The Butterfly Button

שלום ותודה מראש על העזרה.
יש לי שאלה שאני מאמין שרבים שאלו אותה לפניי ואני כבר שנתיים וחצי הולך איתה בראש.

התחלתי את התשובה שלי בהתבודדות וזה חיבר אותי יותר לדרך של אמונה מאשר לדרך שאני נמצא בה. בפועל אני נמצא בישיבה חרדית לבעלי תשובה וכל מה שמלמדים שם זה כמה צריך ללמוד תורה. אבל לפעמים אני מרגיש שהם הופכים את האמצעי למטרה, ושרוצים לגרום לי לפספס את התכלית של הלימוד שזה לחיות חיים של אמונה אמיתית.

ואני לא מדבר מתוך אורות כי הפוך הדרך הזאת יותר קשה בהרבה מלשים כובע וחליפה ולהעמיד פנים שאני מישהו שאני לא, ואפילו זכיתי שכבר יהיו לי מתנגדים. בהרבה מצבים אני עוזר לאנשים שלא יודעים כבר למי לפנות, ואני בסיעתא דישמיא מצליח להחדיר להם קצת אור שנותן להם כוח להמשיך. ועכשיו ההתלבטות הגדולה שלי זה האם באמת אני צריך לעבור למקום אחר וללמוד היכן שליבי חפץ, או שאולי זה היצר הרע מנסה למנוע ממני להיות במקום שאולי יכול לתת לי כלים ללימוד התורה.

בנוסף גם אני מרגיש שם מאוד לבד, אין לי שם עזרה משום כיוון, ואני לא יכול לשבת בשיעורים של הרבנים אפילו רבע שעה, מעבר לזה שאני מקבל לחצים בלימוד, ואפילו מרגע שאני נכנס לשם אני מרגיש לא טוב.

הכיוון שלי הוא יותר ללכת לכיוון החסידות, כי בין כה ובין כה זה מה שאני לומד וזה הדבר היחיד שנותן לי כוח להמשיך. יש לי כל מיני צדדים לספק, כמו למשל אם אני לא צריך להיות פה למה השם הוביל אותי לפה, ומאידך גיסא יכול להיות שעד הרגע הזה ממש זה היה הכי טוב בשבילי ומכאן והלאה אני צריך לשנות.

ואני יודע שכתוב עשה לך רב ותסתלק מן הספק, אבל אני גם לא יודע איזה רב לעשות לי כי אני לא יודע באיזה זרם אני נמצא. וכל הפעמים שניסיתי לדבר עם רב משמים עיכבו אותי.

אני רוצה לחיות חיים של אמת, אבל הבלבולים מביאים אותי לחשוב גם על עוד צדדים של לצאת לעבוד וכו'.

אחת מהסיבות גם היא כי אני בעל תשובה, ואחרי שקצת נחתתי על הקרקע הבנתי שאני לא גדול דור ולא רב עיר, ומאוד קשה לי ללמוד הרבה זמן ברצף, ואולי אפילו ללמוד בכלל.

אשמח לקבל תשובה ואולי להפנות אותה לאנשים שמתחבטים באותה קושיה.

תשובה:

שלום לך, עובד ה' המבקש!

התרגשתי מאוד לקרוא את מילותיך, האמיתיות, הכנות, המבקשות…

מאז ומתמיד הערצתי אנשים שחצו מגזרים, לטובת אידיאל שהאמינו בו. טבע האדם שנמשך אחר סביבתו, והיכולת הזאת לקום ביום בהיר ולשנות את המראה, הדיבור, החברה, הסביבה ובקיצור – החיים, וזאת שלא למען מילוי תאוות ריקני אלא למען השגת חכמה קדושה ואמת – זאת יכולת הרואית ומעוררת התפעלות מאין כמותה.

חשוב לי לציין כי לא התאפקתי והצגתי את מכתבך הנוגע ללב לידיד בעל אישיות מיוחדת ורב גונית, עובד ה' המחפש את קרבתו דרך ספרי החסידות, וגם הוא בעל תשובה בעברו (כיום דמות משפיעה ומוכרת – "המנגן מברסלב"). גם הוא התרגש מאוד לקרוא את דבריך, וסייע בגיבוש התשובה.

בעניין ההתבודדות

בעולם זה של שקר והסתר פנים, תורת ה' מכוונת את מבקש האמת להקשיב ללב, לקול הפנימי שלו. זוהי אחת הדרכים של הקב"ה לדבר איתנו ולכוון אותנו. ישנם כאלו שהרגש זה חלש אצלם ועליהם לפתח אותו, וישנם שהרגישות הזו מפעמת בהם בעוז.

אתה מציין כי הגעת לתשובה דרך התבודדות. אינני רואה כל דרך להסביר את המשפט הזה, מלבד ההסבר הזה. התבודדת, היית לבדך עם הטבע, נתת לחושים הרוחניים שלך לפרוץ ולהקשיב ללבך הטהור, והוא – הורה לך את הדרך, ובעוצמה כזו שנתנה לך את הכוחות להיכנס למגזר חדש ושונה מהמגזר בו גדלת, לשנות את כל אורח חייך ואף לסייע ולהאיר את הדרך גם עבור אחרים!

אם כה חזק הוא קולו של הלב שלך, אזי ראשית – הנני מקנא בזוך של נשמתך ולבך, ושנית – המשך להקשיב לו! המשך לחדד אותו ולפתח אותו! המשך להתבודד, לחדד את הטוהר והזוך הטמונים בלבך, ולהקשיב לאמת הבוקעת ממנו.

ומה אם אני טועה?

והיה אם תשאל: "הלא בלב יש כל מיני קולות, וחלק מושכים לעתים לכיוונים לא נכונים…", ומנין שלבך יורה לך את האמת? נענה בשם הצדיקים שישנם שני תנאים בסיסיים להבחין בין רצון ה' להפך ממנו:

א. קדושה. אדם בעל רגש של אמת, יכול לחוש מהי הבחירה שתקרב אותו יותר לקב"ה. שאל את עצמך; האם אעבוד את ה' טוב יותר בצורה א' או בצורה ב'?

ב. שמחה. משום שקדושה בלי שמחה לא מחזיקה מעמד. הבט לאחוריך וראה, איזו דרך כבר עשית! התחלת כאדם שאינו שומר תורה ומצוות, וכיום אתה לומד תורה בישיבה קדושה ומקיים מצוות! התחלת כאדם שמסתפק איזו גלידה טעימה יותר, וכיום אתה אדם שמחפש מהי הדרך הטובה יותר לעבוד את ה'! פעמים והרגש נשחק בחלוף הזמן, אך עליך לעורר אותו, לראות מה כבר עשית ולשמוח! השמחה תתן לך את היכולת להתמודד עם הנhסיונות.

חזקה על לב טהור המבקש אמת, שאם יתמיד בשני תנאים אלו – הוא לא יטעה בבחירתו…

צור את חפץ הלב!

כל אדם חייב בלימוד תורה, אך לך כבעל תשובה ישנה מחויבות נוספת. נקודת המוצא שלך היא אמנם נעלה ומרוממת, אך מאוחרת. אתה חייב לבנות את עצמך בישיבה ובלימוד תורה לפחות לתקופה מסוימת, כדי להיכנס באמת לעולם של תורה ולחשיבה של תורה.

אמנם, כפי שציינת – אין אדם למד תורה אלא ממקום שליבו חפץ. כדי ליצור את חפץ הלב, אתה צריך שיהיו לך שלושה תנאים בסיסיים:

  1. אמון במעבירי התורה אליך (צוות הישיבה).
  2. חברה מתאימה ותומכת.
  3. לימוד שממלא אותך ואת לבך, מעורר בך שינוי ברצונות וגורם לך לכסוף ולהשפיע אותו על אחרים.

שאל את עצמך, האם יש לך במקום בו אתה נמצא את שלושת התנאים הללו? גם אם נראה לך שלא, יתכן מאוד שעליך לבנות אותם. אם תיצור בלבך את האמון בצוות, אם תבנה סביבך חברה תומכת, אם תשקיע חרף הקשיים בלימוד שלך – תוכל למצוא את עצמך מצליח ומרוצה מאוד במקום בו אתה נמצא.

אנסה לתת כמה המחזות פרקטיות לנ"ל, ותמשיך אתה על דרך זו להעתיק את הנאמר לכל פרטי חייך.

בעניין הלימוד

אתה מציין כי צוות הישיבה מציג את התורה כמטרה ולא כאמצעי, אך ברור לי שאף אחד מהם אינו חושב כך באמת. ברור לכל יהודי בר דעת שהתורה היא אמצעי לעשיית רצון ה', ולא מטרה לכשעצמה.

הסיבה שהם מחדדים את חשיבות לימוד התורה מעל הכל היא כנזכר לעיל, כדי שהתלמידים יוכלו לבנות ולהשלים את עצמם באורח חיים של תורה, חשיבה והשקפה של תורה, שבה גנוז האור האמיתי.

הם עושים כן משום שזה באמת חשוב, לפי כל הזרמים והשיטות בעבודת ה', כולל ספרי החסידות על כל סוגיהם. לכן אל תגיע מתוך גישה שאינך חפץ בזה, אלא מתוך גישה שכרגע עדיין אינך מוצא בלימוד התורה סיפוק.

יתכן מאוד שהסיבה שאינך מוצא טעם בלימוד התורה (גמרא?) הוא משום שעדיין אינך מיומן מספיק ולא ברור לך כיצד עושים זאת. זוהי בעיה שהיא נחלת רבים (גם בקרב חרדים מלידה), ועליך להתייעץ עם הצוות ולהביע את קשייך בלימוד, לחפש חברותא שיוכל להסביר לך את העקרונות ואת המטרות בלימוד, ולנסות למצוא את הטעם בתורה. 

בעניין החסידות

נושא נוסף שאתה מזכיר הוא לימוד ספרי החסידות. נשמע מדבריך שבישיבה לא עוסקים בכך, אך מה זה אומר לגביך? מה מונע ממך להשקיע גם בתחום זה?

אם אתה נמשך לזה, תוכל להקדיש זמן קבוע ללימוד ספרי חסידות.

ואם זקוק אתה למורה דרך – בכל בית כנסת מכובד יש כיום עמדת הטענה לשיעורים של 'קול הלשון' (ולחלופין – אתר ענק ומסודר), שם תוכל להטעין שיעורי חסידות של מגוון משפיעים, אדמו"רים, רבנים ומרצים בתחום, שיסייעו לך ללמוד ולהחכים גם בתחום זה.

שים לב! בכל מקרה זה חייב לבא כתוספת ללימוד הרגיל בישיבה ולא כעיקר.

בעניין השמחה

מטון מילותיך נשמע כי השמחה לא אופפת אותך מספיק.

כפי שצוין לעיל, יש לך הרבה סיבות לשמוח, ואדרבה – אם אתה מתחבר לספרי חסידות תוכל לעיין בספרי רבי נחמן, המלאים כל טוב נופת צופים בענייני השמחה המביאה לדרגות נעלות.

היצר הרע רוצה לשבור אותך, לדכא אותך. אדם מדוכא הוא אדם הניתן לשליטה בקלות ונכנע לכל תאווה. אך אדם שמח – הוא אדם עוצמתי, שהיצר לא יכול עליו! לכן חשוב מאוד שתחדד את הנקודה הזו בלבך, תעורר את נקודת השמחה ותתן לה לפרוץ ולצבוע את כל מרחבי חייך!

עצה מיוחדת מ'המנגן' עבורך: נסה להתחבר לניגונים של קדושה ועבודת ה', וחלילה לא לניגונים של טומאה, שכן "מי ששומע נגינה ממנגן רשע – קשה לו לעבודת הבורא, וכששומע ממנגן כשר והגון אזי טוב לו" (ליקוטי מוהר"ן, תורה ג'), וכן "על ידי הנגינה אדם ניכר אם קיבל עליו עול תורה" (ל"א תניינא). אל תתן לעצמך לשקוע, ואם אתה חש בעצבות – הדלק לעצמך מוזיקה יהודית כשרה ושמחה, שתרומם ותשפר את הרגשתך.

האם לעזוב?

בכוונה תחילה לא נגעתי בגוף שאלתך – האם לעזוב את הישיבה או לא. מי שיוכל להחליט את ההחלטה הזו, הוא רק מי שהחליט להיכנס לישיבה.

שזה כמובן – אתה עצמך.

כדי להחליט האם לעזוב, צריך נתונים ופרקטיקה מרובה. שאל את עצמך – לאן לעזוב? מנין ששם יהיה טוב יותר? האם אין דרך לשפר את המצב הקיים?

רק אם יש לך מקום אחר שהוא ודאי טוב יותר – אזי יש שאלה אמיתית, ואז עליך להתייעץ עם רב שיסייע לך להבין את שני הצדדים טוב יותר ולהכריע.

איזה רב? איזה שתרצה! אין שום משמעות למגזר כאשר בוחרים רב, ולא מעט אנשים מחזיקים את עצמם כתלמידים של רב ממגזר אחר לחלוטין! העיקר שיהא חכם, שקול ומבין ללבך. ואם אתה חש בעיכוב שמיימי – אולי זהו היצר הפוחד מרב שיעזור לך להבין בדיוק מה לעשות…

בכל מקרה, המשך להתבודד, בקש מה' את האמת באמת, והקשב לקולו הזך של לבך שידריך אותך היכן המקום הטוב ביותר בשבילך ללמוד וללמד, לשמור, לעשות ולקיים.

מתפלל להצלחתך

ישראל כ.

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מותר לאדם יחיד לחלוק על ההנהגה?
רציתי לדעת איך הגישה שלי בתור יהודי שחלק מעמ"י ולא בתפקיד רבני להשמיע את דעתי בנושא הגיוס ותפקידים רבניים שנראים לא כשרים הרי ה' נתן בכל אחד יושרה פנימית ושכל ישר והגון להבין שדבר מתנהג לא כשורה אבל איכשהו בהרבה פעמים יצא לי להיתקל שהרבה פעמים השמעתי את דעתי בנושאים...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
רוצה אשכנזי, או חוסמת לעצמי?
התחלתי שידוכים בשעה טובה, וברוך ה' יש לי הצעות, אבא שלי ממש מחפש בשבילי ואמא שלי מדי פעם מביאה רעיון. בנתיים יצאתי עם בחור אחד שלא התאים לי. אני ספרדיה, משוכנזת בהליכותי, רוב חיי התפללתי נוסח אשכנז כי התרגלתי לכך מבית הספר, הכל בסדר על פי הספר. אחיותי התחתנו עם...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן