The Butterfly Button
שקר החן והבל היופי?

שאלה מקטגוריה:

שלום
אני נשוי כבר כמה שנים לומד רוב היום,ויש לי נקודה שכל יום אני שואל את עצמי ואני צריך את העזרה שלכם.
אני התחתנתי כשהייתי בחור ישיבה מאוד רציני ,וכשהתחתנתי הדברים שהיו עקרוניים לי לגבי אשתי היו מידות וכו' ולא התמקדתי ביופי החיצוני דווקא,
היום גדלתי ואני יותר רגיש או מבין ביופי של אשה וכו'
וכל פעם שאני יוצא 1)זה מלחמה תמידית לשמור עיניים וזה צער בשבילי ,ואני שואל את עצמי למה הקב"ה שם אותנו במצב כזה שצריכים לסבול ?2)ואני מקנא באנשים שיש להם אשה מאוד יפה (או שבהתחלה היו יותר מבינים ),שמסתמא זה חיים יותר קלים ,ולמה אני צריך לסבול ככה?
ואני חושב שזה הנקודה שגורמת לי מרירות בחיי,ומה שווה חיים במרירות וקנאה תמידית??
תודה על עזרתכם

תשובה:

שלום לך ידידי,

התחושות שאתה מתאר הן נורמליות וטבעיות. זה טבע האדם וכך ברא הקב"ה את עולמו. "זכר ונקבה ברא אותם" וטבע בהם את המשיכה ההדדית, ואותה משיכה קשורה במידה רבה גם למראה החיצוני.

עם זאת, מעניין לראות את מה שכולנו יודעים, והוא שאין קריטריונים אובייקטיביים ליופי. יש מראה שאדם אחד נמשך אליו בעוד אדם אחר לא רואה בו שום דבר מיוחד ואולי אדרבה, חש דחייה מפניו. די בעובדה זו כדי להבהיר לעצמנו שמציאת חן ומשיכה נובעים לאו דווקא מנתונים קשיחים אלא בעיקר ממחוזות עמוקים בנפש, מהיכרות מוקדמת עם אנשים בעלי מראה דומה, ממאפייני תרבות (נשים שמנות נחשבו בתקופת הרנסנס להתגלמות היופי), ומאלף ואחד קשרים ואסוציאציות שנחרטות בנפש האדם מיום היוולדו.

המציאות הזו לפיה יופי הוא עניין סובייקטיבי מסביר גם איך בני זוג נשארים יחד לאורך שנים. בתחילת הדרך שני בני הזוג יפים, צעירים ושנונים, והמשיכה ההדדית מפריחה בינם זיקוקין דינור. אבל מה קורה לאחר 20 שנה? מה קורה לאחר שהאשה כבר עברה כמה לידות, הגזרה שלה כבר לא מה שהייתה ופניה התקמטו מעט? ומה קורה לאשה שהתחתנה עם בחור צעיר ויפה תואר ומוצאת לפתע לצידה בבוקר גבר שמן ומקריח, קצת משעמם וגם לא מפרנס מי יודע מה? וזה בלי לדבר על מחלות או אסונות שעלולים לשנות את המראה באופן דרסטי.

ואף על פי כן זה מחזיק. המשיכה הפיזית היא דבק נהדר בין בני הזוג בתחילת הדרך, דבק שמחזיק אותם יחד כאשר הם עדיין לא ממש מחוברים במישורי הדעת והנפש. אך עם השנים החיבור משנה את אופיו כאשר בני הזוג נקשרים זה בזה באלפי נימים דקים של התנסות, של שיתוף, של הליכה יד ביד, של התמודדות, של שמחה ושל עצב. כל אחד מבני הזוג משתנה וגדל, אך הענפים שלהם משתרגים זה בזה ויוצרים חיבור מסוג חדש, חיבור חזק יותר, חיבור שממשיך להתקיים גם לאחר שהדבק המתוק של תחילת הדרך נחלש ומתרופף.

כך מלמדים אותנו חז"ל במסכת סוטה: "חן מקום על יושביו וחן אשה על בעלה". תושבי מקום שנולדו בו וגדלו בו רואים את הטוב של מקומם והוא מוצא חן בעיניהם גם כאשר מבחינה אובייקטיבית יש בו חסרונות. כך גם חן אשה על בעלה, והיא מוצאת חן בעיניו לא בגלל שהיא כלילת השלמות ואין יפות ומוצלחות ממנה בעולם, אלא כי היא שלו, כי הם ביחד, כי הם צועדים זה לצד זו, והחיבור הנפשי הופך לעיקר, ועבורו ומנקודת המבט שלו היא אכן הופכת למיוחדת מאין כמוה.

אתה מתאר מצב בו התהליך הטבעי שקורה אצל כמעט כל הזוגות לא התרחש אצלכם. החיבור הנפשי ומציאת החן לא התרחשו במידה מספקת על מנת ליצור ביניכם קשר עמוק שאינו תלוי במראה החיצוני. למה זה לא קרה? אינני יודע, אבל זו שאלה שכדאי שתשאל את עצמך. עוד אחזור לכך בהמשך.

לא טוב להרגיש מרירות בחיים. תחושות כאלה מכלות עיניים ומדיבות נפש, חוסמות ומזיקות. אתה מדבר על הקשיים שלך, אבל גם עבור רעייתך מדובר במצב בלתי אפשרי. אשה שבעלה לא אוהב אותה, שהיא קולטת ממנו מסרים לפיהם הוא מוצא אותה דוחה היא אשה אומללה עד אין קץ. אסור לחיות באומללות.

ופה מגיעה הנקודה החשובה ביותר, נקודת מותר האדם מן הבהמה – הבחירה. חתול וחתולה שלא מוצאים חן זה בעיני זו, אין הרבה מה לעשות בעניין. אבל לבני אדם יש יכולת לבחור. יש בידך את היכולת לבחור בדרך שיכולה להוביל את הנישואין שלך לחוף מבטחים או בדרך שמותירה אותם בין גלי הים הזועפים ובסכנה להתנפץ אל הסלעים. ההחלטה היא שלך.

יש באשתך איכויות מיוחדות שהביאו אותך להתחתן אתה, ואני בטוח שיש עוד כמה שגילית מאוחר יותר. יש בה גם איכויות שפחות מוצאות חן בעיניך, כמו המראה שלה ואולי עוד תכונות שפוגשות אותך במקום פחות טוב. פקח את העין הטובה שלך ועצום את העין הרעה. תלמד את רעייתך, תחפש את הטוב, התאמץ לייצר חיבור בכל הזדמנות ובכל מקום אפשרי. צא למסע היכרות וחיזוק של הקשר ותן להתנסויות הללו לנעוץ עוד בורג ועוד מסמר ברקמת החיבור ביניכם, ולהפוך את הקשר ביניכם מקשר שמוחזק על ידי דבק חלש וזמני, לקשר אמיץ ובר קיימא שאינו תלוי בדבר. צעד בדרך בה צועדים כל הזוגות, דרך של לימוד ובנייה משותפת, של צעידה משותפת ושל חיבה. אינני יכול לומר שאני מציע דרך קלה, אבל אני יכול לומר לך בוודאות שהיא אפשרית. אל תעשה לעצמך הנחה בכך שתשלה את עצמך כאילו מדובר בנתונים אובייקטיביים שאין לך שליטה עליהם. יש לך יכולת לשנות וזו החלטה שלך, החלטה גדולה בעלת משמעות עצומה עבור שארית חייך. לא זה הזמן לגלוש בדרך הקלה.

ועוד שלש הערות:

אתה מציין שאתה מוצא את עצמך פוזל לעבר נשים אחרות ותולה את זה בכך שאשתך לא יפה מספיק. צר לי, אבל זה ממש, אבל ממש לא קשור. כוכבים הוליוודיים שנשואים לנשים שנחשבות ליפות בתבל, נתפסים שוב ושוב רועים בשדות זרים. גם כאשר אדם נשוי לאשה כלילת יופי, הרי שלאחר זמן הוא מתרגל לכך ואם אין לו משמעת עצמית, רצון עמוק לקיים חיי נישואין טובים והבנה בסיסית למה שזה דורש ממנו, הרי שמבטו יתחיל לשוטט, הוא יחפש ריגושים חדשים ויהרוס במו ידיו קשר שיכול היה להתחזק ולהעניק לו שמחה ואושר כל ימיו. אלה אנשים אומללים שלא מעט מהם מבלים בטיפולים פסיכיאטריים וחלקם מגיעים אף לאשפוז כפוי.

ולצד התובנה לפיה אשה יפה איננה בהכרח אשה אהובה, הרי שדווקא ההיפך נכון: אשה אהובה עשויה להפוך לאשה יפה. הלכתי פעם עם אשתי כאשר היא פגשה כלה צעירה כמה חודשים לאחר חתונתה, והן החליפו ביניהן כמה מילים. לאחר שנפרדנו, אמרה לי אשתי בתדהמה: "היא פשוט יפהפייה! לפני החתונה היא נראתה פשוטה ולגמרי לא מושכת, אך כעת היא פשוט זוהרת. מה הנישואין עשו לה?" זה לא היה הלבוש ולא האיפור. זה היה הביטחון שהנישואין העניקו לה והחיבה של בעלה כלפיה שעשו אותה קורנת ומושכת.

ולסיום, בנימה פרקטית, אשה יכולה לעשות הרבה על מנת לגרום לעצמה להראות נפלא. בגדים, תכשיטים, איפור, וכדומה. יש נשים שמבינות בזה יותר ויש כאלה שפחות, אך גם אלה יכולות להסתייע ביועצות שיודעות להדריך ולכוון. אשה שהמראה שלה חשוב לה צריכה ללמוד איך לטפח את עצמה. אבל לפני הכל אשה צריכה לרצות להראות טוב, וכאן הדברים תלויים גם בך. תשומת לב, אכפתיות ומחמאה אמתית במקום ובזמן הנכון עשויים לגרום לאשה לרצות להשקיע יותר במראה שלה, וברגע שהרצון קיים, והיא גם יודעת איך להשקיע בכך, השמיים הם הגבול.

אני מקווה שהדברים שכתבתי מספקים זווית ראייה שיכולה להביא את שניכם למקומות טובים. אבל שוב, מדובר בבחירה ובהחלטה איתנה שלך להגיע לשם, וזה כבר בידיים שלך. רק בידיים שלך.

בברכה,

גרשון

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן