The Butterfly Button
תורה ומחקר, רוחניות וגשמיות: קשורים?

שאלה מקטגוריה:

שאלה בשני כיוונים. אשמח להתייחסותכם (ולפחות לחלק).
א. התורה עוסקת במאורעות שקרו בזמן ומקום מסויים. להתרשמותי (ככל שמחפש) רוב האנשים שחוקרים את אותם זמנים ומקומות מספרים או מתארים מציאות שלא תואמת את תיאורי התקופה, צורת הכתיבה, ההיסטוריה מסביב וכדו (מלבד יוצאי דופן צדדיים). נראה לי מוזר להיכנס עם אנשים כאלה לוויכוח בתחום שהם מומחים בו (ולהיות חכם ובביטחון מהם), וגם מוזר לתלות ב'זה' את התוה"ק. (אלא שלכאורה ממש תלוי)

ב. בכלל עצם אמונה בתומה"ש – שהקב"ה כתבה וכו. כלומר אי היכולת לחבר בין אלוקות מושלמת וכו לספר שיכולתי (לכאורה) לייחסו לאדם חכם או קבוצה , עם פגמיו ומעלותיו וכו . ובכלל חיבור בין עליונות ה' לדבר חומרי כספר ותוכנו.

תשובה:

שלום רב,

 

בפנייתך העלית שלשה היבטים שקשורים לתורה:

•היחס לתיאורים היסטוריים שבתנ״ך

•תלות אמיתות התורה בממצאים היסטוריים

•היות התורה מצד אחד אלוקית, ומצד שני גשמית ובלשון בני אדם

בדבריך ניכר שהינך מתייחס לתורתינו כמקור קדוש שניתן לנו מן השמיים, ומתוך הנחה זו צומחות להן שתי השאלות הנ״ל.

זוהי קרקע פוריה לגשת לנושאים אלה, ויישר כחך על שהינך מקדיש מחשבה לבירור האמת.

 

אפתח בשאלתך האחרונה, ומשם אחזור להשיב על הראשונה.

 

חושי בני האדם יכולים לתפוס דברים גשמיים בלבד, אך העולם הרוחני זוכה להכרה שכלית בלבד.

החיבור בין הגשם והרוח אינו מובן מאליו כלל, והוא אף מופרך.

בברכת ״אשר יצר״ אנו מודים על כך שהקב״ה ״מפליא לעשות״ – ופירש הרמ״א (אורח חיים ו,א) שהפלא הוא בכך שהוא קושר דבר רוחני (רוח האדם) בדבר גשמי.

כמו״כ החיבור שבין הקב״ה לעולמו הוא דבר פלא שאינו נתפס בשכלינו, ולא בכדי הבעת פליאה על כך.

מאידך תכלית בריאת העולם היא דווקא בחיבור הבלתי מובן הזה, והכלי להשגת מטרה זו היא ע״י התורה.

חז״ל (מדרש תנחומא וארא ט״ו) המשילו את מתן תורה באופן הבא:

אמר הקדוש ברוך הוא, "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (תהלים קטו, טז). משל למה הדבר דומה? למלך שגזר ואמר: בני רומי לא ירדו לסוריא, ובני סוריא לא יעלו לרומי. כך כשברא הקדוש ברוך הוא את העולם, גזר ואמר: "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם". שבקש ליתן את התורה, בטל את הגזרה הראשונה ואמר: התחתונים יעלו לעליונים, והעליונים ירדו לתחתונים, ואני המתחיל, שנאמר: "וירד ה' על הר סיני" וגו' (שמות יט, כ).

העליונים בדברי חז״ל הם העולמות הרוחניים, ואילו התחתונים מרמזים על העולם הגשמי.

התורה עוסקת בנושאים גשמיים, אך טומנת בחובה עולם רוחני עשיר שמקשר אותנו עם הקב״ה.

 

כאמור, היכולת של התורה לעשות חיבור שכזה אינו נשמע הגיוני עבורינו.

עם זאת ברצוני להוסיף עוד משל שימחיש את המתואר.

תלמיד צעיר אינו יכול להשיג את רמת ההבנה של מורו, בפרט אם מדובר באיש חכם שעסק בלימוד כך ימי חייו.

גדולתו של המורה היא ביכולתו לצמצם את דבריו לרמתו של התלמיד מצד אחד, ומצד שני להטמין בתוך דבריו את עומק הבנתו. לכשיגדל התלמיד ויחזור על תלמודו, הוא יבחין בכל פעם בעומק חדש בדברי מורו שלא היו נראים לעין בלימוד הראשוני.

יתרה מזו, הלימוד לא רק יקשר אותו לשכלו של מורו. העיון בחומר הלימוד יגרום לו להקשר לכלל דמותו של המורה.

כך הוא גם בקשר לתורה – היא אמנם דנה בעולם החומרי אך מכילה עומק רוחני שנחשף למי שזוכה לכך. יתרה מזו, לימוד התורה לא רק מקשר אותנו לחכמתו של הקב״ה כי אם לו בעצמו.

 

מעבר להבט הפלאי שבתורה, היא מכילה גם מסרים מוסריים שמטרתם לתקן את התנהגות בני האדם.

בנקודה זו ברצוני לפנות לשאלתך הראשונה.

התורה משתמשת בארועים היסטורים לא כדי לתעד ימות עולם, כי אם בכדי שנלמד מתוכם דרך חיים.

אמונתינו בהיות התורה מן השמיים אינה נובעת מהיותה מתאימה לארועים היסטוריים, כי אם מהמסורת שיש בידינו מאבותינו.

רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי (א, כ״ה) מבאר שאמונתינו מיוסדת על כך שעם רב מבני ישראל ראו בעיניהם כיצד הוציאם הקב״ה ממצרים ונתן להם את התורה, ובלשונו – ״דבר שנתברר לבני ישראל בראשונה על פי ראות עינים, ואחרי כן נמסר לאיש מפי איש בקבלה הדומה למראה עינים״.

 

כתבת שישנן עדויות סותרות לגבי אמיתותם של עובדות היסטורות שיש בתנ״ך.

במקרים לא מעטים נכתבו דברים שמיישבים את הסתירות ומקיימים את דברי התורה.

אציין כדוגמה את ספרו של יצחק מייטליס ״לחפור את התנ״ך״ אשר דן בממצאים ארכיאולוגים עדכניים שמתיישבים עם כתבי המקרא.

יחד עם זאת ראוי לזכור שיתכן מצב בו אכן המקרא יתעד ארוע שלא כמדוייק בכדי להפיק ממנו לקח מוסרי.

הגמרא (בבא בתרא טו,א) מביאה מחלוקת לגבי תקופת חייו של איוב. האפשרויות שעולות הן שהוא היה חי בימי האבות, בימי משה, בימי דוד, או שהוא היה חלק מעולי בבל. ר׳ שמואל בר נחמני סובר שאיוב לא היה ולא נברא וכל סיפורו אינו אלא משל.

הרמב״ם במורה נבוכים (חלק ג׳, פרק כ״ב-כ״ג) אומר שריבוי הדיעות לגבי תקופת חייו מחזקת את דברי מי שאומר שהוא לא היה ולא נברא. מטרתו של ספר איוב היא להביא דיעות שונות שמבארות כיצד ישנה מציאות של ״צדיק ורע לו״, ושאין דעת ה׳ כדעתינו.

הרי לנו דוגמה לסיפור שמציאותו מוטלת בספק, אך נכלל בספר התנ״ך במטרה ללמד אותנו דרך ה׳.

 

השבתי באופן כללי לשאלתך, אך במידה ותרצה התייחסות פרטנית לגבי ארועים היסטורים ספציפיים תוכל לכתוב לי בכל עת.

 

אני מודה לך על פנייתך ומאחל לך הרבה הצלחה בכל אשר תפנה.

 

 

רפאל

lieber.raph@gmail.com

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. עצם העניין שהמומחים בתחום מגיעים למסקנות הנוגדות את האמונה אין בה בכדי להפליא, הרמב"ם כתב באגרת תימן שבמשך הדורות תמיד היו לנו שני סוגי אויבים האחד אויב הנלחם בחיינו ואחד הנלחם באמונתנו, וכמו שרואים שבמשך הדורות עברו התחלפו האויבים מפעם לפעם עד שנפלו ואנו נשארנו, ראיתי גם בספר "שירי משכיל" להרה"ק ר' הילל מקאלמייא שכתב שיש קליפה הנקראת "בליאל" שאחוזה בחוכמות החיצוניות וגורמת לעוסקים בהם להכחיש את האלוקות,
    כמובן שאין מזה תשובה ספציפית על איזה טענה, ובודאי שלכל טענה צריך למצוא תשובה, אך איני רואה סיבה להעדיף מראש דוקא את דעת המומחים, בנושא הארכיאולוגה נתחברו כמה ספרים המראים שע"י חישוב שונה של התיארוך בהחלט יש התאמה בין המסופר בתורה ובין הארכיאולוגיה, כמו הספר "תקופות בתוהו" "התנ"ך האבוד", "מקרא וארכיאולגיה", אני יודע שאין אלו השיטות הקונבנציונליות, אך אני חושב שאין בכך בכדי לומר שאין דבריהם נכונים, ניסתי לחפש ביקורות ענייניות לגבי טענתו של וליקובסקי וכל מה שמצאתי הם טענות שאינו מדען, והתייחסויות לדברים אחרים שהוא אמר ותוך התעלמות מגוף הטענה לגבי שינוי התיארוך, איני אומר שאין שאלות על שיטתו, אך מצד שני גם על התיארוך המקובל יש לא מעט שאלות, וגם דברים שנראים ממש אבסורדיים, כיום יש מכון הנקרא "המטרה אמת" בראשות פרופ' דורון אורבך, הם מובילים פרוייקט הנקרא פרוייקט וליקובסקי, ע"מ לחקור בצורה ביקורתית את טענותיו בלא משוא פנים, שוה לברר אצלו את המצב,
    כמו"כ יש ספר "לחפור את התנ"ך" שמיישב את ממצאי הארכיאולגיה עם המקרא גם ע"פ השיטה הקונבנציונלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן