The Butterfly Button
האם כדי להימנע מחטא עדיף שינוי הדרגתי? זה כאילו אני מתיר לחטוא??

שאלה מקטגוריה:

ראשית , תודה רבה על האתר המדהים שלכם!!
כבר כמה שנים אני מתלבט בשאלה מה עדיף האם תמיד עדיף שינוי הדרגתי כדי להשיג מטרות בעבודת ה’ או שיש פעמים שצריך לעשות שינוי קיצוני בפעם אחת?{רק אקדים ואומר שאני יודע שבדברים חיוביים בעבודת ה’ למשל כמו זמן של לימוד תורה צריך לעבוד בשינוי הדרגתי כי אדם שלא רגיל ללמוד אם ינסה לשבת וללמוד רצוף 10 שעות סביר להניח שמהר מאוד הוא התייאש ויראה שהוא לא מסוגל – אז עדיף שינוי הדרגתי} -אבל שאלתי היא האם גם כשנמנעים מדברים שליליים עדיף שינוי הדרגתי? ועכשיו אני אפרט קצת יותר{אביא דוגמא שאני הכי נפגש איתה אבל יש עוד דוגמאות ואשמח לקבל בתשובה גם על נושא זה וגם באופן כללי על הימנעות מעבירות למשל כמו להפסיק לדבר לשון הרע ולשקר}:
 כבר במשך כמה שנים אני מתמודד עם שמירת העיניים כל פעם אני נופל וקם מחדש ואני מתחייב לעצמי לעשות הרבה מאוד השתדלות כדי לא ליפול שוב ולנסות לשמור את העיניים כהלכה כמו שצריך אבל לצערי זה לא עובד (זה מוביל לייאוש אבל כל פעם אני שוב משתדל לקום מחדש ולא להתייאש כי אני יודע שזו מטרת היצר).
(רק אדגיש ואומר שאני יודע כמה חשוב לשמור את העיניים ובתוך תוכי אני רוצה את זה ואני יודע שאני רק ארוויח מזה אבל אני רוצה להצליח וכל פעם שאני מנסה ללכת קיצוני ולא ליפול כלל זה לא עובד וניסיתי עשרות ואולי אפילו מאות פעמים) אז התחלתי לחשוב שאולי כדאי לעשות שינוי בצורה הדרגתית כלומר לאט לאט –  על פי זמנים ולפי רמות (כלומר להתיר לעצמי חלק מהראיות האסורות ואם הזמן לנסות לצמצם את הזמן שאני מתיר לעצמי ואת הרמה) וככה בסוף להשיג את המטרה של שמירת העיניים כהלכתה גם אם זה יקח הרבה זמן אבל הדילמה שאני נמצא בה זה איך בכלל אני יכול לאפשר לעצמי דבר כזה הרי אני בעצם סוג של מתיר לעצמי לחטוא.אולם המטרה בסוף היא טובה אבל אני שואל את עצמי איך אני יכול לאפשר לעצמי דבר כזה ללא מצפון אבל מצד שני מה עדיף שאני אמשיך להישאר באותו מקום ורק חלילה להידרדר כמו שקרה לי כי אין מה לעשות זה שינוי גדול מידי בבת אחת וזה מאוד מאוד קשה ואגב אני שמתי לב שגם היצר הרע עובד דרך שינויים קטנים וכך זה עובד לו מצויין.
שהרי בהתחלה היצר התחיל איתי בראיית דברים כמעט צנועים לגמרי וקצת ולאט לאט עלה ברמות ובכמות הפעמים , ומנסה להשתיק את המצפון עם הזמן אז אולי כדאי ללכת בדרך שלו.
הדבר הזה פוגש אני מתאר לעצמי גם בעוד נושאים למשל אנשים שחוזרים בתשובה ולא שמרו כשרות אם עכשיו אגיד להם שאסור להם יותר לאכול למשל חזיר לעולם אז כנראה שהם לא יעמדו בזה מלבד יחידי סגולה אבל אם נעשה את זה לאט לאט (מפעם בשבוע לפעם בשבועיים ואח”כ לפעם בחודשים אז יש יותר סיכוי יותר גדול שזה יעבוד). אז מה לעשות? ואם עדיף שינוי הדרגתי אז כמה זמן מומלץ לתת לזה?

תשובה:

בחור יקר מאוד

שאלת חכם חצי תשובה, מאוד נהניתי מהשאלה החכמה המנוסחת כל כך יפה. ההתמודדות שלך היא מיוחדת אבל אתה לא לבד היא מזכירה מאוד התמודדות של רבים ובמיוחד בגיל שלך שיש קושי מיוחד וזה בסדר לגמרי, כך הקב”ה ברא אותנו, שתהיה לנו התמודדות קשה בעיקר בגיל הבחרות, כך שפעמים רבות עצם ההתמודדות היא העמידה בנסיון.

באמת נגעת בסוגיא מאוד יסודית ורחבה שהיא נקראת מלחמת היצר. חשוב להקדים כמה הנחות יסוד.

א. היצר הוא באמת אויב גדול – הדרך היחידה להבין את היצר שהוא בא לנסות להכשיל כמה שיותר ומה שהוא בא בהדרגה זה רק תרגיל איך להגיע לשלב מתקדם יותר כפי שכתבת כבר.

ב. הדרך להתמודד אתו היא רק בכח של גבורה – אתה יותר חזק ממנו, באותו הרגע שתחליט שהוא יותר חזק זה מתכון בטוח לכישלון. היצר מנסה כל הזמן להכניס לנו לראש שהוא יותר חזק, אבל זה לא אמיתי לכל יצר הקב”ה נותן כוחות לעמוד מולו.

הסוגיא היא רחבה הרבה יותר אבל אלו שני כללים חשובים מאוד.

עכשיו נחזור לשאלה שלך, לתת ליצר מתנה זה אומר שאתה נכנס לשטח שלו, לתחום שבו הוא השולט ושם הוא יותר חזק. מלבד זה יש כאן אמירה שהוא בעצם יותר חזק ממני וזה כבר התחלה של נפילה. לכן אף פעם לא מומלץ לעשות הסכמי שלום עם אויב שהוא רוצה לנצל את ההסכם נגדך.

למה לבעלי תשובה כן ממליצים ללכת בהדרגה?

יש לכך שתי סיבות עיקריות:

א. לכל המצוות יש מטרה אחת, להתקרב אל השם. אם יש מצב שמצווה גורמת לאדם הפוך מקרבת השם, אם היא גורמת לו ריחוק, עדיף שלא יעשה אותה, לכן ההנחיה לבעלי תשובה לא להתחיל עם דברים קשים ומכבידים שהם יגרמו להם לשנוא את התורה והמצוות ולעזוב את הכל.

ב. יש שלבים של גידול, כמו שלפני גיל 18 בזמן חז”ל עדיין אין חיוב להתחתן כמו שאמרו במשנה בן 18 לחופה ולא קודם, כי קודם לכן עדיין לא הגיע הזמן המתאים לכך, אדם הוא לא מספיק בוגר למצווה גדולה כמו נישואין לפני גיל 18, בימנו בדרך כלל גם בגיל 18 חסרה עדיין בגרות מתאימה כדי להתחתן לכן המצוה הזאת לא שייכת לפני שאדם מוכן אליה מספיק. כך גם אצל בעלי תשובה הם צריכים לעבור תהליך של גדילה מהירה וזה בא בשלבים, לא הכל בבת אחת.

אבל כל זה לא שייך למלחמת היצר, כי במלחמה צריכים להיות גיבורים!

מה כן אפשר לעשות?

א. צריך להכיר טוב את החלק ההילכתי של שמירת העיניים, מה אסור מעיקר הדין ומה רק מידת חסידות, על מידת חסידות אפשר בהחלט לעשות וויתורים. כך גם בלשון הרע יש ספר מדהים ה”חפץ חיים” אם תלמד אותו כמו שצריך תראה שיש שם הרבה היתרים לדברים שנראים כמו לשון הרע, זה מקטין את הנסיון אם ידוע מה מותר ומה אסור.

כמו כן העניין של שקר כדאי ללמוד טוב את הנושא, שקר אסור הוא רק בבית דין, אבל לשקר סתם זה עניין של מידה לא טובה. לכן יש מקרים רבים שבהם השקר אינו איסור.

זה מאוד מיקל שתראה שיש דברים שהם אפילו לא נפילה אלא מותרים.

ב. עצם הנושא של שמירת העיניים הוא מעורפל, כי השמירה היא בדרך כלל לא על העיניים אלא השמירה על הלב, אם הלב לא מחפש אז גם מה שרואים הוא פחות משמעותי.

איך שומרים על הלב?

זו שאלה שאתה צריך להתמודד עם עצמך, מה באמת אתה רוצה וכמו שכבר כתבת אתה לא ממש רוצה לראות דברים לא טובים, אתה מבין את החשיבות של השמירה.

מה שחשוב זה להגדיר לעצמך מראש מה אתה כן רוצה, הרצונות הטובים שבלב הם השמירה הכי טובה על העיניים, כי אם הלב תפוס במחשבות טובות אין לעיניים מה לעשות נגדו.

לא להיות עסוק במחשבה מה אני לא רוצה, כמו שאם תנסה לא לחשוב על משהו אתה תמצא את עצמך חושב עליו ללא הפסקה… החכמה היא למצוא דבר חיובי לחשוב עליו, להיות עסוק במחשבות חיוביות.

דבר נוסף ההחלטה שאתה לא מתכנן לעשות שום דבר מעשי עם מה שאתה רואה היא גורמת ללב לא להתעניין במה שרואים, כי אם אין לי שום תוכנית לעשות משהו עם מה שראיתי, אם אין לי תוכנית להיות בקשר עם אותה אשה שראיתי, היא הרבה פחות מעניינת אותי.

היצר בנוי על שקרים ומחשבות כוזבות, ליצור עניין בדברים שאין לי עניין בהם, אם מגלים את האמת הנסיון יכול להיות הרבה יותר קל.

ג. דבר נוסף: פעמים רבות יש צורך שלא בא על סיפוקו, כמו חברה, מנוחה או כל דבר אחר, לכן אנחנו הולכים לחפש את הצורך במקומות לא טובים ואז ליצר הרע יש הרבה מה להציע לנו אבל באמת אנחנו בכלל לא צריכים את מה שהוא מציע, אבל אם הצורך יבוא על סיפוקו כך המלחמה תהיה הרבה יותר קלה ופשוטה.

לסיום: ממש לא מומלץ שינוי הדרגתי, אתה הולך בדרך נפלאה, בכל מצב שהוא לא להתייאש מנפילות, עדיף אלף נפילות מאשר הסכם אחד עם היצר. הדרך שלך כיום היא הכי טובה שיש, לא להיבהל מנפילות ולא משנה כמה הם, תמשיך כך!

הנושא הוא רחב הרבה יותר מתשובה בודדת, יש ספר מאוד חשוב שנכתב על כך בשם בנין האדם מומלץ ללמוד אותו. בנוסף אם משהו לא ברור מספיק אשמח לענות.

[אני יוצא מנקודת הנחה שהתמודדות שלך היא מה שנקרא “שמירת העיניים” קלאסית, אולם יש מקרים חריגים שבהם זה כבר אובססיה שמפריעה למהלך החיים, זה כבר יספור אחר לגמרי, שם צריך לשקול התערבות מקצועית]

המון הצלחה

יוסי ב.

Bili23364@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

התחתנתי, ועדיין הקב"ה רוצה עבודה כ"כ קשה?...
שלום. אני רוצה לשאול שאלה, אע”פ שבאתר יש תשובה דומה, זה לא סיפק אותי כ”כ. אני נשוי קצת יותר מחצי שנה. וב”ה לצערי הגדול, כל פעם שיש לי אפשרות, מחשב עם רימון הגנה גבוהה (אפילו שם! לא הכל חסום…), או ח”ו דברים יותר גרועים, אני נופל ונופל ונופל. אציין, אני...
מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...
התחתנתי ועדיין יש לי ניסיונות...
אני נשוי טרי חודש פלוס וכבר קרה לי פעמים תוך השבוע אחרון רצון חזק להכנס לאתרים עם דברים אסורים אין לי מושג מה אני מחפש שם בבית יש לי אשה יפה מאוד טובה חכמה נעימה לא מבין למה זה ככ חזק הנטיה. והכי חשוב לי לדעת האם אם אני לא...
נעלמה לי המשיכה אחרי שהתחזקתי מהנפילות
אני בחור כבן 22 התמודדתי בעבר בנסיונות קשים של צניעות אחרי כל פעם שראיתי ברחוב מה שהו זה גרם לי להיכשל על בסיס יום יומי, עד שקראתי איזה ספר שפתחתי שסידר לי את הראש וגרם לי לחשוב ולהפסיק לקשר בין מה שרואים ברחוב לבן המעשים שנכשלים אח”כ, וככה יצאתי מזה...
קשה לי עם אבא שלי אחרי מה שראיתי בפלאפון שלו
אני נערה חרדית מבית חרדי יום אחד פתחתי את הפלאפון של אבא שלי (לא כשר) והייתה שם תמונה מאוד בעיתית מבחינת צניעות ותמיד אמרו לי שמה שההורים עושים לא קשור אלי וזה בינם לבין אלוקים אבל תכלס זה העלה בי רגשות מאד קשים כלפיו ואני אמורה לכבד אותו ואני מבולבלת...
נפילות,שידוכים, רווקות. בדידות.
אני רווק בן 25. ליטאי שעבר מסלול דיי קלאסי בעולם הישיבות- חיידר ישיבה קטנה וישיבה גדולה. התמודדתי -כמו כל בחור בגילאי ההתבגרות – עם הענין של הנפילות, ועם רגשות האשם הכל כך קשות שבאות אח”כ, ועם היצר וההורמונים הבלתי -פוסקים. התמודדתי. לא הייתי אומר באיזה פרישות יתירה. היו הרבה נפילות,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן