The Butterfly Button
לא מצליח ללמוד

שאלה מקטגוריה:

לא מצליח ללמוד

שלום אני בחור ישיבה חרדי בן 25 כבר מאז שאני ילד אני לא זוכר שיכולתי ללמוד משהו, תמיד הייתי חלש בלימודים וחוויתי קשיים בלימודים ובמבחנים לא עשיתי גם אם כן הציונים לא היו משהו. זה לא שאני היפר אקטיבי או משו אלא להפך דווקא טיפוס מאוד רגוע. אני מאוד רוצה ללמוד תורה אבל ממש קשיים בלימודים משפיעים המון, יום יום אני מתמודד מול הגמרא והסטנדר והחברותא שלי מדבר אלי ואני לא מצליח ללמוד ולהתרכז למה שהוא אומר,הוא שואל אותי אם אני מבין ובלית ברירה אני אומר לו כן. חשבתי שהבעיה היא רק עם תורה. אבל זה לא רק לאחרונה גם ניסיתי ללמוד מקצוע וגם בזה לא הלך לי.

אשמח מאוד אם תוכלו לייעץ לי איך להתגבר על קשיים בלימודים ולהמשיך, כי אני מרגיש תקוע בחיים כולם מתקדמים ואני נשאר באותו מקום.
תודה רבה אקשיבה

תשובה:

שלום לך ידידי,

התיאור שלך צבט לי בלב. במילים קצרות ומתומצתות אתה מכווץ ומקפל שנים על גבי שנים של התמודדות, של קושי ושל תסכול ולכן מרגיש שאתה לא מצליח ללמוד. קשה, קשה מאד להיות בסביבה בה אתה חש שחבריך מתקדמים ואילו אתה נשאר מאחור. תקוע. ועם זאת, אתה לא שוקע ולא מתייאש. אתה מסתכל סביבך ולא אומר “אני לא יכול” אלא מביט ואומר “גם אני רוצה!” ושואף ליותר. הנכונות שלך לאבחן את המצב הנתון, לשאול את השאלות הנכונות, לקחת אחריות על עצמך ולנסות דברים חדשים איננה מובנת מאליה. אלו תכונות יסוד יקרות שחוננת בהן, שראויות להערכה גדולה ושיכולות להביא אותך למקומות נפלאים.

אשתף אותך במשהו שקרה לי לאחרונה. בשעה טובה התקנתי מזגן בבית, אך כשבוע לאחר ההתקנה התקלקל השלט ולא ביצע את הפעולות כפי שצריך היה. התקשרתי לשירות של תדיראן ומהצד השני ענה לי בחור חביב בשם תומר, ואני, בנימוס אך בתקיפות, התלוננתי שהשלט מקולקל וכי הפונקציה של הטיימר לא פועלת. תומר בקש שאתאר לו כיצד בדיוק אני מנסה לבצע את הפעולה, וכך עשיתי. תשובתו הייתה מהירה: “האם קראת את המדריך למשתמש?”. “אני לא צריך” השבתי בביטחון. “היה לי פעם מזגן ואני יודע איך להשתמש בשלט”. 7 השניות שחלפו עד שתומר ענה לי שמשו לו מן הסתם כדי לרסן את עצמו ולא להסביר לי בפירוש שאני אידיוט מושלם, אם כי לאחריהן הוא הוביל אותי בעדינות למסקנה הבלתי נמנעת הנ”ל. לא כל המזגנים דומים ולא כל השלטים דומים. לכל מזגן מדריך הפעלה משלו ומה שנכון למזגן אחד איננו נכון לאחר.

כל אדם מגיע לעולם מיוחד ושונה. “כשם שפרצופיהם אינם שווים כך דעותיהם אינן שוות”. הקב”ה בחכמתו לא חיבר את “המדריך למשתמש” האישי לחבל הטבור בשעת הלידה, אלא הניח לנו לגלות אותו בעצמנו בדרך של ניסוי ותעייה. אחת הדרכים לגלות תפעול לא נכון היא פשוטה למדי – אם אני מנסה משהו במשך זמן ארוך והוא איננו מצליח למרות כל המאמצים – כנראה שאני פועל בניגוד להוראות ה”מדריך למשתמש” הפרטי שלי. שלמה המלך כבר לימד אותנו “אשר עשה האלוקים את האדם ישר והמה בקשו חשבנות רבים”. הבעיה איננה בך אלא בהתאמה בין מי שאתה לבין מה שאתה עושה.

המגיד מדובנא צייד אותנו במשל מקסים על הפסוק “ולא אותי קראת יעקב כי יגעת בי ישראל”: משל לסוחר ביהלומים שהגיע ליריד בלייפציג ובקש מהנער השליח שיעלה את מזוודתו לחדרו במלון. כאשר חזר השליח כולו מזיע ומתנשף, הזדעק מיד הסוחר “איפה המזוודה שלי???!!”. ענה לו הנער “מה זאת אומרת? הנחתי את המזוודה כפי שבקשת בחדרך”. אמר לו הסוחר “אני סוחר ביהלומים שערכם עצום גם במשקל קטן, ומזוודתי קלה היא עד מאד. אם אתה מתנשף ומזיע, סימן שסחבת מזוודה כבידה. זו איננה המזוודה שלי…”. כך מפרש המגיד מדובנא שהקב”ה גם הוא אומר לישראל שאם “יגעת בי ישראל”, אם דרככם בחיים מייגעת אתכם יתר על המידה ואינכם מוצאים בה נחת, הרי ש”לא אותי קראת יעקב”, לא אותי אתה עובד אלא למישהו אחר. הקב”ה חפץ שיהיו לנו חיים טובים ומספקים. הקב”ה ברא אותך ואוהב אותך. הוא רוצה שתקום כל בוקר בשמחה, שתחייך אל העולם והעולם אליך, ושתעלה על משכבך בלילה מלא סיפוק. לכל אחד יש עליות ומורדות, אך אם במשך תקופה ארוכה אתה לא חווה תחושות כאלה, אז צריך לחשב מסלול מחדש.

אינני מכיר אותך אישית ולכן קשה לי לתת עצות ספציפיות לקשיים בלימודים, אבל אוכל להציע כמה כיווני חשיבה כלליים:

  • אולי ישנה ישיבה אחרת שעשויה להתאים לך? חברה אחרת, צורת לימוד אחרת? אולי שינוי יפסיק את התחושה שאתה לא מצליח ללמוד
  • אתה מציין שניסית ללמוד גם מקצוע, אבל האם ניסית זאת בתחום שהוכח כמתאים לך לאחר ייעוץ והכוונה מקצועיים?
  • במה אתה טוב? עבודה עם בני אדם? עם ילדים? עבודת כפיים? ארגון וניהול? משהו אחר?

זרקתי כמה רעיונות רק לגירוי המחשבה, אבל עדיין סבורני כי אין בהן די על מנת להניע שינוי. “אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים”. אם לעצתי תשמע, ידידי, לך וקנה לך חבר. בין האנשים שנמצאים בסביבתך המידית או הקרובה מוכרחים להיות אנשים נבונים ומנוסים. אני מאמין שבין כל אלה יש אחד או שניים שהבחנת בעבר שיש להם פתיחות, ראייה מפוכחת, ושאינם מקובעים בדרכי חשיבתם. זה לא צריך להיות רב או ראש ישיבה. זה יכול להיות אברך מבוגר, שכן, קרוב משפחה, או כל אדם שאתה מכבד ומעריך את דעתו, אדם שמכיר אותך אישית, את החברה בה אתה חי ושיכול להקשיב ולכוון. זכינו ואנו חיים בדור שיש בו אינסוף אפשרויות וכיוונים, כולם אהובים, אם כי לא כולם ברורים. העולם גדול ורחב. כל אחד מאתנו רואה רק את המוכר לו ומתקשה לדמיין לעצמו דרכים אחרות, אולם אדם מנוסה יודע יותר על האפשרויות הזמינות, מכיר אנשים שצעדו בדרכים שונות, ויכול לעזור לך לעלות על דרך חדשה, ו”תשועה ברוב יועץ”. באופן טבעי יש חשש מפני שינוי, אך אם הבחירה תהיה נכונה, החשש הזה יישכח כהרף עין.

ובשולי הדברים אני רוצה להתייחס דווקא לנקודה שלא העלית. ציינת שאתה בן 25, מה שאומר שהגעת כבר כנראה לפרק “האיש מקדש”. ייתכן אפילו שעובדה זו מהווה שיקול לגבי האופציות שאתה עשוי להחשיב כלגיטימיות עבורך. שוב, אינני יודע מאיזה רקע אתה מגיע ומהו מרחב האפשרויות המקובלות, אך דבר אחד נכון לכל אדם ובכל חברה. כאשר אתה יוצא לחפש את אשת בריתך לעתיד, חשוב שתבוא ממקום של חוזק נפשי. הצורך להעריך את דרכך ואולי לערוך בה שינויים מתעצם לנוכח המחויבות שלך לעצמך, לאשתך לעתיד ולקשר המופלא שאני מקווה שתזכה לו בקרוב.

אם לאחר התייעצות ובירור אתה סבור שמצאת את “המדריך למשתמש” שלך ושאתה יודע מה נכון עבורך, אל תהסס! לעיתים קרובות שינוי לטובה בתחום אחד בחייו של אדם מקרין אחר כך גם לתחומים אחרים באופן שהוא לא יכול אפילו להעלות בדעתו. בישיבה אתה נחשב אולי למבוגר יחסית, אך אתה רק בן 25… כל האפשרויות פתוחות לך וכל החיים לפניך. בגילך יש לך אפילו את הפריווילגיה לטעות ולתקן מסלול…

הקב”ה לימד אותנו שהבא ליטהר מסייעין בידו וכי אם רק נפתח פתח כפתחו של מחט, הוא יבוא לקראתנו ויפתח לנו פתח כפתחו של אולם. גם העפלה על האוורסט מתחילה בצעד אחד קטן. אז קום, שטוף את הפנים, קח נשימה עמוקה. צא לטיול קצר באוויר הצח, חשוב על כיוונים אפשריים ומצא לך את האדם הנכון להתייעץ עמו. ואז – קפוץ למים! אל תפחד! הפחד הוא היצר הרע הנורא מכל. דע לך שיותר מכל, אנשים מעריכים אדם אמיץ ששוקל ומפלס את דרכו בתבונה ובאחריות. אל תפחד לא מפני אנשים שדרכם להחמיץ את עיסתם של אחרים ולהותיר אותם קטנים, ובעיקר, וחשוב מכל, אל תפחד מפני עצמך.

אני מאחל לך בכל ליבי שתמצא את “המדריך למשתמש” שלך, ושזה יוביל אותך על מי מנוחות לקראת עתיד מלא באושר ובסיפוק.

גרשון

gporush@cisco.com

 

לשאלות בנושא סרטונים לא צנועים >>

לשאלות בנושא התחזקות בדת >>

לשאלה בנושא יראת שמיים >>

לשאלה בנושא אמונה >>

לשאלות על אינטרנט במגזר החרדי >> 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה לנשים אין את הזכות להכיר וללמוד את התורה?
יש לי שאלה שמציקה לי בתקופה האחרונה. התחנכתי תמיד לכך שהתורה היא כל החיים שלנו, ובלי לימוד תורה אין קיום לעולם. אבל אם ככה קשה לי מאוד להבין למה לנשים אין את הזכות להכיר וללמוד את התורה? אני מבינה שתפקיד הנשים שונה משל הגברים אבל עדיין, הרי כל כך מדגישים...
אני יודעת שהתורה חשובה אבל נראה לי מוגזם הלימוד כל החיים
יש לי שאלה שבוערת לי כבר מזמן ועכשיו בגלל המלחמה והחוק על הגיוס היא ממש מציקה לי. אני מבינה את הטענה שהתורה מחזיקה את העולם, אמנם קשה לי עדיין עם הטענה הזו כי אני לא לגמרי מבינה איך זה קשור ולמה לימוד של כתבים שנכתבו אי אז ועוסקים בכל מיני...
חוסר עניין רוחני של הבעל
ראיתי באתר תשובה לשואלת בעניין פער רוחני בין בעל לאישה. השואלת סיפרה על מצב רוחני ירוד של בעלה.המשיבה הסבירה שצריך להניח לבעל ולאפשר לו את ההתבגרות הרוחנית שלו, לא להתערב ולתת לו בית חם תוך לתהליך הזה. אני מאוד מזדהה עם הקושי והכאב הזה, אני נשואה שנה וחצי עם ילד...
יצאתי מהישיבה-מה עושים עכשיו?
ראשית אפתח בזה שאני אוהב לקרוא את הפניות הרבות וכן את השאלות האמיתיות המגיעים מלב נכון ועכשיו אגש לעניין אני בחור ישיבה שהועף מהישיבה ולא יודע מה לעשות הלאה אני בחור עם ראש טוב ולמדתי והייתי בחור מצוין אך חוויתי קצת ירידות עד שעכשיו בתקופה שמסובכת לכולם בגלל המלחמה אני...
אני שוכח כל מה שאני לומד!
רציתי לשאול לגבי לימוד תורה אני מרגיש שכל מה שאני לומד אני שוכח דבר זה גורם לי לתסכול איך זה יכול להיות שאני שוכח את מה שאני לומד אני קובע כל יום לימוד תורה בגמרא והלכה אבל פשוט שוכח את מה שאני לומד זה קצת גורם לי לתסכול איך זה...
לקחת כסף מהמדינה שלא כדין זה מותר?
לאחרונה עזבתי את מקום העבודה ואני זכאי לדמי אבטלה. יש לי אפשרות להרשם כאברך כולל בתקופה הזו והקצבה החודשית תועבר ישירות לכולל כתרומה. אציין כמובן שאיני מתכוון ללמוד בכולל הנ״ל. האם ראוי לעשות זאת?

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן