The Butterfly Button
למה זה קשה לי?

שאלה מקטגוריה:

יש לי בעיה שמקשה עלי בהרבה תחומים בחיים, אני מאד נרתעת ממגע.
אני מרגישה כאילו אני חסומה ואני לא מצליחה .
ניסיתי מספר טיפולים אשר עזרו בהתחלה ואחכ חזרתי לשיגרה הרגילה. כמובן שהדבר מאד בעיתי לזוגיות שלי.
למי עליי לפנות? מדוע קשה לי?

תשובה:

שלום לך, יקרה.

את כותבת שאלה כל כך נוגעת – נוגעת ללב, לנשמה ולחיים.

את שואלת למי עלייך לפנות, ומדוע קשה לך. מספרת שכבר הלכת למספר טיפולים, הם עזרו מעט והחסימה שבה לה…

אז יקרה, אני באמת באמת לא יכולה לדעת מדוע קשה לך, ואם לא נדע מדוע – גם לא נדע למי עלייך לפנות.

לפני זה הייתי רוצה לשאול אותך – האם קשה לך שקשה לך? האם היית רוצה לשנות? לייצר משהו חדש? שואלת את זה, כי בדרך כלל, כשיש קושי במגע, העבודה היא לא תמיד פשוטה, קלה ומהירה, לפעמים יש צורך בהרבה מוטיבציה, כדי להתמיד בדרך למרות הקשיים, ושואלת אותך לגבי זה.

עוד שאלה היא – האם עם כולם קשה לך במגע? גם עם חפצים, בגדים, תויות, דבקים, חול, אורז יבש וכאלה? האם גם עם אנשים אחרים מלבד אישך?

ואתן כמה אפשרויות ל: "מדוע" ולפי זה נחשוב על "למי", בסדר?

אז סיבה ראשונית היא – קושי בויסות חושי שלא טופל.

פעם שמעתי מרפאה בעיסוק שמסבירה: "תארו לכם שאתם עולים לאוטובוס והוא צפוף מאד. אנשים מדברים בקולי קולות, הנהג מדליק את הרדיו בפול, למי שנצמד אליכם יש ריח של זיעה, ולסבתא שיושבת מתחת לאף שלכם – ריח של פטרוזיליה. ההוא ממול, שקרוב אליכם עד מחנק, מריח מהסיגריה. חוץ מזה אנשים עולים ויורדים ודוחפים ונוגעים ואפילו ה"נוף" מהחלון חולף במהירות מסחררת. אתם יורדים מהאוטובוס. אופפפפפפפפפפפפפפפ. חוזרים הבייתה ומה רוצים? רק להתעטף בשמיכה עם הריח של המרכך המוכר ולשקוע בתוך השקט – שקט – שקט הזה. נכון? אבל יש מסיבה. ובלונים בכל הצבעים, וריחות של אוכלים ושל סיגריות ושל מנגל בחוץ וצחוקים ורעש. וואו. אפילו לתאר את זה קשה, נכון?

"ככה מרגיש אדם עם קושי בויסות החושי כל הזמן" היא הסבירה התוית שמגרדת, התספורת שמלאה עקצוצים, השמש שמסנוורת, החבירה שלוחצת לה יד ומחבקת במפתיע. כל העולם מלא גרויים שכאשר הויסות החושי תקין – הם נסבלים ואפילו נעימים, אבל כאשר ישנה רגישות יתר, אז קשה וסובל מאד להמשיך".

מה עושה לך התאור הזה? מזדהה? קשור אלייך?

אנשים עם רגישות יתר, שממילא צריכים לצלוח כל כך הרבה מגעים בחיים שלהם, יהיו זקוקים למגע מתואם במיוחד, אחרי שיבקשו מהם רשות, אחרי שיסבירו להם, אחרי שיגיעו להסכמה, אחרי הרבה שיח. ככל שאדם בעל רגישות יתר "ננגע" פעמים רבות יותר בחייו בצורה לא מתואמת, שלא במתכוון – רק הדודה חיבקה חזק מידי והחבירה נישקה בהתלהבות על שתי הלחיים – וכבר מתפתחת סלידה עמוקה ממגע. סלידה שהופכת גם לרגשית.

עצם המודעות לכך ולצורך שיתנהגו אלייך בצורה רגישה ומתואמת, יכולות לעזור מאד. לשם כך אולי שווה לפנות לכמה פגישות יחידות של ייעוץ ובנוסף – ניתן לטפל במרפאות של רפוי בעיסוק, ולהקטין את עוצמת החוויה. להתחיל להתרגל ולהקטין, בהדרגה, את עוצמת הרגישות. לייצר ויסות מתואם יותר. יש אימון שמיעתי ואימון תחושתי, ובאופן כללי – יש למרפאות בעיסוק, כשהן טובות, מענה שווה.

סיבה נוספת שיכולה להיות לקושי – הוא ספציפית עם בן הזוג. לפעמים משהו מפריע, ואנחנו מתקשים מאד לתת לכך בטוי. זה יכול להיות משהו קטן, אבל מטריד. ריח לא נעים, שיניים לא מצוחצחות, משהו במראה שלא מוצא חן. ולפעמים – אישה כל כך דורשת מעצמה להתעלם מהקושי, לזרום ולכבד את בן הזוג שלה, לפעמים היא חושבת "מה זה יעזור אם אגיד, ממילא לא ניתן לשנות" שהיא מתעלמת מהדבר שמפריע לה. אלא שההתעלמות לא עוזרת, ברוב רובם של המקרים, היא פשוט מתעצמת מבפנים ומפתחת הימנעות.

כאן שווה להגיע לתהליך של ברור עמוק, לפעמים בחברת בן הזוג, לפעמים בעצמך, לבדוק – מה מולו מפריע, קשה, מרתיע. ואז? מפליא לגלות כמה אפשר לשנות, להזיז, לייצר משהו חדש, גם אם כל כך היה נדמה שאי אפשר.

ויש עוד אפשרויות.

מחקר מעניין ביקש לבדוק את החוויה הסומטית – הגופנית: בנסוי שנערך, הגיע רופא צעיר בכל בוקר, כל בוקר, לאישה חולת אליצהיימר..בכל בוקר הוא לחץ את ידה לשלום, היא שאלה אותו "מי אדוני" והוא הסביר לה שהוא הרופא שלה, וטיפל בה דקות אחדות. כך בכל בוקר. האישה החולה – שתאי מוחה התנוונו, בכל בוקר מחדש לא זכרה את שמו ותפקידו של האדם מולה.

בוקר אחד, הוא נעץ מחט קטנה בעדינות, לכף ידה המושטת לשלום. כשהיא לחצה את ידו – היא נדקרה קלות.

למחרת, שוב הגיע הרופא. הושיט את ידו ללחיצה, אבל האישה לא השיבה לו יד. היא רק שאלה אותו "מי אדוני".

ההסבר העומד מאחורי הנסוי הזה, מספר על החוויה הגופנית שנחקקת, גם כאשר אין זיכרון. המח אינו זוכר, לפעמים ממש משכיח מפאת מנגנוני ההגנה שלו. אבל הגוף – הגוף עדיין זוכר ומפתח הימנעות (או תגובות נוספות והפוכות שנראה שלא קשורות אליייך עכשיו) בהתאם לכך עולה ומתפתחת שיטת "הגוף הזוכר" : שיטה טיפולית בה ישנה התמקדות לא רק בחלקי הנפש, אלא בצורה גלובלית יותר ועגולה יותר, בגוף ובנפש.

פעמים רבות, כאשר ישנן טראומות מודחקות מחוויות גופניות, טראומות שיכולות להחשב בעיננו כ"פשוטות" "זניחות" ו"לא רלוונטיות" או טראומות עמוקות ובועטות, הגוף מגיב לכך בהתאם – ודוחה מגע. מתקשה מאד להכיל מגע, אפילו אם לכאורה הוא נעשה בצורה אוהבת, מחבקת, מזמינה.

מה עושים אז?

אחרי מודעות ורצון לטפל, שווה ללכת לתהליך. התהליך הוא עמוק, ולא מסתכם בפגישה או שתיים. מה שחשוב ביותר הוא ללכת למטפלת שבקיאה מאד בתחום פגיעות, שעברה התמחות ספציפית בנושא.

זה יכול להיות טיפול שכולל רק שיחה, ועל ידי הבנה ועיבוד של טראומות, ניתן להגיע לשנוי.

וזה יכול להיות טיפול שכולל אלמנטים גופניים – שיטות כמו התמקדות, שנותנות מקום לחוויה הסומטית, שילוב של יוגה או כלים נוספים, כאשר שוב – חשוב מאד לברר על המטפלת והתמחותה המקצועית, לפני התחלת התהליך.

ואולי יש עוד גורמים לקושי הזה… מוזמנת לשאול, לבדוק, ובעזרת השם למצא תשובות שייטיבו לך ולכם.

אני כאן, אם תרצי.

תמר ע.

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן