The Butterfly Button
מצוקה גדולה סביב ההשלכות של החזרה בתשובה

שאלה מקטגוריה:

אני בת 40 עובדת במקצוע מוערך, בעלת השכלה אקדמאית רחבה ואם למספר ילדים. חזרתי בתשובה עם בעלי לפני 15 שנה. כיום אנחנו חלק מקהילה חרדית. המשכתי כל העת בעבודתי ותהליך התשובה היה הדרגתי בלי "אורות" ובלי מעשים קיצוניים. אנחנו בקשר עם המשפחה משני הצדדים. עם זאת, למרות ההדרגתיות היחסית, עם השנים, הקושי עם המהלך של החזרה בתשובה הולך ומתעצם והגעתי בשנה האחרונה למצוקה קשה שמאיימת על הבית שבניתי ועל עתיד ילדי. עיקר הקושי שלי הוא סביב הילדים והתוצאות של החינוך החרדי. הם ילדים נפלאים ומחוננים וקשה לי מאד לראות את מה שבעיני נתפס כבזבוז של הפוטנציאל שלהם. אני חרדה לעתידם באקלים החברתי הנוכחי. מרגישה שאני משגרת אותם לחיים לא מוכנים הן במישור החברתי (כשייכים למיעוט שנוא ומוחלש) והן מבחינה תעסוקתית , בפרט הבנים, כמי שאין להם כלל מקצוע ואינם לומדים ליבה. כרגע הם כבר מתבגרים והבכורה בסמינר אז זה לא שעכשיו אני יכולה לשנות משהו במסגרות שלהם. זה רק יערער את עולמם. הניסיון להוסיף לבנים העשרה אחרי הצהריים לא צלח עקב תובענות המסגרת שלהם וייתכן גם בגלל חוסר כוחות שלי. הקושי שלי עכשיו רב יותר כי העשור הראשון היה מוקדש להקלטות ומאמץ להשתלב בסביבה החרדית. עכשיו כשהשתלבנו פחות או יותר אני מוצפת בגעגועים למי שהייתי ובמחשבות על "מה היה יכול להיות אילו לא חזרנו בתשובה". רבים מהחברים/קרובי המשפחה החילונים שלנו מצליחים מאד מכל הבחינות החיצוניות- משרות נחשבות, בתים יפים. נסיעות לחול. מעבר לכך גם נראה לי שהחינוך של הילדים שלהם הרבה יותר מעודד חשיבה ויצירתיות והילדים שלהם לומדים את כל המקצועות ה"נחשבים". בקלות יכולנו גם אנחנו להיות חלק מזה ובחרנו שלא. וכרגע אבדה לי ההצדקה לכך. האמת שכואב לי על ילדי, בייחוד הבנים שלומדים בתלמודי תורה. כואב לי לראות אותם עם כובע וחליפה. זה עדיין מראה זר ומוזר לי. משעמם אותי החומר שהם לומדים וזה יוצר ריחוק מהם. כל הדברים שהייתי אמורה להיות גאה בהם קשים לי עכשיו. אני מבקשת לא לענות לי תשובות שבלוניות של לשלב קצת יותר הנאות/קשר זוגי/תחביבים וכו' וגם לא דברים שקשורים לשינוי מגזרי או חברתי. אני מרגישה שזו לא הנקודה אצלי. יחסית לבעלי תשובה אנחנו בקהילה מאפשרת יחסית. העניין הוא שאני איבדתי את הסיבה שבגללה עשיתי את כל השינוי ולכן עכשיו הכל קשה לי. בשעתו הייתי בהתלהבות (לא אורות אבל כן התעניינות רבה) . הייתי צעירה, התעניינתי ברוחניות והכל היה נשמע לי מעניין ומסקרן. היום הכל מכביד עלי. אין לי כוח לחיות כמו דתיה. המחשבה על החגים מעיקה עלי. אני מרגישה לא מעט צער על החיים הקשים שבחרתי לי ומקנאה במכרים החילוניים שלי. אין לי חשק לשמוע עוד הרצאות באמונה ולקרוא עוד. איבדתי את זה. אני מרגישה ממולכדת. לא יכולה לחזור אחורה ומתקשה מאד לצעוד קדימה וזה מצב בלתי אפשרי לאמא ורעיה. אני מבינה שהמוקד המרכזי הוא שאלות של אמונה אבל מרגישה שמה שפעם עניין והלהיב אותי לא מעניין אותי כיום וגם אם שוב יוכיחו לי שהיה מעמד הר סיני זה עדיין לא יקל מהכובד וחוסר החשק שאני חשה. אשמח להתייחסות כלשהי. מעדיפה מאד מאדם מבוגר יחסית ולא תשובה שבלונית בבקשה. תודה רבה!

תשובה:

בס"ד

שלום לך החוזרת בתשובה,

את מביאה מצוקה קשה ותחושת מלכוד שאת נמצאת בה וזאת אחרי שעשית מהלך משמעותי לפני 15 שנה. אז בחרת לעצור את מסלול החיים הטבעי בו צעדת, שהיה מבטיח ומתגמל מכל הבחינות ולבחור בדרך חדשה. לשם כך, ויתרת על דברים רבים – הסביבה המוכרת, ההרגלים, הנחת שהסבת למשפחתך, סיכויי ההצלחה הגבוהים במסלול ההתקדמות שבני גילך, הדומים לך, עוברים. קרוב לוודאי שהחזרה בתשובה דרשה ממך להתעמת, פה ושם, עם האנשים החשובים לך, לעמוד מול תגובות לא נעימות במעגלים שעזבת ובמעגלים שאליהם התאמצת להיכנס, ללמוד שפה חדשה ולהיות, פעמים רבות, עילגת, להזדקק להדרכה והכוונה מצעירים ממך, להיות לא מבינה ולא מובנת.

כל זה לא היה קורה ללא מנוע שלקח אותך קדימה אז, צעד ועוד צעד בדרך רוויית מכשולים. כעת, 15 שנה אחרי, את כותבת:

"העניין הוא שאני איבדתי את הסיבה שבגללה עשיתי את כל השינוי ולכן עכשיו הכל קשה לי".

במכתבך אין שאלה ל'אקשיבה'. מכתבך מבטא תהליך אישי שאת עושה עם עצמך בכתיבה. את מביאה את המצוקה שלך כפי שהיא, בלי להסתתר מאחורי עקרונות, בלי להאשים, בלי להצטדק. מתוך הכנות הזו עולה התובנה הכל כך חשובה, שאיבדת את המנוע הפנימי שנותן טעם וחיות במשימות שנגזרות מאורח החיים שבחרת בו. זוהי נק' אמיתית ופנימית, שבה טמון המוצא מהמבוי הסתום שאת נמצאת בו. אפשר להמשיל את מצבך לכלי טייס שהמריא וטס ופתאום באמצע הדרך המנוע דמם והוא ממשיך לדאות על זרמי אוויר. כמה זמן הוא יחזיק מעמד? לאן הוא יגיע? השאלה המעשית יותר היא מה יצית את המנוע מחדש? ואולי, נכון יותר – מהו המנוע שאליו הוא צריך להתחבר כעת?

כעת את במצב שדורש חיפוש (כמה מתאים לחודש אלול). חיפוש אמיתי אחר המנוע שלך ובעצם אחרי עצמך. זה קורה לפעמים באמצע החיים, שאנשים מאבדים את המנוע שבעבר הניע אותם. זה יכול לקרות בחיי הנישואין, בעבודה, בחיבור לקהילה וכד'. לא כולם, כמוך, מודעים ומודים בזה. ההתבוננות הכנה והאמיצה שלך נותנת לך את האפשרות למצוא ולהתחבר נכון ומדוייק יותר למנוע שיאפשר לך לחזור ולעוף בעבודת ה'. עבודת ה' זהו מושג גבוה ואולי מנותק אבל אני מתכוונת לחיים עצמם – לחיות חיים מלאים עם מקסימום סיפוק והרמוניה. זה יתבטא בתפקידך כאמא וכרעיה, בינך לבין עצמך, עם המשפ' המורחבת, בעבודה. לשם כך כדאי לך לשאול כמה שאלות:

1. מה הניע אותי לחזור בתשובה לפני 20 שנה – מה היה שם שאבד לי?

2. מה מזה אני יכולה לקחת לעצמי בהווה?

3. מה חסר לי היום, שעלי ללמוד וגם אז לא היה לי?

המנוע שאת מתארת מצעירותך הוא התלהבות, עניין וסקרנות שהתעוררו בעקבות המפגש עם הרוחניות. ההוכחות החותכות למעמד הר סיני וכל מה ששמענו בסמינר של ערכים, הלהיבו והניעו לתהליך של למידה וגילוי של עולם חדש ולא מוכר. זה בהחלט מנוע. עובדה שהוא הניע אותך למקום שאת בו וזה לא שעזבת חברה נחשלת. ההיפך הוא הנכון. אני מניחה שגם אז, לפני 15 שנה ראית מה את עוזבת, את אורח החיים המבוסס, היציב, ה"נחשב". הבעיה היא שהמנוע הזה טוב להתחלה. ההתלהבות שוככת עם הזמן יחד עם הסקרנות והעניין. החיים שוטפים וסוחפים לאינסוף התמודדויות גדולות, קטנות וכולן שוחקות. הנפש מתעייפת ומתרוקנת ומחפשת מילוי. כשאין מילוי במישור הרוחני אז מימוש עצמע, שייכות לציבור חזק, משרות "נחשבות", בתים יפים, נסיעות לחו"ל, חינוך מעודד חשיבה ויצירתיות יכולים למלא את הנפש ולהרגיע אותה. אלו דברים חשובים אבל, כמו שאת אומרת במילים אחרות, המקום החשוב שהם תופסים אצלך מראה שבתחום הרוחני בחייך יש בור.

אני מציעה לך להמשיך את התהליך של הכתיבה שלך. תרשמי כותרת בראש הדף – 'מה מילא אותי בשנים הראשונות של תהליך התשובה?' או 'מה היה המנוע שלי בתחילת הדרך?'. תכתבי בחופשיות. אני מציעה לך לקחת יום, יומיים או יותר למשימה הזו. בשלב הבא, תקראי את הרשימה שכתבת ותראי מה מזה קיים היום? מה אבד לך ומתי? מה את רוצה/צריכה כעת ואיך אפשר להשיבו? מה היה נכון לאז ולא יעבוד לך יותר היום? מה את צריכה היום שלא היה אז ואיך ניתן להשיגו? זהו תהליך שחשוב לתת לו את הזמן שלו ומומלץ ביותר לעשותו בליווי של אדם מבין ומכיל.

מקריאת דברייך נראה שהשכל, המחשבה, הניתוח הלוגי הם חלק חשוב מחייך. אלו הדברים שאת מזכירה שהיו חלק מתהליך החזרה בתשובה שלך ואלו הם שחסרונם בחינוך ילדייך כואב לך היום. שכל, מחשבה, ניתוח לוגי תופסים מקום נכבד ביהדות ובלימוד התורה אבל, בעבודת ה' זו רק רגל אחת ובצעידה בדרך בקפיצה על רגל אחת לא מגיעים רחוק. מהו המקום של הלב בתהליך שלך? עד כמה השיח הרגשי הפשוט עם ה' תופס מקום בחייך? בחזרה בתשובה הקלאסית, יש מקום נרחב להוכחות וללימוד שכלי. זה חשוב ובסיסי ואי אפשר בלי זה אבל בשחיקה של החיים זה לא יחזיק מעמד לבד. גם אני מצאתי את עצמי, באמצע הדרך, עם משפחה גדולה, בתוך קהילה נחמדה אבל ריקה ומיובשת. זהו מקום קשה ומפחיד. הדרך שאני מצאתי לי ואפשר לומר היא מצאה אותי היא תוספות של ויטמינים מחוץ למיינסטרים הליטאי – ספרים שקראתי, מקומות שלמדתי בהם את תורת הנפש לפי היהדות שהיו משוייכים לברסלב, חב"ד, ציבור חרד"לי. ככה, תוספות מהצד, בלי לערער את המערכת היסודית של חיי. יצא מזה הרבה טוב לעולמי הפנימי, למילוי תפקידי בכל תחומי החיים. זה כמובן שלי אבל הבאתי את זה כדי להמחיש את המקום שאת בו – חיפוש אחר משהו יסודי ומהותי שאיבדת או שעדיין לא הגעת אליו. הגעגועים והקנאה שלך למה שיכולת להיות בו בחייך הקודמים, במסלול שעזבת מבחירה, מראים את החסר של אותו הדבר. הפיתרון הוא להבין מה חסר לך באמת ולצאת למסע אמיץ וזהיר של חיפוש.

כשמשהו חסר, הכי קל להתמלא בתחום הגשמי. צרכים כמו מימוש, שייכות, כבוד, יופי, אוורור, יצירתיות הם צרכים חשובים לנפש אבל עדיין הם ברובד הנפשי בלבד, של הנפש הבהמית. מילוי כזה לא ימלא את האדם ולכן הוא תמיד יהיה במרדף אחרי עוד ועוד מזה. חשוב לשים לב אל הנשמה.

מה ממלא את הנשמה? מושגים כמו תפקיד, שליחות, תיקון עצמי, חיבור לבורא. ההרצאות 'הרגילות' באמונה לא מדברות אלייך. עלייך לחפש מה כן. אני מציעה לך לחפש בכל מה שאת שומעת, רואה, פוגשת מה מדליק אותך, איזו אישיות תורנית מחברת אותך למשהו מעבר, לחשיבה חדשה על התשובה ועל הקשר עם השם. חודש אלול שאנו בעיצומו מבטא קשר וחיבור – 'אני לדודי ודודי לי'. קשר שאבד הוא הזדמנות לייצר קשר חדש וטוב יותר, ממקום בוגר ומפוכח שמבין מהי העבודה הנדרשת ומוכן לה.

עכשיו, בואי נדבר קצת על הגיל. כל החיים אנחנו חותרים קדימה במסלול שהחברה מתווה לנו ומצפה מאיתנו (מי שחוזר בתשובה שינה תפאורה אבל עדיין נמצא במסלול של) – לימודים, עבודה, הקמת משפחה, גידול הילדים, התבססות כלכלית וחברתית וכו'. גיל 40 הוא אמצע החיים. כבר צעדנו כברת דרך ארוכה ועדיין יש עוד הרבה לפנינו. פעמים רבות, בגיל זה, אנחנו עוצרים לרגע מהמרוץ ובוחנים את מצבינו. זהו שלב שבו אפשר להסתכל לאחור אל הדרך הארוכה שעברנו וגם קדימה אל הדרך שעוד לפנינו, שנוצרה מהבחירות שלנו. בניגוד לגיל 20, 30, אנחנו רואים, במבט מפוכח, שלא הכל עוד פתוח. האפשרויות הצטמצמו. זהו מקום לא קל שכולל מפגש עם הדברים שעשינו בצעירותינו, שאת חלקם, במבט עכשווי, אולי היינו עושים אחרת ותצפית לעבר הדרך הנפרשת לפנינו שנגזרת מהבחירות שבחרנו בעבר ומעוררת בנו, כעת, דאגות ופחדים.

כל גיל וההתמודדות שלו. בכל גיל חשוב להכיר בהתמודדויות שהוא מכתיב. ממרום גילך את צופה על הדרך לשני הכיוונים – לעבר ולעתיד. המבט המפוכח של היום שונה מהתמימות של אז. צריך לתת מענה לפחד ולדאגה, לתסכול ולכאב. השאלה איפה המענה הזה נמצא. כעת, תופסים אצלך מקום רב דברים חיצוניים כמו משרות נחשבות, בתים יפים. נסיעות לחול, לימודי מקצועות "נחשבים", שכנראה נותנים מענה לצורך שלך בביטחון, הכרה, מימוש, התפתחות. זהו לא מענה בעומק. חשוב לתת לצרכים אלו מענה אמיתי. עלייך לחפש איפה המענה הזה נמצא. יש מקום כזה שבו הוא נמצא, בוודאי שישנו.

חיפוש הוא מקום מרתק ומפחיד. את לא בת עשרה מחפשת. יש לך משפחה ומחויבויות. צריך לעשות זאת בתבונה, לא לשבור כלים אבל כן להתנער קצת מקבעונות והרגלים. במקום לשמוע 'עוד הרצאות באמונה', תחפשי משהו שקשור בעבודת ה' שעוד לא שמעת ומזיז את נשמתך. היזכרי בתכלית שלך פה – לעשות את רצון הבורא. את זה תכניסי לכל פרט הכי פשוט ביום-יום. אז הכובע והחליפה יכולים לקבל הקשר אחר וגם תכנית הלימודים של הילדים ואורח החיים. לדברים החיצוניים יש את המקום שלהם אבל צריך למקם אותם נכון בסדר החשיבות שהם מהווים בשבילך.

כתבתי הרבה ואולי לא מאוד מסודר. שורה תחתונה – התגייסות לחיפוש רציני.

את מוזמנת ליצור קשר במייל [email protected].

בהצלחה במסע פנימה ולמעלה

פנינה

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

4 תגובות

  1. אולי אפשר לענות עניינית.

    לבנות יש מגוון מסלולים אחרי הסמינר, יש כיום חרדיות עורכות דין, פסיכולוגיות וגם טייסת אחת…
    כבוגרת חינוך חרדי, יש יתרון לחינוך נפרד. (יש ראיון על כך לאחרונה בתקשורת, על תיכון חילוני נפרד)

    בנוגע לבנים, נאמר ברורות.
    אם הבנים שלך לא מתוכנתים לשבת וללמוד בהמשך, יש ישיבות כמו מערבא עם לימודים תיכוניים, או לימוד בישיבות גדולות רגילות, השלמת בגרויות ושוב, לבחירתכם.

    ולעניין הגעגוע, טבעי, נורמלי.
    אפשר להניח שילדיך מחונכים יותר, מודעים ליהדותם, ומשפחתיים יותר מילדים בחינוך כללי. החינוך הכללי מאפשר יותר, אבל גם מאפשר הכל… והדרך משם לחיי בהם הכל מותר, פחות ארוכה.

    אפשר עוד להאריך, אבל לא זה המקום.

    רוב נחת.

  2. למרים,
    נכון, אפשר לענות גם עניינית ול'הוכיח' את החכמה שבחזרה בתשובה ואת הטוב שבדרך.
    מניסיון עם הבעת טיעונים שכליים כלפי מי שנמצא בחוויה שלו במקום אחר, זה לא עובד. זה רק מוביל את השומע לחיפוש אחר טיעונים שיחזקו את העמדה שלו. אין לי עניין בזה אלא בהבנת המקום האישי והרחבת נק' המבט.
    עם זאת, תודה על דברייך. הם בהחלט מוסיפים ומחזקים.

  3. מאוד מזדהה עם דברי הכותבת. הרגשתי שהיא כותבת אותי. בשנות השלושים שלי חזרתי בתשובה ועברתי מסלול התפתחות דומה.בגיל חמישים הרחבתי תחומי התענינות יצאתי גם ללמוד מחוץ לחברה הקטנה שבה אני גרה. היום אני מעל שבעים.מבינה שלי התאים בכל תקופה לעשות שינוי שילוב בין העולמות . כן יש לזה מחיר כפי שכתבת , חלק מהילדים בחרו בדרכים אחרות מהבית. אני בחרתי אחרת מבית הורי ואיפשרתי להם לבחור ולחפש את דרכם . היום אני מבינה שזה תהליך התפתחותי בנפש האדם. כשהחיפוש והלימוד אמיתיים ,גם אם יש תסכול ,הבנתי שזה מה שמתאים לי .גם היום אני מתבוננת ,מחפשת משלבת ובונה את חיי בסיעתא דשמיא רבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה אני אמורה להגיב על הטענות נגד החרדים?
מה אני אמורה כחרדית ליטאית טובה , ירא"ש, רצינית, משתדלת, רוצה להקים בית של תורה יכולה להגיב כשאני רואה סירטונים של איש תקשורת שמאשים את החרדים בסחיטת כספים,בהאשמה חמורה בנושא הגיוס בכך שהם לוקחים תקציבים אבל לא מתגייסים, התבלבלתי ביותר. וברור שלי שאני נשארת חרדית ושזה לא אמור להזיז או...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
המשפחה של בעלי ממש פתוחה
התחתנתי עם בחור ממש טוב וירא שמים, בפגישות הוא עשה עלי רושם מעולה מבחינה ערכית, הבנתי שהוא מגיע ממשפחה פתוחה, אבל לא חלמתי עד כמה, מדובר במשהו שלא הכרתי לפני כיוון שאני מגיעה ממשפחה יחסית שמרנית, והם בסגנון פתוח מאוד, בעיקר מבחינת ההשקפה שלהם, זה מתבטא בנושאי שיחה שמתחילים עם...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן