שלום לך שואל יקר.
ראשית, ישר כחך על שאיפותיך להתעלות ולהתגבר על ניסיונות שונים בחייך. השאיפה שלך להתרומם ניכרת בכל שורה ממה שכתבת. הרצון והעקשנות שניכרים מבין השורות בוודאי יעמדו לך, להמשך הצלחתך.
אבקש בשורות אלו להאיר את עיניך בכמה נקודות. אתה כותב ”אני מאוד רוצה להפסיק עם בעיות בקדושה זה פשוט לא מתאים לי ולמה שאני חותר בחיים והבנתי שאני לא יצליח”. אתה גם מציע פתרון מעשי, תעניות, ככלי להתמודדות עם הגוף ש”מבין רק במכות”, כלשונך.
תרשה לי להסכים איתך. אכן, אתה לעולם לא תצליח למגר את תופעת היצר הרע. תופעת היצר הרע היא תופעה לגמרי טבעית שאגב, מי שיצר אותה, הוא הקב”ה בעצמו. הוא גם לא מצפה ממך למגר את היצר הרע. הוא כן מצפה ממך ”להתגבר” על היצר הרע. אבל לבטל אותו, זה רק כשהאדם מסיים את תפקידו בעולם.
בספר התניא (פרק כז, כח ועוד) מבואר שהקב”ה רווה נחת דווקא מהמלחמה שלנו, הוא מעוניין שננצח בכל פעם ”מחדש”. לכן, חשוב מאוד שלא תחווה אכזבה מכך שאתה מוצא את עצמך שוב ושוב בנקודת האפס. נכון, זה שאתמול ניצחת לא אומר שהיום התקדמת, יתכן שאתה נמצא שוב באותה הנקודה שבה היית אתמול, אבל זה לא סיבה להכנס לדכאון, הפוך, אתה צריך להלחם שוב באותה המידה ו”לשמוח” במלחמה. זה הנחת של הקב”ה ממך, כך הוא רוצה אותך…
יתרה מזאת, בספרי החסידות מבואר שלעתיד לבוא, כשהיצר הרע יתבטל, כשאיפתך, ”נתגעגע” לימי הגלות שבהם יכולנו להרוות את הקב”ה בנחת מיוחדת, נחת שבאה מתוך מלחמה, מה שלעתיד לבוא לא נוכל.
לכן, אני ממליץ שלא להתענות. התענית רק תדכא אותך ותכניס למוחך את הכישלונות שלך. בנוסף, התענית עלולה לגרום לך להרגיש עצוב, וזה בדיוק מה שהיצר הרע מעוניין. הוא מעוניין שתחשוב שאתה כשלון. בבקשה, אל תפול ברשת שלו.
יתרה מזאת, התענית תחליש את כוחך כך שגם מצוות ופעולות חיוביות לא תוכל לעשות כראוי. זה שוב נפילה ברשת של היצר הרע. לא מומלץ.
מה העיצה? ”הסחת הדעת” מהנושא שאותו מעוניין היצר הרע שתחשוב. ככל שתסיח את דעתך מעניינים אלו – כך הקושי יפחת. גם אם נפלת, תעסוק בעניין חיובי תוך הסחת דעת מוחלטת מהנפילה. רק כך לא תפול ברשת של היצר הרע.
אני בטוח שתצליח –
צבי ו.