למה באירוסין (סעודת התנאים) שוברים צלחת ומי שעושה את זה הינן האמהות של החתן והכלה ולעומת זאת בחופה שוברים כוס ואת זה עושה החתן? ויותר מזה למה את הצלחת זורקים ועל הכוס מספיק דריכה?
אשמח למענה מהיר
בתודה רבה מראש
גדי
למה באירוסין (סעודת התנאים) שוברים צלחת ומי שעושה את זה הינן האמהות של החתן והכלה ולעומת זאת בחופה שוברים כוס ואת זה עושה החתן? ויותר מזה למה את הצלחת זורקים ועל הכוס מספיק דריכה?
אשמח למענה מהיר
בתודה רבה מראש
גדי
שלום גדי
למנהגים אלו (ואחרים) ניתנו טעמים רבים שניתן למצוא בחיפוש מהיר בויקפדיה (http://goo.gl/c6hgyX).
ובמקומות רבים נוספים (לדוגמא: http://www.daat.ac.il/daat/v-articles/gelbard45.pdf).
לא תמיד ניתן לשאול למה בדיוק המנהג כך ולא אחרת, מכיוון שהוא משהו מתפתח ולא איזו קביעה מחושבת על ידי חכמים או נביאים, ולפעמים הטעם הוא פשוט טכני (מזג אויר, יופי וכדומה).
מעניין כאנקדוטה לראות שהמנהג שציינת בעבר לא היה דווקא לכוס או צלחת, והיו גם שרצו לבטלו עי' שדה חמד (אסיפת דינים, מערכת זיין, אות יב):
"ובבואי למקומות אלו, ראיתי שנוהגים בני העיר הזאת הקריציקאים, (ילידי האי קרים), לשבר כוס כשעושין שידוך ג"כ, ולפי הנראה לקחו מנהג זה מהאשכנזים הי"ו, שנוהגים לשבר קדרות בעת כתיבת התנאים, והיינו כדי להבהיל ושלא תהיה שמחה במילואה ולזכור החורבן.
ועתה אחר שדשו בה רבים מעמי הארץ, נהפך להם מיגון לשמחה, שבשעת שברת הקדרות פיהם ימלא שחוק ואיטלולא, ותבקע הבית לקולם מרוב השחוק, … ואי איישר חייליה אבטליניה, כי טוב העדר הטוב ממציאות האינו טוב".
בכל מקרה נושא זה, כמו נושא המנהגים בכלל הוא נושא רחב שנכתב עליו הרבה, ותוכל למצוא עליו מידע רב באינטרנט ובספרות ההלכה.
בהצלחה רבה!
מיכאל
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום: