שלום לך
קראתי בקשב את זעקתך לעזרה. ניכר שאת סבתא אוהבת ודואגת מקירות ליבה והמצוקה שאת מתארת היא משמעותית
סיפרת שנכדתך בת חמש סובלת מזה שנתיים מביעותי לילה שכוללים דופק מהיר, פחד ובכי. זה קורה מידי לילה, ולפעמים מספר פעמים בלילה.
הילדה מתעוררת בבכי ובבהלה, מעירה את האמא ואת האחות ומלבד הסבל של הילדה עצמה, גם התפקוד של המשפחה נפגע.
בתוך הדברים הזכרת שתי דרכים לסיוע, אחד רוחני בעזרת רב – שאת מתקשה למצא, ואחד גשמי בעזרת פסיכיאטר – שאת לא בטוחה שהוא נכון.
סיפרת שאת בעצמך סבלת בעבר מתופעה דומה ונעזרת ברב שערך "תיקון" לפי הקבלה, וזה עזר. ניסית לעזור לנכדה בדרך דומה על ידי רב אחר, אבל זה לא עזר.
בשולי הדברים סיפרת שבקופת החולים הפנו אתכם לפסיכיאטר וכתבת שזה "לא פתרון" לפנות לפסיכיאטר ש"ימלא את הילדה בתרופות הרגעה" ולכן את מבקשת הפנייה לרב.
הסיפור שלך נוגע ללב, אנסה לחשוב איתך על פתרונות
לתופעות נפשיות יש שני חלקים, חלק רוחני פסיכולוגי וחלק גשמי פיזי. למשל, אדם ששקוע בעצב עמוק, יש את החלק הפיזי – חומרים שחסרים לו במוח או התפקוד של המוח שלו, ויש גם את החלק הפסיכולוגי, המחשבות שלו, הרגשות שלו. הוא רואה את החיים באור שלילי והתקווה שלו חלשה. גם החלק הפיזי וגם החלק הפסיכולוגי נמצאים בתוך השטח ה"טבעי", התורה מלמדת שיש בנוסף גם חלק גבוה יותר, רוחני.
כאשר רוצים להתמודד עם בעיה, צריך לטפל בכל החלקים שלה. אי אפשר להזניח את אחד החלקים. למשל, המשנה במסכת קידושין אומרת שפרנסה תלויה במעשים הטובים של האדם. אז צריך לתקן אותם ולהתפלל על הפרנסה – זה ברובד הרוחני, אבל באופן רגיל זה לא מספיק, צריך גם לפעול ברובד הגשמי – לעבוד. אותו דבר נכון גם כאשר יש מצוקה נפשית, צריך לפעול בכל המישורים הנדרשים. את משערת שהמצוקה של הילדה נובעת מסיבות רוחניות או על-טבעיות ולכן פנית לרב שיעשה "תיקון", ומן הסתם אתם גם מתפללים עליה, אבל בנוסף צריך גם לטפל בחלק הגשמי.
אדם הוא שילוב של רוחניות וגשמיות ועליו לפעול בשני המישורים הללו. מאחר שהזכרת פנייה לרב שעשה תיקון, אתן לך את הדוגמה הבאה. הנביא עובדיה החביא במערות מאה בני נביאים, דאג לכל מחסורם ונכנס לחובות. אחרי שהוא נפטר, באה אלמנתו לאלישע הנביא וזעקה לעזרה: הנושה בא לקחת את שני בניה לעבדים. אלישע פעל בדרך נס כדי שיהיה לה שמן, גם לשלם את החובות וגם לחיות בנותר וכך כתוב בנביא: וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע, מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, הַגִּידִי לִי, מַה-יֶּשׁ-לכי (לָךְ) בַּבָּיִת; וַתֹּאמֶר, אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת, כִּי, אִם-אָסוּךְ שָׁמֶן. ג וַיֹּאמֶר, לְכִי שַׁאֲלִי-לָךְ כֵּלִים מִן-הַחוּץ, מֵאֵת, כָּל-שכנכי (שְׁכֵנָיִךְ)–כֵּלִים רֵקִים, אַל-תַּמְעִיטִי. ד וּבָאת, וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד-בָּנַיִךְ, וְיָצַקְתְּ, עַל כָּל-הַכֵּלִים הָאֵלֶּה; וְהַמָּלֵא, תַּסִּיעִי. ה וַתֵּלֶךְ, מֵאִתּוֹ, וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת, בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ; הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ, וְהִיא מיצקת (מוֹצָקֶת). ו וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים, וַתֹּאמֶר אֶל-בְּנָהּ הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי, וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, אֵין עוֹד כֶּלִי; וַיַּעֲמֹד, הַשָּׁמֶן. ז וַתָּבֹא, וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לְכִי מִכְרִי אֶת-הַשֶּׁמֶן, וְשַׁלְּמִי אֶת-נשיכי (נִשְׁיֵךְ); וְאַתְּ בניכי (וּבָנַיִךְ), תִּחְיִי בַּנּוֹתָר.
אלישע פעל בדרך נס, אבל זה היה צריך להיות בתוך "כלי" גשמי! דברים רוחניים מופיעים בעולם באמצעות ביטויים גשמיים
כשם שבאדם יש חלק רוחני וחלק גשמי, גם בחלק הגשמי של מצבים נפשיים יש שני חלקים: חלק פיזי וחלק פסיכולוגי, ולכן יש גם שני סוגי טיפולים: טיפול רגשי (פסיכותרפיה) וטיפול פסיכיאטרי – הראשון מטפל ישירות בנפש והשני משפיע על הנפש באמצעות טיפול בגוף.
טיפול רגשי מתעסק במחשבות והרגשות של הילדה ושל הסביבה שלה. זה יכול להיות באמצעות דיבור או משחקים שונים וכן הדרכת הורים. במסגרת טיפול כזה אפשר לנסות לברר מה המקור הגשמי של הסבל של הילדה – האם יש משהו במשפחה שגורם לה חוסר ביטחון, האם היא נחשפה לאירוע טראומטי כלשהו, האם מישהו מציק לה או פוגע בה. מטפל ינסה לברר האם התסמינים שהילדה מפתחת הם אולי "קריאה לעזרה" על משהו שמציק לה בחיים, אולי זה נובע גם מדרך התמודדות לא נכונה של הילדה או משפחתה עם אתגרי החיים.
לפעמים טיפול רגשי לא מספיק ויש צורך גם בעזרה רפואית תרופתית. יכול להיות שהסיבה לבעיה קשורה (גם) למשהו פיזי בגוף שלה. רופא צריך לבדוק האם התסמינים נובעים מסיבה רפואית כלשהי, הסיבה רפואית יכולה להיות קשורה לכל מיני בעיות רפואיות "רגילות" או פסיכיאטריות, ופה מגיע התפקיד הייחודי של הפסיכיאטריה. האפשרות של טיפול תרופתי פסיכיאטרי מעלה הרבה דאגה וחששות אצל הורים, אבל לפעמים אין ברירה. לפעמים המחיר של הסבל מהבעיה גדול מהמחיר של השימוש בתרופה. הרבה פעמים מתחילים מטיפול רגשי, ורק אם זה לא עוזר משלבים גם טיפול תרופתי פסיכיאטרי. טיפול פסיכיאטרי אינו "חתונה קתולית". יש מצבים שבהם לוקחים את התרופות רק לפרק זמן מסוים, עד שהילד חוזר לעצמו ואז – בהתייעצות עם רופא – מסירים בהדרגה את הטיפול התרופתי.
תחשבי על מצב שבו הגוף לא מפריש מספיק אינסולין ויש "בעיית סכרת". אפשר לשנות הרגלי בריאות ולסייע לגוף לפתור את הבעיה בעצמו, ולפעמים אין ברירה אלא לקחת אינסולין, להכניס לגוף את החומר שחסר לו. תחשבי על מצב שבו המוח לא מפריש חומר שדרוש לשם רגיעה וישנם מצבי חרדה/פחד. גם פה אפשר לשנות הרגלי חיים, לתמוך בילדה, להבין את המצוקה שלה, לברר אם יש כלפיה פגיעה, להדריך אותה ואת ההורים כיצד לסייע לה, וייתכן שיהיה צורך לתת לה חומרים שאולי חסרים לה בגוף.
בשורה הסופית, לצד הפעולות שלך בסיוע לילדה במישור הרוחני – חשוב מאוד לסייע לה גם במישור הרגשי והפיזי. גם הטבע נברא על ידי ה' וגם אליו יש להתייחס.
מציע לפנות למטפלת מוסמכת בילדים (עובדת סוציאלית או פסיכולוגית – אפשר לקבל רשימת מומחים בקופת חולים, וגם לקבל מימון מהקופה בהתאם לביטוח שיש לילדה). תספרו למטפלת את כל הרקע ואת הנסיונות הקודמים שלכם לטפל בבעיה. אל תהססי לשתף אותה בהשערות שלכם על המקור הרוחני של המצב. תנו לה את מלא התמונה כפי שאתם רואים אותה. חשוב להתכונן היטב לפגישה הזו ולברר גם עם הגן של הילדה איך התפקוד של הילדה, האם יש חוזקות או קשיים שהגננות ירצו לציין.
ייתכן שהמטפלת תתחיל לטפל על סמך מידע זה, וייתכן שהיא תבקש שגם רופא ילדים או רופא פסיכיאטר ייתן חוות דעת ואז תחליטו יחד כיצד לעזור לילדה
יש מטפלים רבים שעובדים בשיתוף פעולה עם רבנים, ויש אפילו פסיכיאטר (ד"ר ויצטום) ששילב בין טיפול רפואי לתיקון על פי הקבלה
את אוהבת את הילדה, את מבטאת דאגה עמוקה וכנה כלפיה וכלפי משפחתה. הילדה סובלת מאוד, גם המשפחה. ניסיתם לעזור בדרך אחת, אבל עדיין הבעיה נמשכת. צריך להוסיף גם סיוע נוסף, ויפה שעה אחת קודם
באיחולי בריאות, שלווה, השקט ובטח
חיים
[email protected]