The Butterfly Button
מנהגים סותרים שמעוררים בי שאלות

שאלה מקטגוריה:

שלום גדלתי בחינוך חרדי ואני מאוד מבולבל זה שיש אלוהים אני מאמין שכן האם איך שהחרדים מתנהלים ומקיימים מצוות לדעתי ממש לא נכונה אני מאוד מבולבל מה לעשות בהמשך החיים ומה באמת באמת אנחנו עושים פה בעולם הזה והיה לי באמת שאלה בפסח אנחנו במקור לא אוכלים קטניות ואני תוהה האם אשכנזי שיאכל בפסח קטניות האם זה עבירה ? זה נותן לי כל מיני סתירות על אמיתות התורה בעיניי אותו דבר לגבי אכילת חלב אחרי בשר כמה זמן צריך להמתין כי אנחנו ממתינים 6 שעות ואיך יכול להיות שכאלה ממתינים שעה וזה בסדר זה מאוד סותר ומוזר בשבילי אני לא מרגיש שאני רוצה להמשיך ללמוד בישיבה אני מרגיש שאני רוצה לצאת לחפש את עצמי לחפש את האמת שלי להרגיש טוב עם עצמי אני אשמח לתשובות תודה רבה לכם על האוזן הקשבת שלכם

תשובה:

שלום לך

אל תדאג, ה' שאתה מאמין בו יעזור לך בדרכך בחיים.

שאלת שאלות יפות מאוד, אלו שאלות שאנו שואלים בכל יום בבית המדרש. לגבי הקטניות למשל, סוגיית מעמדו של מנהג נדרשת יפה בפרק מקום שנהגו במסכת פסחים, והפרי חדש הפליא להעמיק בכל ההיבטים של אותו פרק, עיין שם ותרווה נחת. אבל אינני חושב שכדאי שבשלב זה אתרץ לך שאלה כזו או אחרת, מכיוון שיש כל כך הרבה שאלות (הרי אנשים דנים בהן כל חייהם בבית המדרש) שברגע שנענה על שאלה אחת תצוץ אחרת תחתיה.

כפי שאתה מבין, היות ושאלות שכאלו הן לב ליבו של תלמוד תורה, אותן שאלות שהעסיקו את האמוראים, בעלי התוספות ושאר המפרשים, הן לא שאלות כפרניות שבאות מלב שמערער על אמיתות התורה. התורה היא דבר חי, ואינה רק אוסף של אמיתות מקובעות שצריך לקבל ולשתוק. היא מזמינה אותנו לשאול ולהפוך בה ומעודדת אותנו לעשות זאת. רק אמת לא מפחדת משאלות, ורק אמת שכוללת את כל המורכבות של העולם יוצרת שאלות רבות.

 

הדבר האחר שדיברת עליו, שלא ללמוד בישיבה, הרי זה המעשה ההפוך למה שכדאי לעשות למי שיש שאלות חשובות כמו שלך. הישיבה תתן לך כלים של בירור מתוך ספרים, גישה והבנה לסוגיות. בשעות הפנאי בישיבה תוכל לשבת ולחקור את הנושאים שמטרידים אותך, אם לא באוצר הספרים שבישיבה אולי בספריות גדולות יותר. תוכל להבין את מקומו של מנהג, את מקומה של מחלוקת ועוד נושאים שכבר נידונו בהרחבה בספרות ומן הסתם תגיע אליהם. תוכל להעזר ברב או אברך מסביר פנים כדי ללבן את הדברים. כאשר תשב ותלמד דברים שמעניינים אותך אז תרגיש גם קירבת אלוקים והתרוממות הרוח. בסופו של דבר, כאשר תברר את השאלות שמעניינות אותך יהיה לך רווח צדדי גדול מאוד, תהפוך בדרכך שלך לתלמיד חכם.

 

יתכן שיש בך עוד רצון אחר שאתה מייחס אותו לחיפוש אמת שלך, והוא הרצון הטבעי לחיות חיים עם חוויות מגוונות וניסיון העולם וללמוד אותו בעצמך. אכן, אינני יכול להכחיש שזה הוא דבר טבעי וראוי, גם אני רוצה לחיות את חיי שלי כאשר השם יורה דרכי ולא דווקא דרך מוסד מסויים. כל זה טוב ונכון אבל כל דבר בעיתו ובזמנו. אם תצא עכשיו אל "העולם הגדול" תפסיד את ההזדמנות הגדולה שלך לגעת באמת ולהבין אותה על בוריה, תפסיד את השנים שיש לך לברר דברים בצורה עיונית. בלי כלים תורניים שה' רוצה לתת לך כדי להכיל את העולם אתה אולי תראה דברים אבל לא תוכל לרדת לעומקם. הייתי מציע לך לנצל את השנים הקרובות להתעלות כדי שתהא לך צידה ראויה לדרך וכשתתגדל בלימוד ובהבנה ותחוש שאתה מסוגל לברר דבר מתוך דבר ולהקיף נושאים, שספגת יראת השם ויראת חטא, לך לדרכך, לגורלך האישי, שמח וטוב לב..

 

בהצלחה,

דביר

[email protected]

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

תשובה חרדית לאדמו"ר מסאטמר
אני חוזר בתשובה בשנים האחרונות ברוך השם יתברך, ובתקופה האחרונה אני לומד את ליקוטי ויואל משה. הטיעונים שהאדמו"ר הגאון מעלה נראים חזקים ושלמים, וכאשר פניתי למרשתת לחפש תשובות, מצאתי דברים שרחוקים היו מלהשביע את דעתי. מסיבות ברורות, איני מחפש תשובה ציונית. יש לציין כי ניסיתי, אך אלו לא רציניות, לעניות...
השתייכות מגזרית לחרדי או לדתי לאומי
אני בחור ישיבה, ומתלבט לגבי ההחלטה שלי בנושא ההשתייכות המגזרית, האם עשיתי נכון. אשמח לעצה ממי שמכיר את שני הצדדים או שעשה תהליך של שינוי. גדלתי במשפחה דת"ל ולמדתי בישיבות דת"ל רציניות, ובגיל 26 עברתי לישיבה חרדית, כבר 7 שנים עכשיו. עברתי בעיקר בגלל שהתפעלתי מהמסירות לתורה של הציבור החרדי,...
אני לא אוהבת את ההשתייכות למגזר החרדי אבל גם לא לציבור אחר
גדלתי בבית חרדי לגמרי אך פתוח יחסית. אף פעם לא אהבתי במיוחד את ההשתייכות למגזר החרדי, למרות שהחיבור שלי לדת עצמה סביר (לא מאמינה ב-100% אבל בהחלט רוצה לשמור אורח חיים דתי, בעיקר מתוך אהבה והוקרה למסורת). אנסה לפרט את הדברים העיקריים שהפריעו לי (אולי לא תסכימו איתי שאלו בעיות...
האם בימי מלחמה אין מקום לחיזוק ותוספת לימוד בישיבות ובכוללים מתוך העקרון של תורה 'מגנא ומצלא'?
המסורת הליטאית רואה בלימוד התורה את התרומה הרוחנית העליונה לעם ישראל – "מגנא ומצלא". לימוד התורה נתפס לא רק כעיסוק אישי, אלא כשליחות למען העם, ובפרט בשעות משבר וסכנה. תפיסה זו משמשת כהצדקה לפטור משירות צבאי, מתוך האמונה שתלמידי הישיבות והאברכים מגִנים על העם בכוח התורה. אבל בימים אלה, כשעם...
מתוסכל מהתנהלות הציבור החרדי בזמן המלחמה
השאלה שלי עלתה, כמו אצל רבים, לאחר שמחת תורה: האם הרבנים עיוורים לכך שהם שונאים כל כך את הצבא? כששמעתי על ישיבת החשמונאים—כל כך שמחתי. אבל כששמעתי את הביקורת חשתי צמרמורת. הרהורים החלו לצוף, האם החברה החרדית אינה מונחית על פי ההלכה, אלא פועלת כמפלגת כוח? התחלתי לזהות נקודות רבות...
מה אני אמורה להגיב על הטענות נגד החרדים?
מה אני אמורה כחרדית ליטאית טובה , ירא"ש, רצינית, משתדלת, רוצה להקים בית של תורה יכולה להגיב כשאני רואה סירטונים של איש תקשורת שמאשים את החרדים בסחיטת כספים,בהאשמה חמורה בנושא הגיוס בכך שהם לוקחים תקציבים אבל לא מתגייסים, התבלבלתי ביותר. וברור שלי שאני נשארת חרדית ושזה לא אמור להזיז או...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן