The Butterfly Button
שיתוף הבעל בנושאים רגשיים

שאלה מקטגוריה:

אני מתמודדת עם פוסט טראומה מתמשכת, בטיפול ארוך שמאד מאד עוזר. היום אני מודעת למה קורה לי ואני שולטת בעצמי, אבל קושי פנימי וכאב קיימים מפעם לפעם. יש לי כמיהה לשתף את בעלי שיהיה חלק במה שאני עוברת, מה שאני מרגישה. מצד אחד הוא לא אוהב שאני הולכת לטיפול והוא טוען שאם אני אשתף אותו, הוא יוכל לתמוך בי. מנגד, כשאני מנסה לשתף אותו, הוא סותר, אומר שמה שאני מרגישה או חושבת זה לא לגיטימי ואם אני יעשה מה שהוא אומר יהיו לי חיים יפים. אני יכולה להבין את ההתנגדות שלו לכל מה שקשור בנפש, כי הוא בעצמו עבר חיים לא פשוטים ויש לו דברים לא פתורים עם ההורים שלו, אז הוא מתמודד באופן שהוא משתיק את הכאב ומנסה להתמקד בדברים אחרים בחיים. זה לא עובד לו בכל המישורים, אבל הוא לא שם לב לזה. הוא מצפה שגם אני אנהג כך, וזה לא מתאים לי.
המצב הזה מעמיד אותי הרבה פעמים בקושי להתחבר אליו. אני רוצה לשתף אותו וה"סודות" שאני לא יכולה לדבר איתו כי זה לא יתקבל טוב, מרחיקים אותי ממנו. מה גם שאני מאמינה שאם הוא יבין איך הנפש שלי פועלת, הוא לא ייפגע מכל מיני התנהגויות שלי, הוא יבין שזה לא נגדו. היום מידי פעם יש לי נפילות וזה פוגע בו.
בפעם האחרונה נהייתי שטוחה רגשית, לא מרגישה כלפיו כלום. לא טוב ולא רע. אני מדברת איתו כמו מכונה. מידי פעם אני צינית, ואז תפסתי את עצמי ופשוט הפסקתי לדבר. הוא נפגע. הוא חושב שאני משקרת, משנה את עורי. זה לא אני. זה הנפש שהוא לא מוכן להבין את ההיגיון שלה. יש היגיון מאחורי הדברים.
קשה לי לבד. קשה לי לשחק אותה אוהבת והכל בסדר כשאני לא רוצה לפגוע אבל אני נאטמת בלי לרצות. זה לא נגדו ואין לי איך להסביר לו את זה. הוא לא רוצה לשמוע ולא רוצה לעזור בדרך שעוזרת לי באמת.
השאלה שלי, האם פתרון אמיתי? אם הטיפול רק יביא אותי לחיות טוב אבל לבד, הוא ימשיך לסבול ואני אסבול. נכון, זה לא אותה רמת סבל. היום הרבה יותר טוב לי, אבל הוא לא עומד בזה. אני יכולה להגיד לעצמי "זה יעבור". הבעיה שכל פעם כזאת יוצאת צלקות שלא עוברות אצלו, ואז העוינות שלו כואבת לי וקשה ממש. אני לא חושבת שנכון לחיות ככה עד 120. השאלה אם יש דרך אמיתית לפתור את זה.
תודה רבה.

תשובה:

שואלת יקרה!

איזו שאלה יפה שאלת.

קיפלת במילותיך הספורות סיפור חיים שלם של קושי והתמודדות אמיצה ומדהימה.

את מתמודדת עם פוסט טראומה מתמשכת, ולא מוותרת, אלא מטפלת בעצמך כפי שהנפש שלך מבקשת. ויחד עם זאת ועם כל המאמצים שאת משקיעה בלחיות ולהתמודד את כל כך רוצה לכבד גם את אישך, שירגיש מחובר ושותף, ושהזוגיות שלכם תמשיך לפרוח באופן שמתאים לך וגם לו.

תפסה אותי המילה "כמיהה", שהשתמשת בה בשאלתך, שיש בך כמיהה לשתף את בעלך שיהיה חלק ממה שאת עוברת, וזה דבר כל כך טבעי וטהור, את אישה יקרה, שרוצה את החיבור והקשר הקרוב עם בעלך וכמהה באמת למה שאת ראויה לו כפי רצון הבורא.

זה כל כך לא מובן מאליו! יש לך ובך כוחות מיוחדים ומעוררי השראה.

גם לבעלך כפי שעולה מהתיאור שלך, יש רצון יקר להיות שותף, להשפיע עליך טוב, גם אם הדרך בה הוא פועל כעת אינה מדוייקת לך, מתחת להכל פועם בו הרצון להגן עליך ולהיטיב לך.

ועם הכוחות האלו, יחד עם הרצון היקר של בעלך, אני בטוחה שלמרות האתגרים שלך וגם של בעלך, כפי שציינת, תצליחו למצוא את הדרך זה אל ליבו של זו.

והשאלה המתבקשת היא כיצד?

בתחילה הייתי רוצה להתייחס למושג "מובחנות", שהרחבה עליו תוכלי למצוא בתשובה

המופלאה של רבקי, שנקראת: "האם בזוגיות בריאה אנחנו אמורים להזדקק אחד לשני?"

 

בקצרה, "המושג מתייחס ליכולת להיות בקשיבות מלאה פנימה, לרגשות, לצרכים ולערכים שלי ובו זמנית להשאר בקשרים עמוקים ומשמעותיים עם אדם אחר" (ציטוט).

ביחסים יש ציר בעל שני קצוות, בקצה האחד, קיימת סימביוזה מלאה. כלומר, תלות מלאה של האחד בשני. מה שהאחד עושה משפיע עלי לגמרי לטוב ולרע, אני נבלעת בשני. בקצה השני קיימת אוטונומיה מלאה – נפרדות מוחלטת. אין חיבור והשפעה של האחד על השני.

ובתווך, קיימת המובחנות, שהיא היכולת לעצור, להתבונן פנימה לתוך עצמי, לזהות את צרכי ורצונותי, לעשות הפרדה ביני לאחר, ויחד עם זאת להישאר במפגש ובקשר עם האחר מתוך כבוד ונאמנות לצרכים של כל אחד.

אישה שיש לה יכולת של מובחנות, בסיטואציה מאתגרת תישאר קשובה לעצמה, תזהה את רגישותה ורצונותיה, בלי התעלמות מעצמה או מהעומד מולה, ותתווך זאת בנעימות וברגישות מתוך הבנה ששניהם יחד שותפים במסע.

התיווך כלפי חוץ יציג את צרכיה בשפת ה"אני", השפה הפנימית: מה קורה לי בסיטואציה הזו, ולמה אני זקוקה על מנת לצלוח את הגל הנוכחי, ואינה פונה בלשון האשמה של "אתה".

כלומר, המובחנות מסייעת לנו להבין שיש לכל אחד מבני הזוג צרכים שונים ויכולות אחרים. וזה טבעי ומובן שלא תמיד מצליחים להיות מכווננים במאת האחוזים אחד לצרכי השני, ולא תמיד מצליחים להבין עד הסוף אחד את השני, ועדיין יש יכולת לחיות היטב בשיתוף פעולה בכבוד ובקירבה.

לאחר שהבנו את המושג מובחנות, נחזור אל פנייתך. על פי מה שתיארת בשאלתך ציינת כי במשך השנים, בתהליך ארוך ונפלא, למדת להיות מודעת לצרכיך ולרגשותיך, את כבר לא בסימביוזה עם אחרים, ואת מנסה לתווך את מה שנכון לך לבעלך, אך, משהו בתיווך לא נקלט אצלו כפי שהיית רוצה, וגורם לך להתקרב יותר לקצה הציר הרחוק של המובחנות – אל האוטונומיה והנפרדות, בלי להגיע לחיבור והשפעה מיטיבה אחד על השניה מתוך כבוד לצרכים האחד של השניה.

וכאן נכנס לתמונה משתנה חשוב נוסף, ההבנה של ההבדל בין האישה – הנקבה, לאיש – הזכר.

הצורך בהקשבה ובשיתוף שונה מאד בין האיש לאישה.

האישה זקוקה להקשבה עמוקה ונקיה. יש לה צורך לפרוק את כל מה שיושב בפנים, בלי שישפטו אותה וידחו אותה, או יתנו לה פתרונות. ההקשבה הנקיה הזו היא ממש מרפא עמוק עבור האישה. מים חיים כפשוטו, והיא מייחלת לכך.

לעומת זאת, פעמים רבות, אמנות ההקשבה הזו, היא לא אינטואיטיבית לגבר. הוא מיד קופץ להציע פתרונות, לנסות לכוון, לשלוט ולעשות. וקיים בו פחד שאם האישה תדבר ותדבר היא תוצף והוא יוצף יחד איתה, והמצב רק יורע יותר, מכיוון שכביכול אין עשיה והתקדמות לקראת פתרון.

הבשורה הטובה היא שניתן ללמוד וללמד את ההקשבה המרפאת הזאת.

מרים קליין, מייסדת שיטת "הקוטביות הבריאה" לטיפול זוגי, משתמשת במשפט מפתח, שבו היא אומרת: "גבר לא צריך דווקא להבין, גבר צריך להצליח".

בדבריה, מתכוונת מרים, שהגבר, מכוון להשפיע על האישה שלו, ורצונו להיטיב לה. וברגע שהוא מרגיש שהוא מצליח להשפיע עליה לטובה הוא מתמלא בתחושת סיפוק שהגיע ליעדו וגרם לאשתו טוב.

וכאן, בנקודה זו, מתחיל תפקידך.

איך את יכולה לגרום לו לתחושת הצלחה, ואיך את מכוונת אותו להשפיע עליך טוב בצורה המתאימה והמדוייקת לך, כפי ייעודו וכפי רצונו הטהור?

הסוד נעוץ בהבנה בהירה שלך במה שאת זקוקה לו, בנאמנות וכבוד לעצמך, יחד עם בקשה בהירה, קצרה וברורה שלך.

לא בהסברים ארוכים ומייגעים, במטרה שיבין אותך לעומק, כל אלו הם נסיונות לשנות אותו ולהשפיע עליו במקום שהוא ישפיע עליך, ונסיונות אלו נידונים לכשלון מראש.

אלא, בבקשה ברורה פשוטה ותחומה, שברור ממנה מה את מבקשת ממנו: איזו הקשבה, לכמה זמן, ואילו תגובות היית רוצה – "אם יתאים לך, אני צריכה שתקשיב לי רבע שעה, בהקשבה נקיה ופשוטה, בלי להציע לי פתרונות, ובלי לשפוט אותי. רק להיות שם עבורי בהנהון ובמילים שמאשרות אותי".

בלי שאת מצטדקת ובלי שאת מרבה בהסברים, אלא רק מה זה יגרום לך להרגיש: "הקשבה כזאת גורמת לי להרגיש רצויה, אהובה, מרגיעה אותי ומרפאת אותי"

כשהאיש שלך לומד מה עושה לך טוב, וחווה את זה, הרצון להשפיע עליך עוד מהדבר הזה גדלה. כי הרי כך הוא מצליח להגיע ליעד שלו – להשפיע עליך טוב! הוא זה שגרם לך להרגיש אהובה ורצויה ותורם לריפוי שלך!

ובסיום ההקשבה שלו – ההודיה שלך חשובה מאד: "תודה שהקשבת לי באופן כל כך מכבד ולא שיפוטי, זה היה לי משמעותי מאד, הרגשתי כמה התכוונת להיטיב לי".

כשהאיש שלך שומע את זה, ועד כמה הוא היה משמעותי, וכמה הבחנת בכוונות הטובות שלו, הוא מתחזק, והוא רוצה לתת לך עוד מהדבר הזה שהיה עבורך כל כך מיטיב. וכך מתחיל הריפוי ביניכם.

לסיכום: נאמנות לעצמך, בקשה ברורה שלך שמתארת למה את זקוקה ממנו, בתוספת הרגש שזה יגרום לך להרגיש, ובסיום הודיה על מה שהאיש שלך הביא לך ואיך הוא גרם לך להרגיש.

מברכת אותך שהמסע הארוך שאת עושה במסירות  יוביל אותך למקומות נפלאים,

שתראי פירות מופלאים מעמלך,

ושבורא עולם ששואף להשפיע אך טוב לכולם, יברכך שוב בברכת-

"שמח תשמח רעים אהובים" ותזכו לשמוח שוב אחד בשני באמת.

בידידות,

גיטי

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן