הרב שלנו בסמינר אומר שטלפון לא כשר יותר גרוע ממיתה, משום שמוות הוא לגוף והטלפון הורס את הנשמה. קשה לי לקבל את זה. האם זה נכון?
הרב שלנו בסמינר אומר שטלפון לא כשר יותר גרוע ממיתה, משום שמוות הוא לגוף והטלפון הורס את הנשמה. קשה לי לקבל את זה. האם זה נכון?
רותי היקרה,
העובדה ששאלה זו מטרידה אותך, או בלשונך: "קשה לי לקבל את זה" מלמדת אותי עד כמה את חושבת על הדברים שאת לומדת וסופגת, חפצה להבינם לאשורם, ורק אז הם מתיישבים על ליבך. המשא ומתן הפנימי שאת מנהלת עם עצמך בטרם את מטמיעה את אשר שומעות אוזנייך מעידה על עמקות מחשבתך ומבטך, שמסרבת לקבל דברים כ'מובנים מאליהם'.
לעובדה שדבריו הנחרצים של הרב, לא 'מסתדרים' לך יכולות להיות מספר תהיות הגיוניות, שלכולן מכנה משותף:
הואיל ואת מציינת שאת כבר בת 19 שנה, הרי בגיל זה את ודאי נוכחת לדעת לא אחת, שדברים רבים בעולם לא ניתן לחלק אותם באופן דיכוטומי וברור לצד הטוב או לצד הרע באופן מובהק. כשאנו מחנכים ילדים צעירים אנו משתדלים לא 'לבלבל' אותם, וכמו ב'סרט', נשתדל לחלק את הדמויות/החפצים/הארועים לטובים ורעים, ואז אנו דורשים מהילד להתרחק מן הרע ולדבוק בטוב. ככל שאנו מתבגרים, אנו מבינים את העולם באופן מדוייק יותר, ומגלים שאמנם הטוב והרע נמצאים בשני צדדים הפוכים ומרוחקים, אך ביניהם ישנה קשת ארוכה מאד של מצבים שנמצאים על כל אחת מאותן נקודות בסקאלה המחברת את שתי הקצוות.
האדם הבוגר, והחושב משתדל לזהות בכנות וללא משוא פנים, היכן נמצאת נקודות הבחירה' שלו, ובהתאם לה 'לבחור בחיים', לנהוג ולבחור רק במעשים שהוא יודע שיקלו עליו את הבחירה בטוב.
אנו מתפללים כל יום 'ואל תביאינו לידי ניסיון' , איננו אוהבים נסיונות ומשתדלים לברוח מהם. הגמרא אומרת שנזיר המחוייב לפרוש מן היין, אזי גם לכרם אין לו להתקרב. וזאת מדוע? כדי לא להעמיד עצמו בניסיון.
אין ספק שפלאפון לא כשר הינו כלי שמקרב אלינו את הנסיונות ולא מרחיק אותנו מהם. רק אנו יודעים על עצמינו אם אנו מסוגלים לעמוד בהם אם לאו. נזכור שגם בטלפון כשר ניתן לעשות חלילה שימושים פסולים, לדבר לשון הרע וכד' אני מאחלת לך לעשות את כל הבחירות שילוו אותך בחייך, מתוך אהבת ה', רצון להדבק בדרכיו, תוך הכרות עמוקה עם חוזקותיך וכשרונותיך, אשר אין לי ספק, כי יובילו אותך לבחור רק בטוב.
ורדית
yvradv@gmail.com
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:
4 תגובות
התשובה אומנם יפה ונכונה אבל הצורה שבה מנסים להעביר מסרים לציבור צורמת. הופכים משום מה המון דברים לשחור ולבן. לא נותנים דרגות ביניים. עשו טלפון כשר. אבל ישנם אנשים שלהם אפשרות שליחת הודעה שימושית ביותר, אז אותו אדם יזדקק לטלפון לא כשר. ויש עוד דוגמאות רבות. חז"ל הכירו את חוכמות העולם והמשוררים הכירו את השירה הערבית ואילו כיום מחוץ לעולם התורה רוב הציבור החרדי בכלל לא מכיר או יודע.
יש בי תחושה קטנה שבתגובות כאלו אנחנו מחמיצים את המטרה שלשמה נתכנסנו.
נדמה לי שאפשר לומר שהרב/ המורה או מי שאמר את הדברים, כשל בלשונו וראה במכשיר לא כשר דבר חמור הרבה מעבר למה שהוא.
דומני, שאין זה המקום לגבות כל מחנך מתלהם. ואנו כקבוצה שמעוניינת לעסוק בסוגיות אמיניות חינוכיות שהנשמה תלויה בהם, לא בהכרח צריכים לענות 'אמן' על כל הפרזה של רב או מחנך טועה.
יונה
אני חושבת שמי שמאזין ל"צליל" של התשובה ישמע את הביקורת בין השיטין.
התשובה מתרכזת בבחירה של השואלת ובכוחה להכריע בין טוב לרע בכוחות עצמה, תוך התייחסות לשיקולים שונים. אני חושבת שזה מענה ראוי למי שמנסה בהפחדות או בהגזמות לשלול בחירה מתלמידיו.
תמר
משה
מכיוון שהנושא שהעלית כללי יותר, תשובה מפורטת ניתנה על ידי ורדית כאן: https://akshiva.co.il/?p=265
מוזמן להמשיך ולדון שם.
מיכאל