שלום שואלת יקרה
ראשית אני מתנצל על הזמן הרב שלקח למענה. עומס שאלות משמעותי גרם לדחיית התשובה, ועמך הסליחה.
בהחלט מחממם את הלב לראות את האכפתיות שלך והחיפוש אחר תשובה לשאלתך,חיפוש אחר אמת זוהי תכונת נפש נפלאה ונדירה, ואני חושב שאת מחזיקה בידיך אוצר נפשי שחשוב שתשמרי, תפתחי ותגדלי.
אם לומר את האמת איננו אתר הלכתי, ושאלתך יש בה רובד הלכתי מובהק שאין מתפקידנו לענות עליו. אך אנסה לכתוב לך בראשי פרקים את הרבדים השונים של הדיון בנושא, ואני בטוח שעם הרצון שלך לברר דברים לעומקם ביסודיות, בחריצות וללא פשרות, תוכלי למצוא את התשובה שתתיישב על לבך.
בנושא הר הבית ישנם כמה נידונים:
א. הלכתי "טכני" – היכן מותר והיכן אסור טמא מת ללכת.
ב. הלכתי ציבורי – גם אם ישנם מקומות מותרים לאחר טבילה דאורייתא, האם להתיר לציבור לעלות מחשש שלא יקפידו כהלכה ויעברו על כרת.
ג. השקפתי – האם עלינו בעת הזו להעפיל להר.
ד. בטחוני מדיני – האם זו העת לגעת במקום הנפיץ הזה.
לפי הנ"ל, הן הנתונים שכתבת והן הנתונים שנאמרו לך אכן נכונים ואינם סותרים בהכרח.
יתכן שפוסקים נכבדים יכריעו בסעיף א' שישנם מקומות מותרים (לאחר טבילה דאורייתא), אך יאסרו מטעמי סעיף ב'.
ויתכן כאלו שיתירו בסעיפי א' ו-ב' אך יאסרו מטעמי סעיף ג' (בציבור הדתי לאומי יש זרם מרכזי שחושב כך), ויש אשר יתירו בשלשתם אך יחששו מרגישותו של המקום ומשום כך יאסרו. ויש כמובן אלו שיתירו בכולם.
אלו וגם אלו בטוחני שאינם דוברים את דברם מחוסר או מעודף בדרישת ציון. כולם משתוקקים בשוב ה' שבות עמו ובשיבתו לביתו, כולם רואים בשועלים ההולכים בו ומלאי כאב על כך, אלא שכל פוסק על פי גישתו ושיקוליו ותורתו פסק את פסקו, ואל לנו לזלזל בכך.
הגמרא אומרת על טיטוס שהחריב בית הרוס, "קמח טחון טחנת", וכוונתה לומר שמקום חסר כל תוכן, חסר כל רוח, עבודה טכנית של קרבנות ומבנה מרשים במקום הקודש הינם חשובים והינם חלומם של דורות, אך הם אינם כלום אם הם לא מלאים ברוח ובתוכן המתאימים להם.
כמדומני שבנוסף לנוהג שכל אדם ינהג בהקשר העליה להר, עליו לשים דגש על כך שכאשר בעז"ה יבנה כך או אחרת, יהיה בית זה בית ה', מלא ברוח אלוקים, בבשורה לכל העמים, ובאור המאיר על ציון כולה.
ועם כח האמת הבוערת בך, ועם ההשתוקקות מעוררת ההתפעלות שלך לבניין הר בית ה', תוכלי לבנות בך ובסביבתך רוח ובשורה של טוב וחסד והשתוקקות אל האלוקים, אשר אי"ה כאשר יבנה בית מקדשנו, תוכל רוח זו להשפיע על הבית הקדוש ולמלא אותו באותו תוכן שהיה כה חסר בו כשנחרב.
אם יש לך הערות ושאלות נוספות אשמח מאוד שתפני, וכן אשמח לדעת אם תשובתי עזרה לך
בהערכה רבה
מיכאל
[email protected]
4 תגובות
לנערה היקרה השואלת על הר הבית. שאלתך מצביעה על העובדה שאת שייכת לאותן נשים צדקניות שבזכותן נגאלו בני ישראל ממצרים. נשים אמיצות, חותרות לאמת ומישרות קו במצפונן עם ה'. בימינו כולנו טמאי מתים ולכן סוגיית הר הבית לא שייכת לשקול של טומאת מת. העולה להר הבית חייב בטבילה בגלל הטומאות היוצאות מן הגוף, ואין זה מסובך כלל לברר מה עליך לעשות. רוב העולים והעולות להר הבית סובבים את ההר במחנה לוויה, מתרחקים מאד מהרמה המוגבהת, ולכן לא נכנסים בכלל לחשש כרת. בהקפה זו של מקום המקדש אנו מביעים את אהבתנו למקום ומוכיחים לה', דודנו, שלא שכחנו, לא נטשנו ולא מאסנו בו. ככל שנעלה יותר, ככל שאהבתנו למקום ודרישתנו תראה יותר כך תקודם גאולתנו. את מוזמנת ליצור קשר עם תנועת נשים למען המקדש. ברכה והצלחה וישועות
רבקה
כמובן שיש דרכים נוספות מומלצות להראות לקב"ה את אהבתנו. כאלו שאינם נאסרות על ידי רוב רובם של פוסקי ההלכה.
לכבוד רבקה שמעון
אתר זה יחודו שמביא ומסביר את כל הדרכים ומאיר את כולם באור חיובי ומאידך מביא גם את הבעיות שיש בכל דרך ומדגיש גם את דעת רוב גדולי הדור . וזה יחודו של אתר זה ובמקום ענוונותו שם גדולתו
וואו, האמת שבתחילה חששתי לפנות לאתר. חששתי שאראה פה דעות 'גלותיות' אך שראיתי פה אנשים ונשים שעולים להר בית ה' שזה שיא הגאולה נרגעתי. תודה רבה לכם.
ובהצלחה לך שואלת השאלה והלוואי שכולנו נרצה את בית המקדש כמוך.