The Butterfly Button
איך לא אפול לדיכאון הנורא שוב פעם?

שאלה מקטגוריה:

אני בחורה בת 26 ולפני שנתיים עברתי תקופה שבה הייתי בדכאון של ממש עם כל המשתמע מכך
לקח לי הרבה זמן להרים את עצמי ובסוף בסיעתא דשמיא הצלחתי..
ומאז אני שומרת על עצמי הכי בעולם לא ליפול לשם שוב, הרגשתי אז שאין לי טעם בשום דבר זה היה סיוט ממש.
היום אני מרגישה שבתקופה האחרונה ממש קשה לי נפשית שוב ואני פוחדת שאני בדרך לשם שוב ואני ממש מפחדת שעכשיו לא אצליח להרים את עצמי שוב..
אשמח לייעוץ איך אשמור על עצמי לא ליפול ואם חלילה זה יקרה איך קמים.
תודה רבה

תשובה:

הי. שלום לך וסליחה רבה על העיכוב בתשובה.

איזה גיבורה את! דיכאון זה אחד המחלות הקשות שקיימות בדור שלנו. זו מחלה ש(לרוב) לא פוגעת בגוף אבל פוגעת בנפש ומי שלא יודע מה זה החלל השחור הזה של הדיכאון וכמה הוא חזק יותר מכל כוח רצון, לא מבין כמה צריך להעריך אותך על כך שהצלחת להרים את עצמך! אני מאוד מעריכה אותך על זה ואני יודעת שזה אומר שיש לך כוחות ותעצומות שאין לכל אדם ואין לכל אישה.

ממה שאני קוראת את מבינה שדיכאון זה לא כמו חיידק שבא לביקור חד פעמי ועם אנטיביוטיקה הוא פשוט ‘מחוסל’ ואיננו. לדיכאון יש אבות רבים ולכלום משמעות רחבה יותר מאשר ביקור פתע (כשאני כותבת כאן דיכאון אני מתכוונת לדיכאון קליני לפי אבחנות של DSM-5. חשוב להבין). אחד מהגורמים הידועים שמובילים לדיכאון הוא מחסור בחומר במוח, נוירוטרנסמיטר בשם סרוטונין. בגדול, המחסור הזה גורם לתחושת עצב עמוק וחוסר יכולת לפתח תקווה אבל בחסדי ה’ יש לכך פיתרון בדמות תרופות שמיועדות בדיוק למצב הזה כדי לשמור על איזון בסרוטונין במוח. רק מה? תרופות פסיכיאטריות זה לא משהו שכיף לקחת. לא מבחינת תפיסה עצמית וערך עצמי (מה, אני משוגעת???) ולא מבחינת תופעות הלוואי שלהן (החל ממאניה בהתחלה דרך ירידה בחשק המיני וכלה בהשמנה קלה ומעיקה) וכמובן שחייבים להזכיר את הגמילה הארוכה והמורכבת מהתרופות האלה.

אני כותבת לך את הטוב והרע בנושא של תרופות בלי לדעת אם את כבר נוטלת תרופות או שהצלחת לצאת מהדיכאון בלי זה אבל חשוב שתדעי שהן יכולות להיות פיתרון לחשש שלך ש”הינה עוד רגע אני נופלת שוב”. גם מינון נמוך מאוד יכול לעזר לך להיות יציבה ופשוט לשכוח מהאיום הזה על חייך.

אם תרופות לא באות בחשבון ישנו פלא אחר שאפקטיבי כמעט כמו תרופות ומוכח כמעט בכל מחקר שהתנהל על דיכאון והוא פעילות גופנית. זה נשמע ברור וטבעי וידוע אבל זה עובד, אמיתי.

אם תצליחי להחזיק את עצמך בפעילות גופנית קבועה של לפחות פעמיים בשבוע (עדיף 45 דק’, שלושה ימים בשבוע), זה יכול לחזק את הפעילות המוחית “הטובה” שלך, לשמור עלייך ולהגן עלייך מהתפרצות חוזרת של הדיכאון. אם את כבר בתחילת הגל יהיה לך קשה להתחיל עכשיו ותצטרכי לגייס את כל כוחותייך כדי להתחיל. אם ב”ה נרגעת אז תתחילי היום! כדי שתקדימי את הדיכאון ותהיי מוכנה. פעילות גופנית מומלצת היא ריצה או שחיה אבל כל אחת אחרת תתאים גם.

עכשיו בואי נצא קצת מכל הנוירופסיכולוגיה של הדיכאון ונדבר קצת על החיים. אלה שהדיכאון שלהם אינו רק מחלה נוירולוגית (ויש מעטים שהם כן וקשה לאבחן אותם כי לא שולחים לסריקות מוח מתקדמות כל אחת שמתלוננת על דיכאון), הוא מתבסס על או מושפע מהחיים עצמם. כולנו עברנו אי אילו דברים בחיינו, חוויות של בדידות, של נטישה, של פרידה, אבל, כאב. כל אחת מהחוויות האלה השאירה חותם בנפש שלנו ולעיתים נמנענו מלעבד אותה ונתנו לה לאכול לאט ובשקט חלקים מהאמון והאמונה שלנו בחיים ואז כעבור זמן רב הגיע הדיכאון. ויש מה לשבת לדבר, לשתף, לעבד את החוויות הללו. ההבנה וההארה ושימת לב למה שגורם לך צער והיכולת להתמודד עם זה, גם הם חשובים להגנה מפני הדיכאון ולכן אני ממליצה לך בחום על טיפול פסיכותרפיה (עדיף מפסיכולוגית מוסמכת אבל גם תרפיה מקצועית באומנות/ מוסיקה/ כתיבה יכולה להיות טובה). לא טיפול זמני של חודשיים שלושה אלא משהו יותר מעמיק וארוך שבנוסף לפעילות הגופנית או התרופות (או גם וגם?), ייתן לך מרחב לדבר עם הדיכאון ולהבין אותו וכמובן גם להתמודד איתו.

כמה דגשים

דיכאון קליני מכל סוג (כמעט!) עובר באופן טבעי בתוך 3-6 חודשים ולכן גם אם תיכנסי למצב הזה אז תדעי שהוא יעבור עוד מעט. נכון את לא תאמיני לי. אני יודעת את זה אבל תנסי רק בשכל לא ברגש להיאחז בידיעה הזאת כידיעה מדעית לא כמשהו שאת חייבת להאמין בו אלא כידיעה שאת חייבת להאמין לה.

בכל שלב שאת מרגישה שאת עלולה לסכן את עצמך אנא פני לאדם קרוב אלייך שאת מכירה כדי שידע את מצבך ויוכל להשגיח עלייך שלא תגררי למצב שבו את חלילה מזיקה לעצמך באופן פיזי.

אין בהמלצה שלי על תרופות ייעוץ מקצועי! אינני פסיכיאטרית ואינני רשאית להמליץ על תרופות אך מניסיון החיים שלי אני מכירה את עולם התרופות ואם יש לך שאלה נוספת את מוזמנת בחום לכתוב ולשאול.

מאחלת לך שה’ ישלח לך כוח וחוסן להתמודד עם הדיכאון למצא את הדרך הטובה ביותר שתגן עלייך ממנו גם בתקופה זו וגם לאורך כל חייך.

אנשים ונשים רבים חיים עם דיכאון ואני בטוחה ויודעת שיש גם אנשים ונשים כאלה בסביבתך ואת פשוט לא יודעת כי זה משהו שקשה ולא מקובל לשתף בו. בבקשה, אל תרגישי שונה ומשוגעת את אישה נהדרת שמתמודדת עם אחת המחלות הנפוצות ביותר בדורנו ונשמע שאת מתמודדת איתה בגבורה. תזכרי את זה תמיד!

שלך

נועם

noam.shnoor@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה אפשר לסבול?
יש לי שאלות שלא נותנות לי מנוחה. הגם שאני יודעת שאין לנו דרך לדעת חשבונות שמיים, אני חושבת שאי אפשר לחיות חיים שלמים בהסתר, ולפיכך אני מחפשת תשובה. גם כדי להיות יכולה להמשיך, גם כדי להיות יכולה להניח לאבל על חיי, מה שעדיין לא הצלחתי לעשות. עברתי התעללות מגיל קטן,...
כיבוד הורים של אמא נרקסיסטית הוא אפשרי?
אמי מדברת באוזניי ומרכלת כל הזמן על אבי, אמרתי לה הרבה פעמים שאיני יכולה לשאת את זה, והיא ממשיכה. כיצד אני יכולה לנהוג, אם אתווכח – היא מתעצבנת. אם אשמע – זה פוצע את נפשי. אם אסרב לשמוע – היא תראה בזה חוצפה. מיותר לציין את סבלו של אבי שהוא...
גיליתי שבעלי מתמודד נפש
אני נשואה שנה אחרי הכרות קצרה. לא ידעתי שבעלי מתמודד נפש. כעת אני לא יודעת איך להתמודד עם זה. יש לו התפרצויות, התמכרות ועוד. יש רגעים שממש רע לי איתו. לא רוצה להתגרש ולהפקיר אותו רק בגלל שיש לו בעיות נפשיות מצד שני מה אני יכולה לעשות? -השאלה קוצרה כדי...
איך להניע חבר ללכת לטיפול?
אני בחור ישיבה חרדי ויש לי חבר (בן 22 בערך )שלטעמי וכן לדעת רבני הישיבה וכל החברים הקרובים אליו ואפילו אלה שפחות חושבים שהוא צריך יעוץ (הבחור בעצמו מעולם לא הזכיר את הנידון בעצמו כמובן…) ראשית אציין שמדובר בבחור שעד גיל 18 ישב ולמד ללא הפסקה יש מצב שהוא גם...
איך מתמודדים עם נרקסיסטים?
יש לי שאלה שמאוד מעניינת ומעסיקה אותי. איך מתמודדים עם נרקסיזם במשפחה- כלומר הורים, גיסות, חמות, שאם אני מדברת איתם לפעמים- הם גורמים לי להרגיש בעצמי חסרת ערך , ואפילו לפעמים לכעסים חזקים- מול בעלי. וגם אני מרגישה שאלו אנשים מהצד הלא טוב של היקום. כלומר מהצד של היצר הרע-...
מותר גם סתם להנות ולהתבטל מבלי שנחשוש לבזבוז זמן?
אשמח לקבל הבהרה תמיד יש שאלה מציקה שאולי אנחנו אמורים ללמוד עד המקסימום ולהיות ממש מחושב על הדקה וגם על כל מילה של דברים בטלים צריך פיקוח וכן סתם הנאות העולם הזה מעבר למה שנצרך תמיד יש את התשובה שצריך להיות נורמלי אבל החרדה שוב עולה שאולי אפשר להיות במינימום...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן