The Butterfly Button
בעלי עם בעיית התארגנות

שאלה מקטגוריה:

שלום רב!
אני נשואה קרוב לעשור לבעל מקסים ויש לנו זוגיות נפלאה.
יש לנו 5 ילדים והשישי ב"ה בדרך.
בעלי הוא אדם כריזמטי וחברותי שנמצא תמיד במרכז העניניים בכל מקום. הוא אוהב לארגן וליזום דברים ומשמים קיבל כוחות מיוחדים לכך. אני משתדלת לעמוד לצידו ולאפשר לו לעסוק במה שהוא אוהב, גם אם זה דורש ממני כוחות או זמן.
הוא עוזר לי בבית בתחומים מסוימים מאוד כמו פיזור הילדים וקניות וישנם תחומים שהוא מעולם לא נגע בהם גם כשאני שוכבת במיטה רוב היום במצבים מסוימים. כמו כביסה, הדחת כלים ועוד.
בזמנו קראתי על הפרעת התארגנות שהיא בעלת מאפיינים דומים להפרעת קשב אך שונה ממנה. לדעתי יש לבעלי הפרעת התארגנות שמכבידה מאוד על החיים שלי.
הוא מלא רצון טוב אבל הדברים שאני זקוקה להם נעשים כ"כ לאט או לא נעשים בכלל עד שאני יוצאת מדעתי.
לדוגמא, הברז בכיור האמבטיה משפריץ לכל הכיוונים כשפותחים אותו. כבר שלושה חודשים (!) שאני מבקשת שיתקן אותו וכמו בספורים, מדברת אל הקיר. הוא רוצה , ודאי, רוצה מאוד לתקן. אני יודעת שזה חשוב לו. הוא אפילו קנה את החלק המיוחד שחסר…אבל..אלף ואחת עניניים חשובים אחרים עומדים על הפרק בשעות המועטות שהוא נמצא בבית.
הצעתי להזמין איש תחזוקה שיטפל בבעיה אבל הוא מסרב. (אגב החלק שהוא קנה לברז נעלם בבלאגן שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלו…)
אני מבינה שמבחינתו הבעיה היא ממש שולית, כי בשעות שהוא נמצא בבית הוא בקושי משתמש בברז. את השלוליות על הרצפה אני מנגבת. את הליכלוך אני מנקה. וגם את תיסכולי הילדים בבואם להשתמש בברז ולקבל מטח מים על הבגדים, אני שומעת וסופגת ( וגם נאלצת להחליף את בגדיהם לפעמים…)
ניסיתי לבקש , להסביר, להתחנן, לבכות.
כלום.

זו רק דוגמא קטנה לעשרות דברים שקורים יום יום בבית.
החולצות שלו זרוקות בכל מקום, כמו הגרביים. לא אחת קרה שקמתי בלילה לילד וכמעט נפלתי על הנעליים שהיו זרוקות בדיוק באמצע הבית. הוא משאיר את הצלחת במקום שאכל וקופסאות הממרחים פתוחות מחכות לגמד שיסגור ויחזיר למקרר. דלת הארון שבורה, החלון לא נסגר עד הסוף..תמיד צריך להזכיר לו לשלם חובות ולבצע משימות.
החיים שלנו כמו שאמרתי נהדרים ויש בי המון הערכה ואהבה כלפיו. ולכן חבל לי שיש משהו שמפריע כ"כ.
בנוסף להתמודדות עם חמישה ילדים קטנים, והריון לא קל שמשמעותו שאני שוכבת מרבית היום במיטה, אני מרגישה שההשתתפות של בעלי עם עול הבית והילדים היא טיפה מן הים הגדול שאני צריכה.
יש לי כ"כ הרבה משימות לזכור ולעשות. אני לא מצליחה לבצע הכל לבד וגם להיות המזכירה שלו. (כי אחרת המשימות פשוט לא נעשות!)

תשובה:

שלום לך שואלת יקרה,

בערב תשעה באב התחלתי לכתוב את התשובה הזו. זמן מצוין להשקיע עוד קצת בבניין אחת מחורבות ירושלים.

כל אחת מאיתנו, כל אישה שמשקיע בבניין הבית הפרטי שלה, תורמת עוד כמה אבנים לבניין הבית הכללי שלנו, של כנסת ישראל עם בוראה.

את מתארת בעל שאת אוהבת, אדם עם תכונות שאת מעריכה – כריזמטי, חברותי, נמצא במרכז העניינים, יזם ובעל כושר ארגון,

יש לכם זוגיות נפלאה, אבל – – –

עם קוץ מציק באמצע.

כאישה אינטלגנטית ומבינה עניין, הגדרת בעצמך את הקושי שכפי הנראה מפריע לבעלך ולך בחיי היומיום – הפרעת התארגנות.

עבדתי בעבר בתחום הפרעות הקשב, ולמיטב ידיעתי הפרעת התארגנות היא חלק מקוקטייל הפרעות בתפקודים ניהוליים, שכלולות יחד תחת השם המוכר 'הפרעת קשב'.

זה לא מאד משנה איך קוראים לזה, כמו שמשנה מה עושים עם זה…

את תארת את חלוקת העבודה ביניכם בצורה כזו שאת משחררת אותו לחלוטין מעול הבית, על מנת שיוכל להגשים את כישוריו בחוץ, נושאת בעול היומיום גם במצבים לא פשוטים, וסוחבת הריונות לא קלים בלי תלונה.

מה את מצפה ממנו?

לא הרבה.

ניהול תחזוקת בית. (חוץ מהדברים שהוא בכל זאת עושה, כמו פיזור הילדים למוסדות החינוך שלהם, וקניות).

זה מציק לך מאד בחיי היומיום.

אותן תכונות נפלאות של מרץ נלהב, של יוזמה ושל הרמת פרוייקטים,

עומדות לרועץ בשגרה השוחקת.

לאנשים עם הפרעת קשב או הפרעת התארגנות, הרבה יותר קל ליזום פרוייקטים מלהיבים, מאשר להתעסק בזוטות כמו תיקון ברז דולף.

יש לו לב זהב, הוא נורא רוצה לשמח אותך, הוא רוצה לעשות לך בעצמו הכי טוב שאפשר, אז למה שתזמיני בעל מלאכה? עוד רגע – עוד שניה – כבר כבר הוא מטפל בזה… המון רצון טוב.

ותכל'ס?

ווואו, כמה שזה מתסכל כשלמילים היפות אין כיסוי בשטח.

קצת-הרבה נמאס לך להיות המזכירה שלו. לבדוק שהוא משלם חשבונות בזמן, מבצע משימות למיניהן, ובנוסף לרדוף אחרי החולצות והגרביים, לאסוף את הצלחות, לסגור קופסאות ממרחים.

איכשהו, הכל מתערבב למין קוקטייל אחד שמצליח להעיב על הרבה רגעים יפים.

את יודעת, שבחיים יש לכל דבר שני צדדים. לכל תכונה יש את הצד המשמח שלה, ואת הצד הפחות משמח שלה.

לדוגמא, גבר מאד רגשי, שאשתו נהנית מהבנה ורכות שאינן מצויות בדרך כלל אצל גברים, יכולה גם להרגיש מאד לא נוח עם העובדה שהוא לא מספיק מוביל ומקבל החלטות, וקצת מדי תלוי בה.

נראה לי שגם במקרה שלך זה קצת דומה: יש לו תכונות שאת מאד אוהבת, תכונות שאולי אפילו תרמו למשיכה שלך להינשא לו, אבל לאותן תכונות בדיוק יש צד שני, של חוסר התארגנות, דחיינות, ובסופו של דבר – תחושה שאת לבד במערכה.

אז מה בשטח?

אני רוצה לענות לך בשני חלקים:

קודם כל, זאת באמת ההבנה שיש כאן תכונה מאד בסיסית של האדם, שקשה להאמין שהיא תשתנה ביום בהיר.

ברגע שמכירים את נקודות החולשה הקבועות, אפשר לנסות לייצר להן 'מעקפים'. לחיות עם ברז מטפטף במקלחת במשך מספר חודשים זה באמת דבר מעצבן.

אולי אם תזמי שיחה פתוחה ולא מאשימה, הוא יסכים שתזמיני בעל מלאכה?

במיוחד אם תדגישי כמה שאת נעזרת בו בדברים שבאמת חשובים לך בחיים.

ומכאן לחלק השני –

אישה צריכה להרגיש שהיא מקבלת מבעלה, נעזרת בו ושמחה בתמיכתו.

בעל מרגיש הכי מדהים שבעולם כשהוא מרגיש שהוא מצליח להעניק לה והיא שמחה בנתינה שלו.

מדי הרבה פעמים, אנו כנשים נוטות להגיד 'אוקיי, אז אני אסתדר לבד'. ואנחנו באמת יכולות להסתדר לבד… עובדה, אפילו נשים חד הוריות מצליחות לשרוד לא רע בכלל, הרבה יותר טוב מגברים חד הוריים.

אבל המחיר של 'להסתדר לבד' הוא גבוה.

בינתיים נבנה לנו בתוך הלב קיר של אכזבה, כאב ובדידות, מצופה בשכבות שכבות של מרמור.

בהתחלה, יותר קל לשתוק ולהסתדר איכשהו, מלדבר ולבקש עזרה. אבל התוצאה הבלתי נמנעת היא המרחק ההולך ונוצר.

את משתדלת כל כך הרבה לתת לו, לעזור לו, לתמוך בו, להיות המזכירה שלו.

האם חשבת פעם להשתדל גם לקבל ממנו?

לחפש את החלקים שאת אוהבת להעזר בו, והוא טוב בהם, ולבקש אותם?

מציעה לך לנסות את הגישה הזו.

אולי תנסי לפעול בשני המישורים: במישור האחד – לקבל את החולשות שלו, ולייצר להן 'מעקפים'. במישור השני – לחפש את החוזקות שלו, ולבקש ממנו להעניק לך מהטוב שלו בחלקים שהוא יודע לעשות את זה.

אם תרצי לספר לי איך זה הולך – אני תמיד אשמח לשמוע.

מקווה שתמצאו ביחד את תמהיל הזוגיות המדוייק בשבילכם,

ושיהיו לכם חיים של אושר ואהבה ביחד.

דבורה.

[email protected]

נ.ב. אולי יעניין אותך לקרוא כתבה על זוגיות בצל הפרעות קשב:

http://www.sagie-ls.com/wp-content/uploads/2010/09/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%A9%D7%91-%D7%95%D7%96%D7%95%D7%92%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A0%D7%98%D7%94.pdf

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן