שלום שואל יקר מאוד,
שמח מאוד ששיתפת כאן את מחשבותיך ואת תחושותיך הכנות. השאלות שאתה מעלה בסיפור של רבי מאיר ואלישע בן אבויה במסכת חגיגה הן אכן מהשאלות הגדולות שמעסיקות כל מי שמחפש להבין לעומק את ההתמודדות עם תחושת הייאוש וההתרחקות.
כפי שאתה מציין, הסיפור הזה מתאפיין ברבדים רבים. כאשר רבי מאיר ביקש מאלישע לשוב בתשובה, אלישע השיב ששמע בת קול האומרת: "שובו בנים שובבים, חוץ מאחר". במילים שלנו, אלישע הבין מכך שאין לו תקווה לשוב בתשובה. הסיפור יכול לשמש עבורנו כמסר משמעותי על כוחה של התודעה העצמית ועל הבחירה האישית שיש לכל אחד מאיתנו כאשר אנו שומעים קריאה פנימית המנחה אותנו.
בתחילה, יש להבין מהי בת קול. כפי שהבאת, תוספות יום טוב והרש"ש מסבירים שבת קול היא גילוי שמימי, אך בשונה מנבואה ברורה וישירה, בת קול היא קול רפה ועמום, שמכונה "כנקבה" משום שהוא קלוש יותר ונקרא כך בשל חולשתו היחסית לנבואה. זוהי תובנה פנימית שמתגלה בתיווך הפרשנות של השומע, ודווקא בגלל עמימותה, היא יכולה להותיר ביד האדם מקום לפרשנות אישית, כך שיוכל לבחור אם לשמוע בה קריאה מעודדת להמשיך בדרך, או חלילה קול של ייאוש.
במסכת עבודה זרה דף י"ז מסופר על מקרה דומה, בו גם רבי אלעזר בן דורדיא שמע "בת קול" משלו. הסיפור שם מתאר כיצד הוא פגש אישה שביקש לעבור איתה עבירה, והיא אמרה לו שאין לו סיכוי לעולם הבא. כך, גם רבי אלעזר שמע רמז מן השמיים שלכאורה מרמז על חוסר תקווה, אך בתגובה שונה מזו של אלישע בן אבויה, הוא לא נכנע לייאוש, אלא ראה בכך קריאה פנימית לאחריות ולקיחת החלטה לשוב בתשובה. בעקבות זאת יצא למסע של חרטה וחשבון נפש עמוק, עד שנחשב לצדיק של ממש בזכות אותה בחירה.
כעת נשאלת השאלה – מדוע אלישע בן אבויה לא בחר לשוב? התשובה טמונה ככל הנראה בתחושת ה"אחרות" העמוקה שהוא חש. אף שהיה חכם גדול בתורה, הוא לא הרגיש שהוא חלק מעולם בית המדרש ונותר עם תחושה חזקה של ניכור, של תחושת זרות פנימית. כך, הפער בין מי שהוא היה כלפי חוץ לבין התחושות האישיות שלו יצר אצלו מחסום, עד שראה עצמו מחוץ למחנה, ללא תקווה. הוא כבר לא הרגיש שייך. תחושת "האחר" שבו, דחפה אותו להאמין שייאוש הוא המוצא היחיד עבורו.
רבי יוסף דוב סולוביצ'יק מסביר, שכאשר הבת קול אמרה "שובו בנים שובבים חוץ מאחר", היא לא נקבה בשמו של אלישע, אלא אמרה "אחר" – כלומר, אם אלישע רואה את עצמו כאחר, כאדם שאינו שייך, זהו מחסום השיבה שלו, זוהי הבחירה הפנימית שיוצרת בו את תחושת הניכור, והוא זה שמונע ממנו לשוב. רק כאשר אדם רואה עצמו כ"בן" ומזהה את מקומו כחלק מעמו ודרכו, הוא זוכה לאפשרות אמיתית של שיבה פנימית.
יתכן ותשאל מדוע בכל זאת רבי אלעזר בן דורדיא, אדם שכל כולו היה רחוק מהתורה, הצליח לשוב, וזאת לעומת אלישע בן אבויה שהיה תלמיד חכם? כאן ישנו הבדל משמעותי:
רבי אלעזר בן דורדיא תמיד ראה עצמו מבחוץ, מעולם לא ראה עצמו כחלק מעולם התורה ולכן הדרך פנימה הייתה עבורו חידוש מלא. לעומתו, אלישע בן אבויה, אשר היה מבני בית המדרש, רצה להיות שייך, אך התחושה שהוא "אחר" היא שיצרה בו ניכור פנימי מתמשך. כאשר אדם מרגיש שהוא אמור להיות חלק, אך בליבו חש אחרת – קל הרבה יותר ליפול לייאוש.
לסיכום, הסיפור הזה מלמד אותנו שכל אדם יכול לבחור כיצד לפרש את ה"בת קול" המהדהדת בתוך ליבו. המסר של חז"ל הוא עידוד עמוק – גם אם תחושת הייאוש חזקה או שהתחושה שאין תקווה מכרסמת, ביכולתנו לבחור איך לשמוע ולהגיב לקול הזה. מי שבוחר לזהות את עצמו כ"בן" ולא כ"אחר" יכול לראות כל קריאה פנימית, גם אם היא קשה, כהזמנה לשוב, להתחזק, ולגלות מחדש את הקשר שלו לתורה ולדרך.
לגבי תחושת היאוש אותה ציינת הייתי מציע לך לחשוב עם עצמך על מספר נקודות
מהו צעד אחד קטן שתוכל לעשות עכשיו כדי להרגיש מעט יותר שייך או מחובר?
האם יש רגעים קטנים של שמחה או סיפוק שאתה מצליח למצוא? איך תוכל להעמיק אותם?
איך תוכל להסתכל על הייאוש כעל שלב חולף ולא כמצב קבוע?
מציע לך להתבונן על הדברים
טל