The Butterfly Button
דורש לדעת את האמת

שאלה מקטגוריה:

יש לי הרבה ספקות ושאלות. אני מגיע למצבים שאני רוצה להוריד את הכיפה ולחיות חיים חילוניים. תמיד יש את המצפון הזה שבמהלך השנים הדת מחדירה באדם.
אם זה לקום בבוקר לתפילה, לפספס תפילין, לשמור נגיעה,שמירת הברית וכו'.
עצם קיומו של המצפון הזה לא מוכיח שהאדם רוצה להתקרב לה' או כל טענה אחרת. זה רק מחזק את זה שאם אדם מתרגל למשהו הרבה שנים אז אם הוא יפסיק את זה הוא ירגיש רע.במילה אחת- מצפון.
זה כמו שירגילו ילד משהוא קטן לשמור נניח שבת ויום רביעי ואז בגיל מאוחר יוצר הוא ירצה לחלל את יום רביעי נניח אז הוא יפחד או יהיה לו קשה מאוד לחלל בפעם הראשונה את יום" רביעי" כי חירטטו לו במהלך השנים
אולי הכל חארטה?
יש בי צד שמאמין באלוקים אבל לא בטוח שכל מה שכתוב בתורה זה אמת. ישנם הרבה סתירות בתורה , כפילויות ועוד ..
אני חושב שלאלוקים לא אכפת אם אני עובר על מלאכת בורר בשבת או אני חותך נייר בשבת.
פשוט צריך להיות אדם טוב ומוסרי. כמעט כל ההלכות נראות בעניי הגזמה אחת גדולה.
מה שגם יש הרבה דעות וכל אחד אומר משהו אחר.

בעניין אחר, זה שאני לומד תורה- גמרא- איך זה משפיע על עם ישראל? מה הקשר בניהם? אני לא מאמין שזה שאני לומד באמת שומר עלינו. תראו מה קרה בשבועות האחרונים במדינה.. אם כבר אפשר לומר שזה משפר את המוסריות של האדם..
אם התורה ואלוקים זה האמת אני אשמח להדרכה מהתחלה, מהוכחות לקיומו של הקבה ועד למה צריך לקיים ולחיות כל חיי חיי תורה.

תשובה:

שואל יקר

אני מאוד מבין את הבלבול שלך משום שכפי שאתה מפרט – יש כל כך הרבה נושאים לדון עליהם, וגם הרבה דעות ושאלות לכאן ולכאן, ואיך אפשר להתחיל להתשלט על כך כך הרבה נושאים?!

ואכן אתה צודק, אי אפשר בבת  אחת ועל רגל אחת ללמוד הכל, וכמו שאתה מסיים – למעשה את רוצה "הדרכה מהתחלה", "מההוכחות לקיומו של הקב"ה ועד ל"למה צריך לקיים את כל התורה".

אבל לפי הניבט בין השורות ניכר שאתה בחור חכם וחושב, ולכן אתה בוודאי מכיר בכך שמדובר במשימה ארוכה שדורשת הרבה השקעה – כדי ללמוד את כל יסודות התורה מתחילה ועד סוף, צריך ללומדה כמה שנים. וברור לי שכיון שהנושא בוער בך, לא תנוח ולא תשקוט עד שתברר את הדברים, אבל כיון שגם אני חוויתי תקופה כזו אשמח לשתף אותך בתובנות שעלו לי.

א. מומלץ להפריד בין שאלות שכליות לתחושות רגשיות. בשאלתך אתה עובר בין קשיים רגשיים (עליה רוחנית, ירידה רוחנית), לבין שאלות קונקרטיות שאפשר לברר ולהגיע להסכמה רחבה.

אתה מתאר את המצפון והחשש שבעצם אולי אדם רוצה לשמור מצוות רק בגלל ההרגל ו"אם יפסיק את זה הוא ירגיש רע", ומצד שני אתה מבקש תשובות שכליות והוכחות.

ולכן כדאי שתשב עם עצמך ותברר עם עצמך מה באמת חשוב לך: "להרגיש טוב עם עצמך" וללכת אחרי הרגשות שיום אחד קוראים לך "להתחזק ברוחניות" וביום אחר הם קוראים לך "להוריד את הכיפה ולחיות חיים חילוניים" – או שאתה רוצה לשלוט ברגשות שלך.

צריך לזכור ששליטה על הרגשות זה אומר לברר טוב מה נכון לעשות ובשעת מעשה להתעלם מהרגשות, כמו אנשי ההצלה והרפואה שנתקלים בימים אלו במחזות קשים אבל הם שולטים ברגשות, הם מבצעים בדבקות את מה שלמדו לעשות כ"הדבר הנכון" ומתעלמים מהקושית ולא נותנים לתחושות להזיז אותם.

ב. כדאי ללמוד לבצע שימוש חוזר בעבודה של אנשים אחרים, אם נמשיך בדוגמה של אנשי הרפואה, הם לא לומדים את תורת הרפואה וגוף האדם – משלב ההוכחות לקיום הגוף, או הבנה טכנולוגית כיצד פועלים המכשירים האלקטרונים שבעזרתם הם מודדים לחץ דם, מבצעים "שוק חשמלי" וכדומה. כי לימוד כזה הוא מיותר אחרי שאנשים אחרים כבר למדו וחקרו ובנו ממכשירים.

וגם אנחנו האנשים הרגילים – כשאנחנו זקוקים לטיפול רפואי, אנחנו לא הולכים לאוניברסיטה ללמוד את כל תורת הרפואה ולהוציא תואר ד"ר, אלא מבררים על איזה רופא אפשר לסמוך ואיזה טיפול כדאי לבצע, כך גם בעולם היהדות לא צריך להוציא תואר ביהדות כדי לשמור תורה ומצוות, אלא מספיק לברר ולמצוא אנשים שאתה סומך עליהם ולפעול על פיהם.

המון הצלחה

מתי

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

האם בימי מלחמה אין מקום לחיזוק ותוספת לימוד בישיבות ובכוללים מתוך העקרון של תורה 'מגנא ומצלא'?
המסורת הליטאית רואה בלימוד התורה את התרומה הרוחנית העליונה לעם ישראל – "מגנא ומצלא". לימוד התורה נתפס לא רק כעיסוק אישי, אלא כשליחות למען העם, ובפרט בשעות משבר וסכנה. תפיסה זו משמשת כהצדקה לפטור משירות צבאי, מתוך האמונה שתלמידי הישיבות והאברכים מגִנים על העם בכוח התורה. אבל בימים אלה, כשעם...
הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
אפשר ללמוד בבית עם רעש הילדים?
אני בעל תשובה המון שנים, כבר עם מספר ילדים, ולא נתתי דעתי מעולם לשאול ולהתייעץ איך זה אצל אחרים? איך בית של תורה (אברך) אמור להתנהג מבחינת לימוד התורה בתוך הבית. לא גדלתי כמו שאמרתי בבית של תורה. ולכן המון שנים שאני נשוי, חשבתי לתומי שזה נורמלי ללמוד ולבקש קצת...
מרגיש אבוד בישיבה – להישאר בה? לחפש מקום אחר?
אני בחור בן 18 וחצי שלומד בישיבה, או לפחות אמור ללמוד… כבר שבועיים שאני לא מגיע לסדרים, פשוט לא מצליח למצוא את הכוחות. בהתחלה זה היה מרגיש כמו חופש, אבל עכשיו זה כבר נהיה כבד, תחושה של רִיק שאין לי איך למלא. הבעיה היא שאני לא באמת מרגיש שייך לישיבה....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן