The Butterfly Button
איזו טובה יכולה לצמוח ממצב נוראי שכזה?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה לאתר הנכבד, לצוות המשיבים והמשיבות היקר, עבודתכם עבודת קודש.
אקדים ואומר שכתבתי הרבה, אבל השאלה היא קצרה, והכל הוא רקע, שהשאלה תיהיה מובנת, [וגם שאפרוק קצת מליבי…].
לא יודע מאיפה להתחיל.
בקצרה אספר את ההתמודדות שעברתי במהלך חיי:
עברתי התעללות בגיל צעיר, במהלכה נגזר עלי שלא לספר תוך כדי איום שיחול עלי "נידוי" אם אעיז להוציא מילה. ככה סחבתי את הכל בפנים שנים ארוכות וכואבות.

באזור גיל 19, לפתע פתאום, בלי שום טריגר הגיוני, הכל התפוצץ.
כל הנושא של הנידוי שב והציף אותי ולא ידעתי מה לעשות… קשה לתאר את התחושות הנוראיות שחשתי.. חרב עלי עולמי אין לי חלק לעולם הבא! גם להתאבד לא יכלתי.. [לא יודע אם זה בגלל ההתעללות שעברתי שאסור היה לי לספר לאף אחד או מהנידוי עצמו.. או גם וגם.. לא יודע]
זה היה פשוט נורא. יסורי נפש אמייתים. על העולם הבא!
מטבע הדברים, לא יכלתי להסתיר ממשפחתי את זה יותר מידי זמן
והם עזרו לי ברוך השם..
באותה תקופה גם פיתחתי מחשבות טורדניות קשות, סביב נושא העולם הבא…
התייעצתי עם רב בישיבה, הוא אמר לי לכתוב את השאלה בצורה מפורטת לאחד הרבנים שמעורכים מאד בישיבה גם בנושאים הלכתיים.
לאחר ימים שנדמו כנצח, בצפייה שיאמר לי שהכל שטויות, ואין לי מה לחשוש לעולם הבא שלי, הוא חזר עם מכתב מפורט לר' חיים קנייבסקי, שאני אשאל אותו את השאלה, כי הוא לא יכול להכריע בזה……..
אחרי כל הדיבורים עם ההורים שזה שטיות ולא יכול להיות שאין לך עולם הבא וכו' מגיע הרב הזה ומניח ספק בזה…
זה היה בום מבחינתי. הלכתי לרב אחר שהוא ניענע אותי ואמר לי שהכל שטויות, והכל בסדר.. וגם הלכתי למו"צ מאד חשוב שפתר את הענין עם התרה וכו'[בדרך של ספק ספיקא לקולא] והנה חשבתי שנרגעתי אך לא.
מחשבות טורדניות הציפו אותי יום וליל, אולי הרב הזה טועה ואין לי חלק לעולם הבא וכו וכו.. לא נתנו לי מנוח.. זה היה ייסורים.
[אמרתי, הרי הרב שלא הכריע לי, ישב ופתח מלא ספרים עד שהשיב שאינו יכול להכריע [ואני בבעיה] , ואילו הרבנים שהתירו לי עשו זאת בהינף יד מבלי לעיין בכל ספרי ההלכה שהוא פתח… אח"כ ראיתי באיזה שו"ת מקרה כמו שלי שהתיר זאת, ונרגעתי קצת, נתן לי קצת קונטרה לרב שהלחיץ אותי..]
ואז הלכתי לטיפול cbt. שעזר לי להתמודד עם אותן מחשבות.. וחזרתי לחיים..
לאחר תקופה הרגשתי לא "נקי" והלכתי למטפל אחר, שם פרקתי עוד מלא בכי על התקופה הזאת שעברתי, וכו.. וגיליתי שזה לא עזב אותי לגמרי. הוא עזר לי,

ומה שיצא לי מאותו מטפל שעזר לי מאד זה כך:
שהטיפול שלי לאותן מחשבות, הוא להשלים איתן.
כלומר, שאני לא יבהל מהעובדה שאולי יהיה לי נידוי בעולם הבא ח"ו,
ולא לשכנע תעצמי שהכל בסדר ושהרב ההוא טועה. רק כך אוכל להתמודד עם המחשבות הטורדניות הללו.. השלמה עם המצב… לחפש דביקות בה' מבלי קשר לעולם הבא.. קפיצת מדריגה משו חח…..
בהתחלה הרגשתי הקלה כזאת.. סוף סוף אני לא אצטרך להילחם עם הקול הפנימי העמוק שבתוכי שמערער לי את הבטחון כל הזמן בנושא העוה"ב…
ואז נשאר לי ההתמודדות עצמה עם המחשבה העצומה הזאת..
אציין, שלאורך כל הדרך, אולי למעט תקופה קצרה התנהלתי רגיל כאחד האדם, תוך כדי שאני אכול מבפנים.. אני בחור שנחשב מצחיק וחברותי בישיבה ..

כפי שנוכחתם, טיפלתי בעצמי בהצלחה עם מטפל רגשי וכו' ועברתי כברת דרך לא קלה והנה אני ב"ה פה, מאורס… [ היה לי גם קשיים בתקופת האירוסין שנגרמו כנראה מהעבר הזה

שאלתי אליכם היא בפיסה האחרונה של הפאזל.
יד ההשגחה סיבבה שלעת עתה לפחות אני צריך ללמוד לחיות עם מחשבה שייתכן שאין לי עוה"ב. מפליא אותי שאני חי איתה בהצלחה. [אולי אני כנראה לא באמת מאמין לה].
ידוע ש"כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד".
ואני מנסה לחשוב על הסיפור שלי ולא מצליח להבין את זה..
איזו טובה יכולה לצמוח ממצב נוראי שכזה? אם ה' שם אותי במצב הזה אולי באמת יש לי נידוי?….
אולי באמת אני לא מבין מה היא הטובה, אבל זו התמודדות שאין לי תשובה מה היא מטרתה..
אני יודע שזה כך בהרבה דברים.
אבל פה כאילו משו חסר לי..
זו שאלה מהדהדת שאני לא יודע אם תוכלו לענות עליה..
אבל קודם כל תודה לכם על האתר המדהים באמת..
וגם על האפשרות להעלות פה הכל על הכתב..
אבל תמיד אומרים את ה"הכל לטובה" בהקשרים של צרות אחרות, מענין אותי איך להסתכל על זה במקרה שלי..אולי תוכלו לתת לי כיוון בהמשך ההתמודדות בהקשר זה … תודה רבה. באמת.

תשובה:

שלום לך ידידי הצדיק. ממש צדיק.

אני קורא את מכתבך, בו אתה פורק מליבך בצורה מאורגנת מטען רב של שנים רבות, וליבי מיטלטל ביחד איתך.

אתה מתאר התעללות, מינית ורגשית, בגיל שבו היית תמים ולא מודע כלל למשמעות של הדברים הללו. וליבי נצבט איתך עד לתהום.

אתה מתאר מניפולציות של הפחדה על "נידוי", ואני מרגיש פחד ואף כעס ביחד איתך על המצב המתסכל הזה. (אגלה לך שגרמת לי אף ללמוד את הדפים האחרונים ב"דף היומי" שעוסקים בנידויים בצורה עמוקה ומחברת הרבה יותר…)

אתה מתאר נסיון לחזור לחיים בישיבה קטנה, להתנתק ולשנות אווירה, לנסות להדחיק את העבר המטריד, ולסחוב רגש של בושה ותחושה של חור שחור מהעבר שרודף אותך בכל פעם שהנושא עולה אכשהו סביבך, ואני מרגיש אותך יוצא מאיזון ונלחם עם עצמך ועם הסוד שלך בכל פעם כזו.

ואז מתחילות מחשבות טורדניות- על הנידוי והשלכתו, והן מציקות ומכבידות כל כך, חוסמות ולא מאפשרות לראות מעבר, ואתה ניגש לרב, בצעד לא קל חושף את עצמך ואת הסוד עליו אתה מגונן זמן רב, מצפה לקבל את אישורו למה שגם אתה יודע ומבין בלב שהיה תחת נסיבות לא אמיתיות של ניצול והפחדה של ילד תמים, אך מקבל ממנו בחזרה "ספק" והפנייה לרב אחר. את ה"בום" שלך חטפתי גם אני הפעם, ישר לבטן וללב.

ואז נסיונות נוספים, רבנים אחרים, מקורות ועיונים, שמנסים ולעיתים מצליחים להרגיע ולתת לחמצן להגיע לריאות. אתה מגיע לטיפול CBT, כתובת נכונה כל כך למצבך, וגם אני מתעודד ומתאושש, שמח ומתרגש לקרוא כי "חזרת לחיים" והטיפול עזר לך להתמודד ב"ה היטב. שלקחת ממנו תובנות עמוקות על הצורך בהשלמה וקבלה עצמית בלי להילחם עם המחשבות המטרידות, שפיתחת מודעות גבוהה מאוד לעצמך ולמצבך, שגם כאשר אתה מרגיש "לא נקי" אתה יודע לפנות לקבלת תמיכה ותחזוק כדי להרים את עצמך שוב לפרק זמן נוסף, שאתה מגלה בעצמך גם יכולות של הסתכלות בהומור או ציניות על המצב שלך ועל דרגת החיבור שלך עם הקב"ה בלי הצורך להתעסק עם ענייני עולם הבא, ועל היכולת המופלאה שלך להמשיך ולהתנהל כאחד האדם בישיבה עם תכונות של בחור שנחשב למצחיק וחברותי גם כאשר הוא אכול מבפנים. אני גאה בך. מצדיע לך.

שמחתי מאוד לגלות כי כפי שהגדרת אתה "נמצא כעת בחתיכה האחרונה של הפאזל" מבחינתך, שזכית להתארס ב"ה לאחר כברת הדרך שעשית וכי אתה עצמך מסכם את התהליך שעברת בהצלחה וזוקף אותו (בצדק רב) גם לעצמך. המטפל היה הכתובת הנכונה ושליח טוב בע"ה, אבל אתה התגייסת לכך ולקחת אחריות לשנות את עולמך ולהיטיב אותו, בחרת להתמודד ולא להיות קרבן למציאות החיים ועל כך אני מעריך ומשתאה גם כן.

כעת אתה מנסה להתעמת עם הטקסט "כל מה דעביד רחמנא לטב עביד" שתופס אותך מתקשה באמת. האם הוא נכון ורלוונטי לכל מצב? מה הטובה שצמחה/צומחת לי מסיפור כשלי? האם בכלל יש לי דרך לדעת כזה דבר או שזה דרכי שמים שלא אוכל לדעת, וגם מן הסתם לא יוכל אף משיב באקשיבה (חכם ככל שיהיה, ויש שם לא מעט כאלה- בא נרים להם, מגיע להם…) ולענות לי על כך?

רצית לקבל הסתכלות על מה יצא לך לטובה אולי מסיפור חיים כואב ומטלטל כשלך.

אז כאמור בוודאי אין לי דרך לענות על מהלכי שמים רק להאמין ולקוות שמלמעלה הקב"ה מכוון את הכל לטובה וישלם גמול טוב לכל מאמץ והתמודדות שלך, שיש סיבה טובה לקושי העצום שעברת בחייך, גם היא עלומה מאיתנו כרגע.

אבל אנסה להצביע בפניך גם על עוד כמה כיווני מחשבה שעלו בי בקוראי את מכתבך.

א. החוזקות שלך.

כשילד חוזר עם תעודה הביתה, וחלק מהציונים הוא 'טוב מאוד' וחלק 'טעון שיפור' ההורים ישלחו את הילד מן הסתם למורה מקדם. באיזה מקצוע? מטבע הדברים- במקצוע שבו הוא חלש. העיסוק בחוזקות טוען כי מוטב יהיה לשלוח את הילד דווקא לפתח את תחומי החוזק שבו, כדי להפוך אותם ה"טוב מאוד" לכדי "מצוינות". תחושת ההצלחה והסיפוק, האמונה והביטחון בעצמי היא זו שתעזור בעתיד ליישר פינות גם בתחומי החולשה ולהפוך אותם לטובים גם כן.

במה דברים אמורים?

שלא ברצונך, נקלעת לחיים שהיו לך בהם המון שיעורים. שיעורים לחיים.

אתה מלא וגדוש בתובנות כרגע, הרבה יותר מאדם ממוצע.

מלא וגדוש במודעות עצמית וביכולת להסתכל על העולם שסביבך בצורה מפוכחת יותר.

אלו חוזקות.

ההבנה והמודעות שלך לגבי עצמך שיקדמו אותך בחיים בע"ה, העזרה שתוכל להושיט גם לזולת ואולי אף לראות בזה בעתיד אפיק מקצועי, הן מתנות שאמנם קיבלת בעל כרחך, אך דרך ההתגייסות שלך לתהליך הטיפולי, הבגרות שלך, ההשקעה, העקביות, ההתמדה, ההומור, יצר החיים, האמונה, היכולת לשתף את הסביבה הקרובה ולבקש תמיכה- כל אלו הן חלק מחוזקותיך שהתגלו במכתב אחד- והן תעצומות נפש ומתנות כפשוטו שאין לי ספק שעוד יבואו לידי מימוש בעתיד בע"ה.

ב. מה אתה? בורג או מסמר?…

מה בעצם ההבדל בין מסמר לבורג?…

הלא לשניהם ישנו בסך הכל אותו הייעוד. על שניהם אפשר לתלות תמונה ושניהם ננעצים בפעולה לא מורכבת למדי בקיר או בחפץ הנדרש. אז למה בעצם יש את שניהם?

אלא שההבדל הוא בתוצאה.

בורג יכול להחזיק משקל גבוה יותר מאשר מסמר פשוט שנעוץ בקיר, ולכן הוא משמש כאמצעי לדברים כבדים וגדולים עוד יותר.

אבל מסתבר שההבדל הוא לא רק ברמת התוצאה, אלא גם ב"דרך".

למסמר יש תהליך פשוט בחייו. הוא נתקע בצורה "חלקה" וישרה בקיר באמצעות פטיש שמכוון אותו למקומו הבטוח בקלות יחסית. מסמר שמתעקם מעט- מוצא את דרכו הישר לפח בלי נקיפות מצפון.

כדי לנעוץ בורג נדרש תהליך מורכב קצת יותר. צריך מקדחה- לקדוח חור בקיר, ואז "דיבל" שעושה התאמה והכנה, ואז- מגיע הבורג. וגם הוא, באמצעות מברג או מברגה אינו 'מחליק' בקו ישר למקומו אלא עובר בחייו עוד סיבוב ועוד סיבוב, עד שמוצא את מקומו בסופו של דבר- יציב יותר ומחוזק היטב, כדי להכיל עליו משקל כבד ורב.

יש כאלו שהולך להם הכל בקלות בחיים, 'סטנדרטים' שכאלה…

אבל יש כאלו שעברו 'כמה סיבובים' טובים בחיים שלהם…

בינתיים אנחנו ראינו רק את הסיבובים שלך, אבל אנחנו יודעים כבר גם את המטרה והתהליך שלהם- להקים בית ו/או אישיות גדולים וחזקים יותר בע"ה. לא 'סטנדרט'.

לזה כנראה היה צריך עוד כמה סיבובים נוספים, מה שבטוח בטוח…

ג. החיים כספירלה.

בשונה ממה שאנחנו מדמיינים אולי בהתחלה, החיים שלנו לא באמת נעים ב'קו ישר', מנקודה א' לנקודה ב'. הם נעים במעגליות.

"מעגל השנה" למשל חג סביבנו מידי שנה ולוקח אותנו איתו למסע עם משמעות רלוונטית להווה שלנו. בדומה לו גם מעגל החיים נע בתנועות עיגוליות, אך בשונה ממעגל שחוזר ל'נקודת המוצא', החיים הסיבוביים שלנו הם "ספירלה" (כמו קפיץ).

סיבוב, ועוד סיבוב, ושוב סיבוב.

זה נראה אולי אותו סיבוב, אותה התמודדות ואותו הנסיון, אך לא. יש הבדל.

אנחנו חווים רגשות והתמודדויות שונות לאורך החיים שוב ושוב אך ממקום אחר.

לשם משל, בתחילת החיים אנו חווים "פרידה" מהרחם של האם, לאחר מכן פרידה בדרך לגן כשאמא הולכת לעבודה, בהמשך פרידה מהגן, מהחברים מביה"ס, מהישיבה ומהרווקות ומבית ההורים כשמתחתנים וכן הלאה, עד הפרידה האחרונה מהחיים עצמם.

לכאורה מדובר באותה "פרידה", אך החוסן האישי שלנו, הכלים והידע והנסיון שלנו משתנים בהתאם לקומה העכשווית שבה אנו נמצאים, ומשליכים גם על ההכלה שלנו ועל יכולת התגובה שלנו למצב עצמו.

הקומפוזיציה הספירלית היא מודל תהליכי לחיים.

לא 'עיגול' אלא 'ספירלה'. כי אנחנו לעולם לא חוזרים לאותה נקודה ממש, אלא לקומה גבוהה יותר, כמו בקפיץ.

זה לא שאנחנו תקועים ב'לופ' בחיים שלנו כי גם אם החוויות, ההתמודדויות והדילמות חוזרות על עצמן, הן מגיעות כשאנחנו כעת במקום שונה וגבוה יותר, בקומה אחרת עם ידע, נסיון וכלים אחרים שרכשנו בדרך או מתוך הנסיון הקודם.

ד. אלוקים חשבה לטובה

שאלת אותי על "לטב עביד" וזה לקח אותי לסיפור מורכב של עוד צדיק כמוך שידע לגלות ולהכיר בטובה תחת נסיבות קשות ומורכבות מאוד.

"כי התחת אלוקים אני, ואתם חשבתם עלי רעה אלוקים חשבה לטובה"

מדוע באמת יוסף לא מעניש אותם על מה שעשו בחזרה?

הוא מסביר להם שלתת עונש- 'רע כנגד רע', זה אפשרי לבן אדם.

אבל מכיוון שהמעשה שלהם הרי קיבל 'טוויסט בעלילה' והתהפך לטובה, על מעשה שכזה- מידה כנגד מידה שמתחיל רע ומסתיים בטוב במהותו הוא עצמו לא יכול להחזיר להם, זה רק הקב"ה יכול לייצר כזה דבר.

ממילא אומר להם יוסף: אני לא תחת אלוקים ולא יכול להחזיר לכם כזה עונש שהוא לטובה בעצם, רק הקב"ה יכול לתת את התיקון הנכון עבורכם, בתהליך שיהיה משמעותי גם לכם לחזור ולתקן את מה שהיה ב"סיבוב הקודם" שלנו, וזה מה שמכונה הנהגה של "מידה כנגד מידה".

גם לקריאת שמע של יעקב שהתפרצה לו בעת הפגישה יוסף לא היה שותף,

הוא כבר יודע לפני כן שזה לטובה והנהגה של רחמים שהתגלתה בסוף ומבחינתו אין בכך כעת משום חידוש שמצריך ברכה, אך יעקב לעומתו מגלה את זה כעת ומציין "שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד"- גם כשזה היה נראה מידת הדין (אלוקים) מסתבר למפרע בסיבוב הזה שזה היה לטובה (ה') ושה' אחד וטוב בכל הנהגותיו.

גם הציצית שמהותה "וראיתם וזכרתם" מורכבת מפתילים שמגולגלים להיקפים וקשרים, וגם התפילין של יד, שהם כנגד הלב, נכרכים סביב הזרוע במעגלים, נקשרים ומקשרים בעבותות של אהבה וחיבור לבורא את עולם הרגש שכנגד הלב.

עוד סיבוב ועוד סיבוב מנקודת המוצא המקבילה ללב וליצירת ההרגש הראשוני, וכל סיבוב מקרב אותנו יותר למה שנמצא בראש הסיבובים, כרוך על האצבעות- אותיות שם ה'.

ק-ל עליון שנמצא מעל כל הגלגולים והסיבובים של חיינו, סיבובים שמתחילים בסיפורי אבותינו ואנו חלק מהם, שנמצאים שם כמו מטרה שמונחית לפנינו- בסוף כל הקשרים והסיבובים מגיעים לחיבור העליון עם הבורא.

יש סיבוב של אברהם ומידתו "רחמים", סיבוב של יצחק ומידתו "דין" (סיבוב שחוזר לרוב על אירועי חייו של אברהם ומשמר את קיומו ואולי לכן נמדד במבט של דין בוחן וביקורתי יותר), סיבוב של יעקב שהוא שילוב של דין ורחמים, מידת "תפארת" ותורת אמת ומעשית ליעקב שמשלבת ומאזנת, ויוצרת איזון ביעקב השלם, ישנם עוד תיקונים גם בבניו, יוסף וכן הלאה. שרשרת הדורות שנעה במעגלים- בתנועה ספירלית למעלה…

והסיבובים של חיינו הם פרק נוסף.

גם לסיבוב החיים שלך יש משקל רב בתנועת החיים שלנו.

עוד סיבוב אחד, אנחנו כמעט שם!…

ה. נסה שנית- בסיבוב הבא

החיים בתנועה סיבובית שכזו גם נותנים לנו תקווה.

"כשנופל האדם ממדרגתו ידע שמן השמים הוא, כי התחזקות היא תחילת ההתקרבות על כן נפל כדי שיתעורר יותר להתקרב להשם יתברך ועצתו שיתחיל מחדש להיכנס בעבודת ה' כאילו לא התחיל עדיין כלל מעולם. וזה כלל גדול בעבודת ה' שצריכים ממש בכל יום להתחיל מחדש" (ליקוטי עצות, ערך התחזקות)

חיינו מורכבים ממאות ואלפי סיבובים, שתפקידם ללמד אותנו ולתת לנו כלים להתמודדות הבאה.

גם אם נפלת בסיבוב הקודם, אל תדאג ואל תכנס לייאוש ח"ו.

ה"אמרי אמת" (בהעלותך) כותב: "עיקר נסיון הוא, שתישאר תמיד "נקודת יהדות" שיוכלו להתחזק בה בעת נפילה.

זו "נקודת היהדות" שלך.

עם הנסיון, הידע והכלים שרכשת בסיבוב הקודם, תוכל תמיד לנסות שנית- בסיבוב הבא.

מקווה שתשובתי נתנה לך מעט כח וחוזקות ל'סיבוב הבא' והמשמעותי שעומד לפתחך בע"ה בשעה טובה ותעזור לך לגייס את כל הכוחות והמשאבים שלך כדי להפיק מעצמך את כל ה"לטב עביד" האפשרי ויתקיים בכם הפסוק "יבוא טוב ויקבל טוב, מטוב לטובים יבוא טוב".

אבי

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
איך אלוקים מרשה לדברים איומים לקרות?
אלוקים הוא אבא שלנו והוא אוהב אותנו ורוצה רק להיטיב איתנו אז איך בתור אבא הוא מסוגל לפגוע בנו עד כדי כך אני ייתן דוגמא לבחורה שעברה אונס איך אבא שאוהב את הבת שלו מסוגל לתת לה כזה עונש נגיד שזה כפרת עוונות אבל איך הוא מסוגל אפילו להרשות לדבר...
איך אוכל לסלוח לאבא שלי על ילדות קשה ומרה?
בילדות שלי עברתי ילדות קשה. הרבה מהזיכרונות ילדות שלי יחסית לא נעימים. באופן כללי, אבא שלי חינך אותי ביד קשה, הוא לקח בצורה רצינית את דברי רבותינו "חושך שבטו שונא בנו", רק שאצלו זה אולי התחיל ממקום חינוכי אבל מהר מאוד עבר לעניין אישי. זכורה לי סיטואציה מאוד קשה שעד...
התמודדות עם מחשבות מטרידות
איך אני מתמודד עם מחשבות שגומרות אותי? מדובר בכמה סוגי מחשבות. יש את הזיכרונות. מעשים שעשיתי לפני עשרים ושלושים שנה וכשאני נזכר בהם אני מצטמרר על איך הייתי מסוגל ואיזה בושות וכדו׳ למרות שהסיכויים שמישהו זוכר את זה פחות מאפסיים. ויש גם את המחשבות המשגעות בעיקר בנהיגה. אם הורדתי שניה...
בעלי מתמודד נפשית, ומה יהיה איתי?
אני אישה הנמצאת במערכת יחסים מורכבת. בעלי סובל ממחלת נפש, ואני מתחבטת בשאלות קשות: עד כמה עלי לסבול? מה המשמעות של "והוא ימשול בך" בימינו? האם מותר לי לחשוב על פרידה? אני חושבת אם להתגרש או לא, ואני חושבת כיון שנגזר עלי מכסה מסוימת של סבל בעולם, לא יעזור לי...
יש עוד דרך לעזור לאבא שלי?
תודה על כל מה שאתם עושים ש ה' יברך אתכם אני אתחיל אם זה שאני יודעת שכל מה שקורה זה לטובה ומה שצריך לקרוא זה מה שקורה הבחירה שלנו זה איך להתמודד אז השאלה שלי היא כזאת אבא שלי מכור לאלכהול ובדיכאון הרבה שנים אבל זה מתדרדר . היינו בטוחים...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן