לשואל היקר שלום רב.
אכן אנו נפגשים לעיתים בגויים שעוזרים ותורמים ונרתמים למען לעם ישראל בארץ או בעולם, וזכורים לנו עד היום חסידי אומות העולם שסיכנו את עצמם כדי להציל יהודים ולפעמים שילמו על כך בחייהם, ומעשיהם הטובים הם זיכרונם, מלבד מה שמציינים אותם בזכרון הלאומי של המדינה.
ואתה שואל האם יש להם שכר בגן עדן, האם הם ינצלו מן הגיהנום? האם בכלל יש גיהנום לגויים?
מהמקורות שלנו נראה באופן ברור שיש לגויים שכר ועונש בעולם הבא (כלומר אחרי המוות), כך מסופר על רשעי אומות העולם כמו בלעם, טיטוס, י-ש-ו שנענשו בעונשים חמורים בגיהנום, ואנחנו יכולים להניח ששאר חבריהם כמו המן היטלר וערפאת הצטרפו אליהם במשך הזמן. וכן מסופר על חסידים שבהם שזכו להכנס לגן עדן כמו אליעזר עבד אברהם, ואנטונינוס קיסר רומי שקיבל על כך הבטחה מרבי יהודה הנשיא.
אמנם יש בזה שני נקודות חשובות. הראשונה, יש אומרים שגן העדן של נפשות חסידי אומות העולם שונה מגן עדן של נשמות ישראל, והם לא יהיו ביחד. והנקודה השניה היא שכדי להכנס לשם הוא צריך לשמור על שבע מצוות, הנקראות ‘שבע מצוות בני נח’, והם: איסור לעבוד עבודה זרה, לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב, לא לאכול אבר מן החי, לא לזלזל באלוקים, לקבוע דינים מתוקנים לתקנת העם ומניעת פשיעה. אלו הן המצוות שבהן הם חייבים, אבל יש כאן תנאי קריטי, והוא שהם יקיימו את המצוות הללו מפני שהקב”ה צוה אותם בכך, ולא מספיקים טעמים הומניים. כך כותב הרמב”ם, ואני לא יודע כמה גויים עומדים בקריטריון הזה…
והנה כאשר גוי עוזר ליהודי הוא בוודאי מקיים מצוה גדולה, כי הקב”ה אוהב את מי שעוזר לילדים שלו שמצויים בצרה, ביחוד אם זה קשה לו, או שהוא מסכן את נפשו עבור זה.
עכשיו, השאלה היא מה קורה אם אותו גוי חביב שעוזר לישראל לא שומר על כל המצוות שלו, מה יהיה איתו? האם ילכו איתו בחומרה, ויענש על החטאים שלו, או ש’יעלימו עין’ בגלל שהוא עשה מצוות מיוחדות. האם אוסקר שינדלר שהציל כ”כ הרבה יהודים, אבל כנראה לא עשה את זה בגלל שהאמין באלוקים, קיבל כרטיס כניסה ישירות לגן עדן ומלאכים יצאו לקראתו? אני מאוד רוצה להאמין שכן, ולכן חיפשתי תשובה לשאלתך.
ובאמת מצאתי משהו די קרוב.
הרב ישראל ליפשיץ (נפטר לפני כ-160 שנה) כתב בפירושו על המשנה (אבות פרק ג, משנה יד) שגם לגויים יש שכר בגן עדן אם קיימו רצון הבורא, ומוסיף שהיינו יודעים דבר זה גם לולא שהיה כתוב משום שצדיק ה’ בכל דרכיו ולא מקפח שכר בריה, ואנו רואים שהחסידים שבהם מכירים את הבורא, ומאמינים שהתורה היא אלוקית, ועושים גמילות חסדים עם ישראל. וכאן הוא מזכיר כמה דוגמאות של גויים שהטיבו לעולם, כגון ג’נר שהמציא תרופה שהצילה רבבות, ודרקה שהביא את התפו”א לאירופה ומנע ע”י כך רעב, וגוטנברג שהמציא את הדפוס, ורייכלין (שהיה נוצרי פרוטסטנטי) שהציל את ספרי התלמוד משריפה, ושילם על כך, שהכנסיה הקתולית רדפה אחריו עד שמת. ובודאי שכל המעשים הללו ישולמו לעולם הבא ולא יקופח שכרם.
עד כאן יפה, ואז הוא מוסיף: “ואף אלו החסידים קיימו שבע מצוות בני נח”. ללמדנו שבלי זה כנראה שאין להם שכר.
אז מה נעשה עם מעשיהם הטובים?
כאן אני מעלה השערה, יתכן שבורא עולם יעזור להם להגיע לתיקון שלהם, כגון שיתן להם הרהורים לכפור בנצרות, ולהחזיר (אם) גנבו, ולחזור בתשובה לפניו על מה שחטאו, וכך יזכו לקבל שכר על המעשים הגדולים שעשו.
מקוה שהייתי לעזר בנושא עמום זה, וסליחה על העיכוב.
נועם.