The Butterfly Button
כתיבת חידושי תורה מתאימה גם למי שנופל?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה!
לפעמים מתחדש לי איזה דבר ,בקריאת שניים מקרא ואחד תרגום וכו’ .האם צריך לכתוב אותם ? קראתי על עניין כתיבת חידושי תורה , אבל לצערי אני נופל יחסית הרבה , אני חושב, בתחום של שמירת הברית והעיניים ר”ל .ואני הרגשתי איך בן אדם כזה יכתוב דברים כאלה בזמן שהשכל שלו מטונף ככה?

תשובה:

בחור יקר!

קראתי את שאלתך שוב ושוב והתפעלתי! שאלתך מעידה על נפש גבוהה ועדינה.

נפש המרגישה בנפילותיה ואיננה משלימה עמן, זו נפש גבוהה! שאלתך היא עדות לכך שהחוויות הקשות והכואבות של הנפילות והכישלונות לא עמעמו את זוהרה, ונפשך ממשיכה לשאוף למקומה הגבוה.

חידושי התורה שלך המתחדשים בתוכך, בעת קריאה סתמית לכאורה של שנים מקרא ואחד תרגום, מעידים גם הם כי דברי התורה הם חלק בלתי נפרד מאישיותך, מנפשך.

גם הרגשתך “איך בן אדם כזה יכתוב דברים כאלה בזמן שהשכל שלו מטונף ככה?” המתעוררת דווקא בעת רצונך להעלות את החידושים על הכתב היא ביטוי דווקא, למרבה הפרדוקס, לניקיון של שכלך. לרמת ניקיון שאיננה סובלת אף בדל לכלוך. בהשאלה, הבשם דווקא הוא זה שסובל מריח הצחנה העולה ממקום עבודתו של הבורסקאי. הבורסקאי לעומתו איננו מבחין בכך. טוב לו במקומו בין העורות והנבלות.

נפשך העדינה המתבשמת בחידושי התורה מחדדת בכך את רגישותה ועל כן מריחה היא כל נפילה, כל כשלון. היא מרגישה בכל לכלוך ובכל כתם. היא מנסה להעלותם בזיכרונך דווקא בכדי להיפטר מהם. להשתחרר מהמעמסה הכבדה הרובצת עליה.

עצתי לך מורכבת. מחד, אל תבטל במחי יד את רגשותיך. פנה להם מקום, תנסה לשיים (לתת שם) את רגשותיך ואולי אף להעלותם על הכתב. נסה להבין את מקור הכאב בנפילותיך. מדוע כואב לי כשאני נופל? מה הכאב אומר עלי? על שאיפותיי? על המקום בו אני רוצה להיות? אך מאידך אל תלך שבי אחר התחושות שהם מותירים בך. היזהר לבל תיפול רוחך האומרת לך “עלה למעלה עלה”. המשך ללמוד! המשך לכתוב! מרגע שהגדרת את תחושותיך, את כאבך ונתת לו שם, הצב לו גבול! אל תיתן לו לחבל בדרכך ובשאיפותיך. רחץ בניקיון דברי התורה והתבשם בחידושיך!

במחשבה שניה

בתחושתי (ותקן אותי אם אני טועה), לא הבנתי נכונה את שאלתך ונפלתי בכותרת שנתת לשאלתך “כתיבת חידושי תורה” ועל כך עניתי. אך מבין השורות ניתן לראות שאתה זועק את כאבך, את צערך על הנפילות, ואולי את היאוש מה”יחסית הרבה” שאינך מצליח לעמוד בפניהם.

האם הקושי שלך בשמירת הברית, שמירת העיינים מעיד על “שכל מטונף”? או על תהליך התבגרות נורמטיבי?

אענה על כך בזהירות ובהסתייגות ואבהיר כי אני עובד סוציאלי בהכשרתי, ואינני מתיימר להיות רב או פוסק.

בספרות הפסיכולוגית המתארת את גיל ההתבגרות (המגיעה באיחור מה במגזר החרדי), תופעת הקרי והאוננות היא תופעה טבעית, המקבילה לתופעת הווסת אצל בנות. כלומר הם חלק מסממני ההתבגרות הפיזיים המתחילים להופיע כשנתיים לאחר תחילת גיל ההתבגרות (סולברג, פסיכולוגיה של הילד והמתבגר, עמוד 317).

אין בדברי כדי לתת דרור ליצרינו או לתאוותינו השפלות, אלא בכדי להעמיד את הנפילות בגיל זה במקומם.

להכיר במקומם בכדי לדעת להתגבר עליהם.

להכיר בטבע האנושי בכדי לדעת לנווטו למקומו ולזמנו הראוי. להבין כי המחשבות אינן מעידות על נפשנו הרעה, החוטאת. אלא הן אות המבשר על התבגרותינו ועלינו לומר להם: “הניחו לנו! הרפו מאיתנו!

ההתיחסות לנפילות כטינוף מוחלט פעמים רבות שגורם דווקא ההפך: משבר רוחני ודיכאון המובילים לבריחה מהמציאות אל עבר עולם של פנטזיות ודמיון. דווקא ההכרה בהם כחלק מתהליך טבעי עוזר להתגבר.

כיון שהתייחסת בדבריך לחידושי התורה היוצאים ממך, ארשה לעצמי לשתף אותך בחידוש תורה שהתחדש לי בקריאת פרשת תולדות, ואולי גם ידבר אל ליבך.

“ויתרוצצו הבנים בקרבה, ותאמר אם כן למה זה אנוכי”.

ההתרוצצות של הבנים בקרבה של רבקה לא נתנו לה מנוח עד שהטיחה היא דברים כלפי מעלה ושאלה את נפשה למות “אם כן למה זה אנוכי”. תשובתו של הקב”ה הייתה “שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך יפרדו”. תשובה זו הפיסה את דעתה של רבקה. מדוע? האם תשובה זו הפסיקה את ההתרוצצות?

רש”י מביא את דברי המדרש: “רבותינו דרשוהו לשון ריצה. כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי עבודה זרה, עשו מפרכס לצאת”. גם לדבריו של רש”י קושייתנו בעינה עומדת. מדוע תשובתו של הקב”ה הניחה את דעתה של רבקה? האם הקב”ה אמר לה: רבקה את טועה! את מדמיינת! אין פרכוסים ליד בתי עבודה זרה! נהפוך הוא הוא אישר לה את תחושותיה “שני גויים בבטנך”. אם כן, ואם הרגשתה נכונה, מדוע נחה דעתה של רבקה?

בקרבנו, בחדרי ליבנו ובמסתרי נפשנו מתרוצצים הבנים! זה מושך לכאן וזה מושך לכאן. עיתים אנו בצד אחד ועיתים בצד האחר (“ימי אהבה וימי שנאה” בלשון בעלי המוסר) ואף אנו כרבקה בשעתו לא יודעים את נפשנו ושואלים “אם כן למה זה אנוכי” או בלשון אחרת: “איך בן אדם כזה יכתוב דברים כאלה בזמן שהשכל שלו מטונף כך”

אך תשובתו של הקב”ה מכילה ומנחמת. “שני גויים בבטנך” – מורכבות זו נוצרה עוד בטרם לידתך. הרצון לפרכס מול כל בית עבודה זרה הוא הטבע האנושי והוא הרצון האלוקי שיהיה בתוכנו בכדי שנתגבר עליו.

רבקה לא ידעה את נפשה, המעבר החד מבתי עבודה זרה לבתי כנסיות, הסעיר את רוחה ובלבל את נפשה מי אני? ולמה זה אנוכי? ועל כך השיב לה הקב”ה שני גויים בבטנך. את שניהם גם יחד אני יצרתי. זהותך או הצלחתך איננה נמדדת במספר הביקורים בבתי כנסיות או להבדיל בבתי עבודה זרה. זהותך נקבעת מהמאבק עצמו. הצלחתך היא בהתאם לרצונך להילחם ולא לוותר.

מאמן הכדורסל ג’ון וודן נהג לומר לשחקניו, חברי קבוצת הכדורסל עטורת האליפויות של אוניברסיטת קליפורניה בלוס־אנג’לס, “השאלות האם ניצחתי והאם הפסדתי אינן השאלות הנכונות. השאלה הנכונה היא האם השקעתי את מלוא המאמץ – ואם אכן כך, אולי תקלעו פחות נקודות אבל לעולם לא תפסידו”.

בהצלחה גדולה!

אהרון

aharonn4@gmail.com

נ.ב. בשאלתך כתבת שהנך נופל יחסית הרבה, אינני יודע ביחס למה התכוונת. אך אם לתחושתך אתה מרגיש נשלט על ידי התאווה ואינך מצליח לתפקד בסדר יום תקין. ניתן לטפל בכך על ידי פניה לגורם מקצועי מוסמך. תוכל לפנות אלי שוב כאן ואשמח לעזור.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. בחור יקר!
    לדעתי, זה דוקא מעולה וטוב שתכתוב דברי תורה, זה מקדש אותך! זה יתן לך סיפוק!
    היצר הרע אומר לך: חוטא שכמוך! מה אתה מתקרב לדברי תורה… אבל ההיפך! התורה היא זכה וטהורה, וככל שתגביר בלימוד התורה הקדושה מתוך שמחה והנאה תהיה יותר קדוש! יותר מרומם! ואז תרגיש כמה שאתה מתרומם ומתעלה!
    ועיצה קטנה: א. לא להיות בלחץ ממחשבות! כאשר באה מחשבה תנסה להרפות… לא להתאמץ להעביר אותם כי הם רק יהיו יותר חזקות.
    ב. אין מה להיות בלחץ מזה! זה מאוד טבעי לימי הנערות. אם זה מאוד מפריע לך, תמיד תוכל להתייעץ עם רב קרוב.
    ג. יש מכתבים נפלאים בעניין זה מהסטייפלער זצוק”ל בספר קריינא דאגרתא. כדאי ללמוד אותם!
    ד. חזק ואמץ! אתה הוא בחיר היקום! אתה עוסק בתורה ומקיים את העולם! בזכותך העולם עומד! כל לימוד תורה וכתיבת חידושי תורה מקדש אותך מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד ואת כל העולם!!!
    בהערכה עמוקה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...
התחתנתי ועדיין יש לי ניסיונות...
אני נשוי טרי חודש פלוס וכבר קרה לי פעמים תוך השבוע אחרון רצון חזק להכנס לאתרים עם דברים אסורים אין לי מושג מה אני מחפש שם בבית יש לי אשה יפה מאוד טובה חכמה נעימה לא מבין למה זה ככ חזק הנטיה. והכי חשוב לי לדעת האם אם אני לא...
נעלמה לי המשיכה אחרי שהתחזקתי מהנפילות
אני בחור כבן 22 התמודדתי בעבר בנסיונות קשים של צניעות אחרי כל פעם שראיתי ברחוב מה שהו זה גרם לי להיכשל על בסיס יום יומי, עד שקראתי איזה ספר שפתחתי שסידר לי את הראש וגרם לי לחשוב ולהפסיק לקשר בין מה שרואים ברחוב לבן המעשים שנכשלים אח”כ, וככה יצאתי מזה...
קשה לי עם אבא שלי אחרי מה שראיתי בפלאפון שלו
אני נערה חרדית מבית חרדי יום אחד פתחתי את הפלאפון של אבא שלי (לא כשר) והייתה שם תמונה מאוד בעיתית מבחינת צניעות ותמיד אמרו לי שמה שההורים עושים לא קשור אלי וזה בינם לבין אלוקים אבל תכלס זה העלה בי רגשות מאד קשים כלפיו ואני אמורה לכבד אותו ואני מבולבלת...
נפילות,שידוכים, רווקות. בדידות.
אני רווק בן 25. ליטאי שעבר מסלול דיי קלאסי בעולם הישיבות- חיידר ישיבה קטנה וישיבה גדולה. התמודדתי -כמו כל בחור בגילאי ההתבגרות – עם הענין של הנפילות, ועם רגשות האשם הכל כך קשות שבאות אח”כ, ועם היצר וההורמונים הבלתי -פוסקים. התמודדתי. לא הייתי אומר באיזה פרישות יתירה. היו הרבה נפילות,...
שוב פעם נפלתי בסרטים הנוראיים האלו
לפני תקופה ארוכה עשיתי פילטר סינון לאינטרנט ומאז הפסקתי לראות את התכנים הבעיתיים שהייתי רואה . ככה כמה חודשים ”נקיים” ורגועים מבחינה מסוימת. לא יכול להגיד שהייתי ממש רגוע כל הזמן הזה אבל בגדול זה היה הרבה יותר טוב. שבוע שעבר, תוך כדי חיפוש נושא מסוים פתאום צץ אפשרות של...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן