The Butterfly Button
מוצא את עצמי רוב היממה מול המסך

שאלה מקטגוריה:

אני בחור בן 17 לפני שנתיים יצאתי מהישיבה וכעת אני בלי מסגרת ישיבתית.
היתה תקופה שהתחזקתי אבל עכשיו אני מוצא את עצמי שעות על גבי שעות מול מחשב פעם הייתי חזק מאוד נגד טלפונים לא כשרים אבל זה התחיל שישבתי עם חברים שהיה להם ולאט לאט נכנסתי לזה, בשביל להעביר את היום אני מתנדב במשרד עם מחשב יש על המחשב אינטרנט נטפרי ברוך השם אבל לפני שבועיים בערך הבעל הבית נתן לי סמאטפון ישן שהיה לו כלום לא עובד חוץ מדפדפן ועכשיו אני מוצא את עצמי מבלה לפעמים יותר מ12 שעות בצפיה בסדרות הבעל הבית הוא בן אדם טוב שלא מבין מה זה אינטרנט. כשהוא נתן לי את הפלאפון בקשתי שישים לי הגנה על המכשיר כי ידעתי לאן זה יפיל אותי אבל הוא לא הסכים כי הוא נתן לי את זה רק בשביל המצלמה והוא לא מדמיין לעצמו מה אני עושה עם זה.
רשמית אני אמור להיות כאן 5 שעות ביום אני יכול למצוא את עצמי יושב לפעמים 20 שעות מול המסך
מה אני עושה למען השם????

תשובה:

שלום לך שואל יקר,

שאלתך נגעה לליבי מאד. בעיקר מפני שהיא שאלה שבמידה מסוימת מעסיקה גם אותי.

לפני שאתה מרים גבה, אסביר לרגע מה אני מתכוון: בעידן שבו אנחנו חיים, אנחנו מוצפים מסביב בכל כך הרבה אמצעים שמטרתם המוצהרת היא לגרות את תשומת הלב שלנו ו’לסחוב’ אותה לכיוון מסוים, זו הפרנסה של כל כך הרבה אנשים שבספרות המקצועית נתנו לזה שם. זה נקרא ‘כלכלת תשומת הלב’. במקום שאנחנו נבחר למי ולמה אנחנו מעוניינים להקדיש את תשומת הלב שלנו, יושבים אנשים ממקצועות שונים ומשקיעים שעות רבות של תכנון מוקפד המבוסס על פסיכולוגיה, סוציולוגיה, ותחומים שונים מעולם השיווק והפרסום כדי להגיע לנוסחה שתצליח לתפוס את תשומת הלב שלנו באופן הכי יעיל – לטובת המטרה שהם מעוניינים בה. מתוך הדבר הזה אנחנו מגיעים למצב שאינספור אנשים, מסביב לעולם, מתמודדים עם בעיה חמורה שתשומת הלב שלהם נגזלת מהם, אם זה בזמן שהם גולשים באינטרנט למטרות עבודה ומוצאים את עצמם מבזבזים חלק מהזמן על כל מיני דברים שלא תיכננו בכלל, אם זה בזמנם החופשי כשהסלולרי והרשתות החברתיות באים על חשבון מנוחה, בילוי עם המשפחה או כל מיני דברים אחרים, אם זה ע”י צפיה בסרטים וסדרות שגונבים הרבה מעבר לזמן שתוכנן מלכתחילה, ואפילו קריאה של עיתונים שבשונה מהעבר – מתוחכמים הרבה יותר ומיועדים לגנוב מהזמן שלנו כדי למכור לנו מוצרים ורעיונות. השאלה ששאלת נוגעת מאד בסוגיה זו, והיא בהחלט מעסיקה גם אותי.

עכשיו תבין, אני יודע שנראה לך שאני סוטה מהנושא שאליו התכוונת בשאלתך, אבל אם תתן לי עוד כמה רגעים של תשומת לב, אולי נצליח יחד להבין משהו שיוכל לסייע לך עם הקושי שאותו אתה מתאר.

בא ננסה רגע להניח שפתרנו את הבעיה של בעל הבית שלך, ונעלנו את הגישה שלך לרשת. ממחר בבוקר, לא תהיה לך גישה לכל אותם סרטים וסדרות שבהן אתה צופה במשך כל השעות הללו, האם פתרנו את הבעיה? יכול להיות שכן. אך יש לי תחושה שבאופן כלשהו הבעיה עדיין תצוץ. מאיפה אני יודע? אתה כתבת את זה. ‘ בקשתי שישים גם הגנה כי ידעתי לאן זה יפיל אותי אבל הוא לא הסכים כי הוא נתן לי את זה רק בשביל המצלמה והוא לא מדמיין לעצמו מה אני עושה עם זה’.

אני עוצר כאן לרגע, וכותב לך פתרון פשוט שיעזור לבעיה שאותה אתה מתאר, כדי לתת פתרון חלקי. אם המכשיר בו אתה משתמש הוא סמארטפון ללא הגנה, תוכל להתקין תוכנה חינמית שנקראת app lock, יש הרבה תוכנות מהסוג הזה בחנות האפליקציות של גוגל. התוכנה נועלת יישומים לפי בחירה הנמצאים על המכשיר, ואחרי שמגדירים זאת, ניתן לפתוח רק עם קוד. תן לבעל הבית שלך לבחור את הקוד, והופ- אין יותר גישה לאפליקציות המדוברות.

כפי שכתבתי, אני מניח שלבעיה שעליה אנחנו מדברים יש שורש יותר עמוק בנפש. ולכן אשתדל לחלוק איתך מעט מהידע שרכשתי על הענין. מקווה שזה יעזור.

א. עצם הידיעה שיש לאדם כשהוא פוגש מחשב, סמארטפון, עיתון או כל ‘גנב זמן’ אחר, שלפניו ניצב ‘גנב זמן’ שעלול להשתלט לו עכשיו על זמן -הרבה מעבר למה שהוא מעוניין להקדיש לכך, יכולה לסייע קצת. לפעמים, ניתן לקבוע לעצמנו זמן מסוים שאותו אנחנו רוצים להקדיש לקריאה, שמיעה, צפיה וכו’, ולשים תזכורת או שעון מעורר שיזכיר לנו ‘הזמן נגמר’.

ב. סינון לאינטרנט הוא דבר חשוב מאין כמותו. לא רק כדי לחסום חוסר צניעות וזוהמה מכל מיני סוגים, אלא מפני שהאינטרנט הוא מקום שבו כל צרוע וכל זב וכל טמא לנפש יכול להשמיע, לכתוב, לספר ולהמחיש, את דעותיו ורעיונותיו בכל תחום ובכל דרך שיראה לנכון. זאת ועוד, אם בעולם המציאותי עוד ישנה בושה כלשהי, במציאות הוירטואלית שמאפשרת לאנשים להסתתר מאחורי שמות בדויים ובלי סיכון לחשיפה, על אחת כמה וכמה.

אם אנחנו מנסים לקיים בחיינו את דברי חז”ל ‘הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע’ בעולם המציאותי, עלינו לזכור זאת גם ביחס לעולם הוירטואלי.

ג. נשמע שיש לך הרבה מאד שעות פנויות ביום. ציינת שאתה בן 17. זהו גיל שבו ניתן לעצב בהרבה מאד מובנים את עתידך בחיים. התנדבות היא דבר חשוב ונפלא, אך נדמה לי שלפני שאתה רץ להתנדב כדאי שתדאג לעצמך קודם. אם אצה להיות קצת ישיר יותר: כדאי שתתנדב קודם לדאוג לעצמך.

אם אתה מעוניין למצוא מסגרת לימודית, אם אתה זקוק לייעוץ מקצועי איזו מסגרת יכולה להתאים, אם אתה זקוק לייעוץ כללי יותר בקשר לעתידך, אשמח לקשר ולהפנות אותך לאנשים שזהו תחום ההתמחות שלהם. המייל שלי מופיע למטה.

ד. בלי קשר להחלטתך לגבי ההצעה שלי בסעיף הקודם, כדאי ממש שתקדיש זמן ומחשבה למצוא אדם אחד לפחות שתוכל לחלוק איתו רגשות ומחשבות, אפשר גם שהאדם הזה יהיה גם אדם שניתן להתייעץ איתו. מישהו מהמשפחה, או מהשכונה, זה יכול להיות מישהו תורני שנראה לך מתאים, או אדם שעבר כמה דברים בחיים ורכש ניסיון שנראה לך רלוונטי, אפשר (ואלי כדאי אפילו, זה אתה תחליט) שאלו יהיו אנשים שונים, מישהו לחלוק איתו ומישהו להתייעץ איתו.

האדם הוא ייצור חברתי בטבעו, חיי חברה הם חלק מהתנאים לתחושה של חיים בריאים ויציבים. גם התחושה שיש עם מי לשוחח על מה שמעיק, גם אם הצד שמקשיב לא מסייע בעצה ממשית. וכמובן, אם יש מישהו בחיים להתייעץ איתו, אפילו על חלק מהדברים. כל אלו חשובים ממש לתחושת הביטחון והיציבות ועוזרים לאדם לפלס לעצמו דרך בחיים.

ה. דבר אחרון. לעיתים האדם נמצא בתוך מציאות שהוא חש אבוד בתוכה, זו תחושה קשה. לא תמיד האדם מוצא את הכוחות לפנות החוצה ולבקש עצה ועזרה. אתה כן עשית את זה, ועל כך אני מלא בהערכה. יישר כח!

בהצלחה בכל,

אהרן.

כתובת המייל שלי: azaidman1@gmail.com

אני לא בהכרח מגיב מיד. אבל מבטיח להתייחס ולעזור, ככל שביכולתי.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

יש לי נקיפות מצפון שאני גולשת באינטרנט בזמן העבודה
אני עובדת בהייטק. נחשבת לעובדת מוערכת. אבל יש ענין שטורד רבות את מנוחתי ואינני מעזה לשתף איש: במסגרת שעות העבודה אני מוצאת את עצמי שעות רבות מבזבזת בגלישה באתרי חדשות, מייל, רשתות חברתיות ותוכניות מענינות כמו הידברות וכו. (האינטרנט מסונן ואי אפשר בלעדיו לגמרי בעבודה) קשה לי להתרכז במשימות ובכל...
אם אני בונה אתרים באינטרנט אני מכשילה?
אני בחורה בת 20 לומדת באחד הסמינרים הטובים ביותר בירושלים לומדת במסלול גרפיקה. אחד מהדברים שאנחנו לומדות במסלול זה לבנות ולעצב אתרים לאנשים. בלימודי קודש אנחנו לומדות כמה הטכנולוגיה היא מסוכנת וכמה היא ממכרת בין היתר כמה היא אסורה. מה שקרה שנוצר לי ולחברותי דיסוננס נורא גדול בין מה שאנחנו...
מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...
התחתנתי ועדיין יש לי ניסיונות...
אני נשוי טרי חודש פלוס וכבר קרה לי פעמים תוך השבוע אחרון רצון חזק להכנס לאתרים עם דברים אסורים אין לי מושג מה אני מחפש שם בבית יש לי אשה יפה מאוד טובה חכמה נעימה לא מבין למה זה ככ חזק הנטיה. והכי חשוב לי לדעת האם אם אני לא...
יש בעיה בלצפות בסדרות?
אני רואה כמעט כל ערב פרק או שניים מסדרות, אני נהנית לראות זה משחרר אותי בסוף יום ואני אפילו מחכה לזה. רציתי לשאול: זה דבר חיובי? מצד אחד זה משחרר אותי וכיף לי ואני עושה את זה אחרי יום עמוס בעשיה, מצד שני לפעמים יש לי ממש מצפון מרגישה שאולי...
הסמארטפון והמסכים משתלטים לנו על החיים!
רציתי לשאול ככה.. אני נשואה פלוס 3 יש לי סמארטפון וגם לבעלי… יש לי מחשב נייד לצורך עבודה בבית שכשהוא לא בעבודה הילדים צופים בו ביוטיוב בתכנים שאני מאשרת להם כמובן. או משחקים בפלפון של בעלי אם הוא בבית.. מאדדדדד מפריע לי שזה כמעט הדבר היחיד שהם עושים בבית פלפון...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן