The Butterfly Button
הדרכה בעבודת השם

שאלה מקטגוריה:

שלום כבוד הרב

שמעתי קטע משיעור של הרב אליהו עמר שליט”א שבו הוא מדבר על סוגיית הגמרא לגבי השאלה מה עדיף: להוכיח מישהו שפגע בי ולשמה או לשתוק לא לשמה, ומביא את נפש החיים שאומר שמהגמרא הנ”ל לימוד תורה שלא לשמה עדיף מחסד לשמה, ודבריו תמוהים, מכמה סיבות:

1. אברהם אבינו עזב פני שכינה לטובת הכנסת אורחים (גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה)

2. הסבא מנובהרדוק כותב בספרו מדרגת האדם: “כי בעת שאינו בעלים על מידותיו ואינו מושל על עצמו אז כל התורה שלומד הוא רק בגדר נושא ספרים הוא נושא עניין חוץ ממנו ואין התורה יכולה להיכנס תוך לבו מפני שהמדות אינן מניחות ובועטות בהתורה ויראת שמים אין בו למשול על עצמו ולכבוש רצונו ולעבור על המידות, נמצא שיחסר לו אף הפנימיות שלו, ולא תוכל להועיל לו ידיעת התורה, שהיא ידיעה חוץ ממנו” (פתח דבר) לפי דברים אלו לא עדיף שכבר יעשה את החסד שכן לשמה?

3. (לכאורה) החיוב היחיד שיש בחמישה חומשי תורה לגבי לימוד תורה הוא: “ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם” (אני לא מדבר על לדוגמה “ודיברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך”, כי זה נאמר על מצוות אהבת ה”, ופסוקים דומים כי הם מדברים על דברים ספציפיים) לכאורה מפה אנו למדים שהתכלית של לימוד התורה הוא לשם העשייה והשמירה על אותם מסקנות שהלימוד תורה מביא לי, ועשיית חסדים זאת מטרת התורה שאדם ישפיע לזולת רק בשביל להשפיע או כמו שאמר הלל הזקן זצ”ל לאותו אחד שרצה להתגייר “על רגל אחת”, אז איך לימוד שלא לשמה עדיף על עשיית חסד לשמה? (“והגית בו יומם לילה” ציווי זה על פי הפשט נאמר ליהושוע, לא לכל בני ישראל, לפי מה שהבנתי)

שאלות נוספות שעלו לי כבוד הרב הן:

1. יש בידי האפשרות ללמוד הלכות שבת/תפילה/בין אדם לחבירו/הלכות שרלוונטיות אלי לחיי היום יום, ויש בידי האפשרות ללמוד גמרא, איך רוב אם לא כל הישיבות רוב סדר היום שלהן הוא גמרא? לא עדיף ויותר נשמע הגיוני שהלומד יסיים קודם כל בפשט את ההלכות הנוגעות אליו לחיי היום יום שלא יכשל בהם ורק אחרי שיסיים יתפנה לכך? הרי “ושמרתם לעשותם”!

2. “ותלמוד תורה כנגד כולם” אם הקב”ה חפץ כל כך בלימוד התורה שלנו, למה המידה השישית שלו היא: “כי חפץ חסד הוא”? שהיא תהיה “כי חפץ לימוד תורה הוא”!, ולטענה שחסד ולימוד תורה זה היינו הך אני יקשה הרי נאמר בפרקי אבות: ” על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה, ועל גמילות חסדים”, כך שלכאורה הם לא היינו הך

אני מבקש מחילה וסליחה מכבוד הרב על אריכות השאלה, ומודה לרב על התשובה, ובכלל על ההקרבה של הרב למען עם ישראל

תשובה:

שואל יקר ונפלא

למקרא שאלתך, עולה בלבי מילה אחת:

אשריך!

אשריך שאתה עוסק בתורה, שומע שיעורים, ולצד כל זאת: מנסה להבין בעצמך.

אין לך מושג כמה זה חשוב לנסות ליישב את מה שאתה לומד וקולט מרבנים, עם השכל שלך, ועם מה שלמדת במקורות נוספים.

וכשאתה פונה ושואל, אין לך דבר גדול מזה. זו ערובה לעלייה אמיתית ובריאה!

אשר לשאלתך. נגעת בנושא מרכזי.

יחסי הגומלין בין לימוד תורה וקיום מצוות, הן נושא מורכב בחז”ל, וניתן להביא ציטוטים לצד זה ולצד אחר. ואין לנו אלא לשמש תלמידי חכמים ובכך לדעת את הדרך המעשית לנהוג.

חשוב גם להדגיש שאמנם יש מצבים שההוראה היא חד משמעית, אך לפעמים אין רק דרך אחת שהיא ה”נכונה”, וההוראה היא “דעביד כמר עביד, ודעביד כמר עביד”.

לגופו של דבר, לא שמעתי את השיעור של הרב עמר, ומכל מקום אתייחס לדברי נפש החיים שהבאת בשמו. ואקדים שניתן להאריך מאד בנושאים אלו, אך אין כאן המקום לכך, ועל כן השתדלתי לקצר.

ובכן, הנפה”ח נמצא ב’פרקים’ שבין שער ג’ לד’ בסוף פרק ב, וכך כתב: “אם כן, גם עסק התורה שלא לשמה נמי עדיפא ממצוות לשמה, מזה הטעם עצמו, שמתוך שלא לשמה בא לשמה”.

הרי לנו שכוונת הנפה”ח היא שמאחר ומוסכם בחז”ל שלימוד תורה מעלתו גדולה מקיום מצוות (כגון הגמ’ בסוטה דף כא, א שהביא שם, שהתורה מגנא ומצלא גם בעדנא דלא עסיק בה, בשונה ממצוה), והואיל ואין דרך להגיע ללימוד תורה לשמה אלא רק אם יתחיל בלימוד שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה, אם כן, עדיף לימוד תורה שלא לשמה, שע”י זה יבוא ללימוד לשמה.

כעת אעבור להערותיך:

א) גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה. לא מדובר שם על לימוד תורה אלא על תפילה וקבלת פני שכינה.

ב) מה שציטטת מהסבא מנובהרדוק אודות אדם שלומד תורה ואין לו מידות טובות, יש כהנה וכהנה גם בחז”ל כגון “תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה הימנו”, ועוד מקורות על כך שהלומד תורה צריך להיות בעל מידות טובות. ובעצם אתה מקשה משם על דברי חז”ל (פסחים נ, ב) “לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה”. אז לא על הנפה”ח הקושיא אלא על חז”ל עצמם.

והתשובה היא, שהלומד תורה שלא לשמה שחזקוהו חז”ל (שכן מתוך כך יבוא לשמה) אין מוכרח להיות שמידותיו מושחתות, ובהחלט הוא יכול להיות בעל מידות נורמליות ואדם טוב, אלא שבתחילת הלימוד הוא צריך דרבון של “לא לשמה” [וחשוב גם לזכור שלימוד ‘שלא לשמה’ היינו לשם כבוד וכדומה, אבל אין זה הכשר ללמוד על מנת לקנטר את חבירו, וכמו שכתב הנפה”ח בפרקים שבכזה מקרה נאמר ‘נעשית לו סם המוות’]. זאת ועוד, גם העוסק שלא לשמה צריך שתהיה כוונתו ורצונו להגיע לבסוף ללשמה, וכמו שכתב הנפה”ח עצמו ב’רוח חיים’ על אבות פ”א משנה יג.

ג) גם על הנקודה השלישית שהערת, אני מסיב את תשומת לבך לציטוט המלא של דברי הנפה”ח שהצגתי בתחילת הדברים. שם רואים שאין אנו משבחים לימוד תורה שלא לשמה כדבר עצמי, אלא כאמצעי להגיע ללימוד לשמה (ואין דרך אחרת להגיע ללשמה, אלא ע”י שמקדים ללמוד שלא לשמה, שכך טבע האדם). אלא שתוכל להקשות אותה קושיא גם על לימוד לשמה, מדוע שלימוד תורה לשמה יהיה יותר גדול מחסד לשמה, הרי “תכלית חכמה תשובה ומעשים טובים” (ברכות יז, א)ו”גדול תלמוד שמביא לידי מעשה”, אם כן מדוע שלימוד תורה [גם לשמה] יהיה גדול יותר מחסד ושאר מצוות. התשובה על כך נמצאת בספר נפה”ח לאורך שער ד’, המביא מקורות מחז”ל בנגלה ובנסתר אודות המעלה המיוחדת בלימוד תורה, שבכך אדם נדבק בהקב”ה באופן מיוחד יותר מדביקות שבאה מקיום מצוות. וכן יש על כך בספר התניא לאדמו”ר הזקן בתחילת הספר, שמבאר שהלומד תורה מכניס אל תוך מוחו את דעתו ורצונו של הקב”ה. והדברים ארוכים.

ולשאלות הנוספות שכתבת:

א) שאלה טובה שאלת. מדוע בישיבות רוב הזמן מוקדש ללימוד גמרא ולא ללימוד הלכות מעשיות. ובכן, התשובה מורכבת מכמה נקודות: ראשית, שהדרך הטובה ביותר לחבר את הצעירים ללימוד תורה ולתפוס את תשומת לבם הוא ע”י לימוד גמרא שהוא ים הגדול שניתן להעמיק בו ולפלפל ולהתלהב וכו’. זאת ועוד, בכדי לבנות תלמידי חכמים אין דרך קיצור מלעמול ולהתייגע בש”ס, גמרא רש”י תוס’ ראשונים ואחרונים, ובכך לקנות צורת תלמיד חכם. אין בכך משום לפטור את הצעירים מללמוד חלק מהיום הלכות מעשיות, וכך באמת נוהגים בישיבות. אך השלד של הלימוד הוא גמרא וגמרא וגמרא. זו הדרך היחידה שהוכיחה את עצמה זה מאות רבות בשנים, כזו שמצמיחה תלמידי חכמים, וגם בעלי בתים המחוברים לדף גמרא.

אוסיף נקודה קטנה, שבסופו של דבר, אנשים שגדלים באטמוספירה תורנית, ובמשפחות תורניות, הרבה מההלכות המעשיות הקריטיות, ידועות להם ע”י מה שראו בבית ובסביבה.

ב) מה שהקשית מ”חפץ חסד הוא”, מביא אותנו [יחד עם עוד המון קושיות דומות] למה שכתבתי בתחילה, שיש מקורות רבים על מעלת מצוות רבות יותר מתלמוד תורה. ואני רגיל להביא את דברי חז”ל שמובאים במשנה ברורה שהקב”ה אמר שאין לו נחת רוח בעולם יותר מהזמן שעם ישראל אומר קדושה ומביטים כלפי מעלה. והייתי מצפה שיהיה כתוב שם שאין לו נחת רוח בעולם יותר מהזמן שעם ישראל לומד תורה. וכהנה רבות. אלא שהיסוד הגדול הוא שיש בחינות שונות, ובבחינה אחת (מרכזית מאד) תלמוד תורה הוא הגדול מכולם, ובבחינה אחרת, חסד הוא הגדול, ובבחינה שלישית, אמונה היא הדבר הגדול ביותר (כגון: “בא חבקוק והעמידן על אחת, צדיק באמונתו יחיה. גמ’ סוף מכות), ובבחינה רביעית תפילה היא הדבר הגדול ביותר (“ולואי יתפלל אדם כל היום”). וכו’ וכו’. [ויסוד הדבר הזה מבואר בשערי תשובה לרבינו יונה שער ג’ אות י המבאר שמצד אחד ‘תלמוד תורה כנגד כולם’ ומצד שני אין לאדם שלימות ללא קיום המצוות המעשיות, עיין שם היטב].

אסיים במציאות שאנו רואים בעיניים: אדם המחובר באמת ללימוד תורה, יש לו בכך חיבור לכל חלקי המצוות, ולעולם התורה היא כלי מחזיק ברכה לחיבור כללי אל כל המעלות הגדולות.

לסיום אבקש להעלות שוב את המילה: אשריך!

אשריך שאלו הנושאים שמעסיקים אותך. ואשרי עם ישראל שאלו הם הנושאים שמעסיקים את הצעירים שלו.

מברך אותך בעלייה הן בתורה והן בחסד ושאר מצוות מעשיות. יש מקום לכולם…

ישי

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה”אלא ש” הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של “ללכת לישון בזמן”. אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...
איך קיים המושג לחזור בתשובה אם המקום שבו נולד האדם הוא הטוב ביותר?
אני מקווה שהשאלה תצא ברורה.. אז ככה. לפני כשנתיים נאמרה לנו הרצאה שהמקום בו אדם נולד שם הוא צריך לקיים את תפקידו. לצורך העניין בחור חרדי צריך להשאר חרדי כי שם יש לו תפקיד ואותו הוא צריך לעשות. אז איך קיים המושג של לחזור בתשובה? ואם אדם מעוניין להתקרב ברמה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן