The Butterfly Button
חזרה בתשובה בלי להתחרט באמת

שאלה מקטגוריה:

שלום. לצערי הרב אני כבר תקופה מסויימת חוטא כמעט בכל יום בחטא ז"ל. ניסיתי כבר כמה פעמים לחזור בתשובה, באמת, ברצינות, ניסיתי בכל הכח. הכי הרבה שהצלחתי להחזיק זה שישה ימים.

המצב שלי ממש קשה ואני רוצה לחזור בתשובה פעם אחת ולתמיד. הסיבה היא שאני אדם של אמת, והדבר הזה הורג אותי מבפנים, כי קשה לי להיות אחד בפה ואחד בלב עם הקב"ה. חשובה לי התורה הקדושה, אני אוהב את הקב"ה.

בפעם האחרונה שנכשלתי ידעתי לפני שזה קרה שזה עומד לקרות וניסיתי כל כך להתנגד… התפללתי לה' שיעזור לי כי פתחתי לו פתח כפתחו של מחט… בכל אותם שישה ימים למדתי תורה בלי הפסקה כמעט כדי להתרחק מהיצר ומהמחשבות אבל מצד שני בסוף נפלתי וזה ממש שבר אותי. למה אם כל כך השתדלתי ה' לא עזר לי כשזה קרה? לא הייתי מסוגל לזה בעצמי!!!

ועוד דבר חשוב שממש תופס אותי. כאשר אני הייתי עושה תשובה על המעשה, בכל פעם הרגשתי יותר ויותר צבוע ובנוסף גם החרטה שלי על החטא ירדה. היום אני כבר יכול לומר שאני כלל לא מתחרט (ברור שאני מתחרט שזה קרה, אבל נהניתי מזה), לא אכפת לי כבר, אני נהנה מזה מאוד ואיך אני יכול להתחרט כחלק מתהליך התשובה? אין לי באמת חרטה.. בחרתי לעשות את זה ועשיתי.

אם כך כדי לא להאריך אני אתמצת את השאלות שלי:
1. למה אם השתדלתי בצורה מעל ומעבר למה שאני רגיל (ממש המתתי את עצמי על התורה) ו'פתחתי לה' פתח כפתחו של מחט', ברגע האמת הרגשתי שה' עזב אותי ולא עזר לי להתגבר?

2. קשה לי כבר לחזור בתשובה, אני מרגיש צבוע ולא מסוגל לזה יותר. מעדיף כבר לחטוא ולא לשקר לה' ששוב אני אעשה תשובה כשבפנים אני יודע שזה לא יחזיק מעמד. מה עושים?

3. אחד משלבי החזרה בתשובה היא החרטה, ואני כבר לא מסוגל להתחרט באמת. אני נהנתי מזה ממש והחרטה היחידה היא שזה בסוף יפגע בי בשמיים. (וגם זה כבר לא כ"כ משנה לי)

אני ממש אשמח לתשובות עמוקות שעונות באמת ובצורה מעשית. די אני ממש רוצה להיות צדיק ולא מצליח!
תודה

תשובה:

שלום לך,

אתה מתאר מצב בו אתה משתדל מאד לברוח מן החטא, אך עדיין לא מצליח להישמר ממנו, ויש לך שאלות טובות: למה הקב"ה לא עוזר לי להתגבר? איזה ערך יש לחרטה אם אני יודע שאפול שוב? האם זו איננה צביעות?

הנהגת הקב"ה בעולם מורכבת ונסתרת מעינינו, והשאלה למה הוא לא פועל בדרכים שנראות לנו נכונות וצודקות מלווה כל מאמין מאז ומעולם. כל שאנו יודעים לומר הוא שלא מדובר במדע מדויק לפיו פעולה מסוימת גוררת בהכרח תוצאה מוגדרת. לפעמים איננו לוקחים בחשבון את מכלול הגורמים ולפעמים איננו מבינים נכון את התוצאה והיא נדמית לנו לא נכונה בגלל שאנחנו לא יודעים לקרוא אותה כיאות. אנחנו באמת לא יודעים חשבונות שמיים ולכן אין לנו אלא לעשות את הנראה לנו נכון בעיני ה' ולהותיר את השאר בידיו האמונות.

דרכי ה' אינם שייכים לתחום המדעים המדויקים וקשה להסביר אותם, אולם דרכי האדם קלים יותר להבנה ולחיזוי. אפשר להסיק ברמה גבוהה של וודאות שאם אדם מנסה לעשות משהו פעמים רבות ולא מצליח,

אך איוולת תהיה המחשבה שאם ימשיך ללכת בדיוק באותן הדרכים שהתוצאה תשתנה.

אתה נאבק בחטא, מנסה לברוח ממנו ומשקיע בכך מאמץ עצום, ואף על פי כן לא עוברים יותר מכמה ימים ואתה נופל שוב.

מה הפלא שאתה נופל לייאוש כאשר אתה מסתער שוב ושוב על קיר ומתנפץ אליו?

דבר אחד ברור לי כשמש – אם אתה הולך בדרך שמביאה אותך לייאוש הרי שזו איננה הדרך הנכונה ועליך לחשב מסלול מחדש ולשאול את עצמך "מה אני לא עושה נכון? מה אני צריך לעשות אחרת?"

כלל גדול בנושאים הללו הוא שאין טעם בעימות חזיתי עם היצר בתחום הזה.

זה בדרך כלל לא עובד ורק מביא לייאוש, לחולשה ולנמיכות רוח שאין להם מקום בעבודת ה'.

יש כל כך הרבה מעגלים בעולמו של עובד ה': תורה, תפילה, מוסר, חסד, שמחה, דביקות וכך הלאה. כל כך הרבה תחומים בהם אדם יכול למצוא את מקומו ואת דרכו בעולם, לחזק אותם ולעבוד את ה' בדרך המתאימה לתכונות שהקב"ה טבע בו, ולא להתעסק כל כך הרבה בתחום שכרגע סיכויי ההצלחה בו קלושים.

הספרים הקדושים מדברים על חומרת חטא הוז"ל, ואדם צריך להשתדל להתרחק ממנו, אבל זה לא הופך את העניין לחזות הכול, כאילו כל הערך שלך תלוי בכך ושאם אתה נכשל בחטא זה הרי שאין טעם לכל השאר.

חס ושלום! תאלמנה שפתי מי שאומר כך.

אעז ואומר אפילו שזו ממש עצת היצר הרע שמבקש לייאש אותך ולכן מביא אותך לעימות שבשלב זה הוא חסר סיכוי על מנת להפיל אותך למעמקי הייאוש ואז נצחונו מובטח. זו איננה צביעות אלא ניהול מלחמת הקיום הרוחני בתבונה ובשכל ישר. כל מפקד יודע שלפעמים צריך להעניק לאויב ניצחונות טקטיים על מנת להרוויח כמה שיותר בקרבות הגדולים. מפקד נבון מבין שאם הוא מסתער על מבצר של האויב ומוכה שוב ושוב שוק על ירך, אזי הדבר הנכון היא לעבור כרגע לחזית אחרת, לצבור נצחונות ולהחליש את האויב בדרכים אחרות.

וככה בדיוק דברים עובדים. כאשר חייו של אדם מתמלאים בטוב, הוא עסוק וחש התקדמות ומוצא סיפוק במה שהוא עושה, הרי שגם הנושא שאתה מדבר עליו נעשה קל יותר להתגבר עליו. אדם שמח ואנרגטי מחפש פחות את הפורקן שלו בדרכים לא רצויות, ואז מתחיל תהליך של הפחתה במעשים הללו שמביאה בעקבותיה הפחתה נוספת וכדברי חז"ל "מרעיבו שבע, משביעו רעב".

אתה בוודאי יודע שהנטייה להכשל גדולה לאין ערוך בזמנים של דכדוך ושפל נפשי. הדרך היא לא להתעסק בנושא עצמו אלא בלחזק את מכלול העולם שלך מכל הבחינות ואז ממילא עם הזמן דברים משתפרים.

להכנס לתהליך כללי שבמסגרתו אתה מתעסק פחות ב"סור מרע" ומדגיש דווקא את ה"עשה טוב", בונה את הטוב נדבך על גבי נדבך והרע נסוג ממילא.

אני מאחל לך שתצליח לסלול את דרכך באופן מחושב המתאים לך, להתחזק ולהגיע למקומות הנפלאים שאתה כל כך שואף אליהם.

בידידות,

גרשון

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הבן שלנו בקשר עם בנות?
מסיבות שונות יש לנו חשד שהבן שלנו בן 17 מנסה קשר עם בנות. רק חשד. ילד טוב, הולך בתלם, לומד טוב (ישיבה תיכונית, אם זה משנה). מה נכון לעשות? איך לגשת לנושא? האם צריך בכלל להמשיך לברר את החשד כל עוד אין משהו ברור? האם כדאי לדבר איתו על זה...
נחשפתי לעולם המדיה ונפלתי עמוק
היי שלום ותודה לכם על האתר הנפלא הזה!! אני בחורה בת 16 שמשתייכת למגזר החב״די ואני נחשבת בכיתה וגם במשפחה בחורה חסידית ואיכותית יחסית – מבחוץ אני נראית בחורה חסידית שברור כבר מה יהיה המשך חייה (בית חסידי וכו) אבל האמת שבתוכי מסתתרים דברים אפלים שאני לא מסוגלת לדבר עליהם...
כמה אפשר לעמוד בנסיון?
אני חי בדור הזה שיש נסיונות שמלחיצים אותי ואני תמיד מרגיש כאילו אני חייב לזה ולזה אבל אני עומד בניסיון ולא נופל, אבל ככל שעובר עוד שעה עוד חמש דקות הרצון העז שלי לספק את "היצר" גובר פי אלף, ואני תמיד נזכר במאמרים האלה שלעתיד לבא אלו בוכים ואילו בוכים...
קרב אבוד מראש בשמירת הברית
אני לא יכול להפסיק עם הוצאת ז"ל אני מפחד שאני חייב מיתה בידיי שמיים. אני חוזר בתשובה טרי , כבר 3 שנים ברוך השם .. אוהב את התורה הקדושה מאד מאד … כל התהליך הזה מכניס לי משמעות בחיים. בנוסף אני גם מתמודד נפש מתמודד עם חרדות והתקפי זעם כבר...
איסור הוצאת ז"ל מציק לי
למדתי את הנושא איסור הוצאת שז״ל ויש משהו שמציק לי א. זה שהאיסור עצמו לא נכתב בפירוש בתורה למרות חומרתו, בשו"ע כתוב שהוצאת ז"ל חמורה מכל העברות שבתורה אז איך יתכן שזה לא כתוב בתורה, ומה זה אומר שזה הכי חמור? ב. מה ההבדל בין זה לאישות עם אישה שלא...
נפילות בעניינים שבקדושה-יש מה לעשות עם זה?
אני בחור ישיבה בתקופת שידוכים לא קצרה ולא קלה, הכל אצלי רגיל, אני ברוך ה' יושב ולומד ויחסית שמור, אבל יש בעיה אחת שמעיקה עליי ולא נותנת לי מנוחה – שוב ושוב אני נופל בעניינים שבקדושה שוב ושוב כך שכל החלטה שאני מקבל בנושא הזה וכל גדר שאני מציב לעצמי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן