The Butterfly Button
תפיסה עצמית שלנו מול הקב"ה

שאלה מקטגוריה:

יש לי שאלה שמעסיקה אותי בזמן האחרון, אציין שזה מגיע ממקום של חיפוש כדי לדייק ברגשות שלי בעבודת ה'.
– מצד אחד יש לנו תלות ואין לנו אפשרות של קיום ללא רצון ה' . ה' יצר אותנו ואנחנו ייצורים ממש קטנים. יש צורך בתפילה כדי לקבל את מה שאנחנו צריכים לקיום שלנו וגם מעבר לו. אומרים שחשוב להרגיש הכנעה מול ה' והתבטלות כלפי רצון ה' ובאמת שאני גם מרגישה הרבה פעמים שעם 'לב שבור' באמת התפילה שלי יותר אמיתית.
– מצד שני, אני יודעת גם שהמטרה של המצוות זה כי ה' החליט שהוא רוצה איתנו קשר והכניס קדושה בפעולות מסויימות (מצוות) שהוא החליט שהם יהוו מין סולם וייתנו לו מקום בלב שלנו . יודעת גם את החשיבות של הכרת המעלות שלנו (והיו בעיניך כחגבים..).
אבל אם התפיסה שלי היא תפיסה של תלותיות בהקב"ה- זה גורם לי להרגיש לא שווה, לא יכולה, לא מסוגלת, גם מרגישה חרדה גדולה מזה שאני כל כך קטנה וגם עוברת בי מחשבה שכיביכול מה אני תורמת לה' ומהי התרומה שלי בעולם. גם מרגיש לי שאם יש מצוות שכיביכול מגבילות אותי אין כל כך מקום לרצונות שלי ולמי שאני בחיים ויש מקום רק לרצון השם, זה גם קשה לי להרגיש ככה כי זה מוריד מהבחירה שלי. בחרתי במידה מסוימת בקשר שלי עם ה' אבל מצד שני הוא נכפה עלי (כפה עליהם הר כגיגית).
ואם התפיסה שלי היא תפיסה של בוחר בקשר שלי עם ה'- אני מרגישה מין 'גאווה' והרבה פעמים מרגישה שאני שוכחת כיביכול לבקש עזרה מה'. אני מרגישה מצליחה, מסתדרת, יודעת וקשה לי מאוד להרגיש שזה בא ממנו. ואם אני ארגיש שזה בא ממנו, אז מה שלי בעצם? וזה שוב יחזיר אותי לתפיסה שאני תלוינ ואני כלום:)
אז איך צריכה להיות ההתייחסות שלי לעניין הזה שכיביכול מייצרת לי פה ניגודיות מסויימת וגורם לי להרבה קושי וחרדה מול עצמי ומול ה' כשאני בבלבול הזה?
הכי קל להתעלם מהשאלות האלה אבל לי אישית זה ממש חשוב כדי לדעת שאני פועלת בצורה נכונה ושאצליח לחיות בדרך ה' באמת
תודה רבה וכיף שיש איפה להתייעץ, ממש עוזר!!!

תשובה:

שלום וברכה

השאלה אותה את מעלה היא שאלה מצויינת, ובראש ובראשונה היא מעידה על השואלת שהיא אדם עמוק ועובד ה', מבקש אמת המחובר אל עשייתו הרוחנית ולא נותן לשטף החיים לשאת את ליבו במרוצתו.

התבוננות בשאלה, מעלה שאין בבסיסה ספקות עובדתיות. נכון הוא שהאדם אפסי ביחס לבוראו, ונכון גם שהעולם כולו תלוי בבחירתו. שאלתך מתייחסת לנתונים אלו כעובדות. גם מקורותינו מלאים בהתייחסויות ודימויים אין ספור לשני צדדים אלו, ואין צורך להכביר בהם. אולי הקרוב ביותר לבטא את לבטייך הוא מה שאמרו חז"ל במסכת סוכה "ואמר ר"ש בן לוי – יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים לז, לב) צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו, ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו שנאמר אלהים לא יעזבנו בידו". הרי מפורש שבמאבקו של האדם, שאין לפקפק בו כי מאבק הוא- מאבק היצר, יכול האדם לעמוד רק בעזרתו של הקב"ה. זהו ממש מקור לבטייך- האם זו אני, או שזה הכל א-לוקים?.

אבל אולי לפני שנגדיר לאן כן מכוונת שאלתך, ניראה ששני הקטבים שלה הם לא פחות מאשר שני עיקרי אמונה מתוך השלושה עשר שניסח הרמב"ם, העיקר הראשון והעיקר האחד עשר. הראשון- אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו הוּא בּורֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים, וְהוּא לְבַדּו עָשה וְעושה וְיַעֲשה לְכָל הַמַּעֲשים. הרי שכל הנעשה על ידי הכל מאז ולתמיד- נעשה בהשגחתו וברצונו של בורא כל העולמים. ומאידך- אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו גּומֵל טוב לְשׁומְרֵי מִצְותָיו וּמַעֲנִישׁ לְעובְרֵי מִצְותָיו. אמונה שלמה בשכר ועונש. שכר ועונש ייתכנו רק אם האדם אחראי לגמרי על מעשיו. אדם שאינו אחראי על מעשיו- אין להטיל עליו עונש על מעשה רע, ואין לגמלו טוב על מעשה טוב, שכן אין הוא בוחר והמעשה שפעל- לא מיוחס אליו. [אני בכוונה מדלג על שאלת הידיעה והבחירה המפורסמת, כי שוב- מבין שורות שאלתך לא נראה לי שזהו הקושי, ואם כן- זה נושא לשאלה אחרת שכבר נידונה בכמה זוויות גם במסגרת זו של אקשיבה].

אז במה בעצם נוגעת השאלה?

השאלה נוגעת בכלל ללב, לתחושות שמלוות את הבחירה המתמדת, את העשייה היומיומית בעולמו של הבורא. הלב מתנדנד ולפעמים נקרע, כמו שאת מתארת, בין שני הקטבים- האם העולם נברא בשבילי, או שאני בכלל אבק פורח?

כיוון שהגדרנו את הלבטים כעבודת הלב, ומכיוון שבאמת יש מקורות ומקום לשני הצדדים, צריך להתלמד איך לשמור על איזון נכון בין שתי ההרגשות. אין זה המקרה היחיד – הלב היהודי מתמודד עם עוד כוחות רבים הנראים במבט ראשון סותרים לגמרי:

– אהבה ויראה- איך ניתן לאהוב וגם לירא מפני אותה ישות?.

– "גילו ברעדה"- נאמר על עבודת התפילה. איך ניתן לשלב? האם אין כאן תרתי דסתרי?

התשובה היא – שניתן. הלב הוא מקום המאפשר על ידי עבודה של התלמדות לתת מקום להרגשות שונים. ההתלמדות נעשית בשלבים ובהדרגה- היא מתחילה בהבנה שכלית של בסיס ההרגשות, ובניית מקומן הנכון במערכת הכללית של עבודת ה', ואז- לימוד השליטה והאיזון הנכון בין כלל ההרגשות, והפעלתן או הגבלתן בזמנים ובמקרים שונים. אני מאמין שהדברים נשמעים מורכבים, ואכן הם לא פשוטים, אבל אני בטוח שכבר התנסית במהלכים דומים, אולי אפילו בתוך התת –מודע. אשתדל לפרט קצת ולכוון בסייעתא דשמיא ביחס לנושא אותו העלית.

העובדה היסודית שצריכה להנחות את פועלו של היהודי היא כאמור –עובדת הבחירה. גם אם אנחנו לא מבינים למה ה' צריך אותנו, אנחנו מאמינים ויודעים שהוא רוצה שנתמודד ונבחר תמיד בטוב. ידיעה זו צריכה להיות מתורגמת להרגשה תמידית של אחריות גדולה כמו שכותב הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ג' הל' ד')– "לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב. וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב. חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה שנאמר וצדיק יסוד עולם זה שצדק הכריע את כל העולם לזכות והצילו". איזו אחריות! הכל על כתפיי! אבל איזה אושר! "צדיק יסוד עולם"! הרמב"ם לא כותב לנו דמיונות בספר ההלכות שלו. זו אמת לאמיתה וכמו שכבר ציטטנו- העולם נברא בשבילי ומחכה למעשיי. זו הידיעה וההרגשה הבסיסית שצריכה ללוותנו כל הזמן. הדרך להעצים אותה היא לימוד וחזרה על אין ספור המקורות שהיא מבוססת עליהם והיזכרות באמיתות אלו ברגעי חולשה. זה העיקר.

יחד עם זאת – יש מקום חשוב גם להרגשת האפסיות האנושית – "מה אנוש כי תזכרנו?". אלמלא הקב"ה עוזרו – אין יכול לו. בהחלט. אך תחושה זו צריכה להיות מכוונת בעיקר בשני מוקדים. מוקד אחד הוא בזמן נסיון, התמודדות שאנחנו מתקשים לעמוד בה, ואז האחזות בהרגשת האפסיות וחוסר האונים תדחף את הנפש לתפילה עמוקה ואמיתית במיוחד, תפילה של תלות מוחלטת – תפילה לעני כי יעטוף. ושוב- אפשר להפעיל הרגשה זו ע"י הזכרה פנימית של הבסיס העובדתי שלה. מוקד נוסף הדורש חיבור להרגשת התלות – הוא מקומות שבו אנו נוטים להתגאות במעשינו ובמדרגתנו, אם ברמיזה בפני אחרים ואם בינינו לבין עצמינו. תמיד צריכה להיות מוכנה מגירה שניתן לשלוף ממנה בזריזות את החיבור ל"מה אנו, מה כוחנו מה ישענו?". ושוב- על ידי העלאה מודעת של העובדות והידיעות עליהן היא מתבססת.

לסיכום – תנועה נכונה ובריאה בין הרגשות לב סותרות במסגרת עבודת ה' היא דבר בריא ומעצים. זה לא דבר שנולדים איתו, אלא מערכת של עבודה הדורשת התנסות, ומלווה בעליות ומורדות. חשוב מאד להתייעץ עם מישהו קרוב לך- זה יכול להיות בן זוג, חברה או אם צריך דמות רבנית שמכירה אותך ולקבל ממנו פידבק חיצוני להתמודדיות שלך, זה מכניס לפרופורציה ולרוב נותן עידוד ודחיפה במעלה הדרך.

והכי חשוב- תפילה.

שיטהר ה' את ליבנו- לעובדו – באמת!

בהצלחה גדולה!

יהודה מ.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...
איך קיים המושג לחזור בתשובה אם המקום שבו נולד האדם הוא הטוב ביותר?
אני מקווה שהשאלה תצא ברורה.. אז ככה. לפני כשנתיים נאמרה לנו הרצאה שהמקום בו אדם נולד שם הוא צריך לקיים את תפקידו. לצורך העניין בחור חרדי צריך להשאר חרדי כי שם יש לו תפקיד ואותו הוא צריך לעשות. אז איך קיים המושג של לחזור בתשובה? ואם אדם מעוניין להתקרב ברמה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן