The Butterfly Button
שבע ייפול צדיק וקם-גם אני אוכל לקום מכל הנפילות שלי?

שאלה מקטגוריה:

הרבה זמן הסתפקתי האם לכתוב ולא העזתי לכתוב לכם עד שהחלטתי לכתוב לכם בעילום שם
אני פונה אליכם בזעקה ובקשה שתצילו אותי מעצמי
אני לא יכול לפנות בנידון לאף אחד הן מפני הבושה והן בגלל שלא מקובל לדבר ע"ז בציבור החרדי
א. אני לא מצליח לקבל שום חיבור לתפילה חוץ מקריאת טקסט שכבר מחכה שיגמר כמה שיותר מהר וכמה שאני מנסה לנסות ליצור חיבור אני לא מרגיש שום דבר ואפילו כשאני הולך לכותל זה טקס אם טקסט די קבוע
ב. אני בחור שכבר התחלתי שידוכים לפני כשנה ואני אומר לך את האמת שלא מעניין אותי להתחתן בכלל אחד אני אני אין לי כח לכל השטויות והרגשות של הבנות אני לא חושב שיש לי אפשרות לחיות כך חיים שלמים אני רגיל לחיים קרים של כן ולא אני לא מדבר בטלפון יותר מדקות ספורות ואני לא רואה את עצמי מפטפט על צבע נעליים ועל איך היה בבר מצוה של הבן דוד של השכנה
ב. אני חי בשקר כבר למעלה מעשור שמצד אחד יושב ולומד ואפילו נהנה ללמוד מידי פעם ומוסר חבורות וכו' ומצד שני הסקרנות שלי העבירה אותי על דעתי ועל דעת קוני שמגיל 12 לערך אני התחלתי להתעניין בכל מה שלא אמורים להתעניין בעניני נישואין וזה התחיל בלבדוק בשו"ע וגמרות וזה המשיך בקריאת שו"ת כל מיני תשובות על סיפורים שקרו כך שהייתי פותח שו"ת אבן העזר וקורא תשובות ומתמלא בהרהורים וזה המשיך בספרות של הדתיים לאומים בנושאים המותר והאסור וד"ל עד שהתדרדרתי לקרוא בספרות חילונית על כל סוגי הכיעור שרק קיימים בעולם שדברים שאברך בן 50 היום לא מודע לו אני כבר בגיל 17 הסתבכתי בעצמי בתוך כל הבוץ והגועל נפש שכולל גם תמונות משוקצות ה"י וב"ה אני לאחרונה הצלחתי לצאת מזה ע"י שגדרתי עצמי שעל כל קריאת ספר כזה אני ישלם לצדקה 500 שקל אבל אחרי כל הטינופת הזאת זה עדיין מוטל עלי ככתם ואני לא יודע מה לעשות אם עצמי
בזמן האחרון יש אצלי התדרדרות בעוד תחומים בנושא היצר. ואני לא מוצא מוצא. (פירוט במייל)

אני בטוח שניתן לתקן ולכן גם קראתי לשאלה שלי שבע יפול צדיק וקם
אני משווע לעזרה
תודה רבה

תשובה:

לכותב היקר שלום,

קיבלתי את מכתבך כבר לפני זמן מה, וכאשר קראתיו הרגשתי כי נכתב מתמצית לבך ולכן יהיה הולם לפנות את זמני ולהשיב לך כראוי ולא כלאחר יד, הדבר לקח לי, כפי שאתה רואה, לא מעט ימים, ובכל זמן זה חשבתי על מכתבך, מקווה שההמתנה לא הייתה לך קשה מידי.

במכתבך הנוגע ללב אתה פותח בזעקה כנה ש'נציל אותך מעצמך' ואחר כך תיארת קשיים שונים ורבים עימם אתה מתמודד.

ראשית אשתף אותך כי אני מלא בהתפעלות מהאומץ והכנות הרבה שיש בך בכתיבת מכתב זה, ואני לא מתכוון לכתיבתו אלינו (שהיא אכן אנונימית) אלא לכתיבה שלך, כלפי עצמך. אותה יכולת להביט פנימה ולומר בקול רם לעצמך 'אני חי בשקר', דע לך כי מעטים האנשים שיעזו להביט פנימה לליבם ולומר בקול לעצמם את האמת הקשה.

כעת, בכדי להתחיל ולהתייחס למכתב (ולכל אחד מסעיפיו, אל דאגה!) ברצוני לספר לך על מכתב שקיבלתי מצעיר חרדי ויר"ש אך לפני מספר שבועות (התיאור כולו לקוח מדבריו אך בסדר קצת שונה).

בחור צעיר, חרדי בן תורה, שומר תורה ומצוות ומקפיד על מרביתן. ומזה כעשור, מאז ראשית גיל ההתבגרות, הוא לומד תורה שעות רבות ביום, וברוך ה' רואה ברכה בעמלו ומחדש חידושים , מתפלל תפילות כסדרן ולעיתים זוכה אף להתפלל בשריד בית מקדשינו שלא זזה ממנו שכינה.

לאותו בחור בן תורה יש יצר הרע גדול, ואין בכך הפתעה גדולה, שהרי- 'כל הגדול יצרו גדול'. אך בנוסף, סוג היצר הרע שה' נתן לו להתמודד איתו הינו מהסוג הקשה במיוחד- יצר הרע של עריות (מיניות). שזהו יצר, שכפי שכותב הרב וולבה זצ"ל (ורובם ככולם של גדו"י), קיים ומקונן בקרב כל מתבגר ומתבגר, ועם זאת אצל הבחור הצעיר נשמע שהיצר עובד קשה מאוד להחטיאו, כמו שהיה לגדולי עולם ובפרט לקדוש שבשבטים יוסף הצדיק.

ולא די בכך, בזמן שיצר קשה ונורא זה מנסה להחטיאו ולאבדו מן העולם, לא די בכך שהבחור הגיבור הנ"ל עודנו על משמרתו בלימודו ותפילתו, אלא הוא אף אוזר אומץ ונלחם ביצר בעצמו ובמובנים מסויימים, לאחר שהנהיג על עצמו קנסות כה גבוהים, נבהל היצר ואותו בחור ניצח!!

ובכן, מבלי להכירך, ורק על בסיס חוכמתך הניכרת במכתב, אני משוכנע שכבר הבנת היטב שאותו בחור צדיק מלא וגדוש ביראת שמים שכתבתי עליו הרי הוא אתה עצמך, וזאת כמובן מבלי להקטין או להתעלם מההתמודדויות השונות שאתה מספר עליהן (ושנתייחס אליהן לפרטיהן בהמשך).

אז למה כתבתי זאת כך על מישהו אחר.

כתבתי זאת כדי להדגים לך, כיצד יש יותר מדרך אחת לראות את הדברים ואת האדם, כאשר על פי חז"ל וכן -להבדיל- עפ"י הפסיכולוגיה אדם לא נמדד באופן שבליבו הוא מרגיש כלפיהם, ועל פי רצונו האמיתי.

כעת, אם אתה קורא זאת ועדיין אומר לעצמך 'לא! אני חי בשקר! הוא לא מכיר אותי בכלל…

אבקשך רק שתתבונן כמה אמת נמצאת במשפט 'אני חי בשקר' וכמה כנות נדרשת להודות בכך.

אדגיש: איני מתיימר לומר שאין לך התמודדות עם היצר, אלא אני מבקש ממך להכיר בך לא כעל רע המעמיד פנים שיש בו טוב, אלא כבחור טוב וצדיק שלרוב גודל ליבו ורוחב יראתו, גם היצר הרע הנלחם בו הוא גדול ומתיש. היצר הרע מנסה להעמיד פני שולט, בתלותו דגלים וסיסמאות ריקות המכסות אולי, את הלב מבחוץ אך אינן משקפות את אשר בלב פנימה.

אאחל לך כי תוסיף ותלחם במלחמת היצר ביתר שאת כמו התלמיד חכם וירא שמים שאתה כבר כיום, ובעזרת השם תזכה לחוש את העונג שבכל אותם ניצחונות על היצר (וראה בנוסף גם סעיף מס' 3 בהמשך המכתב).

ורק בטרם אעבור להתייחס לסעיפים שונים במכתבך, אומר, כי יפה עשית שקראת למכתב אודותיך 'שבע יפול צדיק וקם'. שהרי כתוב בספרים כי גם בשעה שהוא בנפילתו קוראו 'צדיק' כיוון שהוא יודע ומייצר על כך, וכך הדבר בעניינך ממש.

עתה לנושאים האחרים:

מלבד הנושא העיקרי של ההתמודדות עם הקדושה שבו עסקנו עתה, העלת עוד מספר נושאים, כאשר למרות הרלוונטיות של הדברים להכל אתייחס באופן ספציפי ואשתדל לתת בקצרה עצות פרקטיות שתוכל ליישם:

עם זאת, מטבע הדברים, ובהתחשב בריבוי הנושאים, לא נוכל להרחיב בלי סוף על כל נושא ונושא באופן הרחב ביותר.

1. לגבי התפילה – כתבת כי אתה אינך מרגיש חיבור למילים והן עבורך כטקסט רגיל.

ובכן, זו באמת ההתמודדות הכי גדולה שיש לבני האדם עם התפילה, ועוד מזמן חז"ל הם עוסקים בנטייה האנושית הזו. ובקיצור רב, יש ערך רב ומופלא לתפילה גם מבלי להרגיש ואפילו להבין. בפרט ברוב חלקיה בהם אנו משבחים את השם. לחלקים אחרים הכוללים בקשות, אנו יכולים למצוא כמעט תמיד את הקשר והצורך האישי שלנו בתפילה.

באופן מעשי, אמליץ על שלושה דברים המופיעים בספרים ועוזרים מאוד!

א. לומר את התפילה מתוך סידור – זה מסייע לשים לב למילים ולמשמעותן .

ב. את כל התפילה שאינה בלחש, לומר בקול – זה מחזק מאוד את החוויה הפנימית.

ג. בתפילת שמונה עשרה, לעצור לפני כל ברכה לרגע ולתת כותרת כללית לברכה (למשל לחשוב: כעת ברכה על בריאות ורפואה) – זה עוזר מאוד למצוא את הצרכים שלי ולהתבונן בהם, וכך להתחבר לבקשה מכל הלב.

2. לגבי שידוכים – כתבת כי אתה 'קר מטבעך' ואינך מרבה בשיחה, ולכן אתה משער כי להיות נשוי חיים שלמים עם אישה שמרבה שיחה על ענייני העולם ישעמם אותך.

ובכן, יקירי, זהו בהחלט נושא למכתב שלם אך בקצרה – ואשתמש בדוגמא שלך: אם אני לא מתעניין בנעליים דבר אכן לא ישתנה כאשר מישהי שחשובה לנו מספרת על הנעליים שקנתה, אבל מה שעשוי לעניין אותנו מאוד, הוא לשמוע איך הייתה החוויה עבורה. בדיוק כפי שהורים המוצאים עניין בלהקשיב בדיווחים של ילדיהם הרכים 'מה אכלו היום בגנון' לא עושים זאת כי נושא האוכל בגנונים מעסיק אותם, אלא כי באהבתם לילד, החוויות שלו ומה שהוא מרגיש מעסיקים אותם.

ולכן זוגיות טובה היא כזו שבני הזוג חווים קרבה והתעניינות אחד בשנייה ורוצים לשמוע על החוויות ההדדיות.

ולגבי החיבור לאחרים: ניכר בבירור שאתה מלא וגדוש ברגש ועולם פנימי מודע ומתבונן, ולדעתי ככל שתרגיש שלם יותר עם עצמך, תוכל גם לחוש חופשי לשתף מעולמך הפנימי ולהשתתף עם חוויות אחרים.

3. כתבת בעדינותך, ברמז, כי אתה חש שחלה החרפה בתכנים המיניים שנחשפת אליהם כך שהאחרונים הם כבר קיצוניים במיוחד, וכי אתה מתמודד עם כך באמצעות ענישה כלכלית עצמית. ובנוסף כתבת על כך שאתה חווה משיכה וגירוי מיני חזק במגע וקרבה לגברים, לעומת גירוי המועט ממראה נשים.

לגבי שני נושאים אלו, הרשה לי (נכון ? -בקצרה…) להמשיל את ייצר המיניות ליצר האכילה:

תחושת הרעב היא תחושה בסיסית טבעית ומועילה שמטרתה לעודד אותנו לעשות מאמצים ולדאוג לדבר הנחוץ כל כך לקיומנו בעולם.

אך חוש הרעב אינו 'חכם גדול' ואפשר 'לעבוד עליו' בקלות: למשל- ברור שהגוף שלנו לא מבקש לאכול ממתקים, אבל הסוכר שהם מביאים נדמה לחושים כמו פירות מזינים ולכן הגוף רוצה מהם עוד. באופן דומה, בגלל שלא צריך יותר מידי פירות ('פחמימות'), חוש הרעב מואס במשהו שמתוק באופן מוגזם לאחר אכילה מועטה, אבל אם אנחנו שותים מים, או אוכלים משהו מלוח, החוש 'שוכח' את המתוק ואפשר להמשיך עם הממתקים'…

והבעיה עם ממתקים, שחוץ מזה שהם לא מזינים ולכן אחרי רבע שעה רעבים עוד פעם.. וחוץ מזה שהם לא בריאים לחיים שלנו לטווח הארוך ומביאים שלל מחלות… הם גם מורידים לנו את הרגישות למתוק ולטוב, ופתאום הפירות העסיסיים ביותר נדמים לנו כלא מספיק מתוקים, לא מספיק מיוחדים ולא מספיק טעימים…

באופן דומה, ייצר המיניות שלנו מיועד לשתי מטרות חשובות: אחת לגרום לנו לרצות לעסוק בבוא השעה בפריה ורביה והשנייה :ליצור חיבור קרבה ועונג בזוגיות שלמה ובריאה. אך גם חוש זה עלול להיות מוצף בגירויים שאולי נתפסים כחזקים יותר (כמו תמונות בולטות או סיפורים מיניים בוטים) אבל לא ממלאים באנרגיה אלא רק מרגיעים לכמה דקות, ובסופו של דבר גם מגבירים את ההתעסקות החוזרת והלא בריאה, וגם מורידים את היצר הבריא לנכון ולטוב.

