The Butterfly Button
חזרתי בתשובה לפני שנים-אבל באמת חזרתי?

שאלה מקטגוריה:

היי,ראשית אודה על הפלטפורמה המבורכת שלכם,נהנית לקרוא ולהשכיל מהשאלות והתשובות הככ חכמות שמתפרסמות כאן,מי יתן והרבה ישלח לכם ברכה והצלחה וסיעתא דשמיא בכל.
אני אשאל שאלה שהיא קצת חריגה ולא קונבנציונלית אולי לפורום הזה ומקווה שאמצא תשובה לשאלתי.
אני בעלת תשובה למעלה מ11 שנים ב"ה.
נולדתי לבית חילוני-מסורתי לשם "פלג" ולאחר ההתקרבות שלי לדת,בהוראת רב החלפתי את השם. לדבריו השם הוא שם של בן וגם שם שלא מתאים לי. אני בחרתי לעצמי את שמי החדש ומאוד אוהבת ומחוברת אליו.
זכיתי להתחתן עם בעל שבעיני הוא מושלם שבעבר גם היה חילוני וכיום בעל תשובה. אנחנו נשואים כמעט 8 שנים ויש לנו 4 ילדים מקסימים .
להקדמה הזו מגיעה השאלה-אני חשה מאוד מבולבלת הרבה פעמים . דעותיי לא תואמות את המעשים שלי בפועל, אני "מפולגת" בהרבה מאוד מישורים בחיים. אסביר.
אני מרגישה שאני לא ממש קשורה לשום קהילה-לא לחרדים מבית,לא לחילונים ולא לבעלי תשובה ,לחרדים כי לא באתי מבית חרדי וזו עובדה, לחילונים כי אני כבר לא , ולבעלי התשובה יש מנעד מאוד רחב שחד משמעית קשה לי מאוד לראות שייכות למקום הזה כי חיצונית אני נראית חרדית לכל דבר וגם מבחינת שיח ודיבור לא מעידות שאני בעלת תשובה . יותר מזה ,אני יודעת לזהות מי שייך לאיזה זרם ותמיד נמשכת לרצות להיות בחברת חרדיות ופחות במקום של בעלות תשובה. אולי כי הן משקפות את מי שאני באמת ומה שאני לא רוצה לראות ולהודות בו..אבל זאת המציאות אני בעלת תשובה ואף אחד לא יכול לשנות את זה, אולי מה שמפריע לי זה שאני חושבת שכולם כמוני,מזויפים או לא החלטיים,בהמשך תהיה הבנה למשפט.
אני יודעת שאי אפשר לשפוט אדם לפי מראה בלבד וזה גם לא נכון, אבל קיימת בי הרגשה שאני כאילו לא קשורה לשום דבר ,נטע זר ,עקורה מן השורש…ואם אני שואלת את עצמי ומה הבעיה עם זה? כי לפעמים אני נוטה לחשוב שאדם כן צריך הגדרות בחיים שלו כי זה עושה יותר שכל להבין מי אני ומה אני רוצה להיות .אבל קשה לי להביא את עצמי לנקודת בחירה בקטע של מי אני. האמת שאני עדיין לא יודעת,כל הזמן אני מפתיעה את עצמי לטוב ולמוטב .בתחילת התשובה זכיתי להרגיש באורות שכל בעל תשובה מרגיש ,ידעתי היטב מה אני רוצה ואיפה אני עומדת ומה הדברים שאני צריכה לעשות כדי להשאר ולהחזיק במקום הזה. והיום הכל מבולבל לי. אני מרגישה שאני הולכת וחוזרת ולא מוצאת את הדרך ,אבודה. לפעמים יש תקופות שאני מרגישה ריקנות ואני אומרת איפה אני אוחזת? מי אני בכלל? למה אני עושה דברים שבתכלס עושים לי רע אחרי זה ואני בכלל לא רוצה? לפני שנה הרגשתי שוב אור של התחזקות וזה היה פשוט מושלם,זה היה אחרי הרבה שבירות באמונה בכי וכיסופים לקבה, פשוט געגוע .ואז ההתחזקות הגיעה, כשאני אומרת התחזקות אני מתכוונת שהייתה לפני כן התדרדרות של חזרה למכשיר לא כשר,צפייה בטכנים שהם לאו דווקא שיעורי תורה אבל לא מעבר לזה. עבודה במקום מעורב ,לבוש קצת יותר מודרני. התחזקתי מאוד בצניעות ביראת שמיים ,עשינו חסיצה במחשב של אתרוג .עכשיו למה אני קוראת לזה מפולגת? כי אני חשה שיש בי שני אנשים כפשוטו.
אישה אחת שרוצה בית המושתת על אדני התורה ,ילדים צדיקים,שלום בית ,בעל חזק ורוחני שמחובר לקבה ,צניעות בבית, שמירה על מצווה קלה כבחמורה וכן הלאה.
מצד שני אני חשה שיש בי עדיין חלק נכבד מהאישה – ילדה שהייתי. נורא מסקרן אותי תכניות מוזיקה חילוניות, סדרות ,שירים שהם לא ממש קשורים לעולם הדתי חרדי . מרגישה שאני ממש נקרעת ברצונות שלי ושהם מתנגשים ואני שואלת האם זה נורמלי או שזה באמת תופעה ואם כן מה אני יכולה לעשות מצידי כדי להתגבר עליה? אני יודעת מה האמת ומה אני באמת רוצה וצריכה לעשות, אבל מרגיש לי יותר מדיי וויתורים ובסופו אני אפסיד . קרה לי שמאוד הייתי מחוברת לצניעות עד כדי שלא היה אכפת לי אם יש נשים שמתלבשות וניראות יפה ממני ואני פחות ,העיקר שאני צנועה ואני שלמה עם זה או לפחות זה מה שרציתי להאמין שחשבתי ,עד שזה הפריע לי וכאילו הכיתי על חטא -את רואה מה מפסידים מצניעות…את פשוט מוזנחת . אולי זה יותר יצר הרע.. כאילו מרגישה שאני יודעת שברגע שאני ישים חסימה נורמלית יותר במחשב ואפסיק לראות שטויות אני יתחיל לראות בבהירות את החיים וקשה לי לעצור את זה על אותו עיקרון של "הפסד" .אבל אני יודעת בתוכי שזה שקר! ושהלב שלי יהיה נקי ומחובר לשם יתברך בלי כל הדברים הללו . יש לי טלפון מוגן אבל אינטרנט של רימון שאפשר להגיד שזה בכלל לא נחשב כחסימה ראויה..הטלפון חסום היטב והמחשב לא,על מי אני עובדת? יש לציין שמאוד התחזקתי בקטע של לבוש בבית, אני יודעת שלאחרות זה ישמע מוזר כי מה פתאום להסתובב בבית בלי כיסוי ועם בגדים קצרים אבל שוב העולם שאני באתי ממנו זה לא העולם שהם באו וההרגלים חזקים מאיתנו לרוב.
אני חשה שהשם פלג פשוט רודף אותי ולא משחרר ואולי באמת השם של האדם זה השפעה רצינית על חייו ,אבל החלפתי את השם לפני כ"כ הרבה שנים וחשתי שיפור עצום לטובה,אולי הכל היה תעתוע והשם הזה שייך לי למרות הכל וממשיך להשפיע עליי ואולי לא. זה בא לידי ביטוי גם בדברים הכי קטנים, אני אומרת משהו ואחר כך מתחרטת , אני עושה משהו אחד ומרגישה צד שמנדנד לי ואומר לי שזה לא נכון או כן נכון בקיצור מרגישה מאוד מוצפת מבחינת החלטות . גם מה שכתבתי קודם על בעלי המושלם זה משהו שגם לקח לי הרבה זמן לראות ולהבין שהוא האחד שלי ורק איתו זה הכי נכון לי ומתאים למידותיי בדיוק ולא בטוח בכלל שמישהו אחר היה מסכים או סובל כל מיני דברים שקשורים בי. וכן להפך. בקיצור אין לי ערעורים על החלטותיו של השם יתברך רק רוצה להבין איך אני יכולה להיות יותר אסרטיבית ולהיות מישהו אחד ולא שניים שיודע ובטוח בדרך שבה הוא בחר ועומד מאחוריה ,לא בן אדם מזויף. מציינת שאני בן אדם מאד ישר וכנה וזה בא לידי ביטוי עם האנשים שסביבי אני תמיד יגיד את האמת ואת מה שאני באמת מרגישה וחושבת , ואני יודעת שבחיים האמיתיים איפה שבאמת צריך להיות כנה עם עצמי זה לא קורה ומתפספס. וכל הזמן יש הרגשת פספוס והחמצה של תראי איזה חיים יכולת לחיות ואיפה את נמצאת …למה אני מוותרת על מה שאני באמת רוצה? הרי בחרתי לחזור בתשובה והייתה לזה סיבה,אני מאוד מאמינה בדרך הזו וחושבת שרק זו היא הדרך הנכונה אבל למה אני לא שם באמת כל כולי? אני רוצה לחנך את הילדים שלי לבית חרדי ולא מצליחה להגיע לשם כי יש חסם מאוד גדול .אני מסתכלת על חרדיות ואומרת למה מקנאה ולא מצליחה להגיע לשם ,ועונה לעצמי שאני מתחזה ואף פעם אני לא יהיה שם ומוחקת את כל האמונה והחיבור שיש לי לשם יתברך , מרגישה שהוא מתרחק ממני,כשהאמת היא שאני מתרחקת ממנו ..למה אני מרגישה שאני לא ברמה שלהם ואני לעולם לא יגיע ושלא מגיע לי המקום הזה בכלל ושאני לעולם לא יצליח להגיע לבית שאני רוצה להקים …מוצאת עצמי מוותרת על הרבה דברים שהייתי רוצה שיהיו בביתי בילדיי בבעלי בעצמי, כי הניצחון ידוע מראש לכישלון שלי כיבכול.
תודה על ההקשבה.

תשובה:

שלום לך שואלת יקרה

קראתי את שאלת מספר פעמים והזדהיתי מאד עם התאור של 'רצוא ושוב' , התקדמות ותחושת תקיעות, התלהבות ואז תחושת נסיגה, שמלווה את חייך, ושאת מייחסת אותה לשמך 'פלג'. אך האמת היא, שתנועה זו מאפיינת אותנו כבני אדם, גם מי שלא נמנה על המגזר אותו אנו מכנים באופן רשמי 'בעלי תשובה'. כולנו כולנו, חרדים מבית ומתקרבים שמקרוב באו, וכל מי שיראת ה' בלבבו, מודע לעצמו ושואל את עצמו מה ה' אלוקיו רוצה ממנו בכל רגע נתון, קרוע בין היצר הרע ליצר הטוב, בין המשיכה לגשמי מצד אחד ולרוחני מן העבר השני. לא לחינם אומר הפסוק, 'מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו' (תהילים כד ג). לעלות בהר ה' זו משימה אחת, ומשימה אחרת, ויתכן שאף קשה יותר- היא לקום במקום קודשו, לשמור על המעמד הרוחני הגבוה אליו הגענו. השלב הראשון ניזון מאנרגיה של התחדשות, שמסייע לנו לעמוד בקשיי ההסתגלות. ההתלהבות מהחידוש, הקסם שבאתגר לכבוש יעד חדש ובלתי מוכר, ממלא אותנו בהרבה כוח רצון ומסייע לנו לצלוח את המשימה. אך מה קורה בשלב הבא? כשהחדש נעשה מוכר, ואיבד את קסמו, וההתלהבות אף היא התפוגגה?

לא צריך להתכנות בשם פלג דווקא, כדי לחוש את פלגי הזיעה המדגדים ביאוש את מורד גבינו. מה יעניק לנו כעת את האנרגיה והכוחות לשמר את המקום הרוחני אליו הגענו?

הבה נלמד יחד את מאמר חזל הידוע, על 'במקום שבעלי תשובה עומדין, צדיקים גמורים אינם עומדין', במקורו וננסה לקחת ממנו תובנות לחיינו אנו. מורותינו הסבירו לנו , שבעלי התשובה עומדים במקום גבוה יותר בתיאור ציורי: החבל הקושר את האדם אל בוראו נקרע, ובעל התשובה קשר אותו לאלוקים מחדש, וכך הוא התקצר. באופן זה ניסינו כולנו להיות 'בעלות תשובה' גם אם נולדנו בבית חרדי.

אך זו רק דרך אחת להבין את דברי חז"ל. ננסה להעמיק בהן יחד.

וכך אומרת הגמרא בכתובות לד עב,

וא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן:

כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לבעלי תשובה, אבל צדיקים גמורים עין לא ראתה אלהים זולתך.

ופליגא דר' אבהו,

דא"ר אבהו: "מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין" שנאמר (ישעיהו נז, יט) "שלום שלום לרחוק ולקרוב"

לרחוק ברישא,

והדר לקרוב.

ורבי יוחנן אמר לך:

מאי רחוק? שהיה רחוק מדבר עבירה מעיקרא.

ומאי קרוב? שהיה קרוב לדבר עבירה ונתרחק ממנו.

עיון במקור מראה שההיררכיה בין צדיקים-גמורים לבעלי-תשובה שנויה במחלוקת והעדפת הראשונים כלל לא מובנת מאליה. לשיטת ר' יוחנן, הצדיקים מבית, לא זקוקים לתווכם של נביאים, מה שמעיד על מעמדם הרוחני העדיף. בעוד ר' אבהו, סבור שבעלי-התשובה דווקא נעלים עליהם. ר' אבהו תומך יתדותיו בפסוק מישעיהו "שלום שלום לרחוק ולקרוב". לטענתו, הפסוק מקדים ומייקר, את הרחוקים על-פני הקרובים, את בעלי-התשובה שמרחוק באו, על פני הצדיקים שהיו מאז ומתמיד, קרובים לה', מה שמראה על עדיפותם.

הגמרא תוהה כיצד מסתדר, איפא, ר' יוחנן שדיבר בשבח הצדיקים הגמורים, עם פסוק זה, המשבח דווקא את בעלי התשובה. והגמרא משיבה כי הביטויים רחוק וקרוב לא מבטאים בהכרח את היעד, קרבה לה' דווקא, אלא את נקודת-המוצא, מידת הקרבה אל העבירה. הרחוק, הוא הצדיק-גמור, שהיה מתמיד רחוק מדבר-עבירה, ודווקא אותו מקדים הפסוק, ומזכיר אותו לפני הקרוב לדבר עבירה, שרק לבסוף, לאחר שחטא, חזר בתשובה.

אם העדיף הוא גם בעל התשובה לפי שיטה אחת, וגם הצדיק גמור לפי השיטה האחרת, וכל שיטה ונימוקיה שלה, מה איפה התועלת בהצגת המחלוקות ובחידוד הפער בין שתי השיטות? מה אנו למדים מלראות את שתי הגישות כשני קטבים שונים שמתחרים על הבכורה?

תאור סיפור חייך כפי שהצגת בשאלתך בצורה מרתקת, מאיר את המחלוקת באור חדש, ומוכיח שלא מדובר ב'שני אנשים שונים', שהאחד 'צדיק גמור' והשני 'בעל-תשובה' שעושים תחרות ביניהם מי יותר קרוב לקב"ה, אלא מדובר באותו אדם, בשלבים שונים בחייו, וכולנו חווים את שני השלבים הללו, פעם אחר פעם.

"מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין" הוא משפט המורה לנו איך להתנהג בשלבים השונים בחיינו, שלבים שניתן לראותם גם בהתפתחותה הבריאה של החברה כולה. אם נדלג רגע להתבונן על החברה במבט על, נמצא פה רמז לתאוריה סוצילוגית שקובעת כי "דור ראשון בונה, דור שני משמר ודור שלישי הורס". דור ראשון הוא תמיד 'בעל תשובה'. מתוך אנרגיה של בנייה, והתלהבות של חידוש הוא בוחר להתחייב לאידיאלים גדולים ולהתמסר להשלמתו של שלם שיגדל מסך חלקיו. דור שני נעשה 'צדיק גמור'. דור ילדיהם של בעלי התשובה, השלים את משימת הוריו, נולד על ההר הגבוה אליה הגביהו אותו עוף, ונוחל עולם שיש לשמרו ולמסדו. אך כאן מגיע המסר העמוק של חז"ל: שים לב שהגעת לנקודה שבה 'התרגלת' ולכן אתה מועד לאפיסת כוחות ואולי אף לזלזול במה שנחלת כמובן-מאליו, ומכאן הדרך קצרה גם לפורענות ולהרס הקיים. מתוך למידה חכמה מן העבר, וראיית פני-עתיד, מחובתך לבחור מחדש את האתגר של הדור שלך, ולקדם את פניו באנרגיה מחודשת של יצירה וחידוש, ולא להתבוסס ב'מצוות-אנשים-מלומדה' של האתגרים שנכבשו בדור הקודם. לאור נסיון חייך עליך לנתח מחדש את אופק עתידך למען תשכיל לצעוד הלאה.

תאור זה הולם גם את היחיד. בשלב הראשון של חייו, הוא היה בעל תשובה. מתוך אנרגיה של חידוש כפי שאמרנו, הוא הסתער על המשימה והקפיד על קלה כבחמורה, התאמץ לדקדק בכל פרט, וההתלהבות סייעה בידו להגיע ליעד ולגבש זהות יציבה של 'צדיק'. אך דווקא כאשר הוא מגיע ליעד זה, ונעשה צדיק גמור, אם ישאר לעמוד באותה נקודה, וילחם את מלחמות האתמול, הוא מועד לנסיגה, לירידה במוטיבציה, ולהחלשות של כוח הרצון והעמידה.

כאן בא לעזרינו המונח 'תשובה-על-תשובה' אותו חידד ר' נחמן מברסלב. ואלו דבריו:

אפילו אם יודע אדם בעצמו, שעשה תשובה שלמה, אף על פי כן צריך לעשות תשובה על תשובה הראשונה. כי מתחילה כשעשה תשובה עשה לפי השגתו, ואחר כך בודאי כשעושה תשובה, בודאי הוא מכיר ומשיג יותר את השם יתברך. נמצא לפי השגתו שמשיג עכשו, בודאי השגתו הראשונה הוא בבחינת גשמיות. נמצא, שצריך לעשות תשובה על השגתו הראשונה, על שהתגשם את רוממות אלקותו:

מבלי לבטל את התשובה ודיוק המהלכים שביצענו בשלב הראשון של התשובה, אל לנו לעמוד באותו מקום בדיוק, כי צדיקים גמורים אינם עומדים באותו מקום שאליו הגיעו כבעלי תשובה, כפי שאומר לנו ר' אבהו. מצופה מעימנו לעשות תשובה על התשובה הראשונה. מחובתינו להפוך מחדש ל'בעלי תשובה', להסתער על משימה חדשה שנכונה לשלב הזה של חיינו, ומתאימה להבנות ולהשגות שעימן אנו מתמודדים בשלב הזה של חיינו.

רק את, שמכירה את עצמך, את המסע שעברת, תדעי לאמר, על מה חשוב לשים את הדגש בשלב השני של חייך. רק כנקודה למחשבה אציע, שאולי ההתנזרות ממוסיקה שאינה חרדית, גם אם היא התאימה לשלב הראשון של בניית זהותך כחרדית, והייתה נכונה ומדוייקת בשלב 'ההתבדלות' שבה התכנסת לבנות באישיותך את זהותך התורנית, (כמו עובר במעי אימו שצריך להיות מוגן מפני השפעות העולם כדי לגדול ולהתפתח כראוי בשלב כ"כ צעיר וקריטי של בנין גופו) מפנה כיום את מקומה למלחמות חשובות ומדוייקות יותר, לאתגרים בזוגיות, בחינוך הילדים, שלהם ואליהם צריכים להיות מופנים משאביך הנפשיים והרוחניים.

הניסון לדרוך במקום ולבחון את עצמך במשקפים של 'האם אני חרדית מספיק', האם אני שייכת מספיק לחברה החרדית ומתנהגת כמוה, ובאיזו מידה אני 'הולמת' את החליפה החרדית שבה אני מתהדרת בצאתי מן הבית, מאבדת את חשיבותה בשלב הזה של חייך.

משאלותיך הכנות אני מבינה שאת חדורה ברצון טוב להיות יהודיה נאמנה העושה מה שה' אלוקיה רוצה מעימה. לפיכך- שימי שאלה זו, ושאלה זו בלבד, לנגד עיניך, ונסי לאורה לבחור ולהשקיע את כוחותיך באתגרים הנכונים לעת הזו, לגילך, למצבך המשפחתי, למשפחתך הגרעינית ולמשפחתך הרחבה, לפרנסתך, מתוך שאיפה 'לקום במקום קודשו' בעזרת ה'.

בברכת שנה טובה,

כתיבה וחתימה טובה,

שנה שבה תהפכי מחדש ל'בעלת תשובה', תעשי תשובה על התשובה הראשונה,

ותסתערי בהתלהבות של חידוש ובזרימת פלגי מים חיים על נפשך השוקקה לקרבת ה'

בהערכה עמוקה

ורדית

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. לשואלת היקרה,
    חיבוק…
    אני אוהבת בעלי תשובה!
    אמא שלי בעלת תשובה ואני כבר נולדתי כחרדית אבל ב"ה זכיתי לעשות גם תהליך של חזרה בתשובה בחיי.
    אני מאמינה שזה הרבה בזכות אימי.
    למה אני אוהבת בעלי תשובה?
    כי הם פשוט אנשים מיוחדים, האמיתיות שלהם, החיות שלהם בעבודת ה', הקשר שלהם עם הבורא והתורה…
    הרב אורי זוהר זצ"ל למשל.. תמיד התפעלתי ממנו. אחרי שהוא נפטר ראיתי כמעט כל דרשה/ ראיון איתו שהיה ביוטיוב. קיבלתי ממנו כ"כ הרבה..

    ולגבי ההרגשה של ההשתייכות, אני מאוד מזדהה.
    את חושבת שאם את חרדית אז ישר יש הרגשה כזו?
    ממש לא. לי למשל יש קושי גדול בנושא, תמיד צריכה להאבק עם המחשבות המנמיכות כשאני נמצאת בתוך קהל.
    תמיד יש לי הרגשה של אאוטסיידרית
    מאבדת ביטחון והרבה פעמים מרגישה על הפנים בארועים גדולים.
    אולי קוראים לזה חרדה חברתית.

    אבל יש משפט שאני משננת לעצמי:
    את שייכת אם את מחליטה להשתייך! רק את קובעת אם תשתייכי או לא!
    לא המבטים ולא התגובות של אף אחד.

    הרפו ודעו כי אני אלוקים.
    אני שייכת אליו, והוא יעזור לי להשתייך.
    קרה לי לא אחת שביקשתי ממנו על זה, והוא עזר. והכל זרם, והיה לי על מה לדבר ועם מי..
    בקיצור, הכתובת זה תמיד הוא.
    וכשאת במצב של ביטחון ושלווה, זה מוקרן ממך ואנשים מחזירים לך באותו מטבע. לא משנה אם הם חרדים או יפנים 🙂

    בהצלחה יקרה
    ומקווה שטיפה עזרתי .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני לא מרגיש את קדושת השבת
כשהייתי צעיר, כל שבת היתה רוממות, וקדושה, והרגשתי ששבת זה משהו שאני מחובר אליו היטב, אבל מלפני כחצי שנה בערך, הפסקתי להרגיש את ה'שבת עדן הנפשות'. בהתחלה חשבתי שזה זמני,. אבל ככל שעבר הזמן התחלתי להרגיש שאני כבר לא מחובר לשבת קודש,. אני רוצה להרגיש חיבור עמוק לשבת,. אני רוצה...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן