקפדן וכעסן ומעניש. אז נראה לנו שגם הקב"ה...
קשר רעיל עם אמא
וואו מאיפה להתחיל… אמא שלי ואני בשנים האחרונות בקשר מאוד לא יציב, היא חולה בדלת פרקים ובנוסף ישנה מחלת נפש. אני התחתנתי לפני כשנתיים ויש לציין שאף פעם אמא שלי לא סבלה את אשתי, בשנה האחרונה המצב הדרדר עוד יותר שאמא שלי קיללה את אשתי וגרמה לאחים שלי ולאבא שלי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן