The Butterfly Button
שקר לשם חינוך ?

שאלה מקטגוריה:

שלום כבוד הרב.
אני מדריכה בתנועת נוער המדריכה שיחד איתי ואני 'עבדנו' על החניכות שלנו שאנחנו עוזבות את ההדרכה (הכל התחיל מ'צחוקים' ושטויות)
עכשיו, הן ממש ממש מאמינות לנו. חשבנו מה לעשות והגענו להחלטה שנהפוך את המתיחה הזו למסר חינוכי.
המסר הוא חזק ורלוונטי מאוד לחניכות שלנו.
כחלק מהמסר המתיחה צריכה להימשך לעוד בערך שבוע.
רציתי לשאול-
1. האם המתיחה הזאת נקראת שקר?
2. האם מותר לנו להמשיך ו'לעבוד' על החניכות שלנו?

תשובה:

שלום רב.

קראתי את שאלתך לגבי האם כדאי/מותר לשקר לשם חינוך, ראשית עצם הרצון לברר האם הדבר מותר וראוי מעיד על  הרצינות והחשיבות שאת רואה בתפקיד שלך ובמשמעויות שלו כלפי בנות הנוער ועל כך את ראויה להערכה.

בפנייתך לא ציינת עוד פרטים לגבי השתלשלות הדברים  וכן המסר החינוכי שאתם רוצים להפיק מהמתיחה עבור הבנות כך שקשה לדעת האם יש דרכים נוספות להעביר את המסר מבלי להצטרך לעבוד/למתוח אותן.

לגופה של השאלה האם מותר לנו לשקר כדי להשיג מטרות שחשובות לנו, מצינו בתורה דילמות כאלו כאשר המרכזית שבהם  היא בפרשת הברכות של יעקב ועשיו שרבקה מבקשת מיעקב לקחת את הברכות במקום עשיו (חומש בראשית פרק כז')  וכך אומר הפסוק  יח וַיָּבֹא אֶל-אָבִיו, וַיֹּאמֶר אָבִי; וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי, מִי אַתָּה בְּנִי.  יט וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-אָבִיו, אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ–עָשִׂיתִי, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי; קוּם-נָא שְׁבָה, וְאָכְלָה מִצֵּידִי–בַּעֲבוּר, תְּבָרְכַנִּי נַפְשֶׁךָ.  כ וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-בְּנוֹ, מַה-זֶּה מִהַרְתָּ לִמְצֹא בְּנִי; וַיֹּאמֶר, כִּי הִקְרָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְפָנָי.  כא וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-יַעֲקֹב, גְּשָׁה-נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי:  הַאַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו, אִם-לֹא.  כב וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל-יִצְחָק אָבִיו, וַיְמֻשֵּׁהוּ; וַיֹּאמֶר, הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב, וְהַיָּדַיִם, יְדֵי עֵשָׂו.  כג וְלֹא הִכִּירוֹ–כִּי-הָיוּ יָדָיו כִּידֵי עֵשָׂו אָחִיו, שְׂעִרֹת; וַיְבָרְכֵהוּ.  כד וַיֹּאמֶר, אַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו; וַיֹּאמֶר, אָנִי.

לכאורה מסיפור זה אנחנו רואים שמותר לשקר לצורך השגת מטרה שחשובה לנו, אולם כבר רש"י והאבן עזרא מפרשים במקום מפרש בפסוק י"ט  שיעקב לא רימה את יצחק וכך אומר רש"י "אנכי עשו בכורך". "אנכי המביא לך ועשו הוא בכורך". לעומת זאת  הרד"ק סבור שיעקב אבינו לא אמר אמת וזה לשונו: "יש תמהים איך יעקב שהיה צדיק וירא אלוקים, דיבר שקר?! ואין זה תימה, כי יודע היה יעקב כי הוא ראוי לברכה יותר מאחיו… והחליף [= והחלפת] הדברים במקומות כאלה אינם גנאי לצדיק, שהרי ראינו כי הא-ל אמר לשמואל הנביא [בצוותו למשוח אחד מבני ישי למלך במקום שאול]: "עגלת בקר תיקח בידך ואמרת לזבוח לה' באתי" (שמואל ב טז, ב),

וכן אברהם ויצחק אמרו על נשותיהם "אחותי היא" ולא נקראו בעבור זה דוברי שקר, כי מיראה אמרו מה שאמרו. וכן יעקב [על מנת] לקבל ברכת אביו. אם שינה דברו לא היה בעבור זה דובר שקר. ועוד כי מצות אמו הייתה וכתב [בתורה]: "איש אמו ואביו תיראו" (ויקרא יט, ג). גם [רבקה] נביאה הייתה".

המפרשים השונים מאריכים בסוגיה זו ובהשלכותיה בעתיד על יעקב אבינו, על עם ישראל ועל חורבן בתי המקדש.

חשוב לדעת כי אמירת האמת מהווה ערך מרכזי ומהותי בחינוך ילדים, כחלק מהתווית עולם הערכים לילד הצעיר. אמירת האמת היא אחת מאבני יסוד לתקשורת אנושית ויחסים בינאישיים לא יכולים להתפתח בצורה תקינה אם אין אמון בדברי הזולת לעומת זאת השקר יוצר חוסר אמון וחוסר יכולת לסמוך על האחר. האדם שאנו סומכים עליו הוא אדם מהימן, כן ודובר אמת כאשר האמינות היא מרכיב נדרש ליחסים תקינים.

הנוער רואים בנו מודל לחיקוי במודע ושאינו מודע לגבי צורת התנהגות במצבים שונים וכן לגבי סולם הערכים שעל פיו אנו פועלים ולכן אם אנו נמתח/נעבוד עליהם  אפילו אם זה לצורך מטרה חשובה אנו מעבירים להם מסר כי אפשר לא  לומר אמת/לעבוד/למתוח/לשקר  כאשר יש צורך בכך וזהו מסר שלילי. עדיף שנוותר על המסר החינוכי שאנחנו יכולים להעביר באמצעות השקר ובזה נעביר מסר הרבה יותר חזק של אמירת אמת.

אני מציע שתפתחו את הדילמה הזאת זה עם הבנות בקבוצה ותשתפו אותם בלבטים ובהחלטה שלכם לא למתוח אותם על אף האפשרות להעביר להם מסר דרך זה ותשאלו אותם מה הם היו עושים במקומכם האם האם היו עושים מתיחה לצורך העברת מסר חינוכי או שהיו נשארים נאמנים לעקרונות ומעבירים מסר שהאמת היא מעל הכל, כך על ידי שתעלו את זה לדיון תרוויחו את שני הדברים ביחד, גם תחדדו להם את החשיבות של אמירת האמת תוך ויתור על רווחים משניים  וגם תדונו איתם במסר שרוציתם להעביר להם על ידי המתיחה.

בתודה מאיר.

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מתוסכל מהתנהלות הציבור החרדי בזמן המלחמה
השאלה שלי עלתה, כמו אצל רבים, לאחר שמחת תורה: האם הרבנים עיוורים לכך שהם שונאים כל כך את הצבא? כששמעתי על ישיבת החשמונאים—כל כך שמחתי. אבל כששמעתי את הביקורת חשתי צמרמורת. הרהורים החלו לצוף, האם החברה החרדית אינה מונחית על פי ההלכה, אלא פועלת כמפלגת כוח? התחלתי לזהות נקודות רבות...
מה אני אמורה להגיב על הטענות נגד החרדים?
מה אני אמורה כחרדית ליטאית טובה , ירא"ש, רצינית, משתדלת, רוצה להקים בית של תורה יכולה להגיב כשאני רואה סירטונים של איש תקשורת שמאשים את החרדים בסחיטת כספים,בהאשמה חמורה בנושא הגיוס בכך שהם לוקחים תקציבים אבל לא מתגייסים, התבלבלתי ביותר. וברור שלי שאני נשארת חרדית ושזה לא אמור להזיז או...
המשפחה של בעלי ממש פתוחה
התחתנתי עם בחור ממש טוב וירא שמים, בפגישות הוא עשה עלי רושם מעולה מבחינה ערכית, הבנתי שהוא מגיע ממשפחה פתוחה, אבל לא חלמתי עד כמה, מדובר במשהו שלא הכרתי לפני כיוון שאני מגיעה ממשפחה יחסית שמרנית, והם בסגנון פתוח מאוד, בעיקר מבחינת ההשקפה שלהם, זה מתבטא בנושאי שיחה שמתחילים עם...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אני בחורה חרדית וכואבת את שאלת הגיוס
קראתי קודם את השאלה "אני בחור ישיבה וכואב את שאלת הגיוס". קראתי את התשובה המיוחדת. הזדהיתי עם כל מילה ומילה מהשאלה. כבחורה חרדית ממשפחה חרדית, האחים שלי אברכים, ויש לי חברות דתיות שמספר המכרים שלהן שנפלו במלחמה הזאת גדול מנשוא, אני חשה המון נקיפות מצפון ומועקה שגם אין להן איך...
יש בי רצון להתגייס
אני בחורת סמינר וקיבלתי עכשיו צו גיוס אני מאוד מאוד מתלבטת מה לעשות אם להתגייס או לא. מילדות חינכו אותי לאהבת ישראל והמדינה ובאיזה שהוא שלב ההורים שלי שינו גישה. זה יצר בי הרבה חיכוכים ויכוחים וכו' ההורים שלי חוזרים בתשובה ולכל כל המשפחה המורחבת לא חרדים ולכל זה עוד...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן