The Butterfly Button
אני מכור למידע באינטרנט

שאלה מקטגוריה:

אני מכור למידע, מאז ומעולם הייתי קורא בשקיקה כל בדל מידע, ספר עיתון וכו’.
מאז שיש לי אינטרנט (שאני צריך בשביל העבודה שלי), המצב נהיה מאד גרוע, אני לפעמים יכול לשבת 4 או 5 שעות בלי לשים לב, ובדרך כלל לא מדובר על דברים בעייתיים, לפעמים אני קורא שעות מאמרים תורניים ממש, אבל זה נובע מתוך התמכרות. כשאני במצב הזה אני לא שולט בעצמי, ולפעמים מתוך ההתמכרות אני מגיע גם קצת לדברים גרועים (ממש בקטנה, יש לי אינטרנט חסום מאד).
אציין שהחיבור שלי לקב”ה הייתי מאחל לכל עם ישראל, ויש לי גם ידע תורני גדול יחסית.
בשנתיים האחרונות הייתי נודר נדרים שאני לא אשתמש באינטרנט יותר מX זמן היום וכדומה, לאט לאט שמתי לב שכשאני נוגע באינטרנט אני לא שולט בעצמי ונמשך יותר מהזמן שהקצבתי, וזה גורם לי לעבור על הנדרים.
עוד דבר ששמתי לב, זה שההתמכרות גוברת כשזה אסור, לכן אני חייב למצוא דרך להגמל בלי נדרים וכדומה, פשוט להחליט שאני פותח את האינטרנט רק כשאני צריך. יש ימים שזה עובד, ויש ימים שאני יותר עייף/ פחות מצב רוח שזה לא עובד בכלל.
הייתי שמח לשמוע עצות שאולי יעזרו לי במלחמה הזו שמאבדת אותי כבר כמה שנים.
אגדיש שוב, ההתמכרות היא לא למשהו מסויים, אלא לעצם המידע הבלתי מוגבל שברשת.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה שואל יקר.

קראתי את השאלה שלך והתרשמתי מאד, קודם כל טוב לשמוע על אדם שוקק ידע, לצערי היום אנשים עסוקים בעצמם, עסוקים בתענוגות, וחסרים שוחרי חכמה, המידה הזו לצערי פחות שכיחה, לואי שיהיו עוד כאלו שהבעיה שלהם מתחילה מכך שהם שוחרי חכמה. זו תכונה נעלה מאד שאפשר להגיע אתה רחוק. גם הרצון שלך לטפל בבעיה בה אתה נמצא מעוררת הערכה, האישיות שמתוארת מבין השורות של דבריך היא של אדם עם הרבה ערכים ורצון לשליטה עצמית, בטוחני בך שיהיה לך עתיד מזהיר.

עכשיו ניגש לענין, ואני מקדים טרם אתחיל את דברי, שאני מוגבל בתגובה שלי, אינני יודע בדיוק מה הם התחושות שלך, ועד כמה אתה מכור ועד כמה לא, אני ניזון מדבריך המעטים שכתבת אלינו בפנייה שלך. וכל דברי מתייחסים למה שכתבת, אם המצב יותר גרוע ממה שנראה מהפנייה, תפנה אלי שוב.

לדעתי ישנה בעיה בכל הגישה שלך, שוב אולי חסר לי משהו בידע על המצב בו אתה נמצא, אבל בתיאור המצב, אותו אתה מתאר בפנייה שלך אלינו, עושה רושם שהבעיה העיקרית שלך זו לא ההתמכרות, אלא תחושת המלחמה. ואסביר את דברי.

אני ינסה להשמיע לך כאן קול שאולי לא שמעת עד עתה, וכדאי שתשמע אותו. האינטרנט הוא כלי נהדר, ממש אחד מן החסדים הגדולים שהמציא ה’ לברואיו, הוא חנן את העולם ביכולת להתקדם למקום כזה שיש יכולת גדולה כל כך לבן אנוש לחשיפה של ידע, ליכולת הבעה של מחשבות, ועוד ועוד. לא רק עולם המדע נהנה מן האינטרנט. עולם התורה וההשפעה של התורה גדל באופן בלתי נתפס על ידי האינטרנט. אני כיום שומע שיעורי תורה מבני אדם שהגישה שלי אליהם בלתי אפשרית לולי האינטרנט. אני עונה תשובות בהלכה לאנשים היושבים במקומות נדחים בארצות רחוקות שאין להם מענה הלכתי ראוי דרך האנטרנט, אני מקבל מאמרי הלכה והגות מתלמידי חכמים גדולים שלולי האינטרנט לא הייתי נחשף אליהם. אתה עצמך פנית לעזרה, ועוד אלפים כמוך פונים לעזרה דרך אתר אקשיבה שפועל דרך האינטרנט. ממש קשה במילים קצרות כל כך לתאר את נפלאות האינטרנט.

אלא שכמו כל דבר בעולם הזה, עולם הנתון לבחירת האדם, המציאות היא שככל שדבר גדול היכולת להתדרדר על ידו גם גדול. בבחינת ‘כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו’. האינטרנט הוא כלי מסוכן, כלי שהפיל חללים רבים. יש יכולת לכל אדם להיחשף לתכנים פסולים שבעידן של טרם האינטרנט הוא אפילו לא היה מדמיין על גישה למחוזות אפלים כל כך. מעבר למה שהאינטרנט הרס את התקשורת הבין אישית האנושית. הוא גם גורם לאנשים להיהפך למכונות. שוב בדיוק כמו שכתבתי על מעלתו של האינטרנט שאי אפשר במילים קצרות לתאר את נפלאות האינטרנט, כך ממש קשה במילים קצרות לתאר את חסרונותיו הגדולים.

אך חשוב מאד ראשית כל להבין האינטרנט הוא לא כלי הרסני, הוא כלי כמו כל כלי שיכול להיות הרסני ויכול להיות כלי נהדר. ב”ה יש היום חסימות נהדרות, נכון שהחסימות האלו גורמים גם לחסרון ביכולת החשיפה לתכנים טובים, כך הוא טבעו של סינון, אי אפשר באמת לסנן סינון שיתן לאדם יכולת של גישה רק לאתרים טובים, כי גם באתרים הטובים ישנם דברים פעמים שאינם ראויים, כך שבאינטרנט חסום אין את כל המעלות שיש באינטרנט, אבל הסכנה שיש באינטרנט פתוח היא כל כך גדולה וברורה, ולכן עדיף להיות חסום ולהימנע מן היכולת להיחשף לתכנים הטובים האלו, כי החשיפה לתכנים שאינם ראויים תבטל את כל המעלה של התכנים הראויים, בבחינת ‘ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות’. וחשוב לומר איש לא יכול לומר על עצמו שהוא אינו צריך בסינון, טבע האדם, וודאי אדם סקרן שברצונו להיחשף לעוד ועוד דברים ובשעות של חולשה ברצונו להיחשף לתכנים פסולים.

לפי מה שאתה מתאר האינטרנט שלך חסום חסימה ראויה, אתה אוהב את הכלי הזה הוא פותח לך את העיניים הוא נותן לך יכולת להיחשף לחומרים שמעניינים אותך, אתה כנראה אדם אינטליגנטי מאד, וככזה אתה חייב לתת לעצמך את היכולת ללמוד ולהרחיב את ידיעותיך. הבעיה שכיון שהקול שהבעתי מקודם לא נשמע מספיק, וברחובה של עיר נשמעת רק הזעקה על חסרונותיו של האינטרנט, אנשים ניגשים אל האינטרנט קודם כל כדבר אסור, התחושה של האדם שהוא עושה דבר אסור, היא כבר חלק גדול מן האיסור. מעבר לכך שכשלונות שיש לו גם לולי האינטרנט הוא מייחס אל האינטרנט. אתה כותב שפעמים אתה נחשף לדברים גרועים אתה כותב ‘בקטנה כי יש לך אינטרנט חסום מאד’, אני לא יודע על מה אתה מדבר, אבל יתכן שמדובר על דברים שגם בחיי היום יום היית נחשף אליהם, אלא שאתה עומד ובודק ומוצא, ואומר לעצמך, ‘הנה על זה ראיתי במודעות הרחוב הענקיות המזהירות מפני הכלי ההרסני הזה, הנה גם אני נפלתי’. התחושה הזו היא תחושה לא נכונה שנותנת לך תחושה שכל הישיבה שלך מול המחשב היא ישיבה של איסור.

גם התחושה של ההתמכרות, פעמים והיא לא נכונה. ואני לא מתכוון שאתה לא מכור קצת, אמת יתכן ואתה מכור, וכי בני האדם לא מכורים לטלפון שלהם? אני לא מדבר על טלפון חכם. אני מדבר על טלפון רגיל שאפשר רק לדבר בו, ותו לא. כמעט כל האנשים בני זמנינו מכורים אל מכשיר הטלפון, האם שמעת על זה שיח? האם מישהו פנה לאקשיבה או לאיזה מטפל בטענה הנה אני מכור לטלפון עובדה שאני לא יכול בלעדיו אפילו חצי שעה? למה לא פונים הרי זו התמכרות של ממש? אלא שהטלפון הוא כשר ואין תחושה של איסור בחיבור אליו. התחושה הזו שאני מכור משנה את התוכן של ההתמכרות. כשאדם מודע לכך שהוא מכור, הוא עסוק בזה והוא נלחם, ועצם המלחמה וההתעסקות בזה גורמת לחיזוק של ההתמכרות, כי ההתמכרות זה בעיקר המחשבה התמידית על הקשר ביני לבין הדבר שאני מכור אליו. אם אתה מכור לטלפון אתה לא יכול להיות בלעדיו אבל אתה לא מודע לכך ואתה לא עסוק בהתמכרות אתה כבר פחות מכור, לעומת זאת הקשר שלך אל המחשב הוא לא רק כשאתה יושב לפניו אלא ממש בכל זמן ביום אתה קשור אליו, כי אתה עסוק בלחשוב על הקשר לך אתו.

לכן קודם לכל תשנה את הגישה. תסתכל על עצמך בעינים מעריצות, תאהב את עצמך על כך שאתה כל כך חושק ללמוד ולדעת. כשתשנה את המבט שלך, אתה באמת תוכל להיות פחות מכור.

לעצם העניין אני פשוט הייתי מציע לך לא לגלוש סתם, ראשית כל תסדר לעצמך בראש, מה הם הדברים שמביאים לך ידע טוב וחשוב ומה לא. למשל, הרבה אנשים מכורים לאתרי חדשות, אתרים הנקראים ‘חרדים’, האתרים האלו לא תורמים לאינטליגנציה מאומה. האתרים האלו מלאים בלשון הרע ורכילות, מלאים בהגשה של ידע שגורם לאדם גסות וכהות חוש הרחמים. אם אתה מכור אליהם אתה צריך פשוט להחליט או להתנזר מהם לגמרי או לקבוע זמן מאד ברור שאתה מביט בהם חוק בל יעבור.

תבדוק מה הם הדברים שבאמת אתה מביט בהם בכדי להעשיר את הידע שלך. אני מאמין שיש גם דברים שאתה מעיין בהם לא בשביל להעשיר את הידע שלך, אלא סתם כי אתה נהנה מהם, זה חשוב, כל אדם צריך קצת להרפות את עצמו ולנוח עם משהו שהוא נהנה ממנו, אבל חשוב שהוא יהיה מודע לכך, שהוא עושה את זה בשביל זה.

בקיצור, תסדר לעצמך את החשיבה, תברר עם עצמך מה אתה עושה ולמה. ואחרי שתדע תעשה לעצמך כמין פירמידה, מה הם הדברים החשובים באמת, מה חשוב פחות, מה אתה עושה להעשרת המידע, מה אתה עושה להנאתך, ומה אתה עושה סתם כי משעמם לך. ואם אתה נחשף גם לתכנים פסולים, מה אתה עושה לתאוותך. הבירור הזה עם עצמך כבר ישנה לך את התמונה.

אבל העיקר מעבר להכל, זה פשוט להיות עסוק. יש לך עודף זמן, תגרום לכך שהוא לא יהיה לך… או שתקבע זמן ללימוד תורה, תחפש חברותא טוב, או שתשמע שיעור טוב. ואם מאיזו סיבה אתה לא מוצא חברותא ולא שיעור טוב לשמוע, תוסיף שעות בעבודה. או לחילופין תקבע זמן ללימוד בתחום בו אתה מתעסק או התחום אחר. אתה שוחר ידע אז קדימה תלמד תתמקצע בתחום שמעניין אותך, וכך האינטליגנציה שלך תוסיף לך בתחום ההתעסקות שלך, ולא תהיה לך לרועץ. תיחשף על ידי האינטרנט לרבנים שמעניין לשמוע אותם, תוריד שיעורים מקול הלשון, תימכר לשמוע אותם… אני בטוח שכאדם אינטליגנט אתה יכול להתמכר ובקלות לדברים שכדאי להיות מכור אליהם, צריך רק למצוא את החיבור שלך אליהם, תחפש תחום של התעניינות שיכול להעסיק אותך אתה יכול ללמוד נגינה או כל מהו אחר שאתה יכול לעסוק בו להנאתך.

דבר אחד תזכור תפסיק את המלחמה, הברוגז שיש לך עם עצמך, זו הבעיה הגדולה ביותר שלך. אחת מן התופעות שההתמכרות מולידה, זה סוג של מחיקה עצמית, אדם מאבד את העצמיות שלו – את האני שלו. בכדי שהאני של האדם יהיה קיים הוא צריך קודם כל לאהוב את עצמו ולהיות שלם עם עצמו. התחושה הרעה שיש לך, ההתייחסות הכל כך שלילית על מה שאתה עושה, היא קרקע פוריה מאד למידת ההתמכרות. לכן חשובה מאד הגישה שלך לדברים.

תסגל לעצמך ימים שבהם אתה מנותק מן האינטרנט. המבחן האמתי להתמכרות זה מה קורה כשאדם נמצא בלי הדבר אליו הוא מכור. למשל כולנו מכורים לטלפון. אם תהיה לנו שעה בלי הטלפון איך נגיב, מי שיגיב בעצבים הוא ממש מכור, לעומת זאת מי שיגיד ‘טוב לפחות יהיה קצת שעה של שקט’ הוא פחות מכור. תבדוק את עצמך מה קורה כשאין לך את האינטרנט בשעות של חופשה למשל, אתה עצבני? אתה לא מסוגל בלעדיו? אם זה המצב, אז פשוט תגרום לעצמך מצבים בהם אתה בלי האינטרנט.

העיקר אבל זו לא ההתעסקות בהתמכרות, אלא בעשה טוב, תמצא לעצמך דברים שבהם אתה פשוט אוהב להתעסק.

ועוד מילה אחת על הנדרים שאתה נודר תפסיק אתם מיד, כי נדר זה דבר מסוכן, ודאי כשאתה לא יכול להיות בטוח שתשמור עליהם, ככתוב (קהלת ה, ד) ‘טוב אשר לא תדור משתדור ולא תשלם’.

מקוה מאד שסייעתי לך. וכמובן שאם יש לך עוד שאלות אנחנו כאן באקשיבה תמיד לרשותך.

בהצלחה במסע, בעיקר במסע של שינוי המבט על עצמך

בהערכה רבה

שלמה

sh4101199@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. אשריך על התשובה הארוכה והמפורטת, אבל נראה שהיתה פה קצת אי הבנה.
    גם לי יוצא להתמודד עם ההתמכרות הזאת לאינטרנט, שגם אני הייתי מתאר אותה בדיוק באותה הצורה. הדחף הוא דחף גדול לשתות את כל הידע שמוגש בכל פינה באינטרנט. לדעת הכל, ללמוד הכל.
    מה שהצעת, רישום פרטים לבירור עתידי באינטרנט לא עוזר, הוא לא מאפשר לנפש בכלל את מה שהיא דורשת. הנפש רוצה לגלות עולמות חדשים, לשמוע דעות, להכיר אנשים, לחקור ולמצוא.
    הפתרון היחיד שעונה על זה שאני מכיר הוא לבקש מספק הסינון להציב הגבלת זמן לשימוש באינטרנט (כמעט לכל ספק אינטרנט יש שירות כזה). לדוגמה, אפשר לקבוע הגבלת זמן שימוש לשעתיים ביממה. לשעתיים האלה אתה צריך לצמצם את כל השימוש שלך באינטרנט- החיוני, וה’הרפתקני’.
    כך אתה גם נותן לתנועת הנפש החיובית הזאת את המקום שלה, וגם שומר על השפיות, הזמן שלך, הקשר עם הסביבה, ועוד ועוד.
    באופן כללי, כשרוצים להתמודד עם משו שיצא מפרופורציות, כל עוד הוא לא רע משורשו, צריך ורצוי לתת לו את המקום שלו, בחכמה והמון מחשבה. להגביל אותו למסגרת מבוקרת שלא תאיים על שאר תחומי החיים..
    ברכה והצלחה בכל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

יש לי נקיפות מצפון שאני גולשת באינטרנט בזמן העבודה
אני עובדת בהייטק. נחשבת לעובדת מוערכת. אבל יש ענין שטורד רבות את מנוחתי ואינני מעזה לשתף איש: במסגרת שעות העבודה אני מוצאת את עצמי שעות רבות מבזבזת בגלישה באתרי חדשות, מייל, רשתות חברתיות ותוכניות מענינות כמו הידברות וכו. (האינטרנט מסונן ואי אפשר בלעדיו לגמרי בעבודה) קשה לי להתרכז במשימות ובכל...
אם אני בונה אתרים באינטרנט אני מכשילה?
אני בחורה בת 20 לומדת באחד הסמינרים הטובים ביותר בירושלים לומדת במסלול גרפיקה. אחד מהדברים שאנחנו לומדות במסלול זה לבנות ולעצב אתרים לאנשים. בלימודי קודש אנחנו לומדות כמה הטכנולוגיה היא מסוכנת וכמה היא ממכרת בין היתר כמה היא אסורה. מה שקרה שנוצר לי ולחברותי דיסוננס נורא גדול בין מה שאנחנו...
מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...
התחתנתי ועדיין יש לי ניסיונות...
אני נשוי טרי חודש פלוס וכבר קרה לי פעמים תוך השבוע אחרון רצון חזק להכנס לאתרים עם דברים אסורים אין לי מושג מה אני מחפש שם בבית יש לי אשה יפה מאוד טובה חכמה נעימה לא מבין למה זה ככ חזק הנטיה. והכי חשוב לי לדעת האם אם אני לא...
יש בעיה בלצפות בסדרות?
אני רואה כמעט כל ערב פרק או שניים מסדרות, אני נהנית לראות זה משחרר אותי בסוף יום ואני אפילו מחכה לזה. רציתי לשאול: זה דבר חיובי? מצד אחד זה משחרר אותי וכיף לי ואני עושה את זה אחרי יום עמוס בעשיה, מצד שני לפעמים יש לי ממש מצפון מרגישה שאולי...
הסמארטפון והמסכים משתלטים לנו על החיים!
רציתי לשאול ככה.. אני נשואה פלוס 3 יש לי סמארטפון וגם לבעלי… יש לי מחשב נייד לצורך עבודה בבית שכשהוא לא בעבודה הילדים צופים בו ביוטיוב בתכנים שאני מאשרת להם כמובן. או משחקים בפלפון של בעלי אם הוא בבית.. מאדדדדד מפריע לי שזה כמעט הדבר היחיד שהם עושים בבית פלפון...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן