The Butterfly Button
הפוסט המפורסם על הנטיה בלבל אותי מאד...

שאלה מקטגוריה:

בעקבות הפוסט של איש התקשורת שהתפרסם בשבוע שעבר עלו בי שאלות ותהיות ורגשות.
אני שואלת איך זה שבתור אנשים החרדים לדבר השם אנחנו מקבלים את דבריו באהדה, בהערכה ובחיבוק? (אלו בכל אופן התחושות שעלו לי..) 
איך אפשר לשלב בין אמונה בשם לאהדה כלפי אדם שמעשיו פסולים? עד כדי כך הושפענו והדבר הפך לנורמלי ולגיטימי?
האם זו חנופה לשמה?
אבל.. איך אפשר לבוא בטענות כלפי אדם שמנסה, מנסה באמת, לשנות ולטפל ולהדחיק ולהתמודד אך ללא הצלחה? זו "בריה" משונה שהשם ברא.. כך בדיוק.. 
אני לא מצליחה להבין מה בעצם צריכה להיות הגישה שלנו כלפי כל הנושא הזה… האם זה נורא כל כך להרגיש הבנה כלפי אדם כזה? ואהדה? והערכה?
האם נורא כל כך להתייחס אליו כאחד האדם גם יבחר להקים משפחה עם בן מינו?
התחושה האישית שלי היא שכל כך נרמלו את הנושא הזה היום עד כדי שבמקום לכאוב ולהזדעזע מסיפור כזה אני רק מתרגשת ומתמלאת חמלה ואמפתיה כלפי מישהו שבעצם מספר לי שהוא עובר על דבר השם.. מה נסגר איתנו??
ואיך אפשר לאהוב את השם ובו בזמן לאהוב את מה שהוא אסר? ואיך אפשר לשפוט נטייה כזו? זו לא רק תאווה רגעית.. זו באמת נטייה.. אז מה הוא אמור לעשות??
בקיצור, מה הגישה שלנו כחרדים העושים דבר השם אמורה להיות על הנושא הזה?
תודה.
(כמובן שהשאלה אינה סובבת רק סביב אותו האדם אלא על העניין בכללותו)

תשובה:

שלום לך חרדה לדבר ה',

אני בוחרת לפתוח בתואר הזה שהשתמשת בו כהגדרה למי שאנחנו, משום שבסערת הרגשות והתגובות זה עשוי להיות עוגן. העוגן מחבר את האוניה לקרקע בזמן שהגלים סביבה ממשיכים לטלטל ואפילו לערבל אותה. כשוך הסערה, אוניה ששמרה על החיבור לעוגן תמצא את עצמה יציבה ונכונה להמשיך במסע.

השאלה שהעלית מכה גלים ויוצרת מערבולת גדולה, אני פוגשת זאת סביבי ובתוכי. כמה היינו רוצים לחיות בעולם שבו עובר קו ברור וחד בין האמת לשקר ובין הטוב לרע! כמה נפלא היה עולמנו אם כל אנשי האמת היו נראים כמלאכים עם חיוך רחב, וכל אנשי השקר היו נראים כמו קוזאק רשע עם קצף על השפתיים! אבל אז כמובן המשחק היה נגמר מהר מאוד. האתגר מתחיל כשהשקר נראה יפה נפש ומשתמש באותם ערכים ולפעמים גם באותן מילים של האמת. כשאומרים שהעולם הזה הוא 'עולם השקר' לא מתכוונים לרוע הגלוי שקיים בו. רוע גלוי הוא לא שקר, אף אחד לא קונה אותו. שקר אמיתי הוא שקר שמשווק את עצמו כאמת, ולכן כל כך קשה לזהות אותו. הסוגיה הספציפית שהעלית היא דוגמה לאתגר הזה, כי בפקעת הסבוכה מושחלים חוטים של טוב ורע, וקשה לפרום אותם ולזהות כל אחד בפני עצמו.

אני מציעה שנתייחס למציאות מורכבת כמו למשחק הרכבה, ומקווה שאת חובבת פאזלים, כי מורכבות והרכבה הן לא רק חלק מהמשחק אלא שם המשחק.

כשאנחנו מנסים להפוך חלקי פאזל לתמונה שלימה, הדבר הראשון שנעשה זה למצוא את החלקים שברור לגמרי איפה להציב אותם. בדרך כלל זו המסגרת או הפינות. אחר כך נטפל בחלקים שאנחנו לא ממש יודעים מה לעשות איתם. לחלקם נמצא מקום, לאחרים לא. ייתכן שנשלים את הפאזל וייתכן שיהיו כמה חלקים שלא נצליח לשבץ, גם זה בסדר. ייתכן שמישהו אחר ימשיך את מה שהתחלנו. העיקר שמה שכן הנחנו יהיה במקום הנכון.

אז בואי נתחיל בחלקים שברורים ללא ספק:

1. מצוות התורה הן אמת נצחית. מעשה שהתורה מגדירה כאיסור או כתועבה הוא אכן כזה, גם אם הנורמות החברתיות הפכו אותו לקביל. כך לגבי אכילת פירות ים גם אם זה מוגש כמאכל גורמה, כך לגבי דיבור לשון הרע גם אם הוא מוצג כמאמר סטירי ושנון, וכך לגבי משכב זכור.

זאת התורה לא תהא מוחלפת וגם אם כל העולם כולו יראה אותה כפרימיטיבית או לא מעודכנת, אנחנו נזכור שהיא מותאמות לא רק לרמת הקיום שלנו כאן בעולם, אלא גם מעבר לכך, לרבדים גבוהים יותר של המציאות. אם התורה קבעה שמעשה מסוים הוא לא ראוי, זה אומר שהמעשה הזה פוגם ומחבל בנשמת האדם ובקיום העולם.

2. אותה תורה מצווה עלינו לא לשפוט ולא לדון את הזולת, משום שלעולם לא נגיע למקומו. בהלכות לשון הרע יש דיון מתי חובתנו לדון אדם לכף זכות ומתי חובתנו לדון אותו לכף חובה. מאחר שהקיטלוג של אדם כצדיק בינוני או רשע לא בידינו, אני מאמצת את המשפט האחרון במכתבך ונעסוק במעשה ולא בעושה.

3. אותה תורה נצחית שדורשת מכל יהודי לקבל על עצמו לקיים את תרי"ג המצוות במלואן, מודעת לכך שלפעמים אנחנו לא עומדים במשימה, ומלמדת אותנו מה לעשות במקרים כאלה. הצעד הראשון הוא להכיר בכך ולהגדיר את ה'פיספוסים' כחטא, ואז לעבור מסלול של תשובה. כל אחד מאיתנו הוא טוב במצוות מסוימות ונופל באחרות, ואין מצווה מכבה עבירה ואין עבירה מאפילה על מעשה טוב. בפרשה שאת ציינת, אי אפשר שלא להתרשם מהרצון שלא להכאיב לזולת ועוד, ועל כך שמור לכותב שכר שיחה נאה.

אלה חלקים שנראים לי ככאלה שאין חולק על מקומם במסגרת, אז אם נקבע אותם שם נצא נשכרים גם אם ההמשך יהיה פחות מובהק. החלקים המבלבלים יותר בפאזל קשורים למפגש בין דרישות התורה לחמלה אנושית. את רואה מולך אדם כאוב, שעשה הכל כדי לא להגיע למקום הזה, ועדיין לא מצא לעצמו מנוחה, וזה מעורר בך אמפתיה, וטוב שכך. ראוי שתהיה בנו אמפתיה כלפי אדם שליבו נקרע, ושאלה הנתונים שלו. ואכן יש אנשים שקיבלו משמים נתונים קשים מאוד, ולגמרי לא באשמתם. תרשי לי לצטט מילים שכתבתי בהקשר הזה לאדם שמתמודד עם הנטיות שעימן נברא:

'נסיבות חייך מציבות לפניך קושי גדול לשמור חלק ממצוות התורה, ובמובן הזה אתה מצטרף לרשימה מפוארת של יהודים שנלחמו על דתם בסיביר, רק שהפעם הקושי פנימי יותר, מה שהופך את כל הסיפור להירואי אפילו יותר. אני מבינה כמה מזמינה הדלת שהקהילה הגאה פותחת לך, ובעיני אתה מצטרף לקבוצת הגיבורים והגיבורות של עם ישראל, שהוצע להם כל טוב אם רק יסכימו לנטוש את אמונתם. בין האנשים ששילמו מחיר שאין לתאר עבור שמירת התורה יש עגונות שנמנע מהן לממש את אהבתן, כהנים שמנועים לשאת את בחירת ליבן בשל היותה גרושה, ממזרים שדמעתם עולה עד לשמים ועוד. האיזכור של הגיבורים האלה לא נועד לגמד את המאבק שלך אלא לסווג אותך בחיל המיוחד של עובדי ה' בנסיבות שקשה אפילו לדמיין'.

מה שניסיתי לומר הוא שיש מקרים שבהם אמת התורה דורשת מאדם ספציפי מחירים מאוד גדולים, עד כדי מסירות נפש פיזית או רגשית. זו לא סיבה למחוק מצווה מרשימת התרי"ג, אלא הזדמנות לקיים את רצון ה' תוך עמידה בניסיון קשה. במקרה שהוא הרקע למכתבך, תארי לעצמך שגיבור הפרשה יבחר להפוך לגיבור אמיתי הכובש את יצרו. האיש הזה יכול להפוך למקדש ה' ברבים, ולמורם ורבם של דורי דורות!

מול עיניי עולה כרגע דמותו של פלטי בן ליש. פלטי היה האדם ששאול בחר לתת לו את מיכל ביתו לאישה, אלא שמיכל הייתה נשואה לדוד. פלטי ומיכל חיו שנים ארוכות כזוג, אלא שביניהם הייתה מונחת חרב שאומרת: מי מאיתנו שיעבור את גבולות ההלכה – יידקר. וכשסוף סוף הקונפליקט היומיומי הנורא מסתיים ומיכל שבה אל בעלה הראשון, פלטי הולך ומלווה אותה, הולך ובוכה. ולא על הטרגדיה הוא בוכה, אלא על המצווה שנעלמת מחייו.

אז לשאלתך 'מה הוא אמור לעשות', מי אני שאומר לאדם אחר מה הוא אמור לעשות, אבל כן התורה אומרת לכל יהודי מה לא. במקרה הזה ברור שמדובר בדרישה קשה מאוד ובמחיר שלא ניתן לתארו, ועדיין האפשרות לחיות כיהודי אוהב ה' ושומר תורתו קיימת. אני רוצה להעיר משהו לגבי הנטייה עצמה: אדם לא נשפט על נטייה שהוא נברא איתה. זו מתנת ה', שבחר עבור כל אחד מאיתנו את הנתונים שאיתם יחיה, והם יהיו המצע לעבודת ה' הייחודית שלו. אדם כן ייתן את הדין על מה שהוא בחר לעשות עם הנטייה שלו. וכאן יש סקאלה רחבה של אפשרויות, החל מעמידה בגבורה בניסיונות קשים, וכלה בפרסום החטא בראש חוצות.

לשאלתך איך צריך להיות היחס שלנו לנושא, לדעתי התורה מבקשת מאיתנו לבודד את הרכיבים ולתת מקום לכל חלק בפאזל: אמפתיה וחמלה כלפי יהודי שנגזרה עליו משמים התמודדות קשה, הערכה על כל ניסיון לעמידה בניסיון, וכאב עצום על מעשה עבירה ובפרט כשהוא בפרהסיה. את צודקת שלצערנו עבירות הפכו ללגיטימיות, בפרט כשהימנעות מעבירה דורשת וויתור על ערכים שקידשנו כמו מימוש עצמי, תשוקה ועוד. במובן הזה המקרה הנדון הוא דוגמה חריפה לתופעה רחבה וכואבת של חילול ה' שהתרגלנו אליו כי הוא הפך לנורמה.

מקרה הבוחן הזה הוא כנראה לא האחרון, ולא במהרה הנושא ירד מהשולחן. העובדה שסיפורו של אדם אחד הגיע לידיעתנו מחייבת אותנו לקיים את הוראת חז"ל למי שרואה אדם בקלקולו – להזיר עצמו במשהו שמהווה ניסיון עבורו. אני מאמינה שככל שנאזור את עצמנו בגבורה שנדרשת לנו כדי לעמוד בניסיונות שהם מנת חלקנו, כך ה' יערה ממרום רוח של קדושה על כל אחד מבניו שלוחם את מלחמת היצר שלו.

ברוריה

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. תודה רבה !!!
    תשובה מפורטת!
    גם לי עלתה בדיוק אותה השאלה כלפי חבר קרוב!
    שמח שמצאתי תשובה שסידרה לי את הראש….
    יישר כח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...
איך קיים המושג לחזור בתשובה אם המקום שבו נולד האדם הוא הטוב ביותר?
אני מקווה שהשאלה תצא ברורה.. אז ככה. לפני כשנתיים נאמרה לנו הרצאה שהמקום בו אדם נולד שם הוא צריך לקיים את תפקידו. לצורך העניין בחור חרדי צריך להשאר חרדי כי שם יש לו תפקיד ואותו הוא צריך לעשות. אז איך קיים המושג של לחזור בתשובה? ואם אדם מעוניין להתקרב ברמה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן