The Butterfly Button
רוצה להיות סנדק

שאלה מקטגוריה:

שלום אני אדם חילוני בימים אלה נולד לנו נכד שני בשעה טובה .
בברית של נכדי הראשון ישב אבי החתן כסנדק, בשעה זו כשנולד נכדי השני חשבתי כי הפעם חתני יתן לי את הכבוד לשבת סנדק בבנו השני, אך להפתעתי אמר לי חתני כי לא יתן לי לשבת, והסיבה שאמר לי כי אני לא דתי ולא שומר שבת. אגב גם חתני לא שומר שבת. מאד נפגענו אני ואישתי שאלתי האם יש פסק או משהוא נכון במה שאמר לי למיטב ידיעתי לא אנחנו חושבים שלשבת סנדק זה הכבוד שרוחש לי חתני אודה לךעם תשיב לי תודה דב

תשובה:

דב היקר, שלום וברכה!
ראשית, ברכת מזל-טוב חמה ולבבית להולדת הנכד. מאושרים חייו של אדם הזוכה לראות בנים לבניו ולבנותיו, ומעומק לבי אאחל לך רוב אושר ונחת מכל משפחתך.
לפני הכל, ואחרי הכל, השלום והשלווה במשפחתך הרחבה הוא הדבר החשוב מכל. גם אם אנו נדרשים להקריב מכבודנו או מרצונותינו או מזכויותינו הטבעיות, כדי לרכוש את השלום המשפחתי – הוא שווה יותר מכל. בשורות הבאות ארחיב מעט על תפקיד הסנדק בברית-המילה ומשמעותו, אך נראה לי חשוב להדגיש כבר בתחילת הדברים: שלום הבית חשוב יותר.
כיבוד ה’סנדק’ בברית המילה הוא ביסודו מעשה של קיום מצוה. אדם המשתתף בגופו במילת התינוק נוטל חלק פעיל במעשה המצוה ומקבל על כך שכר מן השמים. בשל כך, נהגו לכבד בתפקיד הסנדק דמות משמעותית בחיי ההורים או בחייו העתידיים של הנימול. בקהילות דתיות מקובל לכבד בסנדקאות רב גדול בתורה, או מנהיג רוחני, מכיון שהרב משמש בעבור ההורים או בעבור הילד שיגדל דמות משמעותית ומוערכת, שבה יוכל הילד להתהדר על הסנדק החשוב שהיה במילתו. כמו כן, משום קיום מצוַת ‘כיבוד אב’ נוהגים לכבד את הסבים – אבי האב ואבי האם – בסנדקאות.
מעבר למצוה שיש בסנדקאות, היא נתפסת אצל רבים גם כעניין סגולי, ויש היוצקים אל הסנדקאות משמעות מעין-נבואית או בעלת השפעה על עתיד הילד, ובשל כך מקפידים מאוד לבחור סנדק המפורסם לצדיק גדול או מקובל מחולל פלאות וכדו’.
לכשעצמי אני סבור שהסגולה הטמונה במצות ‘כיבוד אב’ נעלה יותר, וכי כדאי לאדם שיקיים אגב מצות מילה גם את מצות כיבוד אב, בהידור רב ומתוך שמחה. כיבוד הורים הוא מן המצוות החשובות שבתורה, ושכרה רב מאוד.
מתוך כך, אני מזדהה מאוד עם תחושתך לנוכח תוכניתו של חתנך.
אבל כדאי לנסות לחשוב על מניעיו של אבי הרך הנולד. אני נוטה להניח שהוא מכבד אותך מאוד ומעריך אותך כסב ילדיו וכאבי אשתו, ומן הסתם היה שמח לראות אותך מאושר כסנדק בברית לבנו. אך אולי, למשל, בסתר ליבו הוא מקווה שבנו הנולד עתה יתחזק בקיום מצוות וישמור שבת, ואולי אף יצמח לתלמיד-חכם וצדיק, ונראה לו שכצעד ראשון הוא צריך להושיב לו סנדק המדקדק במצוות? אולי?
כאמור, יש הרואים משמעות סמלית גדולה ברמתו הדתית של הסנדק, וייתכן שרצונו של חתנך משקף את מחשבותיו ותקוותיו הדתיות שלו?
לעומת זאת, ייתכן בהחלט שכל זה לא נכון כלל, והוא פשוט שמע שאסור למנות סנדק אדם שאינו שומר שבת, והוא חושש מהאיסור הזה? אם זו הסיבה – אפשר לומר לו באופן ברור שאין זה נכון, ויכול בהחלט לשמש כסנדק גם אדם שעדיין אינו שומר שבת, בפרט ובפרט אם הוא סבו אוהבו של התינוק.
כדאי מאוד גם לדבר איתו, בנעימות ומתוך חיבה, על חשיבות הזהות המשפחתית ועל המשמעות העמוקה שבהושבת נכד על ברכי סבו, כביטוי להמשכיות שרשרת הדורות. גם להאיר את עיניו על חשיבות המצווה שבכיבוד הורים ובהסבת נחת-רוח להם בעשיית רצונם. אך צריך לעשות זאת בחכמה, מתוך הבנה ומתוך אהבה.
ואחרי הכל – השלום חשוב מכל. אם מתקשה חתנך לקבל את דבריך – נהג באצילות הראויה לאיש נכבד, ואל תקפיד עליו. השתתף בשמחת המשפחה בלב שלם, וזכור תמיד כי הכבוד והכיבוד אינם שווים את ערך השלום והוויתור.
עוד איחולים לבביים לאושר, נחת ושמחה מכל משפחתך.
יצחק ברוך

 

datshe@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

אני יודעת שהתורה חשובה אבל נראה לי מוגזם הלימוד כל החיים
יש לי שאלה שבוערת לי כבר מזמן ועכשיו בגלל המלחמה והחוק על הגיוס היא ממש מציקה לי. אני מבינה את הטענה שהתורה מחזיקה את העולם, אמנם קשה לי עדיין עם הטענה הזו כי אני לא לגמרי מבינה איך זה קשור ולמה לימוד של כתבים שנכתבו אי אז ועוסקים בכל מיני...
חוסר עניין רוחני של הבעל
ראיתי באתר תשובה לשואלת בעניין פער רוחני בין בעל לאישה. השואלת סיפרה על מצב רוחני ירוד של בעלה.המשיבה הסבירה שצריך להניח לבעל ולאפשר לו את ההתבגרות הרוחנית שלו, לא להתערב ולתת לו בית חם תוך לתהליך הזה. אני מאוד מזדהה עם הקושי והכאב הזה, אני נשואה שנה וחצי עם ילד...
יצאתי מהישיבה-מה עושים עכשיו?
ראשית אפתח בזה שאני אוהב לקרוא את הפניות הרבות וכן את השאלות האמיתיות המגיעים מלב נכון ועכשיו אגש לעניין אני בחור ישיבה שהועף מהישיבה ולא יודע מה לעשות הלאה אני בחור עם ראש טוב ולמדתי והייתי בחור מצוין אך חוויתי קצת ירידות עד שעכשיו בתקופה שמסובכת לכולם בגלל המלחמה אני...
אני שוכח כל מה שאני לומד!
רציתי לשאול לגבי לימוד תורה אני מרגיש שכל מה שאני לומד אני שוכח דבר זה גורם לי לתסכול איך זה יכול להיות שאני שוכח את מה שאני לומד אני קובע כל יום לימוד תורה בגמרא והלכה אבל פשוט שוכח את מה שאני לומד זה קצת גורם לי לתסכול איך זה...
לקחת כסף מהמדינה שלא כדין זה מותר?
לאחרונה עזבתי את מקום העבודה ואני זכאי לדמי אבטלה. יש לי אפשרות להרשם כאברך כולל בתקופה הזו והקצבה החודשית תועבר ישירות לכולל כתרומה. אציין כמובן שאיני מתכוון ללמוד בכולל הנ״ל. האם ראוי לעשות זאת?
רוצה ללמוד ולהספיק כמה שיותר ולסיים ש"ס
אני בחור בן 16 בקרוב אני עומד לסיים את השס אני מחר מסיים מסכת חולין אני כבר 5 שנים לומד את השס בגרסא ולא מעמיק ולא עושה חזרות רק מסכתות מאוד ספציפיות שכן יש לי עליהם חזרות ואני זוכר מהם יותר מהשאר שנה שעברה התוודעתי ללימוד טוב שכולל שקלא וטריא...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן