The Butterfly Button
קיום ההלכות לפרטיהן

שאלה מקטגוריה:

אני לומד בישיבה מהמובילות בארץ, שבה קיום ההלכה הוא בסיס לכל דבר. לכן גם יש סדר מיוחד בו לומדים את ההלכה לדקדוקיה.
יום אחד בשיעור על הלכות נטילת ידיים, התאמץ המג”ש לבאר את פרטי ההלכות של הלכות נטילת ידיים לפרטיהן. הוא באר שכשהמים הגיעו לחלק זה של האצבע דינו כך, ואם הגיעו לחלק אחר דינו כך, וכן הלאה. בשלב זה עלתה בי השאלה כיצד חז”ל שהיו כמלאכים עם תפיסת עולם כה רחבה, מצאו לנכון לרדת לפרטים כה זוטרים וכה מוזרים? האם זה מה שרוצה מאיתנו הקב”ה?
תודה מראש על התשובה.

תשובה:

שלום לך,

אכן שאלה מופלאה שאלת. לו היה רואה אותך ישעיהו הנביא, ברי שלא היה קורא עליך “ותהי יראתם אותי מצוות אנשים מלומדה”. אתה מחפש את הרגש האמיתי בעבודת הבורא, ומבקש את דרך האמת. זה ממש מרגש ומפעים. אין לי מילים אחרות!

ובאמת, כיצד זה חז”ל, שדעתם רחבה כמלוא עולם, כביכול מתקטננים במילימטרים שהגיעו המים, אם להכא אם להתם. מאי נפקא מינא לקב”ה?

כזכור, חכמינו מלמדים אותנו שהנשמה באה לעולם כדי לזכות לעולם הבא בזכות ולא בחסד. שָׁכְנָה הנשמה בעולם הנשמות, נהנתה מזיו השכינה אך היה זה לחם חסד. נהמא דכיסופא. ולפיכך, מטובו הגדול שלח אותנו לעולם העמל והיגיעה, כדי שנהנה הנאה שלמה בסוף הדרך. ולכאורה, עדיין אין בכך כל תשובה לשאלה למה באנו לכאן? וכי אם נקיים מצוות תהיה בכך תועלת כלשהי לקב”ה? ודאי שלא. ואם כן ודאי, שלא נבראו המצוות אלא למען האדם. הבה נתבונן, כיצד יכולות המצוות להועיל לאדם?

אתן לך דוגמה. שלמה המלך אומר על מצוות פרה אדומה “אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני”. לעניות דעתי, רמז לנו שלמה החכם מכל אדם, על טעם המצוה הזו גופה. כל כולה של המצוה לא נועדה אלא ללמד אותנו שלחכמתנו יש גבולות. זהו טעם המצוה. ללמד אותנו ש”אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני”.

ואולי לא. אם היינו יודעים בודאות שזהו הטעם, הרי שהיה בכך סתירה מיניה וביה.. כך שאר המצוות נועדו למען האדם, ולא להעניק משהו לקב”ה השלם ואינו חסר דבר. ממילא, כל המבט שלנו על ענין דקדוק במצוות, מקבל משמעות חדשה. אין בכך רק “גדרים” וחילוקים, אלא שעצם הרצון והשאיפה לדקדק במצוות, ומתוך כך ללמוד את פרטי ההלכות ולטרוח לקיימן באופן היותר טוב, היא היא המטרה שלשמה ניתנו לנו המצוות בכללן. ולכן, העיסוק בזה אינו מיותר חלילה, אלא הינו העשרה של דברי אלוקים חיים.

מצד שני, אין משמעות למצווה שאיננו יודעים כיצד לבצעה. וכל רעיון נשגב, כשרוצים להפוך אותו לבר ביצוע, צריך להגדיר את פרטי הביצוע. וכאן, אכן, מגיעים אל הפרטים הטכניים. אבל אל לנו להתבלבל. ההקפדה על הפרטים הטכניים היא הדרך שלנו להתחבר אל הנשגב שבמצוה. ובמקרה של נטילת ידיים להתחבר לטהרת הידיים וטהרת הלב. העיסוק בדברי קדושה מתוך טהרה, יש בו לגרום לחיבור נפשי אל הקדושה. עצם מחוייבותנו להלכה, היא זו שמתבקשת מאיתנו. הדקדוק בפרטי ההלכה, הוא האות לכך, הוא המביא לכך, והוא הקושר אותנו לאותה מחוייבות.

אם כן, גבוה מעל גבוה, הדקדוק במצוות מביא למחוייבות להלכה, ומסמל אותה. המחוייבות להלכה, מביא לחיבור למצוות, ומסמל אותו. החיבור למצוות מביא לחיבור לקב”ה ומסמל אותו. הן ההקשר הריאלי והן ההקשר האסוציאטיבי, מעביר אותנו מהמעשים שבשליטתנו, לחיבור אל הנשגב מאיתנו. והאמת, שכל מה כתבתי כבר אמרו חז”ל במשפט קצר: “תכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכסא הכבוד”.

אני מאחל לך, שתמשיך לחפש את תחושת האמת בחייך ובמעשיך, שתמשיך לגלות את היופי שבחיבור האישי, האמיתי, הפנימי לקב”ה ולקיום מצוותיו ושבבוא העת, תפיץ אור זה סביבותיך

בברכה

יחזקאל. <[email protected]>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אפשר ללמוד בבית עם רעש הילדים?
אני בעל תשובה המון שנים, כבר עם מספר ילדים, ולא נתתי דעתי מעולם לשאול ולהתייעץ איך זה אצל אחרים? איך בית של תורה (אברך) אמור להתנהג מבחינת לימוד התורה בתוך הבית. לא גדלתי כמו שאמרתי בבית של תורה. ולכן המון שנים שאני נשוי, חשבתי לתומי שזה נורמלי ללמוד ולבקש קצת...
מרגיש אבוד בישיבה – להישאר בה? לחפש מקום אחר?
אני בחור בן 18 וחצי שלומד בישיבה, או לפחות אמור ללמוד… כבר שבועיים שאני לא מגיע לסדרים, פשוט לא מצליח למצוא את הכוחות. בהתחלה זה היה מרגיש כמו חופש, אבל עכשיו זה כבר נהיה כבד, תחושה של רִיק שאין לי איך למלא. הבעיה היא שאני לא באמת מרגיש שייך לישיבה....
אין לי יישוב הדעת ללמוד כשיש בלגן בבית
יש לי בעיה שאני מאוד אוהב סדר וניקיון. למה הבעיה? כי לפעמים אני מרגיש סתירה עם לימוד התורה הקדושה. אם אני מגיע אחריי יום עמוס ויש דברים לא מסודרים על השולחן, על הספות ועוד. או דברים זרוקים פה ושם על הריצפה כיאה לבית עם ילדים. אני מרגיש אי ישוב הדעת...
השתנה אצלי היחס של הוכחות מהמדע לדברי חז"ל
אני ממש לא מבין את עצמי. משני בחינות הפוכות לחלוטין. תמיד ידעתי שדברי חז״ל קודש קדשים ואין עורר עליהם ואין להטיל ספק בהם. ואם ה״מדענים״ בעיני עצמם למינהם ״מוכיחים״ הפוך הרי שכל מה שצריך זה לחכות למדען הבא שיפריך את קודמו, כפי שהיה מאז תחילת ה״מדע״. והנה פתאום בתקופה האחרונה...
איך תיתכן מכירת יוסף? זה בלתי נתפס..
רציתי לשאול איך האחים של יוסף מכרו אותו הבנתי שזה משהו הרבה יותר רצינים מי מה שחושבים אבל עדיין לא הבנתי איך אפשר לעשות כזה דבר שבעיני הוא ממש מזעזע
חיבור לעבודת ה' ע"י התבודדות או לימוד תורה?
אני בחור ישיבה בן 21 לאחרונה התחלתי לעשות התבודדויות כל יום בהתחלה זה היה קוהרנטי ומסעיר לאט לאט זה ניהיה יותר ויותר קשה פתאום תפסתי,הבנתי שבאופן כללי כל החיים ,החוויה שלי בעבודת ה היא כביכול שמבלי שאקריב את עצמי על המזבח בסתם לימוד, בסתם באופ”כ ,את החיים הפשוטים בעצמם אני...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן