The Butterfly Button
איך לעזור לילד להתבגר?

שאלה מקטגוריה:

המלמד של בננו בת"ת העלה בפנינו בעיית התנהגות של בננו בכך שהוא לא בוגר בכלל,
יכול להתווכח עם הרב בכיתה ועם החברים על דברים מאוד קטנוניים, לקום באמצע השיעור ולהסתובב מחוץ לכיתה בלי הסבר ברור לסיבה ובלי לבקש רשות, לפספס תפילה במניין בכיתה כי היה חשוב לו ללכת להבחן בע"פ על דף גמרא (פעילות שהיא רשות) ובאופן כללי הוא לא מספיק ממושמע בכיתה ודורש המון אנרגיה להתמודדות מצד הרב במהלך השיעור.
הוא מאובחן עם קשב וריכוז ללא היפראקטיביות ברמה מאוד גבוהה אך ללא טיפול תרופתי מכיוון שהציונים שלו טובים מאוד (עקב יכולת לימודית מאוד גבוהה כמעט ללא כתיבה ותרגול בבית).
יחד עם זאת, הרב צריך כמעט כל יום לאסוף אותו לשיחת התיישרות לגבי הכללים בכיתה וההתנהגות שמצופה מבני גילו, חשוב לציין שבבית הוא ילד מקסים, נעים הליכות, מתחשב, עוזר בבית, מכיל ודואג לאחיו הקטנים, נעים מאוד להיות בסביבתו, יחד עם זאת חסר סדר ברמה מאוד גבוהה אך אנו לא מתעקשים איתו על עניינים אלו.
פעמים רבות הוא משחק עם ילדים צעירים ממנו בהרבה שנים, אפילו בני 5-6 ומאוד אוהב משחקים של מכוניות ולגו גם בגילו הבוגר, יחד עם זאת לאחר תקופה ארוכה ללא חבר קרוב בכלל, כיום כבר חצי שנה שיש לו 2 חברים טובים שגדולים ממנו בשנה בקשר יומיומי.
מהצד השני יש לו קליטה ללימודים ברמה מאוד גבוהה, סיים כבר מספר מסכתות גמרא ועורך לימוד קבוע של מספר שעות בכל יום גם מעבר לשעות הלימודים. בשבתות הוא ממלא את כל הזמן כמעט בלימוד מאוד רציני ובתפילות מצויינות.
המלמד שיתף אותנו שיש חשש שלמרות החוזקות הגדולות שיש לו הוא עלול למצוא את עצמו בישיבה ברמה נמוכה יחסית ליכולותיו כי עוד לא הצליח להתבגר כמצופה מבני גילו וישיבות רבות יעדיפו לוותר על יכולות לימודיות ברמה גבוהה מול קשיים חברתיים ומשמעתיים.
מעבר לכך הילד הוא שובה לב, מצחיק, אוהב מאוד לקרוא ספרים, מתקשה חברתית להחזיק חבר לאורך זמן אבל כן מתחבר בקלות למישהו שרק הכיר ברמה שטחית, אינטיליגנט אבל תמים מאוד (תמימות ברמה של ילד מאוד קטן), שכלית הוא ברמה גבוהה יותר מבני גילו.
האם יש פעולות שאנו יכולים לעשות כהורים כדי "לבגר" אותו ולגשר על הפער בין ההתנהגות והיכולות השכליות שלו?

תשובה:

שלום וברכה

תרשו לי להתחיל מהסוף. יהיה טוב.

יש ילדים שיש להם יותר קושי בקבלת מרות. לפעמים זה מתבטא בבית, לפעמים בלימודים, ולפעמים גם וגם.

מגיל צעיר מאד, יש לילדים האלו נטיה להתנגד. אם באים אליהם בצורה סמכותית ולא מצליחים 'לגייס' ולרתום אותם בחכמה, הם אוטומטית מתנגדים. יש בהם חרדה אמיתית לקבל סמכות, והם לא סומכים על אף אחד, וכך, בגישה מאד דעתנית, נקמנית, שלילית, כעסנית וסרבנית הם גדלים לתוך העולם.

מאד מצוי באמת שההורים מצליחים איכשהו להסתדר, למצוא נוסחאות רגישות בין 'שמאל דוחה' ל'ימין מקרבת'. אבל בלימודים, מורה שיעשה עם ילד כזה מאבקי כח, אין לו סיכוי, זה מתכון לצרות. החיכוכים הרבים מוציאים את הרע שבכולם, ומהר מאד הילד נהיה מאד מתוסכל, כעוס, רגזני, מרגיש שנעשה איתו עוול וחוסר צדק. הוא מתחיל לחלק את העולם לטובים ורעים: הטובים הם אלה שזורמים איתו ולא מתנגשים עם רצונו להשליט את דעותיו ורצונותיו, הרעים הם אלה שמתנגשים איתו, שמייד מסומנים באיקס גדול, ללא אפשרות לחנינה.

מבחינת הילדים, הם ישרים וכל העולם עקום, ולכן הם מתעקשים ו'מושכים אש', מציקים ומתנהגים בבריונות. אם מנסים ללכת איתם בכח, יוצאת מפלצת, והם ימסרו את הנפש, ממש, אבל לעולם לא יכנעו.

יש בזה כמובן עוצמות שונות. מעל רף מסוים יש ממש שם להפרעה כזאת, זה נקרא: 'הפרעת התנגדות' או באנגלית: ODD. ההפרעה לא חייבת להתבטא בכל זירות החיים (בית, לימודים, הקשר חברתי), אלא גם אם היא מתבטאת בזירה אחת בלבד עדין מדובר ב-ODD (רק שמספר הזירות משפיע על חומרת ההפרעה).

גם אם לא נכנסנו לרף של ההגדרות הנפשיות, עדיו יש כאן אתגר, והעיקר בהחלט אינו מיתוג בחותמות אלא הכלים שלנו לעזור להם. אז נתחיל בבשורות הרעות. אין תרופה שמרפאת את האופי הזהו. זה תיק לכל החיים. אבל הדרכה נכונה, להורים, ובהמשך גם לילד, יכולה לצמצם בצורה משמעותית את החיכוכים, החרדות, הזעם, והתסכול. גם כאן, מדובר בתהליך מתמשך של למידה, עם הרבה עליות וירידות בלתי נמנעות לאורך הדרך. חשוב לי לומר בקול גדול: אסור להתייאש. הילדים האלו עוד יוכלו להגיע לחיים תפקודיים. הילדים האלו קיבלו, זה לעומת זה, הרבה פקחות, חן ויופי פנימי וחיצוני, ואם נדע לנווט נכון את העוצמות שלהם הם יהיו מנהיגים ויובילו תהליכים חיוביים!

כדי להצליח בליווי של ילדים מתנגדים, יש שני כללים עיקריים שצריך להכיר. "סור מרע", ו"עשה טוב". נתחיל ב"סור מרע" – העובדה שמדובר בהפרעה וזו לא אשמתנו, מורידה המון לחץ וחרדה. העובדה שכללי החינוך הרגילים לא תקפים כאן, לכן אין ענין להמשיך לעשות איתם 'הורדות ידים', וממילא כדאי לסנן את המומחים שנותנים עצות לא רלבנטיות, זה עצמו מוריד המון מהלחץ והתסכול שאנו משדרים.

יש גם כללים חיוביים של התנהגות שצריך ללמוד. הם נועדו לשלוט ולהנהיג. לכן הם כל כך חרדים מלקבל מרוּת. ואם נצליח ונשכיל לייצר עבורם זירות שבהם הם ימלכו וימשלו, אז הם ירגעו.

סיפור לדוגמה, שמסכם את הכל: רועי ומיטל, זוג חוזרים בתשובה מבני ברק, מספרים על ילד בן 10, אריאל, שממרר את חייהם, מציק בבריונות לאחיו, מתחצף בהתרסה למוריו, והם אבודים וחסרי אונים. היועץ החינוכי שלח אותם לאבחונים, הילד אובחן כמופרע קשב אבל הוא מסרב לקחת את הכדור. ההורים גם נשלחו לכמה הדרכות הורים, קבוצתיות ופרטניות, והעצות הנפלאות שקיבלו שם רק החמירו את המצב. כשסיפרתי להם על הפרעת התנגדות, הוקל להם לשמוע מה זה (והם התפלאו איך בכל האבחונים וההדרכות שעשו אף אחד לא הכיר וסיפר להם…). לבסוף, האבא חייך, ואמר לי, גם אני הייתי כזה ילד… יודע מה שינה את חיי?

– "מי" ? שאלתי בסקרנות

– "המפקד שלי בצבא. אני הגעתי ליחידת מודיעין מסווגת, אבל בחצי השנה הראשונה שלי הסתבכתי שוב ושוב, ואפילו הגעתי לכלא הצבאי. פעמיים. הכל השתנה כשהתחלף מפקד היחידה. המפקד החדש קרא לי לחדרו ביום הראשון. הוא אמר לי שהמליצו לו להעיף אותי, ולדאוג שאשתחרר בגלל חוסר התאמה, אבל לדעתו הם טועים. להיפך, הוא רואה בי עתודה פיקודית, ומאמין בי, ולכן הוא רוצה שאהיה העוזר שלו, ושאבוא איתו לפגישה חשובה שיש לו עם כל מפקדיו, כדי לעזור לו למפות "מי לנו ומי לצרינו", ומה האינטרסים של כל אחד. ועד אז, שאמלא את מקומו לעשות מסדר לסיום איזה קורס.

מה אומר ומה אדבר, מלהיות חייל מופרע ואנרכיסט, הפכתי לחייל הכי מסור ומורעל, נאמן ומשקיען. בזכות המפקד הזה זכיתי לכל מה שזכיתי בחיים, כולל האומץ לחזור בתשובה".

הסיפור הזה מסכם את הכל. ברגע שהמפקד העביר את טבעת המלך, והפך את החייל הבעייתי להיות 'משנה למלך', הוא פטר אותו מהצורך להילחם ולריב, וכל הטוב שבו התחיל לצאת. ברגע שהצורך שלו למלוך ולמשול קיבל אפיק ביטוי חיובי, זה הרגיע את הקיטור שעד אז הלך והצטבר, וגם בתחומים האחרים הוא היה רגוע יותר, מודע יותר לתכונותיו, וגמיש יותר לקבל עזרה בדברים שבהם התקשה.

אז אחרי ההקדמה הזאת, נחזור לשאלתם. הלוואי שבשנת הלימודים הקרובה הוא יזכה במלמד שידע לזרום איתו. אם לא, אפשר וצריך לעשות שיחת תיווך, להסביר לו שיש לילד סוג של הפרעת קשב שגורם לו לקושי מסוים עם סמכות, אבל יש דרכים להצליח איתו. וזה מחייב אתכם להכיר טוב יותר ולהמקצע בדרכים לחנך ילדים עם הפרעת התנגדות. שוב, אני לא מגדיר שזה המצב פה, כי יש מנעד גדול להפרעה הזו, אבל שדרוג והעשרת ארגז הכלים שלכם יוכל לעזור לכם לתווך למוסדות החינוך את הדרך הנכונה לעזור לילד לעבור את שנות הלימודים בשלום.

לעוד שאלות תרגישו נח לפנות אלי ישירות.

דן

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. הורים יקרים, ממליץ לכם בחום ללכת לאבחון פסיכודיאגנוסטי אצל פסיכולוג קליני שעוסק באבחונים כולל אישוש או שלילה של הפרעה על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה, עם תוצאות האבחון בהתאם להמלצות והמסקנות שיבואו באבחון, קחו הדרכת הורים אצל פסיכולוג קליני שמתאים לכם, כל עוד לא תעשו את זה, סיכוי טוב שלא תגיעו לשורש העניין אצל הבן, והדינמיקה תלך ותסלים…
    אל תתנו לאנשי ויועצים להשפיע עליכם ללכת בדרך שאיננה מקצועית, זוהי דרך קצרה שהיא ארוכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

זו בעיה שאין לנו קו חינוכי ברור בבית?
אני קרובה לגיל 40, נשואה כמעט 20 שנה, ברוך ה' עם חמישה ילדים. לאחרונה, אנחנו מתמודדים עם אתגרים מול הבת השנייה, המתבגרת. אצל הבן הבכור גיל ההתבגרות עבר יחסית חלק, ברוך ה'. בנוסף להנחיית הורים, התייעצתי גם עם חברה. בשיחה האחרונה בינינו, היא ממש "יצאה" עליי: היא שאלה איך אני...
איך לעזור לבן שלי -בחור בישיבה קטנה
בני בן ה16 בישיבה, בחור בינוני, סנדוויץ בין שני אחים "מוצלחים". בתקופה האחרונה מאוד חסר חשק-אמנם קם לתפילה מעצמו והולך (אני חושב) לישי"ק (שעור ג) אבל נראה קצת עצוב. מאוד מתענג מטיולים (מארגן ומוצלח בזה). איך אני ממשיך ולאן אני פונה. אציין שסוג הישיבה היא כזאת שאינני רוצה לערב אותה...
איזה אבא אני אם אין לי סבלנות לתינוק שלי
רציתי לשאול אני מתמודד עם בעיה שאני לא מבין את השורש שלה וזה מסתכל אותי, ואשמח מניסיונכם לעזרה. אני נשוי ויש לי אישה טובה ב"ה וגם נולד לנו תינוק ראשון לפני חצי שנה אבל אני לא נהנה ממנו אני מרגיש שאני לא מספיק אוהב אותו ולא דואג לו ואין לי...
לחוצה ממה שהמשפחה המורחבת יחשבו עלינו
אני בת 36 אמא ל5 בנות מגיל 2 ועד 12 מגיעה מבית חסידי לפני כמה שנים עזבנו אני ובעלי את עיר מגורי מילדות ועברנו לעיר מעט מרוחקת ואת בנותי הכנסנו למוסדות שלא קשורים לחסידות ממנה ההגענו מאז אני מרגישה שיש לי מין פחד להיפגש עם אחיותי החסידיות יותר שאני מתביישת...
אובדי עצות עם בת ה9 שלנו
לאחרונה יש לנו התמודדות לא פשוטה עם ביתנו בת ה9 זה מתחיל בחוסר חשק ללכת לבית הספר וממשיך באי עשיית שיעורים ובחודשים האחרונים גם לא עושה את העבודות בכיתה יש לציין שבשנה שעברה הייתה מצויינת ורק בשנה הזאת חלה הדרדרות בלימודים גם בהתנהגות בבית המצב לא פשוט כאשר כל דבר...
התמודדות עם ילד בן 18
יש לי ילד בעוד שבוע בן 18 ילד בעיית קשב וריכוז יחד מדהים ילד שעזר,כיבד,אהב מקשיב והכל פתאום בשנה האחרונה התחבר לילדים לא משהו וניגרר הולך עם בנות ואין לי מושג מה עושים מדבר בחוצפה אלינו כהורים מתחצף זורק את המשפט "אני בן 18" אני יכול לעשות מה שאני רוצה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן