The Butterfly Button
בעל כעסן עם צורך בשליטה

שאלה מקטגוריה:

אני נמצאת בדילמה לגבי המשך הנישואים שלי. אני חיה עם בעל שמתמודד (או לא ממש מתמודד..) עם כעס וצורך בשליטה,
מה שיוצר בבית אווירה מתוחה, כולל צעקות/ לעיתים גם מול הילדים.
למדתי עם הזמן להתמודד עם זה עבור עצמי ולפתח מובחנות רגשית, אבל אני מרגישה שהכוח שלי אוזל, והילדים נפגעים מהמצב.
יש תקופות טובות, אבל הכעס הבלתי מוסבר שלו ממשיך לחזור. אני שוקלת גירושים, אך חוששת מההשפעה על הילדים. אשמח לעצה כיצד להתמודד עם המצב הזה ולקבל בהירות.

תשובה:

שלום רב

את מתארת מציאות לא פשוטה. לאורך שנות נישואיכם, בעלך מתפרץ עלייך ועל ילדייך בכעס על דברים שונים ואף שוליים בעינייך.

הכעס שלו יוצר אצלך מתח פנימי גדול שמשפיע על נפשך. נוצרת גם בבית אווירה של מתח שמשפיעה על נפש ילדייך. משום שההתפרצויות אינן מוצדקות בעינייך אינך מעוניינת לרדת לשורשן או לפעול להבינן אלא רק שיפסקו. הן לא נפסקות, והמתח הבא בעקבותיהן מכלה את כוחותייך.

כל המצב הקשה הזה מוביל אותך לחשוב על גירושין כמוצא אפשרי ואף הגיוני מן המצב שאליו נקלעת.

מצד אחד את סבורה שהגירושין ייטיבו איתך וגם עם ילדייך כיוון שאז הם לא ייאלצו לחיות עם מתח כזה, ומצד שני את חוששת שהם דווקא ישפיעו עליהן לרעה.

אני קורא ומבין את הצדדים השונים של התלבטותך, אין ביכולתי להמליץ לך כיצד להתנהג, כיוון שרק את יודעת לבסוף מה את רוצה ומה חשוב לך ומה יהיה הטוב עבורכם.

אין לי אלא לאחל לך דרך צלחה בקבלת ההחלטה וחיים טובים לך ולילדייך בכל החלטה שתקבלי.

הזכרת שבזמן האחרון למדת על מובחנות וזה עזר לך לעניין זה שהכעס לא ישפיע על קבלת ההחלטות שלך וגם הבנת שהכעס שלו לא אמור להשפיע עלייך באופן רגשי.

ראשית כל, אני רוצה לחזק את ידייך בדרכך למציאת המרכז הרגשי הפנימי שלך שאינו מצוי באמת אצל אף אחד. זהו צעד ראשון וחשוב בדרך ל"מובחנות", ולחיים זוגיים באשר הם.

שנית, אני רוצה להסב את תשומת ליבך לנדבך שאולי חשוב לא פחות בחיים של מובחנות, שקשור ישירות לצורת התגובה שלך על הכעס של בעלך.

ישנה שגיאה נפוצה המבלבלת בין המושג "נפרדות" לבין המושג "מובחנות". אלו לא רק שני מושגים אלא שתי תורות לחיים המתייחסות לרבדים שונים.

נפרדות מתייחסת ליכולת שלנו לחיות במנותק מהזולת, בלתי תלויים רגשית, בלתי מושפעים ובלתי מנסים להשפיע עליו.

היא רואה את האדם כיחידה נפרדת ועצמאית, ומבקשת שיחתור לקראת מימוש הפוטנציאל האישי שלו, כנגד הזרם לעיתים ולמרות הבחירות של הסובבים אותו.

"מובחנות", אם נרצה, היא כמו נדבך מעל הנפרדות. היא מתייחסת ליכולת שלנו להתחבר לאחר בהיותנו מובחנים ועמדים לעצמנו בתוך הקשר.

ה"מובחנות" מכוונת לנקודה מאוד עמוקה, היא טוענת את הדבר הבא: מי שלא לגמרי עצמאי, לא יכול לראות את האחר או להתחבר אליו – לחיות בתוך קשר. ומי שלא יכול להתחבר באמת לאחר או לראות אותו, לא באמת מסוגל להיות עצמו.

כלומר, היכולת שלנו להיות "לבד", להיות עצמאים ובלתי תלויים, יושבת על אותה נקודת יכולת של להיות "יחד" – להתחבר ולחיות חיים של זוגיות ושל שותפות.

את מתארת שמתוך המובחנות שאת מפתחת את לומדת יותר להתנתק רגשית מן הכעס של בעלך. אבל אני תוהה לעצמי: אם את מובחנת, מה איכפת לך לראות את הצד שלו?

את משתדלת לפטור את הכעס שלו פעם כקנאה אישית, פעם כהתפרצות לא מוסברת, ופעם כאופי רע.

נכון שיש לנו בחירה על דפוסי התגובה שלנו על דברים, אבל לעולם רגש אינו מתעורר סתם כך. אני מזמין אותך יחד איתי לתהות ולהתעניין בכנות:

מדוע הוא כועס כל כך? מה מביא אותו שוב ושוב לקצה הצוק? מה הסיבה שאת חוששת כל כך לשאול את השאלות הללו בפתיחות? ומדוע הכעס שלו השפיע עלייך כל־כך?

השאלות הללו – בהיותן מופיעות זו לצד זו – מחדדות את הנקודה שלימד מורי בואן, מורה ה"מובחנות": אין "אני" בלי "אנחנו", ואין "אנחנו" בלי "אני". בלתי אפשרי להפריד את שני הצירים הללו בנפש.

המובחנות טוענת דבר עוד גדול הרבה יותר מזה: היא טוענת שיש לנו בחירה מלאה כיצד נגיב או נתייחס לדברים, ושהזוגיות שלנו מושפעת עמוקות מן הבחירות שלנו.

הזוגיות היא מן מעגל, שבו שניים רוקדים ומזינים בו זמנית זה את זו, בבחירתם כיצד להגיב זו לזה.

ככל שהמובחנות שלנו גדלה יותר, כך הבחירה שלנו נעשית זכה ונקייה יותר. בלתי מושפעת מדברים חיצוניים. בלב שלם יותר ומתוך מודעות וכוונה. בחירה זו המגיעה מלב עצמאי ובלתי תלוי, מצמיחה אותנו וגם את הסובבים אותנו, ומייצרת ריקוד זוגי מיטיב יותר.

ובחזרה אליכם: ממש בנקודה שבה את לא רוצה להתעניין בו בכנות, מונחת הנקודה שאת בוחרת להיות מושפעת ממנו כל כך. אילו לא היית בוחרת להיות מושפעת ממנו כל כך, לא היה אכפת לך להתעניין יותר בעולמו, בין אם היית בוחרת בסופו של דבר להישאר נשואה לו או לקבל ממנו גט.

אם תרצי למצוא עד הסוף את עצמך, אולי גם תרצי לשאול את השאלות הללו וסוף סוף להבין אותו ולהבין גם אותך.

אם ברצונך להעמיק להתבונן יחד או להעלות שאלות נוספות תוכלי להשיב להודעה ואגיב לך בעז"ה.

בהצלחה רבה,

חיים

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן