The Butterfly Button
הילדים בישיבה שלי לא מתנהגים כראוי לישיבה

שאלה מקטגוריה:

שלום רב.

אני לומד בישיבה ובשיעור שלי יש הרבה מאוד ילדים (אם לא רובם!) שרואים דברים לא צנועים כאלה וכאלה, ועוד כל מני דברים שלא מתאימים לחרדים (שלא לומר ליהודים אבל נדלג על זה…) ויש להם גם קבוצת וואטס-אפ ששם הם מעבירים דברים לא ראויים – הכל רץ שם בלי שום חוקים…ובנוסף הם גם מזלזלים בתפילה, שונאים תורה וממש לא מתאימים לישיבה

אז בטח תשאל את עצמך – מה אכפת לי שהם עושים את זה, זה החיים שלהם?
אז הבעיה היא שאני סובל מזה!
קודם כל – דבר שדי ברור – ברגע שזה הדבר שהם נוהגים לעסוק בו בשעות הפנאי זה רץ להם בראש תמיד וזה תמיד יוצא החוצה, וכשמורים לא נמצאים או לא מסתכלים הם מדברים דברי תועבה ועושים מעשים מגונים ואני לא מסוגל לסבול את זה.

פניתי להורים שלי והם עשו ככל שביכולתם ושום דבר לא עזר!
פניתי לראש הישיבה! לר”מ! שום דבר לא עוזר!
לאחרונה לא יכולתי להתאפק ואחרי תפילה שהייתה פשוט ביזיון פניתי אליהם חזיתית ואמרתי להם את זה והם מפטירים: “לא טוב לך – חפש מקום אחר…”, “לך לישיבה עם רמה רוחנית יותר”.
אבל אני לא מחפש מקום אחר, ולא ישיבה עם רמה רוחנית יותר!
הלימוד בסדר גמור, והם אלה שלא מתנהגים כראוי לישיבה! ואני מדבר על דברים בסיסיים, לא על לימוד גמרא אחרי הסדר. . אני מדבר על התנהגות בסיסית של חרדי במקום לימוד.

 

מה אני יכול לעשות בשביל לפתור את זה?!

(אגב, לעבור ישיבה זה לא הפתרון שאני מעוניין בו כי אין ישיבות בסביבה שלי שיענו על הצרכים שלי, ואם יש לא בסביבה שלי זה יהיה רחוק מדי/פנימייה/).

אני חייב עזרה!!!

תשובה:

בס”ד

 

לפונה היקר

שלום רב

קראתי את שאלתך בעניין רב, ואני רוצה  לברך אותך על היוזמה לפנות ולבקש מענה וסיוע למצוקה שמפריעה לך.

בשאלתך אתה מציין שני בעיות שונות שמתעוררות לך עם החברים בישיבה. האחת חשיפה לתכנים לא ראויים  במכשירים הסלולאריים. ושנית, הדיבורים והזלזול בתפילה. אלו שתי בעיות שונות הדורשות התייחסות שונה, אך בפנייתך הם נכרכו כבעיה אחת.

ככלל כאשר אתה נמצא במסגרת הישיבה ויש לך קשיים עם התנהגות לא ראויה, עליך לפעול בשני מישורים. האחת, במישור האישי -לנסות להבין למה זה מפריע לך? למה אתה מוצא את עצמך מוטרד מדברים שנעשים ע”י בחורים אחרים, האם זה קשור למעמדך החברתי בכיתה, או שמא לצורך ליצור אינטראקציה חברתית, האם נושא כמו דיבורים בתפילה הוא נושא שנמצא באחריות צוות הישיבה או באחריותך?

בשאלתך גם ציינת כי יש להם קבוצת וואטס-אפ ששם הם מעבירים דברים לא ראויים – הכל רץ שם בלי שום חוקים. אולם לא פירטת האם אתה חבר באותם קבוצות? ואם לא איך אתה יודע מה רץ שם? ולמה מפריע לך השימוש שלהם בקבוצות?

בנוסף ציינת כי הם “שונאים תורה וממש לא מתאימים לישיבה” אלו אמירות משמעותיות הדורשות התבוננות פנימה על היחס והקשר שלך עם החברים בישיבה לפני שאנו מתבוננים החוצה על פתרונות לבעיה.

לאחר שביררת עם עצמך את המניעים לתחושות ולפעולות שלך עליך לפעול במישור השני וזהו המישור החברתי-סביבתי, לדעת איך לפעול ולמי לפנות כדי להתמודד עם הבעיה בזמן שהותך בישיבה.

פניה אל הבחורים עצמם בבקשה שיחדלו מלדבר בתפילה, על פי רוב לא תפתור את הבעיה ראשית משום שזהו תפקידם של צוות הישיבה ולא של הבחורים ושנית משום שהיא תיצור בעיניהם  תחושה של התנשאות מצדך ותגרור ביטול בזלזול של דבריך ותגרום להם ריחוק ממך, דבר שלא יועיל לך כלל.

הדבר שמומלץ לעשות הוא לשתף את ההורים בקשיים ובהתמודדות שלך, כאשר ההורים יכולים להיות הגורם שעוזר לך להבין מה מפריע לך ואיך כדאי לפנות הלאה. כמו כן תוכל לפנות לצוות הישיבה ולהציג בפניהם את את הקשיים והאתגרים שלך,  אני בטוח שהם יעשו כל שביכולתם על מנת שתוכל לשבת וללמוד בישיבה מבלי להיות מוטרד מכל המפריעים.

בפנייתך אתה מציין כי פנית להורים ולצוות הישיבה והם ניסו לעזור אך ללא הועיל, אולם לא פירטת על מה פנית אליהם, איך הצגת את הדברים, מה הם ניסו לעשות ולמה זה לא הועיל, כך שחסר ידע ופרטים על התהליך.

אני מאמין שיש מה לפעול מהמקום של ההורים והצוות הרוחני/חינוכי  בישיבה, אני מניח שצוות הישיבה יפעל למגר ולשרש תופעה של חשיפה לתכנים פסולים ובטח לא יאפשר חשיפה לבחורים אשר נפגעים מכך .

ברצוני לכפול לך ברכה על רצונך לשבת וללמוד מתוך נקיות ויישוב הדעת.

הרבה הצלחה!

מאיר

meiraghay@gmail.com

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. כתבתי תגובה בארוכה, אך לצערי הרב היא נמחקה, החשק ירד לי, אבל אני לא מוותר, אמנם כיון שקשה עתיקתא מחדתא, אכתוב רק תמצית הענין.
    השואל היקר הטיל כביכול ווטו על שתי אפשרויות עזרה, א: לא יעזור לדבר עם הצוות וכו’ כבר דיברתי. ב: לא שייך שאעבור ישיבה כי אין משהו מתאים באזור.
    יורשה לי לחלוק על המשיב, שהעדיף בכל זאת לחתור לפתרון דרך אנשי הצוות, מכיון שבשאלה מפורש שמדובר בהרבה מאוד ילדים כלומר רוב התלמידים שרואים דברים לא צנועים ויש להם גם קבוצת וואטס-אפ שהכל רץ שם בלי שום חוקים…ובנוסף הם גם מזלזלים בתפילה, ש ו נ א י ם תורה וממש לא מתאימים לישיבה… לכן דבר כזה אינו ניתן כמעט לטיפול, מסתבר שהצוות יודע מזה אך אין לאל ידו להושיע, אפשר להטיל סנקציות ומגבלות חיצוניות אך כיון שהכל רקוב מבפנים ממילא להישאר שם זה להשאיר תפוח בתוך ארגז תפוחים רקובים, שבודאי בזמן קריב גם הוא ירקיב.
    לכן לדעתי הקלושה, צריך לחפש כיוון של ישיבה אחרת, אני לא מתכחש למוגבלות, אך אם מבינים שזה מה שצריך לעשות, ימצאו את הדרך והמקום, אגב לא כל כך נורא אם הוא ישאר איזה זמן בבית, כאשר מחוץ תשכל חרב, מותר להישאר בבית החמים.
    כל זה אינו גורע משאר הדברים הנכונים שהשיב המשיב הנכבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

דברתי רע על חבר ומרגיש רע עם זה
רוצה לשתף במשהו שקרה לי שלשום ולשאול על זה. התקשר אלי איזה קרוב משפחה לשאול ולברר אצלי על אחד הבחורים בשיעור שלי לצורך שידוכים. אני אישית לא סובל את הבחור הזה, היה לי איתו דברים ממש קשים ניסיתי להתחמק מלתת תשובה ולענות כמו פוליטיקאי ״מסביב״ אבל אז פשוט התפוצצתי וליכלכתי...
העיפו אותי מהסמינר ואני כעת בחברה בעיתית
אני בת 14 והייתי בתחילת שנה בסמינר חרדי מאד העיפו אותי הייתי בבית איזה 4 חודשים ואז הלכתי לסמינר מאד פתוח כאילו הבנות מגיעות מבתים מאד פתוחים המשפחה שלי מאד דוסית ולאמא שלי לא היה מושג כמה זה פתוח ואני תאמת מרגישה שאם אני רוצה להיכנס לחברה שם אני צריכה...
לא מתחשק לי להתפלל
אני מרגיש מאוד נבוך בנושא התפילה בעת צרה. ממש לא מרגיש לי חשק ותשוקה להתפלל או אפילו לקרוא תהילים. במהלך החיים עברתי הרבה. בגוף ובנפש. וגם התפללתי הרבה. ביקשתי התחננתי עשיתי סגולות מסגולות שונות. לא אומר שלא עזר כלום אבל בגדול רוב רובם של הבעיות המרכזיות מלווים אותי עד עצם...
מחפש את עצמי אחרי כמה שנים בישיבה
אני בחור מתחזק כבר 5 שנים לומד בישיבה והתחזקתי מאוד וכרגע אני נמצא במצב שאני לא הולך לישיבה ומחפש את עצמי כי דיי נמאס לי מהישיבה ואני רוצה לעשות דבר שיתן לי סיפוק וייתן לי פרנסה כי ללמוד כל היום זה דבר שמקשה עליי מנטלית כי אני לא מאמין בזה...
יכול להיות שתפילה תחמיר את המצב?
תודה על האתר המיוחד!! יש לי שאלה שקצת מטרידה אותי בזמן האחרון תמיד כשאני מתחילה להתפלל על נושא מסוים לאחר כמה זמן לא רק שהוא לא מסתדר אלה נהיה יותר גרוע אמרה לי חברה שהתארסה (למתארסים תמיד יש עצות זהב איך להם זה כן הצליח) אמרה לי אותה חברה אני...
הילדים שלי לא רואים אמא שמתפללת וזה כואב לי
תמיד ידעתי שיש לי כח מיוחד בתפילה. בעיקר כשאני מתחברת מבפנים. עם זאת, עם לידת הילדים והגדילה שלהם, אני מרגישה מתרחקת מתפילה מהלב, ממלמלת פה ושם, אבל איבדתי את הקשר העמוק לתפילה. אני מאד רוצה שהילדים שלי יתחברו לתפילה, והם גדלים, ולא רואים אמא שמתפללת ממש, מקסימום בשבת שיש לי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן