The Butterfly Button
אכזבה מבעלי לגבי תפילות...

שאלה מקטגוריה:

 

התחתנתי לפני שנה עם בעלי (בחור ישיבה ערכי מאוד!) שמאז החתונה (חוץ משבת,) הוא עוד לא התפלל תפילת שחרית (חוץ מלהניח תפילין) וגם ערבית לא. (מנחה- לפעמים כן..)וזה נורא קשה לי! אני יודעת שלפני כן היה לו מאוד חשוב התפילות, וכל תפילה שלו היא לא סתם תפילה..
אני משתדלת מאוד לא לדבר בכלל בנושא הזה, אבל אני לא יודעת אם להמשיך לשתוק והזמן יעשה את שלו, או שאני יכולה לעזור לו איכשהו…אני יודעת שגם לו זה כואב, אבל הוא פשוט לא מצליח…רוב היום אנחנו לא ביחד (עבודה, כוילל) ולכן הוא מרגיש שאת השעות שאנחנו כן ביחד, הוא רוצה לנצל איתי, ולא לעזוב לבית כנסת..
יצא לו גם להגיד לי שהוא מעריך שאני שותקת בנושא הזה ולא לוחצת עליו..
אני מאוד מאוד אוהבת ומעריכה אותו, אבל אני רוצה שגם בנושא הזה אני יוכל להמשיך להעריך…
מקווה שרשמתי ברור…
אני ישמח אם תוכלו לעזור.
תודה רבה!!!

תשובה:

רעיה צעירה ויקרה ביותר

חייבת אני לציין ששאלתך עוררה בי רגשות הערכה ואפילו הערצה לדמותך הבוגרת.

אינני מכירה אותך, אבל ההתייחסות המעריכה, המכבדת, היודעת להבליג למרות… מעוררת פשוט התפעלות- אין ספק כי בעלך זכה באישה מיוחדת ואת- שרואה את מעלותיו יודעת כי ראוי הוא לך.

קוראת שוב ושוב את שאלתך, את הנכתב ואת המשתמע מבין השורות, חשה בקושי העצום שלך ומחפשת מהו המענה. אומנם חסרים לי לא מעט פרטים אך אנסה להסתפק במה שכתבת בתקווה שקראתי את המציאות נכון.

נושא השאלה שלך מפגיש אותי עם נושא שמעסיק נשים רבות: האם אישה אחראית למצבו הרוחני של בעלה? האם מתפקידה לדאוג ולהשפיע עליו בעניין? ודאי שמעת לא פעם את הפרשנות על "איזוהי אישה טובה? העושה רצון בעלה" אישה טובה מסוגלת בחכמתה, באהבתה ובהערכה שהיא רוכשת לבעלה לעשות את "רצון" בעלה כלומר: לייצר ולבנות אצלו רצון. להשביח ולרומם את שאיפותיו ולעשות כמעשה דבורה אשת לפידות. לא בתוכחת מוסר- חלילה, אפילו לא במבט מבקר ובודאי בלי הפניית אצבע מאשימה. התבוננות במידותיו של בורא עולם הממתין לכל אחד ואחד מבניו באהבה אין קץ, באמון מלא בכוחותיו ובהערכה עצומה על כל התקדמות קטנה- תלמד אותנו את הדרך אשר נדבק בה.

עד כאן היתה זו הדרכה כללית ביותר אך לך מגיע משהו מעבר:

"אני יודעת שלפני כן היה לו מאוד חשוב התפילות, וכל תפילה שלו היא לא סתם תפילה".. – כתבת, והנה כרגע המציאות שבימות החול הוא איננו הולך להתפלל וגם בבית הוא איננו מתפלל (למעט מנחה לפעמים)- כיצד קרה הדבר? מה הוא אומר? האם יש מקום לדאגה? האם יכולה את לעזור במשהו?

הפסוק אומר : "אורח חיים למעלה למשכיל למען סור משאול מטה" שמעתי מפי המשגיח הרב אורי ויסבלום שהשתמש להסביר דרך פסוק זה את המציאות בה לעיתים דווקא בחורים שהורגלו באורח חיים למעלה כלומר היו בני עלייה של ממש ברגע שהרגישו שאינם מסוגלים לעמוד באותן השגות גבוהות לא היו מסוגלים להסתפק בפחות ולהתנהג בבינוניות אלא פשוט ויתרו לגמרי על אותו עניין.

בעלך כפי שמשתמע מדבריך השקיע בהיותו בישיבה בעבודת התפילה באופן מיוחד "כל תפילה שלו לא היתה סתם תפילה" מעטים הם בני העלייה הללו והוא היה אחד מהם. יתכן ואפילו דרש מעצמו בנושא זה מעבר לכוחותיו, אווירת הישיבה היוותה עבורו תמריץ. והנה לאחר החתונה ברגע שיצא מהמסגרת הישיבתית, ברגע שעבר מחיי בחור לחיי משפחה עם כל המשתמע מכך השתנו כללי המשחק והוא מרגיש שקשה לו לחזור לאותן תפילות של פעם. להתפלל סתם מכנית הוא איננו מסוגל, רק כדי לצאת ידי חובה- שיקרא שהוא מתפלל זה לעשות שקר בנפשו כי תפילה כזו מבחינתו היא איננה תפילה.

בן עליה הוא בעלך ואינו מוכן לבינוניות הזו ולכן מצא הוא את עצמו פשוט מפסיק להתפלל. הוא כנראה גם מרגיש שהקשר בינכם מספיק יציב ומכיר הוא אותך שלא תמהרי לשפוט אותו ואשריכם.

ממבט רחב יותר יתכן וחיי הזוגיות שלכם הנשמעים שמחים ומאושרים אפשרו לו לחיות את האני שלו, חיברו אותו בעצם לעצמו בעוד שאולי צורת עבודת ה' שלו בחיי הישיבה היתה מתוך דרישה תובענית ומלחיצה. האיזון הנכון יהיה ברגע שיאפשר לעצמו לחיות חיים שמחים עם האישה היקרה שלו ומשם לבנות עבודת תפילה מאוזנת ואיכותית (שפרושה: לעיתים תפילה משמעותית מאוד ולעיתים תפילה שגרתית כי עבודת ה' הנכונה שלנו איננה רצופה בחוויות רוחניות מרעישות אלא דווקא בעבודה עקבית של תמידין כסדרם…). אלא מה, כרגע הוא עדין לא שם. אני מבינה ממכתבך שהוא כואב את המצב, הוא איננו רואה אותו כאידיאלי ולכן הייתי מציעה לך גם כן להסתכל על מצב זה כעין תחנת מעבר לגדילה אמיתית. (כמה זמן תהיה השהיה בתחנה זו? אין לדעת. אבל ככל שאת תהיי נינוחה יותר היא תחלוף מהר יותר (בתנאי שלא תסתכלי כל הזמן בשעון…))

הסובלנות והסבלנות שלך, יכולת הקבלה והערכה העצומה שלך אליו- רק יאפשרו לו לעבור שלב זה בצורה טובה יותר. הבטחון שאת תתני לו, האמון שתעניקי לו- יתן לו תחושת חשיבות וערך ויאפשרו לו להתמודד עם הקושי ולצמוח.

הייתי זורקת איזשהו רעיון, אינני יודעת עד כמה הוא רלוונטי לסדר יומכם אבל אולי קימה מוקדמת שלך והכנת ארוחת בוקר מפנקת בלי כל איזכור בנושא תפילת שחרית, תסייע לו בהמשך לקום לפחות בשבילך. ועם הזמן תעזור לו לחזור לתפילה במניין.

דבר נוסף, ציינת שבעלך שוחח אתך עד כמה השהות עמך חשובה לו, עד כדי כך שקשה לו ללכת להתפלל ולוותר עליה. מחשבון פשוט שאני עורכת אם התחתנתם לפני חדשים הוי אומר שהתחתנתם באמצע  תקופת חורף ארוכה (ועדין חודש וחצי לפניכם…) ויתכן שאת מיד עם סיום השבע ברכות חזרת לשגרת עבודה מאומצת (ואולי גם מרובת שעות) ובעלך מיד התחיל במסלול תובעני של כולל חדש. אולי יש מקום לצאת לאיזשהו פסק זמן של חופשה מפנקת. כמה ימים שיאפשרו לכם להיות זה עם זה בלי שעון, בלי לחץ. זו מתנה חשובה לכל זוג ולא רק צעיר ועליה ניתן לומר לא פעם ש"ביטולה היא קיומה".

מקווה שתשובתי אכן נמצאת בהלימה למציאות שאותה תיארת

ובכל מקרה תוכלי לפנות אלי שוב.

מעריכה מאוד מאמינה שתזכי לראות יחד עם בעלך אך טוב.

יעל

[email protected]

 

 

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. נשמע מאוד מוזר.
    מי שהיה "עוייבד" ופתאום אחרי החתונה הוא לא הולך להתפלל שחרית וערבית בכלל, יש איזו הבנה לאחד שמוותר על תפילות בשביל שהות עם אשתו הטריה, אבל כשזה על בסיס קבוע באופן כמעט מוחלט זה אומר יותר מ"דרשני".
    השאלה אם אין כאן תלות ואובססיה סביב ענין זה של שהות עם האשה, ופחד על כל שניה שלא תחמוק מהידים, שמחמת כן פשוט הוא מחק מראש את האפשרות ללכת לתפילות בזמן זה. או שמא באמת יש לו איזה "משבר" נסתר שמחמתו נוצר "קצר" בקטע הזה של התפילות.
    כמובן שהאפשרויות שהמשיבה כתבה בחכמה ובתבונה, הן אפשריות. אבל מסתבר לי שמתלוה אליהן אחת מ2 הנקודות שהעליתי (או שתיהן יחד), כך התחושה שלי [ויתכן שגם המשיבה מסכימה עם זה, רק שתפקידה לא להלחיץ יתר על המידה].
    לא יודע כ"כ למה, אבל מסקרן אותי, מה המצב כעת (5 חודשים אחר שנשאלה השאלה), כמובן אין כאן נסיון חפירה בחייהם הפרטיים של בני הזוג (האנונימי), אלא רצון להתלמד מזה ולהפיק לקח ודעת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן