The Butterfly Button
בעלי טיפוס דומיננטי ונוטה לכעוס מהר על אנשים כשדברים לא מסתדרים כמו שהוא רואה לנכון

שאלה מקטגוריה:

בעלי טיפוס דומיננטי ונוטה לכעוס מהר על אנשים כשדברים לא מסתדרים כמו שהוא רואה לנכון.
הוא הרבה פעמים כועס על טעויות שאני עושה בתום לב וקורא לזה פיזור נפש וקשה לו להכיל את זה שאני לא פדנטית כמוהו.

למען האמת גם לי קשה מאוד להכיל את הפדנטיות שלו (לסדר שקיות מצרכים בסדר הנכון קל מעל כבד וכאלה, לא לשרוט את הפנים של האוטו עם העקב של הנעל, מישהו נגע לו בחפצים בלי רשותו והוא נכנס ללחץ, סימן על הקיר שנשרט וכולי..), משתדלת לעשות כמו שהוא רוצה אבל בתוך תוכי נוטרת לו טינה על זה והוא מרגיש.

הכעס שלו מתבטא בהרמת הקול ובמבטים לא נעימים וטון לא נעים (לא אלים ולא מקלל חלילה).
הוא לא כועס רק עליי אלא גם על נותני שירות, על המשפחה שלו המשפחה שלי וכל מי שהוא מוצא בו לטענתו "התנהגות חסרת הגיון" .
הוא טוען שהוא לא מצליח להכיל חוסר הגיון אצל אנשים ולדעתי הוא מתעצבן משטויות. הוא שופט אנשים מאוד מהר ומאוד במידת הדין וממש לא מכבד (וגם אני שופטת אותו מאוד על כך שהוא מהיר לכעוס וגם אני לא מכבדת אותו על זה שדברים שטותיים בעיניי כמו שריטה על קיר מפריעים לו אז אני לא יותר טובה ממנו).

לא נעים לי גם מאמא שלי שהיא גם טיפוס כעסן ודומיננטי שלא מסתדר עם אף אחד והם מן הסתם כל הזמן מתנגשים. הוא צעק עליה הרבה פעמים (והיא לא נשארה חייבת ,אפשר לומר אפילו שהיא התחילה הרבה פעמים) ולא כיבד אותה כלל (אולי הוא לוקח דוגמא ממני שגם אני צועקת עליה ולא מכבדת מספיק) וזה משהו שקשה לי להשתחרר ממנו שהוא מסוגל לעשות דברים כאלה! ולפעמים אני מרגישה שהתחתנתי עם אמא שלי שכל אחד מביא לה את הסעיף.

בעלי שונא את מידת הכעס בעצמו ומנסה לעבוד עליה כל יום והוא לצערי לרוב ..לא מצליח. אבל הוא עושה עבודה וכנראה שכל החיים הוא יעשה את העבודה הזו. אציין כי הוא כן השתפר מאז תחילת הקשר אבל עדיין קשה לי לשחרר דברים שהיו ודברים ואנשים שהוא כעס עליהם פעם. אני ממש נוטרת לו טינה על זה ומנסה מאוד שלא!!

איך להישאר סבלנית לעבודה שלו כשהוא כל הזמן נופל ?
והאם להרחיק אותו מאמא שלי ? (שבשבילו זה לא יהיה עונש אבל מה עם נכדים וחגים..)
איך לשים גבולות נכונים תוך כדי שאני נשארת מבינה ומכילה אבל לא סמרטוט שנותנת שידברו אליה ולמשפחה שלה בצורה מסוימת?
אני מאוד פגועה ועצובה שהוא כזה אבל תמיד הוא היה ככה והתחתנתי איתו ככה כי יש גם הרבה יתרונות אבל כשהוא מתחיל לכעוס ממש קשה לי לראות אותם..

תודה!

תשובה:

שלום עלייך שואלת מקסימה ואמיצה!

סליחה על העיכוב הרב בתשובתי, מקווה שאני מוצאת אותך בטוב ובנעימים.

קראתי את שאלתך והלכתי איתה זמן רב. הרגשתי שאני באמת רוצה לענות לך תשובה כנה ואמיתית מהלב, כאישה אל רעותה.

בסע"ד אנסה לענות לך בשני מישורים.

המישור הרגשי והמישור המעשי. בשניהם אבקש לתת לך רק כיווני מחשבה כלליים , את ההחלטות והתהליך עצמו, תבצעי את בעצמך!

במישור הרגשי – אם אנסה להחליף את ההתמודדות שלך באתגרים זוגיים אחרים, עדיין התבנית, עצם הלוז תישאר זהה. אני חושבת שהנושא פה הוא לא בהכרח הכעס/העצלות/הקמצנות/השומן של הבעל ועוד שלל סוגיות שאנו כנשים נוהגות להלין עליהן, אלא על המקום הפנימי שלנו שמסרב לקבל את המציאות כפי שהיא.

וכאן הייתי רוצה להציע תפיסה יסודית לכל אתגר שצץ בחיים. למעשה המציאות של חיינו, היא המציאות כפי שהיא, היא נכתבה משמיים והיא מתנהלת בדיוק לפי התכנית הכתובה לה,

במציאות אין פגמים, אין "פדיחות", אין טעויות. המציאות היא הרצון האלוקי כפי שהוא משתקף בעולמנו.

איפה הבעיה מתחילה? בתגובה ובפרשנות שלנו למציאות. ברגע שאנחנו מחליטים ( בגלל כל מיני סיבות וחינוך שקיבלנו וכו') שהמציאות שלי היא "לא נכונה", "לא מדויקת", "לא טובה",

אני מתחילה לסבול, כלומר הסבל הוא לא אובייקטיבי מעצם היותו סבל ,אלא הוא הופך לכזה ברגע שאנו מחליטים.

לצורך ההדגמה, נניח שכל הגברים שהיית מכירה, אביך ואחייך וכל מכרייך, כולם כולם היו נולדים רגוזים ובעלי מזג כעוס, הרי לא היה לך שום קושי או בעיה עם כך, או אולי היה קושי אבל מזערי כי היה בך את הקול שאומר, ככה המציאות צריכה להיראות.

אם הילד שלי מתקשה בחברה, חלק ניכר מהסבל שלי בעניין הזה היא המחשבה "זה לא צריך להיות ככה, הוא צריך לפרוח ולהיות אהוב",

מי אמר? אולי זה התיקון שלו? חלק מהתהליך הגדילה שלו? כאשר מנטרלים את הקולות שנלחמים במציאות (שבעיניי אלו הקולות של מידת הגאווה ואולי לכן חז"ל כ"כ נלחמו בה) אפשר לראות את המציאות בצורה יותר נקיה ולהבין מה באמת אני או סובביי זקוקים לו. הסתכלות זו יכולה לעזור לך לשפוט האם הסבל הוא אובייקטיבי או בחוויה שלך.

יש כאב בעולם, שכואב לי הראש- הוא כואב באמת! אין ויכוח. אבל הסבל הוא משהו שאנו מוסיפים על הכאב, כי אנחנו נלחמים בו ולא משלימים איתו!

ההשלמה עם חיינו כפי שהם הם מפתח בסיסי (ובהחלט לא פשוט!!) לשלווה ורוגע ואולי אפילו לאושר?,

זה נכון שזה דורש עבודת התבוננות פנימית, אבל זו עבודה מתגמלת ובסוף השריר הופך להיות מאומן, אנו לומדים להתבונן על נסיבות חיינו כבריאה מלאת שלמות, דיוק ויופי, ככה הדברים צריכים להיראות.

מי אמר, אני מעזה לשאול שבעלך "צריך" להיות רגוע, שהיית "צריכה" להתחתן עם אדם נעים סבר רק משהו פשוט "השתבש" בדרך? אולי כך בדיוק זה היה צריך לקרות מלכתחילה?

לעניות דעתי, זוהי תמצית האמונה, לתת אמון ולסמוך על התכנית האלוקית . האם זה אומר שעליי להיות פאסיבית ו"לסבול" בשקט? לא! כי ראשית, אני מציעה מחשבה שאמורה למנוע את הסבל מלכתחילה!! לא חס ולשום להדחיק או להתעלם ממנו!

שנית, זוהי עמדה לא פאסיבית בכלל, אלא אם מעבירה את כדור האחריות למגרש שלי, במקום להפיל את האחריות לאושר/לשמחה/לסיפוק בחיים על גורמים חיצוניים (בין אם זה בעל/ילדים/כסף/משקל וכו') .

אחרי השלב הראשון תוכלי לשבת עם עצמך ברגע של שקט ולבקש מהבורא שיעזור לך להבין את מהות השיעור הזה עבורך, את ההיגיון מאחורי התכנית הזו.

מה יש בך שיכול לפרוח/להשתדרג/ להתעשר כתוצאה מכך? יכול להיות סבלנות , חמלה, אהבה בלי תנאי, אולי לרכך מקומות נוקשים בך, אולי לאפשר לך להכיל יותר טוב?

חשבי בכנות והתבונני פנימה ללא פחד, אלוקים איתך במלאכת הבירור החשובה הזו, בירור השליחות והייעוד שלך כאן בעולם, זו מלאכת קודש של ממש בעיניי.

ייתכן ואחרי שתעברי תהליך של השלמה עם אישיותו השלמה של בעלך על כל גווניה, יהיה לך קל וטבעי יותר לגלות סבלנות וחמלה כלפי החלק הזה בו, זכרי זה לא הצבע היחיד של בעלך, יש לו מן הסתם צבעים וגוונים נוספים, נסי לזכור זאת ברגעים קשים.

בפן המעשי- מה לעשות עם אימך וכו', אין לי תשובה חד משמעית, נסי לחשוב מתוך חמלה והבנה כלפי כל הצדדים, נסי לשאוף לאיזון מקסימלי בין צרכים ורצונות של בעלך לבין אלו שלך ושל שאר הסביבה, וזכרי, אין מציאות מושלמת או אוטופית!

המציאות היא מורכבת, מרובת גוונים, ולפעמים טועים ולומדים מכך, אל תבהלי מעצמך אם תקבלי החלטות שתתבררנה כשגויות, הכל בסדר, השתדלי לכוון להרמוניה ושלום ומשמיים יסייעו לך!

לגבי היחס שלו כלפייך, אינני מעמיקה בזאת כי מדובר בעניינים רגישים ועדינים וודאי לפורמט כזה, אבל ניתן להציב גבול בעדינות, אהבה ואסרטיביות. "אני לא אוהבת שמדברים אליי ככה", "זה לא נעים לי", "אני לא מצליחה לקבל את הביקורת שלך שהיא נאמרת כך, זה רק נועל אותי" וכן הלאה. השתדלי לדבר מהמקום שלך ופחות להאשים. אני בטוחה שבעלך אף הוא לא נהנה מהתכונה הזו ואין צורך להזכיר לו עליה, שדרי לו אמון אמיתי בכוחותיו ובטוב שלו. לצד הקבלה וההכלה של בן הזוג, נכון ורצוי להציב את הגבולות שלנו בשיח, זמני ויכוח או מריבה וכו', מותר שיהיה קו אדום, מותר לבקש את היחס המכבד שאני זקוקה לו. כמובן שיש למצוא את הזמן והמקום המתאימים לשוחח על כך על מנת שיהיה אפקטיבי.

חזקי ואמצי, אכן שיעור מורכב ומאתגר, אך טומן בחובו פוטנציאל צמיחה אינסופי!

מקווה שסייעתי ולו במעט, תוכלי לחזור לכל שאלה או בירור.

נועה.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. אני השואלת
    תודה רבה על התשובה קודם כל, ממש ריגשת אותי וגרמת לי להבין דברים שאפילו לא קשורים למה ששאלתי, אבל שישבו עליי הרבה לאחרונה (איך להכיל את זה שיש אנשים שסובלים בעולם וכדומה) וגם בהקשר לשאלה אני חושבת שאני אדע להתמודד בקלות יותר. האמת אני מצליחה לראות איך אני אמורה ללמוד אולי יותר אסרטיביות והוא צריך ללמוד קצת יותר עדינות ואנחנו צריכים לאזן אחד את השניה..נעבוד על זה וגם בעה אעדכן תודה רבה!

  2. קוראים לזה OCD ובן אדם שסובל מזה וגם הסביבה שלו צריכים להבין שזה הסיפור ולהתנהל בהתאם.
    רק הבעיה שOCD+ נטייה להתפרץ זה באמת קושי עצום שיכול לערער על בן אדם ולהרוס המון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן