ערב טוב
תיארת בפשטות ובענווה את התהליך שאת כרגע עוברת, אף שזה תהליך מאוד חשוב, משמעותי ולא קל, תיארת את זה במילים קצרות "בחרתי לחיות אורח חיים דתי אמיתי" שה' יהיה בעזרך, ויתן לך את הכוחות ואת החיות להמשיך ולהתחזק בצורה נכונה ובריאה מתוך שמחה וטוב לבב.
הרצון שלך להכיר את בעלך לעתיד דרך שידוך ראוי וכך נהוג כיום, וכמו שכתבת "נראה לי הדרך המתאימה והצנועה ביותר", וכאן עולה השאלה: איך מתחילים? היכן מחפשים? ואיך אני יכולה למצוא אותו?
ברשותך, אתייחס לנקודה חשובה שצריך לזכור בתהליך ההתחזקות ויש לזה קשר גם לשאלתך כפי שתראי בהמשך. "דתי אמיתי" כמו שהגדרת, אינו נמדד לפי איזו קבוצה הוא משתייך, או כפי איזה הגדרה סוציולוגית הוא מגדיר את עצמו.
"דתי אמיתי" זו הגדרה בין אדם לקונו, אדם ש"בחר" לנהל אורחות חייו על פי התורה תורת ה' שהיא ספר ההוראות של הקדוש ברוך הוא לאדם איך צריך לחיות בעולם ולעבוד את ה', הוא דתי אמיתי.
ולכן לא כל מי שנראה או מגדיר את עצמו חרדי או דתי או כל הגדרה אחרת הוא "דתי אמיתי". מה שאומר שיכול להיות אדם שגדל בבית חרדי או דתי וכך הוא גם מתלבש ואולי גם נוהג לפי מראית עין, ויכול להיות שהוא גם מקיים הכל כפשוטו אך זה לא באמת מעניין אותו ולא מעסיק אותו בכלל.
בעוד שדרכן של המתחזקים שהם מחפשים את האמת, את העיקר, את רצון ה' בכל מערכת החיים, אחרת לא בטוח שהיו עוזבים את הדרך עליהם התחנכו וגדלו, כדי לבחור בדרך התורה והמצוות.
ובהקשר לשידוכים: בעולם מושלם שהעיקר מנחה את החיים ולא הטפל, גם בשטח השידוכים היינו מתייחסים רק למשודך ולמשודכת והרצון המשותף להקים בית יהודי, כל ה"מסביב" כמו: משפחה, קהילה, עבר, מגורים, מוסד לימודים וכדומה לא היו תופסים מקום כלל בשידוכים. לצערנו העולם מורכב, עדיין לא נגאלנו מ"גלות הדעת" ואנשים בעניני שידוכים מסתכלים הרבה על ה"מסביב" ולפעמים עוד יותר מהעיקר.
כמו כן הרבה אנשים מחפשים להמשיך את מסורת משפחתם וקהילתם ולכן כיום בציבור החרדי רוב השידוכים נעשים בין בני הקהילה אליהם משתייכים שני הצדדים, ליטאי בוגר ישיבת חברון או פונוביז', וכן בוגרי ישיבת פורת יוסף או חזון עובדיה ישתדכו עם בת משפחה דומה, חסיד ויזניץ עם חסידת ויזניץ, חב"ד עם חב"ד, גור עם גור וכן הלאה.
ויש בזה גם מן הצדק, חיי נישואין דורשת עבודה עצמית מאוד גדולה, ולא סתם אמרו חז"ל "קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף", כי לא פעם הרצון המשותף לחיים נכשל בעקבות דברים צדדיים. אך כששניהם באים מרקע דומה ורוצים להמשיך בדרך המשותפת והדומה הם יכולים לעקוף פערים רבים שיכולים להוות מכשול בחיי הזוגיות.
בדורינו השפיע עלינו ה' אור של תשובה והרבה אנשים מתחזקים ומתחילים לשמור תורה ומצוות, וגם אלו ששמרו פחות מוסיפים להתחזק ולשמור יותר. במסגרת עבודתי אני רואה שעיקר ההתחזקות בשנים האחרונות קיימת דווקא אצל צעירים ואפילו צעירים מאוד.
רוב גדול של צעירים אלו לומדים בישיבות הקדושות, הם בונים את עולמם הרוחני, משלימים את החסר בלימודי קודש, לומדים לחיות על פי תורה ואיך לבנות בית יהודי.
רק בשבוע האחרון התארס תלמיד שלי בן 21 שגדל בבית שלא שמרו שבת והוא חזר בתשובה בגיל 15 עם בחורה בת 19 בדיוק כמו שתיארת את עצמך.
בדרך כלל צעירים אלו מחפשים דווקא גם את הדומה להם, גם בגלל הרקע המשותף וההבנה של העבר באור הנכון, וגם בעיקר כי הרצון המשותף של שניהם לחיי זוגיות המושתתות על התורה, הצעדים שכבר עשו בשביל חיי תורה שבדרך כלל משולב בהם הקרבה גדולה נותנים לזוגיות ערך מוסף במעלה לאין ערוך.
התלמיד שלי הנ"ל שהתארס יצא במשך כשנתיים בשידוכים, כולל עם בנות ממשפחות חרדיות (בנות של בעלי תשובה), ושום דבר לא התקדם, בהצעה האחרונה הוא בכלל לא רצה לשמוע את ההצעה, הוא טען לי: אני כבר חרדי ולא מתאים לי לצאת עם בחורה שהיא לא מרקע חרדי, רק לאחר שהתארס הוא סיפר לי שרק עכשיו הוא מבין כמה היה לו חשוב בחורה מרקע דומה, שעשתה את אותה דרך ארוכה שהוא עשה ויודעת מה זה, יודעת להעריך את הקשיים, הניסיונות, הנפילות והעליות, בעוד שעם כל הבנות שהוא יצא מקודם הוא לא באמת התחבר.
וזה לא רק בקשר לעבר, גם בקשר לעתיד זה מאוד חשוב, היחס לעולם, למורכבות, לגבולות בין קודש לחול, הקשר עם ההורים, יקבל משמעות אחרת כשיש הבנה בין בני הזוג למצב וגם רצון להתמודד נכון ולקחת מכל דבר ומכל מצב את הדבר הראוי.
יתן ה' ותמצאי את הזיווג הנכון בקלות ותוכלו לבנות בית נאמן בישראל.
שמעון
[email protected]