שלום לך
קראתי את שאלתך.
האמת, שהתפעלתי ממך מאד.
את כותבת על עצמך שבאת מבית חילוני וחזרת בתשובה.
כלומר: עזבת עולם שלם של הרגלים, דפוסי חשיבה, תוכן, תחביבים, תרבות פנאי, סגנון לבוש, קודים חברתיים, סדרי עדיפויות, סולם ערכים ועוד ועוד.
השארת את כל זה מאחורייך ובחרת לחזור בתשובה ולהתקרב לבורא עולם באמצעות שמירת תורה ומצוות.
ברור לי, כאדם חרדי מלידה, שהדבר כרוך בהקרבה עצומה! של כוחות פיזיים, רגשיים ונפשיים.
והנה, כעת את מתמודדת מול דילמה עצומה של נאמנות לשמירת ההלכה ובמיוחד, לשמירת השבת שהיא יסוד היהדות כולה, מחד, מול הרגש הטבעי הגואה בקרבך כלפי הורייך מולידייך שאינם, עדיין, שומרי תורה ומצוות.
ובמקום להקטין ראש ולתת לרגש לגבור בקלות על השכל ועל הנאמנות להלכה, את לא עושה לעצמך הנחות או חיים קלים אלא, מבקשת לברר האם אכן הזמנתם אלייך לאחת מארוחות השבת היא אפשרית בהתאם להלכה.
אז, חשוב לי שתדעי שהדבר הזה גורם לנחת רוח גדולה! בשמיים כשבורא עולם רואה אותך רוצה ומעוניינת להיות נאמנה לו ולתורתו גם כשהדבר כרוך בהקרבה גדולה ובקושי רגשי.
וכעת, לגופם של דברים-
במקרה של הזמנת אדם חילוני לסעודת שבת, כאשר ידוע בוודאות שהלה יחלל שבת בנסיעה ברכב, נחלקו הפוסקים אם מותר להזמינו או שלא. עי' כאן באריכות. במקרה שלך, אפשר לסמוך על המקילים
, שכן מדובר על הורים – שיש לנו כלפיהם חובת של כיבוד אב ואם, כמו כן חובה מוסרית של הכרת הטוב, וכמו כן אהבה וקשר טבעיים.
כל אלו סיבות לנקוט כדעתו המקלה של הגרש"ז אוירבך ואחרים, ולהזמין את ההורים גם בידיעה שהדבר יהיה כרוך בחילול שבת.
ואולם, תנאי בסיסי ומחייב הוא שתמיד תהיה אופציה פתוחה של לינה בבית. מיטה מוצעת, חדר מזמין, אפשרות זמינה שאפשר להציג, כל פעם מחדש, בפני ההורה, ולשאול: אולי בכל אופן תרצה/י לישון אצלנו בשבת. הדבר יסב לנו עונג רב. אולי בכל זאת תנסה/י פעם אחת…
דעי לך שאת אינך היחידה שמתמודדת עם שאלות אלו.
ישנם מאות רבות ואולי אפילו אלפים של אנשים שמתמודדים עם שאלות דומות.
חלקם, חוזרים בתשובה כמותך שיש להם הורים שטרם חזרו בתשובה.
חלקם האחר הוא יהודים שומרי מצוות מימים ימימה שרוצים לקרב אנשים חילוניים לשמירת תורה ומצוות באמצעות הטעמתם משולחן השבת היהודי על האווירה החמימה שבו, השמחה, התרוממות הנפש וההרגשה הטובה שהוא משרה בה.
פוסקי ההלכה הגדולים של דורינו- דור של חזרה בתשובה, נדרשו כבר בעבר לשאלה האם הדבר אפשרי מבחינה הלכתית.
כאמור, התשובה של הדעות המקילות היא
שהדבר תלוי בכוונת המזמין ובמשך הזמן שההסדר הזה יימשך.
באם כוונתך בהזמנת הוריך, מעבר כמובן למצוות כיבוד הורים ולדאגה שלא יישארו בודדים בשבת, היא להראות להם את הנועם המיוחד של השבת באמצעות שולחן השבת והאווירה המרוממת שישנה בו ובכך, לגרום להם אט אט להתקרב למצב של שמירת שבת ובנוסף, את מציעה להם מקום מסודר,נעים, ונוח עם פרטיות!, כך שהם יוכלו לשהות בו במשך כל השבת ולהרגיש בנוח!, אזי הדבר אפשרי גם אם הם מסרבים להישאר בביתך ובוחרים לחזור לביתם.
ובתנאי, שההסדר הזה יימשך לתקופת זמן מוגבלת -מספר חודשים בלבד
.במקביל, אני מציע לך להרבות בתפילה מעומק הלב לבורא עולם שיזכה את הורייך לרצות לשמור שבת ולהתפלל אליו שבקשתך מהם לשהות בביתך במשך כל השבת תישא חן בעיניהם ותענה ברצון ובחיוב.
ובעז"ה, הקב"ה הבוחן כליות ולב ורואה את שאיפתך הטהורה והטובה לשמור שבת כהלכתה מחד, ולזכות במצוות כיבוד הורים ובדאגה לשלומם ולרווחתם מאידך, יסייע לך ממרומים להוציא את הדברים אל הפועל, במהרה.
ברכה והצלחה!
את יכולה לפנות אליי בכל שאלה נוספת .
צבי
[email protected]