שלום לך שואלת יקרה.
מאחורי הקלעים של אקשיבה אני רוצה לספר לך שהשאלה שלך התגלגלה בצוות המשיבות שלנו בין אחת לשניה, עד שהגיעה אלי.
וזה מעניין כשחושבים על זה, כי מגיעות לאקשיבה שאלות הרבה יותר כבדות, שאלות שעוסקות בנושאים עדינים ורגישים, ולא קשה למצוא משיבות שתענינה עליהן.
אז למה דווקא בשאלה זו, שהיא שאלה כל כך סטנדרטית ומצויה, פתאום קשה למצוא מי שיענה עליה?
אולי גם משיבות רבות שנים ומנוסות מרגישות פתאום קטנות מידי בשביל להחליט כזו החלטה.
והי-הופ, הנה נזרק הכדור שוב היישר אלייך. ואולי יש סיבה אחרת, שאחזור אליה בהמשך.
אבל מה שאני רואה מקריאה במכתבך, זה עד כמה את מפוכחת, בוגרת, ומסוגלת לשקול את המציאות בצורה מאוזנת ושקולה.
יש לך את היכולת להכיל מורכבות, לשמוע קולות שונים מן הבית ומן המוסד החינוכי שבו את לומדת, להבין בבגרות ש'לכל מטבע יש שני צדדים'. לא כל בחורה בגילך מצליחה להחזיק את המורכבות הזו. ועל זה לבד – קודם כל 'כל הכבוד'.
ואחרי המחמאה שהרווחת ביושר – יש פה באמת כוח. כוח שלך להעמיק לשקול ולבחון את שני הצדדים ואז לקבל החלטה.
את סימן השאלה שאת מציבה, את מציבה בתבונה רבה ביחס לעובדות.
כי איך אפשר לשקול את שני הצדדים אם יש חשד סביר ולא מופרך שצד אחד לפחות אינו מוצג לך בכנות מלאה?
שני הצדדים שהיועצים השונים שלך מציגים בפנייך הם כך:
צד א' טוען כי לימודים אקדמיים נחוצים ויעילים כבסיס לתעסוקה איכותית.
צד ב' טוען כי לימודים אקדמיים הן מסוכנים לרוחניות, הן מצד החברה והן מצד התכנים הנלמדים.
ואת באה ושואלת: אוקיי, איך בדיוק אני יכולה לקבל החלטה אם אינני יודעת עד כמה צד א' צודק בטענתו ועד כמה צד ב' צודק בטענתו?
איך אני יכולה להחליט בלי לדעת מה בכלל מונח על כף המאזניים?
שאלה טובה.
שאלה מצוינת אפילו.
אני חושבת שבשביל להעמיק בשאלה, צריך דבר ראשון לפרט קצת יותר במה מסתתר מאחורי המינוח הכללי 'לימודים אקדמיים'.
מה לומדים? מדעי המחשב, חינוך, או פסיכולוגיה אבולוציונית?
איפה לומדים? בסמינר 'בית ברכה' של חסידות קרלין, בסמינר 'נוות ישראל', או בלב אוניברסיטת תל אביב?
הניסיון לדון בשאלה בלי להבהיר את הכוונה הוא די עקר.
נוכחתי בדיונים כאלה, בו צד א' מוכיח ש'לתואר אין ערך תעסוקתי' כי פלונית השלימה לתואר BeD בחינוך אחרי הסמינר וראו זה פלא – כלום לא קרה ,
וצד ב' טוען בתוקף כי 'תואר זה ממש חשוב' כי אלמונית נתקעה בקידומה בארגון בריאות גדול משום שהיא אמנם היתה מומחית ביותר בתחומה, אך לא היתה בידה שום תעודה שתאפשר לה לגשת למכרזים.
את לא כל כך דנת בו בשאלה התעסוקתית, ולכן אני לא רואה לנכון להאריך בה. כן מניחה כהערה/ הערה כי גם עליה יש לתת את הדעת. ללמוד לתואר לשם תואר בלבד, בלי איזשהו מבט רחב יותר על האופק התעסוקתי הממתין לך, עלול להיות שגוי.
חזרה לשאלה שהכי עניינה אותך: כמה מתקלקלים כשלומדים לתואר.
• 'תלוי'.
• 'אבל זה לא הזמן!'.
אוף, תגידי, למה בחיים האלה אין אף פעם תשובות מוחלטות ופשוטות ודי?
פעם שמעתי שלפי הקבלה המלאכה העיקרית שלנו בעולם היא מלאכת בורר. מלאכת הברירה בין הטוב לרע. כמה קל היה אם הדברים הנכונים היו מגיעים עם עטיפה מנצנצת עליה כתוב 'נכון', והדברים הלא נכונים היו מגיעים עם מדבקת אזהרה אדומה-גדולה כזו עם הכיתוב 'זהירות שגיאה לפניך'.
אבל זה כל כך לא עובד ככה, שזה כמעט לא פייר.
למעשה, שני הצדדים שהזכרת לעיל יש בהם מידה של צדק. צודקים האומרים ש'לתואר יש משמעות תעסוקתית-כלכלית גדולה מאד, וצודקים הטוענים שלימודים אקדמיים מציבים בפני הלומדות אתגרים השקפתיים מורכבים. ונראה לי שבגלל ששני הצדדים צודקים, השאלה שלך נותרה תלויה ועומדת באויר זמן רב כל כך. מי תהן להיות זו שבגללה תיתקעי בלי הכשרה תעסוקתית הולמת ותרוויחי 30% פחות? ומי תיקח על עצמה את האחריות ש'תתקלקלי'?
וכך נותרת ההחלטה בידייך.
אני רוצה לפרק קצת את המושג הכללי הזה 'לימודים אקדמיים', ולדון באופציות השונות העומדות בפניך וברמת מורכבותן.
1. תואר שהתכנים שלו נקיים, והשאלה היא רק איפה לומדים אותו. ( לדוגמא: מדעי המחשב, מתמטיקה, חשבונאות).
2. תארים שמזמנים דיון על סתירה לכאורה בין מדע לתורה (לדוגמא: מדעי החיים, תארים העוסקים ברפואה)
3. תארים המפגשים עם תכנים לא צנועים/ לא נקיים (לדוגמא: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, קרימינולוגיה)
מתיאור הרקע הכללי שנתת לנו, קיבלתי את הרושם שהבית שלך יכול להיקרא יחסית 'פתוח'.
אני לא יודעת האם ועד כמה את צורכת תרבות כללית (ספרים, סרטים, גלישה באינטרנט) אבל גם זה שיקול שצריך לקחת בחשבון. כשמדברים על 'התכנים הלא טובים שיש באקדמיה' ומתכוונים למשל לניתוח מודעה לא-ממש-צנועה בספר 'ניהול השיווק', לא בהכרח שהיא תהיה שונה ממודעות סטנדרטיות ביוטיוב.
אז לבת אחת זה הלם וזעזוע ולבת אחרת זה הנורמה של החיים.
זה פער שצריך להביא בחשבון.
יש הרבה מקומות חרדיים היום שלומדים בהם לתואר.
שוב, לא אמרת מילה על איזה סוג מסלול את מחפשת.
מציעה לך לבדוק ברצינות מה מתאים לך מכל הבחינות, הרוחנית והתעסוקתית, ואז לחשב מסלול מחדש.
בהצלחה, דבורה.