אז מה אפשר לעשות? ובכן כפי שלמישהו שהתרגל לאכול דברים לא בריאים נמליץ ללכת למומחה לתזונה שיסייע וידריך כיצד להרגיל בהדרגה את הגוף לאכול בריא ומזין , כך אני ממליץ לך מכל הלב ללכת לאיש מקצוע שמתמחה בתחומים אלו שיכוון אותך כיצד להכווין את צעדך. לדעתי נכון הדבר לעשות זאת בהקדם.

כמו כן, בגלל הקשר בין מצב החוש-יצר המיני לבין הרצון והמשיכה בשידוכים אמליץ לך להשהות את השידוכים וכאשר תיפגש עם מומחה כזה, לקבל ממנו חוות דעת מתי להמשיך בשידוכים.

אם תרצה, אני משער שבמערכת אקשיבה ישמחו לכוון אותך לאנשים יר"ש ודיסקרטיים שזוהי התמחותם, ואל חשש- מומחה כזה – אינו נבהל ממקרים כמו שלך ובוודאי שלא שופט ולא כועס על כך.

ולכן ממליץ לך, לפני שאתה רץ הלאה להקים את ביתך בעז"ה, להשהות את הלחץ של השידוכים לרגע, ולנסות לדבר עם איש מקצוע על הכל: על מה שאירע בעבר, על מה שאתה מרגיש בהווה ועל החששות מהעתיד, כך , אני מקווה, תוכל לברר את הדברים עם עצמך להבין מה ואיך עובר עליך ותוכל להצליח להשתנות ולהתקדם!

בהערכה עמוקה ובהצלחה רבה בכל העניינים

לבי איתך

יוסף

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הבן שלנו בקשר עם בנות?
מסיבות שונות יש לנו חשד שהבן שלנו בן 17 מנסה קשר עם בנות. רק חשד. ילד טוב, הולך בתלם, לומד טוב (ישיבה תיכונית, אם זה משנה). מה נכון לעשות? איך לגשת לנושא? האם צריך בכלל להמשיך לברר את החשד כל עוד אין משהו ברור? האם כדאי לדבר איתו על זה...
נחשפתי לעולם המדיה ונפלתי עמוק
היי שלום ותודה לכם על האתר הנפלא הזה!! אני בחורה בת 16 שמשתייכת למגזר החב״די ואני נחשבת בכיתה וגם במשפחה בחורה חסידית ואיכותית יחסית – מבחוץ אני נראית בחורה חסידית שברור כבר מה יהיה המשך חייה (בית חסידי וכו) אבל האמת שבתוכי מסתתרים דברים אפלים שאני לא מסוגלת לדבר עליהם...
כמה אפשר לעמוד בנסיון?
אני חי בדור הזה שיש נסיונות שמלחיצים אותי ואני תמיד מרגיש כאילו אני חייב לזה ולזה אבל אני עומד בניסיון ולא נופל, אבל ככל שעובר עוד שעה עוד חמש דקות הרצון העז שלי לספק את "היצר" גובר פי אלף, ואני תמיד נזכר במאמרים האלה שלעתיד לבא אלו בוכים ואילו בוכים...
קרב אבוד מראש בשמירת הברית
אני לא יכול להפסיק עם הוצאת ז"ל אני מפחד שאני חייב מיתה בידיי שמיים. אני חוזר בתשובה טרי , כבר 3 שנים ברוך השם .. אוהב את התורה הקדושה מאד מאד … כל התהליך הזה מכניס לי משמעות בחיים. בנוסף אני גם מתמודד נפש מתמודד עם חרדות והתקפי זעם כבר...
איסור הוצאת ז"ל מציק לי
למדתי את הנושא איסור הוצאת שז״ל ויש משהו שמציק לי א. זה שהאיסור עצמו לא נכתב בפירוש בתורה למרות חומרתו, בשו"ע כתוב שהוצאת ז"ל חמורה מכל העברות שבתורה אז איך יתכן שזה לא כתוב בתורה, ומה זה אומר שזה הכי חמור? ב. מה ההבדל בין זה לאישות עם אישה שלא...
נפילות בעניינים שבקדושה-יש מה לעשות עם זה?
אני בחור ישיבה בתקופת שידוכים לא קצרה ולא קלה, הכל אצלי רגיל, אני ברוך ה' יושב ולומד ויחסית שמור, אבל יש בעיה אחת שמעיקה עליי ולא נותנת לי מנוחה – שוב ושוב אני נופל בעניינים שבקדושה שוב ושוב כך שכל החלטה שאני מקבל בנושא הזה וכל גדר שאני מציב לעצמי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן