האם יש איסור, לגברים, להסתכל בסרטים שרואים שם נשים שאינן צנועות בדרגות שונות?
האם יש איסור לאישה נשואה לגלות חלק קטן משערותיה, נאמר פוני קטן?
מה יותר חמור ממה?
האם יש איסור, לגברים, להסתכל בסרטים שרואים שם נשים שאינן צנועות בדרגות שונות?
האם יש איסור לאישה נשואה לגלות חלק קטן משערותיה, נאמר פוני קטן?
מה יותר חמור ממה?
לשואל היקר שלום
ראשית אני שמח ששאלת, פעמים רבות אנחנו מתחבטים עם שאלות כאלו ועצם המעשה של העלאתן על הכתב וביטויין במילים, כבר מחולל בנו משהו.
אם אני מבין נכון, למעשה שאלת כאן שלוש שאלות שונות במהותן:
1. חובת שמירת עיניים על גבר לנוכח סרט שאינו צנוע
2. חובת כיסוי ראש הרמטי לאישה
3. דירוג חומרה וחשיבות של מצוות זו על פני זו.
כיון שבחרת לקבץ אותן יחד לשאלה אחת, אני מניח שכוונתך היא לקבל מענה שיכלול אותן יחד ואולי אף יעמידן על אחת והלא דבר הוא.
בתחילת דבריי אציין כי בנושאים הדורשים הכרעה הלכתית יש לפנות לפוסק הלכה ובתשובתי תמצאו בעיקר מענה שנכתב לאחר הקשבה לרוח השאלה.
1. בעידן האינטרנט והמדיה הזמינה, מתחבטים צעירים רבים בשאלות מעין אלו והיות שבשונה מהלכות ברורות כמו מוקצה, שבת, תפילין ונידה לרוב לא היתה הזדמנות לקבל חינוך ברור וחד משמעי לגבי נושאים אלו. מה גם שלרוב אנחנו חשים אי נוחות להציג אותן בפני רב או איש חינוך מחשש שמא ישפוט אותנו או יקבל רושם שלילי ומוטעה לגבינו.
אבקש ברשותך להרחיב מעט את השאלה, האם ברור לך שלנשים מותר לצפות בסרט שאינו צנוע?
כאנשים מוסריים והגונים אנחנו מעוניינים שבהקשר המשיכה הזוגית, יהיו כל מעייניו של הגבר מופנים כלפי אשתו וכל מעייניה של האשה יהיו אך ורק כלפי בעלה.
ברור הדבר לכל בר דעת כי צפיה בסצנה שאינה צנועה המעוררת כמיהה ותשוקה לאדם אחר שאינו בין זוגך הינה בעייתית מאוד מצד ההגיון הבריא, עוד הרבה לפני שניכנס לפרטי הלכה כמו "ולא תתורו" או "שמא יתן עינו באשה אחרת".
חשוב שנזכור כי כולנו בני אדם וככאלה יש בנו מערכת גמישה ונזילה של רגשות אותם אנחנו רוצים ואמורים לכוון כל העת אל האחד והיחיד, אל האחת והיחידה לה בחרנו להינשא, כל פניה מכוונת לסיטואציות מעוררות תשוקה מינית כלפי מישהי/ו חיצוני/ת כמוה כצעידה בעיניים פקוחות אל רחוב מלא במהמורות.
ואנחנו הרי מעוניינים לטפח את המערכת הזוגית שלנו, לתחזק אותה ולהעצים אותה.
2. בשונה מגדרי הצניעות ההלכתיים על פיהם אסור לגלות מקומות שאמורים להיות מכוסים, ובשונה מפירוע ראש ממש, שעל פי דברי הגמרא הינו איסור דאורייתא בחרת לשאול על גילוי חלק משערות הראש כיון שכפי שכבר ציינתי, אינני מוסמך לפסוק הלכה ובשאלה כזו יש לשאול מורה הוראה שישמע את הפרטים במלואם ויכריע. יחד עם זאת אשמח לפתוח כיוון חשיבה ונושא לדיון ולכן אענה בקצרה:
הרב משה פיינשטיין (בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן נח) דן בנושא ומסיק שאין איסור לגלות חלק משער הראש. האיסור הוא ללכת עם שער פרוע, אך כאשר עיקר השער מכוסה אין איסור אם חלק מקצות השערות מגולות. אסור לגלות יותר מטפח מהשער (כשמונה ס"מ), זאת על פי הגמרא בברכות ששער הינו כשאר מקומות שצריכים להיות מכוסים. לאור זאת האגרות משה מבין שאין בעיה שאישה נשואה תגלה טפח בשערה. ישנם אחרונים שחולקים על האגרות משה בהסבר הגמרא. בסיכום התשובה הוא אומר שדינים אלו חלקם בגדרי דת יהודית ו'הלכות צניעות', ובהם קשה לקבוע גדרים וחלק מהלכות נובעות ממנהג המדינה (אין הכוונה לכיסוי ראש, אלא לגילוי חלק משער הראש). לפיכך אומר שכבכל הלכות צניעות ראוי להחמיר אף בכך, וכל אישה צריכה להחליט לעצמה היכן היא מציבה את הגבול בעניין זה.
גם בעניין זה הייתי מציע לבחון מה המניע לחשיפת השער, הרי מעבר להלכה האיתנה שבין שורות שאלתך ניתן להבין כי היא חשובה לך, יש רובד נוסף שכדאי לחשוב עליו.
בימינו, כיסוי האשה את ראשה כמוהו כהצהרה ברורה קבל עם ועולם "אינני פנויה", אשה נשואה אני ונאמנת למערכת הזוגית אליה נכנסתי. כיון שכך, על האשה לחוש גאווה וזקיפות קומה בעת שמכסה את ראשה, הרי מטרתם של בני זוג אשר ניגשים לבניית ביתם בחכמה ודעת ובבינה יתירה, להתמקד אך ורק בדבר הנפלא והמיוחד הזה שנרקם ביניהם ורק ביניהם.
וכמו בסעיף הפותח את שאלתך אחתום כי אנחנו הרי מעוניינים לטפח, לשמר ולתחזק את הקן הזוגי שהקמנו בתקווה שלא יכנס חלילה עצם זר בין שני לבבות אוהבים הפועמים כאחד.
3. שאלת מה יותר חמור ממה וניראה כי לנוכח שני הסעיפים שהזכרתי, אומר כי כשמטרת העל של חיי הנישואין ברורה ונהירה, השאלה הזו סופה להתפוגג מאליה.
הרי אם נביט בדברים במשקפי הלכה זעופי גבות ומכווצי מצח, ברור הדבר מה יותר חמור ממה, אך ברור עוד יותר כי כאשר שני בני הזוג למקום אחד מכוונים, יש מקום להבנה, לסובלנות ולחתירה משותפת לחיים שמשדרגים את עצמם כל הזמן למקום שלם, נקי וזך.
אסיים בציון כי השאלה לא נתנה די מידע כדי להבין את הכוונה המלאה של השואל וכיון שכך תשובתי נכתבה בהתאם למה שאני הצלחתי להבין מהקשבתי לשורותיה ולמה שביניהן. במידה ודברי בטעות יסודם, אני מזמין אותך לכוון אותי ולהעמיד אותי על טעותי.
בהערכה ובברכה
יעקב
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום: