The Butterfly Button
קושי גדול בשמירת הברית

שאלה מקטגוריה:

בעניין שמירת הברית (והעיניים)
אסור לומר את מה שאני חושב, אבל אני חושב שזה לא הוגן לברוא אדם עם כאלה תאוות ותשוקות חזקות שכמעט ואין
מי שמצליח להתגבר עליהן לגמרי, ולומר לו שאסור לו לעשות את זה. איפה דרכיה דרכי נועם?
בכלל, איפה כתוב בתורה שאסור?
מה שכתוב אצל ער ואונן, זה בגלל שהם לא רצו שתמר תכנס להריון אבל זה לא כל השחתה.
נכון שהגמרא אומרת את זה, אבל מנין לגמרא לפרש דבר שהוא כל כך קשה ואין הציבור יכול לעמוד בו?
עזרא תיקן טבילה לבעלי קרי
חכמים ראו שאין רוב הציבור יכול לעמוד בזה וביטלו את זה.
אז איך זה שהם אמרו שאסור להוציא זרע לבטלה ויד לאמה תקצץ וכו'..
הרי אי אפשר לעמוד בזה . (ולדעתי הקטנה זה יותר קשה מכל המצוות, אם בכלל אפשר לעמוד בזה)

תשובה:

שואל יקר וחשוב,

ראשית, ברצוני להביע את הערכתי העמוקה על האומץ להעלות את שאלתך כאן. מבין השורות שכתבת ניכרת היטב האכפתיות העמוקה שלך, טוהר לבך ושאיפותיך לעמוד בניסיונות הלא-פשוטים שהקב"ה זימן לך, ועל כך אתה ראוי להערצה כפולה ומכופלת.

אנסה לענות על שאלותיך לפי הסדר:

אתה כותב "זה לא הוגן לברוא אדם עם כאלה תאוות ותשוקות חזקות שכמעט ואין מי שמצליח להתגבר עליהן לגמרי". אכן, יש תקופות בחיי האדם, בעיקר בשנות בחרותו, שהאדם עומד בניסיון קשה ומתסכל. הגירויים מציפים מכל עבר, המערכת ההורמונלית נמצאת בשיאה, והקושי הוא גדול במיוחד ולעתים נראה כמשימה בלתי אפשרית.

ראשית, עליך לדעת שההתמודדות הזו היא טבעית ומוכרת בשנות צעירותו של האדם. חשוב עוד יותר לדעת, שהתמודדות הזו איננה נשארת לנצח, ולפחות לא בעוצמות כאלה. עם השנים, יכול האדם להגיע לאיזון ושליטה, ולהצליח לשמור על טהרת גופו ומחשבתו.

יחד עם זאת, כדאי לדעת כי דווקא בעומק הניסיון ובקושי שאתה שרוי בו, טמון אוצר גדול. הגמרא (סוכה נב,א) מספרת על אביי, מחכמי הגמרא הנודעים, ששמע פעם גבר ואשה, שאינם נשואים, הקובעים ללכת יחד בדרך. אביי החליט לעקוב אחריהם, בכדי שיוכל להפריש אותם מאיסור. הוא הלך אחריהם כברת דרך מסוימת, וכאשר הגיעו לפרשת דרכים, שמע אותם נפרדים זה מזו בדברי ידידות ותו לו, כשכל אחד פונה לעירו. הגמרא מספרת כי אביי הצטער על כך מאד, וחשב לעצמו שאם הוא היה במקומו של הגבר, לא היה מסוגל לעצור את עצמו מלחטוא עם האשה. ניתן לדמיין את צערו הגדול של אביי, המגלה פתאום כי אין בכוחו לעמוד בפני הניסיון. ממשיכה הגמרא ומספרת כי ראה אותו "ההוא סבא" [אליהו הנביא] והרגיע אותו במשפט הידוע: "כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו".

ההסבר העמוק של משפט זה הוא שאותם כוחות גדולים של תאווה, הם עצמם הסימן לכך שהאדם גדול ומיוחד. הכוחות האלה מורים על חיוניות מיוחדת שיש בו, ועל כוחות יצירה וחיים שטמונים בו. הדבר משול לאש שיכולה לשרוף, אך גם יכולה להיות מקור אנרגיה וכח מניע להתקדמות. ההתמודדות הגדולה שאתה נמצא בה צריכה ללמד אותך שיש בך כוחות עצומים, ועליך רק לנתב אותם למקומות של צמיחה, התפתחות וגדילה. עצם העובדה שאתה מתמודד עם כוחות גדולים כאלה, היא ההוכחה לכך שהנך אדם גדול, בעל עוצמות ויכולות. לא ירחק היום ותגלה בעצמך כיצד באים אותם כוחות לידי ביטוי מבחינה חיובית.

אתה שואל כיצד דורשת מאתנו התורה דבר שלכאורה אינו בר-השגה, עלינו לזכור שהקב"ה לא בא בטרוניה עם בריותיו, והאדם נמדד בסופו של דבר לפי המאמצים והמלחמות שלו, ולא לפי מידת הצלחותיו.

במצב אידיאלי היה האדם אמור להינשא עם הגיעו לבשלות מינית, כך היה מקובל במשך שנים רבות עד העת המודרנית. כיום גיל הנישואין הולך ומתאחר, ובמקביל הגירויים הולכים ומתגברים בעולמנו. במצב כזה הניסיון הוא גדול יותר, וכל הצלחה הכי קטנה במלחמה היא הישג עצום וכביר, והשכר עליו הוא לאין ערוך.

החכם מכל אדם כבר אמר (קהלת ז, כ): "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא". החטא הוא חלק ממציאות חיינו, ואין אדם שלא נכשל בו. עלינו כמובן להלחם בכל הכוחות שלא ליפול בו, אבל אם כבר נכשלים – אסור להרים ידיים. דרכו של הצדיק רצופה בנפילות, וכדברי שלמה המלך (משלי כד, טז) "שבע יפול צדיק וקם". חובה להתמקד ברגעי הנצחון, ואפילו הם חלקיים וקטנים, ולהימנע ככל האפשר מן העצבות והרגשת הכשלון, שהם כידוע חלק מעצת היצר למנוע מאתנו את המשך המלחמה.

בעניין מקור האיסור בתורה שהעלית, אמנם אפשר לפרש את הפסוק על חטאו של אונן, שהחטא היה בכך שמנע מתמר פרי בטן, אך חז"ל (יבמות לד, ב; ועוד) קבלו במסורת ונאמנים עלינו דבריהם, שעיקר חטאו היה בעצם השחתת זרעו. חז"ל הביאו פסוקים נוספים על חטא זה, ואמרו כי זה היה גם חטאם של דור המבול (ראה נדה יג, ב).

אכתוב לך בקצרה את דעתי בהסבר העניין: היצר המיני הוא אחד היצרים החזקים ביותר באדם. בכוחו של יצר זה להיות כלי ליצירה ובניין. הוא יכול להוות כח מניע לחיים טובים ויציבים, להביא את האדם לבניית חיי משפחה וליצירת זוגיות בריאה ויציבה. היצר המיני יכול להיות כוח פורה ויוצר, אך טמון בו גם כח הרסני, שיכול להביא את האדם אל הפשעים הגדולים ביותר, ולהביא להרס העולם – ולא רק במובן הרוחני, אלא כפשוטו – בכוחו להחריב את התרבות והחברה האנושית.

זו כנראה מטרת התורה, להרחיק את האדם משימוש ביצר הזה ללא שליטה ובדרך של השחתה, ולכוון אותו למקום של בניין ויצירה.

אוסיף לך כאן דברים שכתב רבי צדוק הכהן מלובלין, המתייחס לשאלתך מדוע האיסור לא נכתב בצורה מפורשת יותר: "בכל התורה כולה לא נזכר עון דהוצאת זרע לבטלה, רק נזכר שנענשו דור המבול וער ואונן… כי לא היה אפשר לכתוב האיסור בפירוש, מאחר שהשם יתברך יסד בטבע העולם שיארע זה גם כן לאדם באונס ויהיה צעקה גדולה על מה עשה ה' ככה להכשילנו…" (צדקת הצדיק, אות קכא).

מאחר והזכרת את נושא טבילת עזרא, על אף שאין הוא קשור בצורה ישירה לעניין, אפשר לומר שגם עניין זה הוא חלק מניסיונם של חכמים לגדור את היצר המיני בפרופורציות המתאימות, ועל אף שהדבר מותר מבחינה הלכתית בקשו למנוע מתלמידי החכמים להשתעבד ליצר המיני, ולאפשר להם לשלוט בו ולהשתמש בו לטוב.

לסיום, אוסיף שתי עצות מעשיות, שיעזרו לך בהתמודדות:

העצה הראשונה היא לנסות ולהימנע מלהכניס את עצמך מראש לנסיונות, לזהות את הזמנים ה"מועדים לפורענות", ולהתרחק מסיטואציות או גירויים (מראות, עיתונים, סרטים וכו') שעלולים להוביל אותך לניסיון. לפעמים מדובר בזמן מסוים שבו היצר מתגבר, למשל בזמני שעמום ופנאי, וכדאי לצפות אותם מראש, ולהכין תוכנית פעולה ותחבולות שיעזרו לך להימנע מלהגיע למצבים כאלה.

העצה השניה היא לפעול בצורה אקטיבית למלא את חייך בתוכן חיובי, בעשייה שמתאימה לכשרונותיך וכוחותיך. זה יכול להיות בלימוד התורה – למצוא דרך מספקת יותר ומאתגרת יותר, בצורת לימוד שמושכת אותך וכדומה; וזה יכול להיות בעשייה – בהתנדבות ועזרה לזולת, בפעילות יצירתית שקרובה ללבך, וכן הלאה. כשחייך יהיו מלאים בתוכן וסיפוק מדברים חיוביים, התמודדות תהיה קלה יותר.

מעל הכל, המטרה החשובה ביותר היא לא להתייאש ולהאמין ביכולות שלך. הייאוש והדכאון הם הכלים של היצר הרע לרפות את ידיך מן המאבק ולהמשיך להכשל.

אחזור ואחזק שוב את ידיך: אשריך שאתה נלחם, אשריך שאכפת לך ואינך מוותר. אין ספק שכל נצחון קטן, אפילו זמני, הוא הישג עצום מבחינה רוחנית, אשר אין בכוחן של הנפילות למחוק. המשך להלחם, וגם אם תפסיד בכמה קרבות, את המלחמה – בוודאי תנצח.

באם תרצה לשאול עוד משהו, אשמח לעזור.

בהצלחה ובהערכה רבה,

אלי

[email protected]

 

 

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בעלי נפל שוב-מה עכשיו?
כותבת בקצרה- נשואים 13 שנים. 4 ילדים מתוקים ב"ה. לפני כחצי שנה גיליתי שבעלי מתכתב בצאטים ובצאט וידיאו וכו' עם נשים. לצד צפייה באתרים מבחילים הלכנו לרב, הוא בטיפול, אנחנו בטיפול זוגי- והנה שוב זה קרה. הוא צפה בזה שוב. מבחינתי, מיציתי. בעיקר כי אני מבינה שזה לא משהו שישתנה....
הבן שלנו בקשר עם בנות?
מסיבות שונות יש לנו חשד שהבן שלנו בן 17 מנסה קשר עם בנות. רק חשד. ילד טוב, הולך בתלם, לומד טוב (ישיבה תיכונית, אם זה משנה). מה נכון לעשות? איך לגשת לנושא? האם צריך בכלל להמשיך לברר את החשד כל עוד אין משהו ברור? האם כדאי לדבר איתו על זה...
נחשפתי לעולם המדיה ונפלתי עמוק
היי שלום ותודה לכם על האתר הנפלא הזה!! אני בחורה בת 16 שמשתייכת למגזר החב״די ואני נחשבת בכיתה וגם במשפחה בחורה חסידית ואיכותית יחסית – מבחוץ אני נראית בחורה חסידית שברור כבר מה יהיה המשך חייה (בית חסידי וכו) אבל האמת שבתוכי מסתתרים דברים אפלים שאני לא מסוגלת לדבר עליהם...
כמה אפשר לעמוד בנסיון?
אני חי בדור הזה שיש נסיונות שמלחיצים אותי ואני תמיד מרגיש כאילו אני חייב לזה ולזה אבל אני עומד בניסיון ולא נופל, אבל ככל שעובר עוד שעה עוד חמש דקות הרצון העז שלי לספק את "היצר" גובר פי אלף, ואני תמיד נזכר במאמרים האלה שלעתיד לבא אלו בוכים ואילו בוכים...
קרב אבוד מראש בשמירת הברית
אני לא יכול להפסיק עם הוצאת ז"ל אני מפחד שאני חייב מיתה בידיי שמיים. אני חוזר בתשובה טרי , כבר 3 שנים ברוך השם .. אוהב את התורה הקדושה מאד מאד … כל התהליך הזה מכניס לי משמעות בחיים. בנוסף אני גם מתמודד נפש מתמודד עם חרדות והתקפי זעם כבר...
איסור הוצאת ז"ל מציק לי
למדתי את הנושא איסור הוצאת שז״ל ויש משהו שמציק לי א. זה שהאיסור עצמו לא נכתב בפירוש בתורה למרות חומרתו, בשו"ע כתוב שהוצאת ז"ל חמורה מכל העברות שבתורה אז איך יתכן שזה לא כתוב בתורה, ומה זה אומר שזה הכי חמור? ב. מה ההבדל בין זה לאישות עם אישה שלא...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן