The Butterfly Button
אני אברך ונופל באינטרנט

שאלה מקטגוריה:

אני ב”ה אברך כולל נשוי +ילדים חמודים ורק חוזר מהכולל מיד לאינטרנט (אלחוטי רימון מהשכנים) אני בצהרים לבד האשה בעבודה ילדים במעון וצהרון ואני מחפש להעביר שם את הזמן מחיפוש אחר דברים אסורים עד כמה שאפשר איך אפשר להיגמל מההרגל הנורא הזה אני אוהב את הקב”ה שעושה לי רק טוב בלי הפסקה וחבל שיש לי את הכלי משחית הזה בבית שאני לא מצליח להתנתק ממנו אגב כבר מגיל צעיר מאד עניין אותי היצר לכלוך ופחות קדושה.

תשובה:

שלום וברכה.

כולי הערכה על הפנייה שלך, הרצון להזדכך ולהיטהר גופו הוא נעלה, אך יותר מכך, החיפוש והצורך שלך לפנות ולהיעזר מראה על כך שהתנועה הערה שלך להיטהר ולהתקדש פועל כראוי, ולכן אני סמוך ובטוח בך שתצליח.

אני רוצה לנתח את התמונה לפי איך שהיא נראית מתוך דבריך, ולשים את האצבע על הנקודה כמו שהיא נראית מתוך דבריך. אני מדגיש וכותב מתוך דבריך, כי באמת אינני מכיר אותך, והתשובה ביחס לבעיה אותה אתה מציג יכולה להיות מכמה פנים, זה תלוי מאד בכמות של הגלישה, באיכות הירודה של הלכלוך בו אתה צופה, ועוד ועוד. לא כתבת מידי פרטים, ואני עונה לך לפי מה שנראה מתוך הפרטים שכתבת, חשוב לי להדגיש את זה כי בשביל לתת לך את המענה המדויק לפי מצבך אני חייב לדעת יותר פרטים, ולכן דברי הם רק פתח של מבט, פתח של מענה, אתה צריך להתבונן בדברי, להסיק מסקנות ולהמשיך בדרכי פעולה על פי מה שכתבתי, וגם לחשוב אם דברי מתאימים לפי מצבך.

אחלק את דבריך לפרטים ואנסה לעשות סדר: א. אתה כותב שבזמן של הפסקת הצהרים מהכולל אתה גולש מגיע לביתך ומבלה את זמנך בגלישה, וגלישה בתוכן לא ראוי. ב. אתה גולש בחיבור לא שלך אלא של שכניך. ג. אתה כותב שכבר מגיל צעיר ענין אותך תוכן לא ראוי.

ובכן, נראה לי שצריך לברר אתך משהו חשוב. הצורך לראות תוכן לא ראוי, הוא לא צורך לא נורמלי, האדם נברא עם רצון ועם חשקים, החשק לראות מראות אסורות לא מראה על בריאות נפש לקויה. טבע האדם שהוא חושק בזה. זה לא נותן חלילה מקום של היתר לעשות את זה, ואדם שייתן דרור לנפשו לעשות כאוות נפשו בסוף גם יחלה. כל צורך גם אם הוא צורך בריא כאשר הוא הופך לחסר מעצורים – לחסר איזון, הוא הופך למחלה.

חשוב מאד לדעת את זה, כי חלק מן הבעיה היא כאשר אדם חושב על עצמו שהוא חולה, הוא חושב שהוא שונה מכל הסביבה שלו והוא חושב שיש לו חשקים משונים. אתה כותב שמגיל צעיר אתה מתעניין בלכלוך ופחות בקדושה, חשוב לי לגלות לך סוד… כך הוא טבעו של עולם, אינני יודע מהי רמת החשק שלך לזה, וזה יהיה שטחי מצדי להרגיע אותך ולומר לך שאתה כמו כולם, בלי לשמוע ממך יותר פרטים בדיוק מה מצבך, אבל יתכן בהחלט שאתה כמו כולם. האדם נברא עם תאווה שמתעוררת בגיל ההתבגרות, זה נורמלי, זה ראוי, זה חלק מהמנוע של האדם. יש אנשים יותר חמים ויש פחות, לא כל אדם נברא עם אותו צורך, אך כולם שווים בכך שקיים בהם תאווה, אתה קורא לזה תאווה לליכלוך, ובכן זו לא תאווה ללכלוך, זו תאווה פשוטה תאווה הגורמת לקיום המין האנושי, לולי תאווה זו לא היה העולם קיים.

תאווה לקדושה זה דבר שיכול להיבנות, יש את זה גם בתוככי האדם, אך היא נסתרת יותר ואם לא עובדים עליה כראוי היא נסתרת וכמעט לא מורגשת. אם האדם לא מכר את עצמו ולא מודע לחשקיו אין לו סיכוי לגלות את הרובד הפנימי יותר של התאווה לקדושה.

ובכן התחושה הזו שאתה שונה ויש לך חשקים פסולים משפיע מאד לרעה, היא נותנת לאדם תחושה שמשהו אצלו לא בסדר, והיא גם נותנת סוג של חופש, כי בתוך תוכו האדם יוצר לעצמו סוג של מגננה, ‘אני חולה אין ברירה’. אך לא זו בלבד, יש כאן בעיה עמוקה יותר. היחס אל הצורך הזה באופן לא נכון נותן לאדם חוסר היכרות עם עצמו. אם אדם היה מבין את צרכיו היה מודע להם, והיה מבין את עצמו הוא היה יכול לספק את עצמו באופן ראוי. אביא דוגמה מתאוות האכילה. אם אדם רעב ואוהב לאכול, והוא חושב על עצמו שהתאווה הזו היא פסולה, הוא יזלול עוגות שמנת בלא סוף ויסבור כל חייו שזהו זה, זה מה שהוא צריך, הוא יחשוב על עצמו שהוא חולה ומעוות, אבל הוא ימשיך לזלול. לעומת זאת אם הוא יהיה יותר מודע לעצמו ויבין שהצורך שלו ליהנות מאוכל, הוא צורך נורמלי, הוא יבין שהגם שהוא נהנה מאוכל יותר מהסביבה הקרובה שלו, זה עדיין לא מראה שהוא חולה, הוא סך הכל יותר אנין טעם, הוא קצת יותר עשיר בטעמיו, הוא יבין שיש לו מעלה ולא חיסרון, והוא ישתמש בזה כראוי, הוא יכין לעצמו מידי פעם מאכלים יתר מורכבים, הוא ידע ליהנות מפרי טעים ועסיסי ולא יקרה לו כלום.

וכאן אני רוצה להמשיך במסע אל תוך הנפש שלך [אולי…] לרובד עמוק יותר [ואמשיך להשתמש לשם הנוחות במשל של תאוות האכילה], הגמרא במסכת ברכות (מד, א) מספרת על אמוראים שהרבו מאד באכילת פירות מתוקים, עד שממש חלו מרוב אכילה. הגר”א כותב על כך בזה הלשון: ‘ודעתם היה כדי להזדכך השכל על ידי אכילת הפירות’ (אמרי נועם ברכות שם). לדעתי הפירוש של דברי הגר”א הם שעשירות ההנאה מהווה יכולת של עושר חשיבה, היכולת ליהנות ממגוון רחב של טעמים, נותן גם יכולת חשיבה פורה ומגוון. ובכן פעמים רבות שאותו אדם אנין טעם, עשיר בטעמו, הוא אדם יותר עשיר בשאר כישוריו. הצורך של אדם ליהנות נובע פעמים רבות מכך שהוא זקוק לחיים מעניינים יותר.

אתה כותב שאתה חוזר להפסקת צהרים, ואתה גולש. תחשוב למה זה קורה? האם מעניין לך מספיק בכולל, או שמא אתה לא עושה מספיק את מה שמתאים לך, אתה לא נותן פורקן לכישוריך, אתה לא נותן פורקן ליכולות שלך. הצורך ליהנות מתוכן לא ראוי, לא נובע דווקא מצורך למשהו פסול, הוא נובע מצורך למשהו יותר מרענן יותר מעניין, יתכן שמשעמם לך בחיים, אתה צריך לחשוב היטב, להתבונן על חייך האם הם מלאים בתוכן, או שמא פשוט משעמם לך, אם אתה מוצא שאין לך ענין במה שאתה עושה רוב היום, לא פלא שאתה מוצא את עצמך נמשך אחר תוכן לא ראוי, חבל על כל יום שעובר תנסה להתבונן ולחשוב, איך תיתן משמעות מעניינת יותר – ערכית יותר, לחייך.

כך ורק כך מגלים את התאווה לקדושה, כאשר האדם מגלה את עצמו, ער לצרכיו, מבין את חשקיו, הוא יוכל לנתב אותם אל הקודש, הוא יוכל לנתב את כל עושרו הפנימי, את כל חשקיו ותאוותיו, אל העולם העשיר הערכי, וכך הוא יתאווה תאווה של ממש, מלאת כיסופין אל הקודש.

אני חייב לומר שישנה אפשרות נוספת הפוכה מהקודמת, יתכן שאתה עובד מידי קשה ואתה פשוט צריך לנוח איך שהוא, אתה זקוק לבילוי לשעות הפנאי, ואתה לא יודע לעשות זאת באופן מותר. אתה רועה בשדות זרים, גם לשם כך אתה צריך להכיר את עצמך יותר ולחשוב מה הבילוי המתאים לך שימלא אותך, ושהוא כשר ולא פסול, זה יכול להיות קריאת ספרים ברמה איכותית וטובה, זה יכול להיות לימוד נגינה, יש עוד הרבה הצעות אך אתה צריך לחשוב עם עצמך מה טוב לך ובמה אתה חושק.

יש עוד דבר אחד שחשוב לי לציין, אתה כותב שאתה גולש בחיבור של שכניך, אני רואה בזה בעיה גדולה מאד, אינני נכנס לנושא ההלכתי [אינני יודע מה המציאות, אם גלישה תחת חיבור של אדם אחר גורמת לו לקושי בגלישה וממילא זה ממש אסור], אני חושב שגם אם הלכתית זה מותר, יש כאן משהו שמוסיף שמן למדורה, המציאות הזו שאדם גולש בסתר תוך כדי שימוש ללא רשות, מוסיפה למעשה תחושה שאינה ראויה, התחושה הזו רק מוסיפה יכולת להביט בתוכן לא ראוי, יתכן ואתה חש צורך להשתמש שימוש ראוי באינטרנט אתה רוצה להכיר את העולם ולא מרגיש עם עצמך טוב להישאר מאחורה ולא להכיר אותו, זה גם צורך לא פסול, אם אתה מודע לעצמך ורואה שמה שאני כותב זה נכון, תוכל להתחבר חיבור כשר מהודר לאינטרנט, ישנם סינונים ראויים מאד שנבדקו על ידי גדולי ישראל, מי שלא זקוק לאינטרנט שלא ישתמש, אך מי שכן, עדיף שישתמש בו באופן כשר, מסונן בסינון מהודר, מאשר יגלוש באופן לא ראוי וממילא פסול יותר.

מקווה שנתתי לך פתח של יכולת לצאת מהמבוך בו אתה נמצא. ואם לא, או אם אתה זקוק להמשך עזרה בחיפוש – במסע, אל תוככי הנפש שלך, אנחנו כאן שמחים להמשיך לבוא לעזרתך.

בברכה שתצליח

שלמה

sh4101199@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

יש לי נקיפות מצפון שאני גולשת באינטרנט בזמן העבודה
אני עובדת בהייטק. נחשבת לעובדת מוערכת. אבל יש ענין שטורד רבות את מנוחתי ואינני מעזה לשתף איש: במסגרת שעות העבודה אני מוצאת את עצמי שעות רבות מבזבזת בגלישה באתרי חדשות, מייל, רשתות חברתיות ותוכניות מענינות כמו הידברות וכו. (האינטרנט מסונן ואי אפשר בלעדיו לגמרי בעבודה) קשה לי להתרכז במשימות ובכל...
אם אני בונה אתרים באינטרנט אני מכשילה?
אני בחורה בת 20 לומדת באחד הסמינרים הטובים ביותר בירושלים לומדת במסלול גרפיקה. אחד מהדברים שאנחנו לומדות במסלול זה לבנות ולעצב אתרים לאנשים. בלימודי קודש אנחנו לומדות כמה הטכנולוגיה היא מסוכנת וכמה היא ממכרת בין היתר כמה היא אסורה. מה שקרה שנוצר לי ולחברותי דיסוננס נורא גדול בין מה שאנחנו...
מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...
התחתנתי ועדיין יש לי ניסיונות...
אני נשוי טרי חודש פלוס וכבר קרה לי פעמים תוך השבוע אחרון רצון חזק להכנס לאתרים עם דברים אסורים אין לי מושג מה אני מחפש שם בבית יש לי אשה יפה מאוד טובה חכמה נעימה לא מבין למה זה ככ חזק הנטיה. והכי חשוב לי לדעת האם אם אני לא...
יש בעיה בלצפות בסדרות?
אני רואה כמעט כל ערב פרק או שניים מסדרות, אני נהנית לראות זה משחרר אותי בסוף יום ואני אפילו מחכה לזה. רציתי לשאול: זה דבר חיובי? מצד אחד זה משחרר אותי וכיף לי ואני עושה את זה אחרי יום עמוס בעשיה, מצד שני לפעמים יש לי ממש מצפון מרגישה שאולי...
הסמארטפון והמסכים משתלטים לנו על החיים!
רציתי לשאול ככה.. אני נשואה פלוס 3 יש לי סמארטפון וגם לבעלי… יש לי מחשב נייד לצורך עבודה בבית שכשהוא לא בעבודה הילדים צופים בו ביוטיוב בתכנים שאני מאשרת להם כמובן. או משחקים בפלפון של בעלי אם הוא בבית.. מאדדדדד מפריע לי שזה כמעט הדבר היחיד שהם עושים בבית פלפון...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן