The Butterfly Button
איפה כדאי להשקיע: רוחניות או גשמיות? סתירה בין הגשמיות לרוחניות?

שאלה מקטגוריה:

למערכת אקשיבה שלום,
אני כל הזמן מרגישה שיש סתירה בין רוחניות לגשמיות בחיים שלי, נכון שהיהדות מקדשת את החומר וכביכול נמצאת איתו בדו קיום נפלא, אבל אני מדברת על "איפה הראש נמצא", מה העיקר ומה מלהיב. כשאני רואה אנשים אחרים שנוקטים בגישות שונות כלפי רוחניות/גשמיות אני מבינה בהחלט שכל אדם והגישה שמתאימה לו בעבודת ה' כל עוד לא עושה עבירות, אך כשזה מגיע אלי- אין שום אפור, רק שחור/לבן, ואסביר:
אני אדם עם הרבה מאד תחומי עניין שגם ככה מתפזרת בין מלא דברים, מצד שני אני גם מאד מבינה, מסכימה ומעריכה התעלות רוחנית. הבעיה היא שכשאני משקיעה בתחביבים שלי- כאילו אין בורא עולם ח"ו, אין רצון להתקדם רוחנית ולפעמים זה אפילו מרגיש מעכב. אני אמנם לא עושה עבירות בגלל השקעה בגשמיות, אבל אני כל כך לא בראש של להתקדם רוחנית.
אתן סיטואציות מחיי בהם אני כל הזמן נתקלת:
אני אוהבת שפות- משקיעה בזה הרבה אבל כשאני כ"כ נלהבת בכך- ממש אין לי חשק להקדיש אפילו 5 דקות בסוף היום לספר מוסר/חיזוק ואם אני עושה את זה אני מרגישה איזו שהיא אזהרה פנימית לא להישאב לזה כי אחרי זה אהיה במקום אחר כבר מבחינה רוחנית ומה שאני נהנית ומשקיעה בו עכשיו כבר לא יהיה מעניין ואני כבר לא ארצה יותר להשקיע בו. (ואני לא בנאדם כזה שמלכתחילה לא רוצה לקרוא דברים תורניים, אני בנאדם שנהנה ומתלהב גם מלקרוא דברי חיזוק ולעשות לעצמו סדר יומי של "הלכות שבת"/מסילת ישרים וכדו, אבל לאחרונה למשל כשאני ברדיפה אחרי יעדים גשמיים בתשוקה מאד גדולה, כמו האהבה שלי לשפות, התשוקה הרוחנית יורדת).
אני מתעניינת גם מאד בפיננסים ועסקים אבל כל פעם שאני משקיעה בזה, אני מרגישה כאילו לרצות ולפעול נכון יותר מבחינה כלכלית זו אמנם השתדלות מותרת אבל זה מעסיק אותי יותר בגשמיות וכביכול מרחיק אותי מה' (ודווקא אני באמת מאמינה שהכסף מהשם, אני נותנת מעשרות באופן קבוע בגלל זה ויודעת שהעיסוק שלי הוא רק צינור, אני לא מרגישה שזה בגללי הכסף). בנוסף, קשרים עסקיים ופגישות כאלה ואחרות נעשות עם גברים ובכל כנס עסקי כזה אני משפילה עיניים, "נעלמת" לתוך עצמי ולא באמת מממשת את עצמי שם ומתחמקת מהתגודדיות כיון שיש גברים בכל מקום ובמיוחד בעסקים, ואני גם מאד מאמינה שכמה שיותר צנוע ורועש כך ייטב, כשאני בלב יודעת שיש ביכולתי לקום, לנאום על הבמה, להיישיר מבט יציב וחזק לאנשים, לייחצן את עצמי ליצור קשרים עסקיים, (אבל היום קשרים עסקיים= קשרים ידידותיים, אלא אם כן אתה תאגיד… אבל עסקים הם קודם כל בני אדם) אבל "כל כבודה בת מלך פנימה", כמה שפחות להיחשף, לדבר מול קהל, מול מסך (נגיד להעלות סרטון מקצועי שלי ליוטיוב נניח). אני לא מחזיקה מעצמי בנאדם שמדכא את עצמו בצניעות כי זו לא נקודה שקשה לי, אני מרגישה טוב ובטוח כשאני צנועה (ויכולה גם להרגיש טוב ובטוח גם אם אני פחות צנועה, אבל למה לי?)
למדתי תואר במדעי המחשב אבל אני מרגישה שאם אעבוד בתחום עם גברים באופן אוטומטי אני ארגיש יותר התקררות מאשר לעבוד בעבודה "מסורתית" יותר (מקומות עבודה רק עם נשים בהייטק קשה למצוא וגם לא בא לי להיות מנוצלת כי המשכורות שם נמוכות באופן משמעותי וזה ממש לא נראלי לקבל פחות על אותה עבודה).
תמיד אהבתי ספורט, כל החיים רציתי להתחרות באופן מקצועי והייתי מתוסכלת מזה שאני לא יכולה, רציתי ללמוד אומנויות לחימה, כל פעם חיפשתי חוגים רק לנשים ולא מצאתי, עד שדיכאתי את התחביב הזה לגמרי, פעם עוד הייתי רצה ברחוב, לא יכולתי לחיות בלי ספורט, אבל גם עם זה הפסקתי כי לא צנוע (לא כיף לעשות על מכשיר כושר וזה גם לא זמין ואין שטחים שוממים בעיר לרוץ שם…), למדתי קרב מגע אבל לא יכולתי להתקדם מעבר לבסיס כי הקורס שהיה רק לבנות זה למתחילות בלבד, בשביל ההגנה ולא מי שרוצה להתמקצע.

בקיצור, תחושתי היא כל הזמן שאם הלב לוהט אחרי יעדים גשמיים- בהכרח הוא ילהט פחות אחרי יעדים רוחניים ולהפך. בדיוק כמו 2 כפות מאזניים נגדיות. אחרי תפילה טובה, ספר מוסר או הלכה, זה מרגיש כל כך לא שייך ובזבוז זמן ללמוד בספרי חולין, שפות וכו'. כי אני כל הזמן חושבת "את יכולה להנות גם בצורה רוחנית, בהיתר! את אוהבת לקרוא, אז למה לא לקרוא את הספרים הרוחניים? למה לא להיות רבנית? איזה רבנית לעתיד עכשיו תלך לעבוד עם גברים בהייטק? למה שהילדים שלך בבית יראו ספרי ילדים שאולי עם מוסר השכל אבל חסרי תוכן יהודי בבית כשאת יכולה לספר להם סיפורי צדיקים לפני השינה? את אוהבת גם לכתוב, אז למה להשקיע בצורה מצומצמת בספורט שהוא בעייתי כי את לא יכולה ממילא לממש שם את השאיפות שאת באמת רוצה? את רוצה להגיע לרמת אמונה גבוהה יותר בה שום דבר אינו מוגבל, ואם בורא עולם לא צריך אפילו את ההשתדלות שלך ותדעי להאמין באמת, לרצות אותו ולעשות השתדלות מינימלית- כבר יהיה לך הכל! מה את צריכה את כל השטויות האלה, השקעות במניות, שוק ההון?
כשאני משקיעה גם ברוחניות וגם בגשמיות (ואין כזה דבר, כי כשאני באמת משקיעה ברוחניות- כל היעדים והמטרות הגשמיות שלי מאבדות מטעמן ונהיות ממש חיוורות וקטנות שאני מרגישה סלידה לגעת בהן) אני מרגישה שאני לא מממשת את הפוטנציאל הענק שיש בי. כביכול אם הייתי עוזבת את כל התשוקות הגשמיות שלי (התחביבים שאני משקיעה בהם נשמה, לא שאר הדברים שאנשים נורמלים משתוקקים אליהם וחיים איתם כמו לאכול טוב, לקרוא ולהנות בחיים שעם זה אין לי בעיה) אזי הפוטנציאל הרוחני האינסופי שלי היה יכול להגיע לרמת מימוש מקסימלית, ואם אני לא משקיעה ברוחניות בתשוקה אזי אני יכולה ללמוד חכמות זרות אחרות בתשוקה ולממש את הכשרונות שלי במישור הגשמי בצורה מקסימלית.

ההרגשה היא שאדם יכול שיהיה לו רצון אחד מרכזי חזק. אפשר לתפקד בין כמה רצונות אבל לא בתשוקה בכולם. לכן אני כביכול עושה מצוות אבל מרגישה כאילו אין בורא עולם, אין דמעות בתפילה, אין רצון להתקדם מבחינה הלכתית, חוסר טעם בספר מוסר ואיזה שהוא חסם פנימי לא לשקוע לתוך רוחניות כי אז זה יוריד לי את הטעם באופן אוטומטי ואת התשוקה מהדברים הגשמיים שאני רודפת אחריהם. והם דברים שיקרים ואהובים עלי מאד. כביכול: תחליטי איפה את רוצה להשקיע, את יכולה לרוץ רק ליעד אחד בו זמנית, שלא לדבר על מגבלת הזמן: יש לי כל כך הרבה אהבות גשמיות שאני מחכה בכיליון עיניים כבר לפנסיה וזקוקה לפחות ל200 שנה, גם ככה אין לי זמן להשקיע בהרבה דברים.

אני כל כך משתדלת לגשר בין התשוקה לרוחניות ולגשמיות שלי, מנסה לתפוס איזה סדר לימוד קצר, קוראת רק חומר שנבדק בקפדנות ואין לאנשים מושג איזה סינון עוברים אצלי ספרים בשפות זרות- בלי ציורים לא צנועים של בנות, בלי רומנטיקה או רמז לשום חברות בין בנים לבנות מסוג שהיא (גם לא כיתה בבית ספר או חבורת בלשים כשיש גם בנות בתוכה), בלי אלימות, בלי סמים, אני קוראת בגלל זה ספרי ילדים רק, ואפילו אני מכוונת באופן חד משמעי לתוכן יהודי- הספרים שלי ביפנית הם על התלמוד, חיי הרמב"ם, היסטוריה יהודית וקומיקס על חסיד אומות העולם היפני שהציל ילדים בשואה…(!) אני גם בודקת שהסופר ניטרלי ולא חלילה נוצרי ומספר על יהדות בצורה מעוותת וכפרנית. כדי לתרגל אני שומעת כמעט רק שירי ילדים ושירי עם מלפני 100 שנה כי לא מתאים לשמוע שירי אהבה של בינו לבינה, בקיצור אני משתדלת לתפוס גם וגם, ועדיין מרגישה לא בסדר לקרוא ספרי ילדים שיש לי כשהכל כשר, כי זה של גויים, זה חולין, וחכמה בגויים תאמין אמנם, אבל יש דחיה וחוסר משמעות כשאחרי לימוד בחומש ואז פתאום לראות תמונות של ילד מחייך ורץ אחרי חתול, כל כך סתמי, כל כך רדוד, כל כך מאבד משמעות וחשק בעיני פתאום…

כל הזמן, כל הזמן, הדברים האלה אוכלים אותי מבפנים: 1. אין לי חשק לדברים רוחניים אחרי גשמיים ולהפך. 2. והשאלה מתעצמת כי למה להשקיע תשוקה בדברים גשמיים כשממילא אני אוהבת גם חומר יהודי תורני.
אציין שכשאני רואה נשים אחרות ואסרטיביות בעסקים, אחרים שמשקיעים בתחביבים שלהם, אנשי עסקים חרדים שמנהלים הון- אני לא מרגישה שום סתירה, כל אחד והייעוד שלו בחיים, בורא עולם רוצה שיהיה לנו כסף, והוא רוצה שיהיו עשירים כדי שיוכלו לתמוך בעניים, הוא רוצה שנשים שיש להם חוש פיננסי טוב יפרנסו את ילדיהן בכבוד והוא רוצה חברה מגוונת ורחובות עם נשים וגברים מהלכים יחד על אותה המדרכה. רק אצלי אני מרגישה סתירה, אולי הטיפוס שלי קיצוני מדי למרות שאני נחשבת עם ראש פתוח? אני מרגישה שאני יודעת את הפוטנציאל שלי ולאן אני מסוגלת להגיע, ואני פשוט צריכה לבחור לאיזה כיוון לבחור, מה היעוד שלי, ואיפה אני צריכה להשקיע את מקסימום הכוחות.

אז בינתיים אני תקועה, משקיעה פעם ברוחניות ופעם בגשמיות, אבל עדיין לא מצאתי איזון ועדיין לא יודעת איפה אני טועה שעד כדי כך מערער אותי ועוצר אותי מלרוץ ולממש את הפוטנציאל הרוחני/גשמי שלי. אני לא רוצה לדכא את התשוקות הגשמיות שלי, אבל יש לי בלב מקום רק לתשוקה אחת כמו שאני רואה את זה, נכון שרוחניות וגשמיות הם לא דברים סותרים, אני מבצעת אכן את שניהם, אבל הלב שלי נמצא כל פעם רק בתחום אחד. מרגיש כאילו אני יכולה להיות בעלת רוח הקודש (תצחקי חח) ומוסרת שיעורי חיזוק או לחילופין מרצה דגולה באוניברסיטה/מליונרית מפורסמת. לכן הקושי שלי הוא לא "האם מותר", אלא "איפה כדאי להשקיע", "מה מתאים לי", "מה היעוד שלי בעולם".

סליחה על האורך, זו סתירה שממש מהותית לחיי , תודה שקראתם עד לכאן, אשמח לשמוע חוות דעתכם המחכימה כמו שאני רואה בהמון תשובות באתר,
בתודה,
בחורה מבולבלת, אולי קיצונית, אולי מודעת לעצמה ולפוטנציאל, ואולי גם צודקת?

תשובה:

שלום לך בחורה קצת מבולבלת ובהחלט גם צודקת

מרגש לקרוא את התיאור הצבעוני של חווית השחור-לבן שלך. את ערה לתשוקות המנוגדות שרוחשות בך בו זמנית: הקריאה של הנשמה שמבקשת קרבת ה' ולא מתפשרת על פחות מרוממות רוחנית, לצד הנטייה לגשמיות בתחומים שונים. את מתארת מצב שבו שני העולמות מתחרים ואויבים זה לזה: כשאת נוטה לאחד מהם, לצד הסיפוק וההנאה שבמילוי החסר, אורבות תחושות קשות של החמצה נקיפות מצפון, איבוד עניין בתחומים אחרים ואפילו תחושות איום ואזהרה פנימית לא לשקוע בפעילות מסוימת יותר מדי כדי לא לאבד את תחומי העניין האחרים.

את לא הראשונה שמתארת חוויה של קריעה בין המשיכה לגשמיות והמשיכה לרוחניות. בספרים תורניים הסתירה הזו מקבלת ביטוי במונחים נוספים כמו: "יצר טוב ויצר רע", "קודש וחול", "עולם הזה ועולם הבא", "נפש אלוקית ונפש בהמית" ועוד. בדומה לתחושת המתח שאת מתארת, גם בחלק מהמקורות היחס בין הגבוה לנמוך ובין הטוב והרע מתואר כמאבק תמידי. בציור כזה האדם מונח בנקודה כלשהי על ציר שבקצה האחד שלו נמצאת הרוחניות הטובה ובקצה השני הגשמיות הרעה וההכוונה היא שמוטל על האדם התפקיד לתעדף כל הזמן את הרוח על פני הגשם. אבל זהו רק שלב אחד בעבודת ה'. בדרגה גבוהה יותר האדם מצליח לקדש את החומר ובמקום להתרחק מהמשיכה לגשמיות, הוא משתמש בה ומנצל אותה למטרות רוחניות.

למרות שאת כבר מכירה את הרעיונות האלה, נראה שעדיין מרגיש לך שזה בלתי אפשרי לעשות את החיבור בזמן אמת בין שתי התשוקות המנוגדות, והניסיון לרתום את האנרגיה לכיוון אחד מכבה חלקים אחרים שבך ולוקח ממך חוויות סיפוק והנאה אחרות שקשה לוותר עליהן, ובעצם חסר לך התרגום המעשי של הדו-קיום הנפלא שהיהדות מציעה ושאת רואה אצל אחרים.

לפני הכל, בואי נעשה רגע סדר: מה זה בכלל גשמיות ומה זה רוחניות?

יש לי הרגשה שהמקור לקושי שלך תלוי במידה רבה בהגדרה שנתת למה נחשב 'גשמי' ומה נחשב 'רוחני'. אני מניחה ששתינו נסכים שמעשים שקשורים לעבודת ה' באופן ישיר כמו תפילה, קיום מצוות, קריאת דברי חיזוק ועבודת המידות שייכים למחלקת "רוחניות",

ושאכילה לשם תאווה והפקרות שייך ל'גשמיות'. אבל מה קורה עם כל השאר? האם יש שטח האפור? האם יש עיסוקים שיכולים להיחשב "ניטרליים" או לשרת פעם את המשיכה לגשמיות ופעם את הרוחניות?

נדמה לי שלקחת פח גדול, תלית עליו שלט "גשמיות" וזרקת לתוכו את כל מה שלא נחשב רוחני באופן מובהק. כך הרחקת מעצמך את האפשרות ליהנות מהרבה מתנות שהקב"ה העניק לך ועושר שיש לחיים להציע. האהבה לשפות, ההנאה מספורט והאתגר שבעיסוק בכסף קיבלו כולם משמעות שלילית של 'מותרים אבל לא רצויים', 'לא רוח התורה' ו'חבל להשקיע בהם כשאפשר לעסוק ברוחניות באופן ישיר ולהתעלות לרמה מקסימלית'.

יכול להיות שאם נחליף את המונח "גשמיות" ב-"דברי חולין" זה יהיה מדויק יותר בהקשר של השאלה שלך וימתן קצת את המתח. מהדוגמאות שנתת נשמע לי שמה שאת מכנה 'שקיעה בגשמיות' (שזה נותן הרגשה של משהו חמור ושלילי) הוא פשוט 'עיסוק בדברי חול'. ומה את חושבת על עיסוק בדברי חול יומיומיים וארציים כמו קריאת ספרים רגילים לא על רבנים, לימוד שפות והתעסקות עם כסף? אני מקווה שאת לא חושבת שה' הניח אותך בעולם צבעוני, מרגש ומרתק וציפה ממך להתעלם מהכל ולהיות עסוקה באופן ישיר אך ורק בקודש. נכון, יש דרגה כזו של ריחוק טוטאלי מכל דבר ארצי ואת מוזמנת לקרוא עליה במסילת ישרים. רק שימי לב שהיא מופיעה אחרונה, ולפי המלצת המחבר (הרמח"ל!) כדאי קודם להשתלם בשאר הדרגות שמובילות אליה.

לפני שנתקדם אני מציעה לך להעמיק ולהתבונן על החלוקה הדיכוטומית שיצרת בין המושגים על ידי שתשאלי את עצמך: מה המשמעות של המונח 'גשמיות' ומה המשמעות של המונח 'רוחניות' בעיניך. מה את רואה בעיני רוחך כשאת שומעת את המילים האלה?

אם תרשי לי להתפרץ כאן ולענות במקומך קצת בהגזמה, נראה לי שתחת המילה רוחניות את רואה רבנית צדקנית מתנדנדת מעל ספר קודש כלשהו או ממלמלת תהילים, בעיניה מבט רציני ונוגה שמקבל פיצוי בזיק של סיפוק של 'עושה את הדבר הנכון'. לרגע נראה לך שאת בעצם מאד דומה לה ויכולה לשאוב סיפוק מלהיות בתוך הדמות שלה, ואת אפילו מרגישה את הפוטנציאל הרוחני שלך להגיע לדרגות גבוהות (רוח הקודש!) ואת הנכונות שלך להתאמץ על רמות גבוהות של השקעה אינטנסיבית אך ורק בזה. אבל כשאת ממשיכה את החיים ופונה לעיסוקים אחרים את כבר פחות מזדהה עם כל האישיות שראית, ואפילו נדלקת לך אזהרה פנימית לא להתקרב יותר מדי כי את עלולה להישאב לאורח חיים שימחק חלקים גדולים מאישיותך.

וכשאומרים לך 'גשמיות' מה את רואה? בחורה קלילה שעושה ספורט בכיף, יוצרת קשרים עסקיים ומשקיעה בתחביבים. אין לך בעיה עקרונית איתה כי היא עושה הכל באופן מותר, ובכל זאת משהו במראה הזה של מרשה לעצמה להנות מהעולם הזה בשעה שהיא יכולה לעסוק באופן ישיר בחיי עולם מרגיש לך לא בסדר ב100%. ובין שתי הדמויות הללו את נקרעת.

אני מזמינה אותך להתבונן, אולי הפחד מהישאבות לרוחניות רומז שלמרות שאת מחוברת באמת לעבודת ה', אורח חיים שמוגבל לעיסוק כמעט בלעדי ברוח מרגיש לך כובל ומכביד ולא תואם את הדרגה שלך כרגע? ומה את חושבת על תחושת החיות שנוסכות בך חוויות 'חוליות' מעשירות? האם בסך הכללי ההשפעה שלהם על אישיותך היא חיובית או שלילית?

ונקודה נוספת ששווה להסב אליה את תשומת הלב היא שהרבה מההתלבטויות שמופיעות במכתב שלך לאו דווקא שייכות למאבק בין גשמיות לרוחניות אלא הן יותר תהיות בנוגע לסגנון שלך כחרדית וכעובדת ה'. שאלות כמו: 'האם לראות סרטונים ביוטיוב', 'באיזו מידה לשתף פעולה עם קשרים עסקיים-ידידותיים עם גברים', עד כמה נכון בעידן שלנו שנשים יצטנעו ויעלמו מבמות יחץ, האם לקרוא רק ספרים עם הסכמות של רבנים ועוד. כל השאלות האלה מובילות לדיון סופר מעניין על הסגנון האישי שלך בעבודת ה', רמות ההידור והשמירה שאת רוצה מעצמך, השייכות שלך לקהילה מסוימת, כל הפרטים האלה חשובים אבל בואי נמקם אותו נכון. הם לא קשורים לשאלה אם את גשמית או רוחנית.

בעיני המושגים גשמיות ורוחניות מקבלים משמעות קצת אחרת ואשמח לשתף אותך:

לדעתי גשמיות היא האמירה שאין בדבר מסוים שום תוכן וערך מעבר לדבר עצמו. הגוף הוא בעל ערך בפני עצמו, לכסף יש חשיבות עצמית, היצרים שלנו עומדים בפני עצמם ולא משרתים או משקפים שום דבר נוסף. וראוי לפתח ולטפח את הדברים האלה ככה, בלי סיבה נוספת. ושווה להשקיע ולשקוע בהם לא כדי להשתמש בהם לשום דבר. זו גשמיות. בעיני רוחי עולים בתי המרחצאות של רומי על כל פעילויות טיפוח הגוף שהיו שם, כשהן מהוות חלק משגרת החיים וכמטרה בפני עצמה.

לפי זה, עיסוק מוגזם באוכל ובגוף שלא משרת שום דבר נעלה 'מעבר' לאוכל ולגוף עצמם יצרום לי למרות שזה יכול להיעשות בהיתר, בכשרות מהודרת ובצניעות מקסימלית. (בדיוק השבוע השתתפתי באירוע טעימות חרדי למהדרין, ולמרות שהכל היה בכשרות גלאט, החוויה שלי הייתה גועל והתבהמות קשה מאד לעיכול מבחינתי). לעומת זאת, סעודות שבת מפנקות, אירועים משפחתיים וחברתיים שהאוכל משחק בהם תפקיד מרכזי נראים לי שימוש נהדר בשפע שה' מרעיף עלינו שלא צריך להתנצל עליו או להמעיט בו. וכך גם הספורט, הספרים ולימוד השפות שהזכרת בדוגמאות שלך מרגישים לי יותר חלק מאש הנעורים של בחורה צעירה שמחפשת לבטא את עצמה ואת כישרונותיה וללמוד על העולם ולחוות ריגושים וזה מקסים בעיני. אני לא מוצאת בזה שמץ של פניה לגשמיות.

בואי ניקח שוב את העיסוק בספורט כדוגמה. לכאורה השקעת מאמצים אינטנסיביים בפיתוח היכולות והמראה של הגוף הזמני והחולף זה הדבר הכי גשמי שיש, במיוחד אם זה הולך ביחד עם לבוש פחות צנוע ומוזיקה פחות עדינה. אבל מה תגידי על התיאור הבא: "ספורט הוא חלק בלתי נפרד מעבודת ה' שלי, כשאני עושה ספורט אני מרגישה בריאה יותר, חזקה יותר ושמחה יותר. אני משתמשת בגוף היפה שה' נתן לי ומטפחת אותו מתוך הבנה שהוא כלי לנשמה שלי ומתוך כבוד והכרת הטוב למתנה שקיבלתי. כשאני עושה ספורט אני נעשית אדם מלא חיות ואנרגיה ומצליחה בשאר העיסוקים שלי הרבה יותר, כשאני מרוצה מעצמי ומהגוף שלי קל לי להקרין אהבה לסביבה ולראות את הטוב." אז עכשיו ספורט זה גשמי או רוחני?

מעבר לדיוק במושגים, אני חושבת שאולי עדיף פחות להתעסק בשאלה על מעשה ספציפי אם הוא גשמי או רוחני ובמקום זה להסתכל על האדם השלם. במקום לראות אותו על ציר של גשמיות-רוחניות, אפשר להניח אותו על ציר אחר: בקצה אחד שלו יש קרבת ה' ובקצה השני ריחוק מה'. כל פעילות שמקדמת בכיוון הנכון על הציר לקרבת ה' היא חיובית ופעילות שמרחיקה מה' היא שלילית, ואני בספק אם זה קריטי לקטלג אותה כרוחנית או גשמית. יכול להיות שכרגע את לא רואה הבדל מהותי בין ציר גשמיות-רוחניות לציר קרבה-ריחוק, ולכן אסביר:

אני מאמינה שאדם גדול עושה דברים גדולים ואדם קטן עושה דברים קטנים. ככל שאדם מלא בתוכן וגדוש בחוויות שונות של עשיה כך הבחירות והמעשים שלו משמעותיים יותר. ולכן כל פעילות שמעשירה את הנפש ומגדלת אותי, גם אם בהגדרה היבשה היא נחשבת למעשה חולין, אני רואה את זה כפיתוח אישיותי שינותב בסוף לעבודת ה' – ולכן שייך מבחינתי למחלקת 'רוחניות' כל עוד אני זוכרת את זה. במקום לריב עם כל דבר שאת עושה, מה שחשוב זה לדאוג לאני השלם שלך, שנכון הוא מורכב מכל מיני חלקים ותשוקות שונות ומשונות ולפעמים אפילו סותרות, ואת כמו מנצח על תזמורת אחראית על הניהול של כל החלקים שבתוכך לתזמן אותם ולתאם את המינונים שלהם כך שתתקבל הרמוניה נפלאה. והתוצאה הסופית הנכספת היא תנועה של כל כולך על כל החלקים שבך לכיוון של קרבת ה' על הציר.

ניסיתי בשורות אלה לתרגם את המילים 'קידוש החומר' ממונח תיאורטי וערטילאי שאת מסכימה איתו עקרונית, לתורת חיים נושמת ומעשית. הקב"ה ברא בטובו את השפות, הספורט ועולם העסקים, לא כדי שנברח מהם אלא כדי שנברך אותו עליהם. מרוב פחד אנחנו נאחזים לפעמים בחשיבה דיכוטומית של שחור/לבן, במקום להסכים להיפגש עם הדברים הארציים ולהשתמש בהם כחלק בלתי נפרד מחיים, שהשאיפה הגדולה שמכוונת אותם היא עבודת ה'. באופן שטחי השימוש הרווח במושג קידוש החומר זה שמצמידים את הגשמיות למצווה. לדוגמה, מברכים על האוכל ובכך מבטלים את החומריות שבו, או ברמה גבוהה יותר הסיבה שאוכלים היא כדי לברך ולא בשביל ההנאה. לדעתי לא צריך להגיע עד שם בשביל קידוש החומר. מספיק שהדבר מהווה ברמת המאקרו חלק מעבודת ה' שלי. עושה לי טוב מגדיל אותי מקדם אותי קדימה הופך אותי לאדם שמח, מלא, עשיר עובד ה' מתוך עושר ועניין.

אולי את אומרת עכשיו לעצמך: אבל אני לא חושבת על ה' ולא עסוקה בכוונות על ה'מעבר' כשאני עסוקה בתחביבים שלי? אז נכון, זה באמת קשה להרגיש בו זמנית חוויה גשמית ורוחנית. קצת מוזר לחשוב תוך כדי ספורט "לשם ייחוד קודשא בריך הוא, בשביל להיות יהודיה בריאה ושמחה", אבל אל דאגה, הקב"ה לא מצפה שנעשה את זה. אם על כל ביס וביס נייחד ייחודים וכוונות נעלות האוכל ייתקע לנו בגרון. רצון ה' הוא שנכוון את עצמנו למטרה רוחנית קדושה, ושבדרך לשם נשתמש בכל כלי העולם הזה שמותרים לנו, ומכל הלב.

אני אשתמש במשל: אדם רוצה להגיע לאילת. הוא מפעיל את ה-waze ומזין את כתובת היעד. האם זה שהוא ידבר בטלפון, ידליק מזגן או יביט בנוף – יסיט את דרכו מהמטרה? האם הוא צריך להזכיר לעצמו את הכתובת ולראות בעיני רוחו את איילת כל פנייה ופנייה? ואולי כל קילומטר? ואולי כל הזמן ואסור לו לעשות שום דבר אחר? ומה דעתך על פיתולים ופניות שמסיטים את הרכב לזווית שאינה בכיוון ישיר לאילת?

יש לך מטרה, את רוצה לעבוד את ה' ולהתקרב אליו. חשוב שתזכרי את זה בתחנות משמעותיות בחיים שלך, במיוחד כשאת נדרשת לעשות בחירות משמעותיות. אבל הדרך לקרבת ה' כוללת עליות וירידות, פניות ועצירות, ומסיחי דעת שלא קשורים למטרה באופן ישיר אבל כן עשויים להתברר כיעילים ורלוונטיים במסע הכללי. תהיי ממוקדת מטרה ואל תשכחי אותה, אבל כדי לבצע את הנסיעה לשם את חייבת גם להסתכל ימינה ושמאלה, לדאוג לרווחתך ולקחת צידה לדרך, וגם לנסות ולטעות וליפול וללמוד מזה, הכל בסדר, את אדם שלם עם המון חלקים שצריך להזין ולטפח ודברים מצוינים שצריך לעשות בדרך, הכל טוב כל עוד בתוכך את מחוברת לכיוון הכללי.

אז נכון שיש שתיארו את היחסים בין גשמיות ורוחניות כמו מלחמה שתמיד אחד מגיע על חשבון השני והאדם נדרש לבחירות קשות בסגנון של ויתור על העולם הזה לטובת העולם הבא, חיי שעה מול חיי נצח וכו'. בהרגשה שלי גם אם מדי פעם יש מקרים שבהם נדרש מאדם לנצח את יצרו ולעשות ויתורים – זה לא צריך להיות האופן הרגיל והקבוע של עבודת ה'. היומיום צריך להיות מושתת על בניה הדרגתית בדרך החיוב תוך שימוש אקטיבי במשאבים שניתנו לך.

כל דבר שמקדם את האני השלם הגבוה שלך – הוא טוב והוא חלק מעבודת ה'. כל מה שמעשיר אותך ובונה אותך ברמה האישיותיות, הגופנית, הנפשית, השכלית והרגשית – הוא מבחינתי בקטגוריה של 'רוחניות'. אני לא מאמינה שעבודת ה' הולכת באופן קבוע עם כיבוי אהבות. מדי פעם צריך לעשות ויתורים אבל ככלל, עבודת ה' זה משהו שצריך להאיר את כל מה שאת אוהבת לעשות באור יקרות וליצוק לתוכו משמעות רוחנית.

אם במקרה הרעיונות האלה נראים לך קצת פתוחים או מקוריים מדי, אני מפנה אותך לשני מקורות שאומרים את אותם דברים בשפת בית המדרש: האחד הוא תשובתו של החבר לכוזרי, על השאלה מי הוא החסיד. החבר מתאר את החסיד כמושל, שדואג להזין את צרכי עמו באופן קבוע, וכך הם נענים לו ברגע שהוא מצווה עליהם משהו. החסיד איננו "נגזר מן העולם", והעולם הוא לא לטורח ולמשא עליו. להיפך, הוא קשוב לכל צרכיו ודואג להיענות להם. וכאן הכוזרי מונה בלי להסס תשוקות וצרכים גשמיים הרבה יותר מרצון לדעת שפות.

מקור נוסף מאוחר הרבה יותר הוא מאמר של הרב יצחק הוטנר בספרו פחד יצחק על שבועות. הוא טובע את המונח "ייחוד הלב", וקובע שאין צורך שכל מעשה ומעשה יהיה אחוז בכוונת 'לשמה' באופן מודע. אם אדם מייחד את לבבו אז "הרי אפילו בשעה שאין התעוררות האהבה או היראה חיה בלבבו, והוא עושה עשה מבלי שום כוונה של אהבה או של יראה, מכל מקום מכיוון שהלב מיוחד לאהבה או ליראה – היחוד קובע את היעוד". ובמצב כזה, כך הוא כותב במפורש, גם אם עושה המעשה לא מתכוון לשום עניין של אהבה או יראה, מאחר שליבו מיוחד ומיועד לאהבה ויראה – גם המעשה נכלל בקטיגוריה הזאת. תפקידנו, אם כך, לא להימנע מעיסוק בחומר, אלא לחזק את יחוד הלב.

אני לא נוהגת לכתוב דברי תורה במסגרת זו, אבל חשוב לי שתדעי שלא חידשתי כאן דרך קלילה ומתפשרת, אלא זו היהדות האמיתית, וזה ליבו של קידוש החומר.

מאחלת לך למצוא את הנוסחה האישית שלך, שבה יהיה יחוד הלב לחיי רוח שזור במתן מענה לכל היכולות והצרכים שבורכת בהם. הלוואי והאש המשתוקקת שלך תשכיל לגייס את רמ"ח איבריך ושס"ה כישורייך ותחביבייך לעבודה רוחנית ממלאת ומספקת.

חני ר.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

3 תגובות

  1. כל כך נהנתי מקריאת השאלה וכמובן מהתשובה המפורטת.
    השאלה איך מכניסים את הרוחניות לכל דבר.
    הדוגמא על הספורט היתה מעולה, ברורה ומובנת וכך גם הדוגמא לגבי האוכל.
    אשמח לשמוע עוד דוגמאות. תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני לא מרגיש את קדושת השבת
כשהייתי צעיר, כל שבת היתה רוממות, וקדושה, והרגשתי ששבת זה משהו שאני מחובר אליו היטב, אבל מלפני כחצי שנה בערך, הפסקתי להרגיש את ה'שבת עדן הנפשות'. בהתחלה חשבתי שזה זמני,. אבל ככל שעבר הזמן התחלתי להרגיש שאני כבר לא מחובר לשבת קודש,. אני רוצה להרגיש חיבור עמוק לשבת,. אני רוצה...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן