The Butterfly Button
הילדה לוקחת לנו כסף מהארנק

שאלה מקטגוריה:

בתי בת ה13 גונבת מאיתנו כסף מהארנק כמה פעמיים בסכומים בין 50 שקל עד 300 שקל! כיצד עלינו לנהוג ולטפל בה?

תשובה:

הורים יקרים!

אין לי פרטים רבים בשאלה ולכן אמקד את התשובה בנושא הכללי: מדוע ילדים לוקחים כסף ללא רשות, ומה ניתן לעשות במצב כזה?

אחד הכלים המרכזיים שיש בחינוך, ואולי העיקרי שבהם, הוא האהבה. האהבה הנכונה והמדויקת ביותר, שהיא גם האהבה היחידה החשובה לענייננו, היא אהבת חינם. כלומר – אהבה ללא תמורה, אהבה שאינה תלויה בשום דבר.

אם אמא אוהבת את בתה כיוון שהציונים שלה תמיד טובים, זוהי אהבה שתלויה בדבר – בציונים – ולא אהבת חינם. אם אב אוהב את בנו כי הוא מסודר ונקי, או כי הוא לומד טוב, אז אף זו אהבה התלויה בדבר – בניקיון או בלימוד – ולא אהבת חינם.

מנגד, כאשר אב אוהב את בנו גם כשהוא אינו לומד כפי יכולותיו, אז זוהי אהבת חינם – אהבה שברור לאב ולבן גם יחד שהיא באה רק בגלל שהם אב ובן, ולא בתמורה למשהו. וכאשר אמא אוהבת את בתה אפילו שהיא לא חברתית כמוה, לא מטופחת כמוה ואפילו בלימודים היא נחשלת – זוהי אהבת חינם. אהבה ללא תמורה, רק כי הם אם ובת.

ילד מלא באהבה הוא ילד שמח, נותן, פעיל וחיוני. הדרך היחידה למלא מצברים של אהבה היא באהבת חינם. כל אהבה אחרת, זו שתלויה דבר, נתפסת כאקט מסחרי, סוג של “ביזנס” – כדאי לי להמשיך להיות תלמידה חרוצה כדי שאמא שלי תאהב אותי, ואבא שלי אוהב אותי כעת כי שיחקתי בשקט ונתתי לו לישון.

כאשר היחסים הם “מסחריים” אין אפשרות של אהבת חינם שניתנת סתם ככה לילדים, ובמצב כזה ילד עשוי להגיע למצב של לקיחה ללא רשות. לקיחה זו נעשית כדי לספק לו את המקום של אהבת חינם, ללא תמורה. כאשר היחסים “מסחריים” הילד יקבל כסף בתור פרס, ולא סתם, ללא סיבה. אם הוא לא מקבל ללא סיבה, רק כי אוהבים אותו, הוא עלול גם לקחת בלי סיבה.

בדרך זו יכול ילד להגיע למקום של לקיחה ללא רשות.

כאשר דבר כזה קורה בבית, קודם כל לא צריך לדאוג. זה רק סימן ותמרור להורה, וטוב שיש סימנים כדי לדייק את הדרך ולדעת כיצד להגיב ולפעול.

מה שמומלץ לדעתי הוא להרבות באהבת חינם בבית – מתנות ללא סיבה, ביטויי אהבה כמו “הכנתי לך את הסלט שאת אוהבת” או “היום רציתי להכין לך את הסנדוויץ’ בעצמי ולא שתכיני לעצמך”, וכן על זו הדרך. יש אינספור הזדמנות במשך היום להפגין אהבת חינם, אם במילים, אם במעשים כמו ליווי עד הדלת או כיסוי בשמיכה בלילה, ואם בחיבוק או נשיקה. העיקר שזה ישי “על ריק”, ולא כתמורה. אהבה לשמה.

כשילד יתרגל שהוריו אוהבים אותו תמיד, בכל מצב וללא קשר להתנהגות, והאהבה שהוא מקבל היא חינמית, תמידית וקבועה, הוא לא יצטרך “לארגן” לעצמו מתנות חינם, הוא ילמד לקבל אותם מהוריו וזה ימלא אותו.

זהו תהליך, דבר שלוקח זמן. תנו את הזמן לכם ולבת להתרגל למושג של אהבת חינם, לנתינה של חינם בלי תלות בדבר. בינתיים היא לא “גנבה”, היא “לקחה” כסף ללא רשות. אפשר בגיל הזה, הגדול יחסית, לתת לה במתנת חינם (לא כתמורה למשהו!) דווקא כסף, כדי שתדע ותרגיש שאתם עדיין מאמינים בה, ואין לכם ספק שזו תקופה זמנית שתעבור. כך גם תתנו לה את הכוח והאמון בעצמה להפסיק עם זה.

אני מאחלת לכם שמחה רבה בדרך זו מלאת האהבה!

תמר פ. tamarparent@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

יחסים קשים בין אב לבנו בן ה 15
הבן שלי הבכור בן 15 לא מדבר יפה לאבא וגם מעליב אותו. הבן פגוע מהאבא בגלל שאבא מצדד ונותן יחס מועדף לאח הקטן בן ה 10. כאשר מקלל ומעליב. לאחר תקופה ארוכה שלא עשה זאת וניסה לשקם את היחסים עם אבא והתנהג יפה וממש השתדל. אבא כעס עליו על משהו...
קושי עם שמירת שבת מול בעלי והילדים
אני נשואה ויש לנו ב”ה שני ילדים בני 10 ו12 חזרתי בתשובה ממש לאחר נישואי ולבעלי ממש קשה עם זה. יש לנו הרבה ויכוחים סביב הנושא בכלל ובעיקר בכל מה שקשור לשמירת שבת וחגים. ב”ה הילדים שומרים שבת ככל יכולתם כבר כמה שנים. וזה נושא שעוד יותר מעלה כעסים ,גם...
קשה לי עם גבולות לילדים ובכלל
ראיתי כאן באתר תשובה שנגעה בעניין גבולות. אני ממש מבינה ומסכימה עם צורך בגבולות רק שקשה לי מאד לעשות אותם. אני מרגישה רעה ואכזרית ואני עושה אותם למרות זאת מתוך הבנה אבל בלי השלמה. אני ראיתי בעין שכל המרחם על אכזרים וכו’ אבל עדיין קשה קשה במיוחד עם הילדים. יש...
בעלי לא מרוצה מהבית ומהילדים שלנו
זה נשמע כל כך בנאלי כבר שכל שאלה מתחילה בתודה גדולה…. אבל האמת שאי אפשר לדלג על זה….כי באמת מה שאתם עושים באקשיבה, זה מעל ומעבר למצופה. הן מבחינת התוכן המקצועי והרב והן מבחינת הניראות ונוחות הגישה. ה’ ישלם שכרכם! השאלה שלי נוגעת בתפר הדק שבין זוגיות להורות… אקדים לומר...
הבן הנשוי לא רוצה בקשר איתנו
הבן הנשוי שלנו בתקופה האחרונה הפסיק קשר איתנו ההורים נשוי כבר 3 שנים ומתחילת הנישואין התגלו קשיים עם כלתנו כשנולדה להם בת לא ניתנה לנו ההרגשה לגישה חופשית לנכדה- תמיד הגבילה אותנו אם זה בשעות ביקור וגם כשהיינו מגיעים היו התניות של זמן איכות איתו כי היא צריכה לישון (באמצע...
בן ה-8 שלנו משקר
בני הבכור בן 8, פעמים רבות משקר עלינו ההורים. כבר תקופה ארוכה שאנחנו לא יודעים מה לעשות ואיך להגיב. כמו כן הוא תמיד דואג להוציא את עצמו “נקי” מכל מריבה שהייתה בכיתה וכד’. מספר לנו שהוא לא אשם והילדים התחילו איתו ולא הוא. שהחבר דיבר איתו ולא הוא דיבר. מורים...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן