האם יש איסור נגיעה בבן דוד? (כשמעבירים דברים וכד')
תודה, שרית
האם יש איסור נגיעה בבן דוד? (כשמעבירים דברים וכד')
תודה, שרית
שרית יקרה,
את פונה בשאלה הנוגעת תרתי משמע בנושא עדין ומשמעותי, המעסיק הרבה מבנות ומבני גילך/ אני מעריכה את האומץ שלך לגעת בו ולבדוק אותו לעומק.
כמה מילים על מגע לפני שניגע ישירות בשאלה שלך.
מגע הוא צורת תקשורת. צורת התקשורת ראשונית ובסיסית. תינוק נולד לאוויר העולם הישר לזרועותיה המחבקות של אמא. הדרך של התינוק ללמוד את העולם וליצור קשר עם הדמויות הקרובות לו הוא המגע הישיר איתם. כך חש התינוק, ביטחון , קרבה, קשר ואהבה. עם גדילתו לומד התינוק – הילד בהדרגה, צורות נוספות לקשר. שפה, שיחה, שפת גוף, כתיבה ועוד. צורות התקשורת הנוספות ימשיכו וישתכללו בהמשך החיים ועם זאת כולנו כיצורים אנושים כמהים תמיד למגע עוטף מחבק, חם, אוהב ומשרה ביטחון.
איסור נגיעה שאת מדברת עליו נוגע במגע בין גבר לאישה.
כשהקדוש ברוך הוא ברא את העולם הוא ציווה על אדם וחווה פרו ורבו ומלאו את הארץ. רצונו של הבורא יתברך שהעולם יתמלא בבני אדם עושי רצונו. יצירת האדם היא תוצאה של מגע של אהבה וקשר בין בעל לאשתו. כדי שתהיה פריה ורביה תמידית בעולם, טבע הקדוש ברוך הוא משיכה למגע ואהבה בין שני המינים – הגבר והאשה כמו שמתואר בהרחבה בפרקים הראשונים של ספר בראשית. הגבר נמשך למגע עם האישה, והאישה נמשכת למגע עם הגבר.
אחד העקרונות היותר חשובים ויפים ביהדות הוא שמירה על התא המשפחתי. תא משפחתי נשמר כאשר יסוד הבית -בני הזוג, הורי המשפחה נאמנים באהבתם אחד לשני וממילא יולדים ילדים בתוך התא המשפחתי השמור- ומכאן הברכה "תזכו לבנות בית נאמן בישראל" – בית המושתת על נאמנות של בני הזוג אחד לשני.
איסור נגיעה, שומר עלייך, על הפרטיות שלך על צניעותך על כבודך וכבוד גופך. את נמצאת בגיל אשר בו, הזהות שלך כבת וכאשה מתחדדת, מבחינה התפתחותית את בוגרת ואת יכולה כבר לחוש את הרצון והתשוקה שברא הקדוש ברוך למגע ואהבה עם בן המין השני. אלו תחושות טובות ובריאות שיעזרו לך ביום מן הימים להנשא, ולהקים בית באהבה ובקדושה.
אסור נגיעה חל על כל אחד שהוא לא משבעת הקרובים שהם אבא, אמא, אח, אחות, ילד, ילדה ובני זוג. מגע בין שבעת הקרובים הוא מותר כי חז"ל ידעו שמגע בין בני משפחה הוא מגע של קשר וקרבה, ואינו ביטוי למשיכה המיוחדת בין בני זוג. מגע בין שני המינים, מותר רק לאחר ששני בני הזוג עומדים מתחת לחופה, ומתחייבים לנאמנות ואהבה אחד לשני לבנייה של תא משפחתי יקר ואוהב. לשאלתך, אכן יש איסור נגיעה בבן דוד. איסור העברת חפצים בין אחד לשני נוגע רק לגדר שגדרו חז"ל על בני זוג נשוי בימי נידותה של האשה וממילא לא שייך בינך לבין בן דודך כשם שלא שייך בינך לבין כל גבר אחר.
בשאלתך שאלת לגבי ההלכה, יתכן שהנושא מעסיק אותך מעבר לגדרותיו ההלכתיות. יתכן שאת נתקלת בהתלבטויות שונות או קונפליקטים שקשורים להלכות צניעות ואיסור נגיעה.
אני מעריכה אותך על פנייתך, מקווה שעזרתי לך ומזמינה אותך להמשיך ולפנות אם את מרגישה שישנם התלבטויות ונושאים שעדיין לא התבהרו לך.
שולי
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:
2 תגובות
",לא תקרבו לגלות ערווה', אין לי אלא שלא יגלה, מנין שלא יקרב? תלמוד לומר: 'ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב' (שם, יט). אין לי אלא נידה בל תקרב ובל תגלה, ומנין *בכל העריות* שהן בבל תקרבו ובל תגלו? תלמוד לומר: 'לא תקרבו לגלות ערוה'".
יש פה סתירה פנימית הזויה: כתבתם "משבעת הקרובים שהם אבא, אמא, אח, אחות, ילד, ילדה ובני זוג" חזל וכו' "ידעו שמגע בין בני משפחה הוא מגע של קשר וקרבה, ואינו ביטוי למשיכה המיוחדת בין בני זוג" ובמקום אחר כתבתם "מגע בין שני המינים, מותר רק לאחר ששני בני הזוג עומדים מתחת לחופה" ומכאן שכן מדובר בקשר אחר אז איך יכול להיות ששבעת הקרובים כוללת בן זוג וגם לא כוללת בכל מה שנוגע למשיכה המיוחדת והקשר וכו'?
לא יכול להיות שחז"ל טעו ומכך שהסברכם לוקה בחסר.