The Butterfly Button
אמא כעסנית וחסרת סבלנות

שאלה מקטגוריה:

אני אמא ל-4 ילדים מתוקים ב"ה. בשניים הראשונים היתה לי הרבה סבלנות והכלה כלפי הילדים והרגשתי אמא טובה בסה"כ, מהילדה השלישית והקורונה שהתחילה משהו בי השתנה מאוד לרעה. אני דואגת להם מבחינה פיזית להכל אבל מבחינה רגשית אני לא מספיק.. וזה כואב לי וקשה לי. קשה לי כשהם בוכים או מתלוננים יותר מידי זה מביא אותי לחוסר סבלנות ולעצבנות, אין לי סבלנות לשחק איתם אפילו אם גם אני בחופש, מרגישה שלא נהנית מהרגעים האלה איתם וחבל לי מאוד שזה כך והם לא מקבלים אמא אוהבת ומכילה מספיק.. אשמח לעצות איך ניתן להתגבר על חוסר הסבלנות ולהנות איתם יחד.
אני גם חוששת אם זה נכון להביא עוד ילדים במצב הזה.
תודה רבה

תשובה:

בס"ד

אמא יקרה ואימהית כל כך.

קראתי את המילים שלך שוב ושוב והם נגעו מאוד לליבי.

מכמה סיבות: א, הכאב שעולה מהמילים שלך כואב לי מאוד.

ובעיקר כואב לי שאת מרגישה רע כלפי עצמך בזמן שאת ראויה לכל כך הרבה הערכה מעצם היותך אמא.

וב'- המלים שלך נגעו בי כי הן מספרות תחושות ,מחשבות ורגשות שעוברות בכל אמא.

מעריכה אותך מאוד על האומץ לכתוב בגילוי לב את הרגשות שהרבה אימהות מרגישות ולא מעזות לשתף.

חשוב לי להרחיב קצת על הנושא החשוב כל כך ששמו הורות ואלי אפילו אימהות ואחר כך אתייחס באופן ספציפי יותר לשאלתך.

מה מרגישות אימהות?

מהרגע בו מתפתח העובר ברחם של האמא, אצל האמא מתפתחת תחושת אחריות גדולה על הילד בכל המובנים, במובן הפיזי והרגשי.

כשהילד נולד האמא עדיין מרגישה את האחריות על הילד, ושעליה לספק לילד את כל הטוב.

המציאות של העולם הינו שלא תמיד הכל טוב ושכשהילד מרגיש לא טוב או, חווה תסכול או כאב האמא מרגישה שהיא לא ממלא נכון את תפקידה וכתוצאה מכך האמא מרגישה תחושת אשמה וכישלון.

תחושת האשמה והכישלון הינן תחושות כואבות מאוד והן גם רגשות שממש מכלות את הכוחות והאנרגיה של האמא מבפנים.

כשאמא בלי כוחות נפש אין לה יכולות להעניק תזונה רגשית לילדיה.

והרי כולנו יודעות שהילד זקוק למענה רגשי מאיתנו.

האמא היא בדיוק כמו האדמה-

אם האדמה בלי נוזלים ואין לה מספיק מינרלים היא לא תצליח לגדל בתוכה צמחים כי אין לה מה להעניק להם.

אותה הדבר האמא- אם היא בלי כוחות אין לה יכולות להעניק לילדים שלה ולתת להם את האדמה הבטוחה לגדול עליה.

אז מה זולל לאמא את הכוחות?

ראשית תחושת אשמה- אמא בטבעה לוקחת כל דבר עליה. לדוגמא: הילד שלה רב עם חבר אז האמא מרגישה שהיא לא חינכה אותו מספיק ולכן מרגישה אשמה.

כשאמא מגיבה מתוך אשמה היא מגיבה בצורה חסרת סבלנות..

היא לא פנויה רגשית לילד.

ולכן חשוב קודם כל להבין- שאנו אחראים לספק לילד שלנו מזון פיזי ונפשי.

אבל! לא אחראים על השמחה שלהם. ילד יכול להיות עצוב מהמון סיבות שלא קשורות לאמא. ילד יכול לריב עם חבר שלו וזה קשור אליו ולא לאמא.

כשאמא מבינה שהיא לא אשמה קל לה יותר להיות פנויה לילד שלה ולהיות איתו בזמן שהוא עצוב.

דבר נוסף שמכלה את הכוחות של אמא- זו ביקורת- כמובן שביקורת חיצונית מאוד מחלישה אבל גם ביקורת פנימית.

כשאמא כל הזמן מבקרת את מה שהיא עושה זה זולל ממנה כל כח!

ואין לה אפשרות להעניק לילדים שלה.

מה שעוזר לביקורת הפנימית- זו הידיעה שכל אמא מוגבלת!

וכך ה' ברא אותה.

וכך נכון לילד שלה.

כל אמא מסוגלת ויכולה לעשות רק מה שביכולת שלה.

ואם אמא כרגע עייפה והיא לא מסוגלת לרדת לגינה אז זה בסדר גמור. היא לא צריכה!

והילד, ימצא כבר את הדרך שלו להעסיק את עצמו למרות שבהתחלה הוא יהיה מאוכזב.

אחרי ההקדמה על אימהות נתייחס כרגע לשאלתך:

– את כותבת שיש שינוי מהקורונה. אולי יכול להיות שבקורונה היית יותר זמן עם הילדים שלך והקושי מולם התגבר?

אולי זה מספר הילדים שגדל ב"ה?

בכל מקרה.

כדי שיהיה לך סבלנות לילדים שלך את קודם כל צריכה להזין את עצמך!

ממליצה לך מאוד להסתכל על סדר היום שלך ולהכניס גם זמן לעצמך. השתדלי לעשות משהו שישמח אותו וימלא אותך גם אם זה ממשהו קטן.

(רושמת לך קצת רעיונות לאוורור בשבילך: קריאת ספר במשך חצי שעה, לשלוח פעם בשבוע את הילדים לבייביסיטר ולנוח קצת, להכין לעצמך ארוחה מזינה, לדאוג לעצמך כל בוקר לטיפוח אישי, לצאת להליכה בערב למרות העייפות, להרים טלפון לחברה וכו').

דבר נוסף- השתדלי להקשיב לגבולות שלך. לכל אמא יש בתוכה את הגבולות שנכונים לילד שלה.

אם הילד שלך מבקש ממך משהו ואת מרגישה בגוף שזה לא נכון לך תגידי לא.

אגלה לך שלכל אמא קשה לומר לא.

הרבה אימהות מרגישות אפילו "לא בסדר" כשהן אומרות לא.

אבל כשאת אומרת לא את שומרת על הגבולות שלך. את לא נגמרת ואז יש לך כוח לתת לאחרים.

כשהילד יהיה בתסכול בגלל הלא- חכי שהגל של העצבות יעבור. הרגש הוא כמו גל. את תראי שהעצבות שלו עוברת.

ותזכירי לעצמך שהעצבות שלו היא קודם כל שלו- ולא באשמתך- ושזה טבעי ולגיטימי מאוד להרגיש עצובים / כועסים או מתוסכלים כשאומרים לנו לא.

כמו כן, אם את רואה שקרה משהו לילד שמפעיל אותך וגורם לך להרגיש לא מספיק טובה או אשמה. עצרי רגע, בדקי מה קרה כאן? מה זה גורם לי להרגיש? האם אני מרגישה אמא לא שווה? האם אני מרגישה שנכשלתי? או לא ראויה להערכה או לאהבה?

כל רגש שיעלה תתני לו יחס וזמן עד שהוא יחלוף.

לגבי הילודה- חשוב מאוד שתהי קשובה לעצמך ולמסוגלות שלך בלי סטופר. (אין בדברי המלצה הלכתית זה לא התחום שלי)

ודבר אחרון- ידע הינו כח ויכול מאוד לעזור. ממליצה לך להשתתף בקבוצות של הורים או ללכת להדרכת הורים כדי לקבל כיילים להתמודדות נכונה מול הילדים.

בהצלחה רבה

פייגי ו

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
איך לדבר עם הבת על נושאים צנועים?
שלום רב וברכות על פעילותכם החשובה אנחנו זוג חרדי סטנדרטי נוטים יותר לכיוון פתוח אבל ברמה גבוהה לפני כחודש ביתנו הבכורה בת ה14 רמזה לאשתי בשיחה ביניהן כי היא מודעת לכל מה שצריך לדעת בעניינים אינטימיים של בינו לבינה לא נבהלנו והזמנו אותה לשיחה בכל עת שתחפוץ אתמול התקיימה השיחה...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
איך להציב גבולות בריאים לילדים בצורה נכונה?
אני רוצה לשאול שאלה, שכמה שהיא פשוטה – ככה היא רחבה. אני בת 24, נשואה באושר ושמחה כבר 4 שנים ויש לנו 2 ילדים מתוקים. מאז ומעולם הטרידה אותי השאלה – מה התגובה החינוכית הנכונה מול גילוי מרדנות אצל ילד. והנה, הגדולה שלי בת שנתיים וחצי, בוגרת חכמה מאוד מכפי...
חיכיתי מאד להתחתן ועכשיו אני נשואה ואבודה
אני כותבת ומוחקת כותבת ומוחקת ואני לא יודעת איך לפתוח את הדבר הכואב הזה שלי. אני נשואה פלוס תינוקת מתוקה בת שנה התחתנו בגיל מאוחר, רווקות מאוחרת, אחרי כל כך הרבה תפילות ודמעות ברוך השם זכינו להינשא. אבל גם זה היה כרוך בהמון כאב הרבה מריבות לפני, והתחתנתי איתו למרות,...
בחור ישיבה בקשרים עם בנות- מה יהיה איתי?
לא יכול יותר, פשוט לא יכול. אני בחור ישיבה בן 21, לומד בישיבה טובה והכל. לצערי, בשנתיים האחרונות אני בקשר עם בנות – חלק יותר, חלק פחות – ואני מרגיש קרוע לגמרי. מצד אחד, אני נהנה, לא אכחיש; אני באמת נהנה מזה. אני בגיל שזה דבר מאד נצרך. מצד שני,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן